Witamy na Fiat Klub Polska
Posty od 1 do 3 z 3
  1. #1
    Klubowicz
    Dołączył
    23 czerwiec 2014
    Skąd
    Pszczyna
    Wiek
    44
    Postów
    190
    Auto
    Fiat Brava 80SX 16V
    Rocznik
    1999

    [sprzęgło. biegi] Dziwne zachowanie skrzyni biegów

    Witam!

    Otóż w moim bravolocie sprzęgło mam dość nisko, acz poza tym, że czasem trzeba było troszeczkę "dobić" jedynkę w sumie ni było żadnych problemów (biegi można było przerzucać właściwie nawet palcem). Tak się złożyło, że kolega robi prawo jazdy i chciałem mu pokazać trochę ćwiczeń na placu. Pojeździł trochę na sprzęgle (raczej nie było większych problemów, chociaż czasem mu bieg nie wskoczył, ale nie myślałem, że to będzie coś poważnego). W pewnym momencie po prostu strasznie ciężko zaczęła chodzić skrzynia biegów. Wsiadłem do samochodu i okazało się, że nie można wrzucić jedynki, a pozostałe biegi chodzą bardzo ciężko. Jedynki (dosłownie) nie można było wrzucić, był też problem ze wstecznym, który "charczał" (bałem się że scharatam przez to skrzynie biegów). Jakoś dojechałem do domu (chociaż na światłach startując z dwójki), potem co się okazało. Przy wyłączonym silniku biegi chodzą normalnie (skrzynia biegów chodzi idealnie, biegi wskakują bez problemu). Po załączeniu samochodu żeby wbić jakikolwiek bieg trzeba było praktycznie stanąć na sprzęgle. Jaka jest zasada działania sprzęgła wiem o tyle o ile, natomiast normalnie odciągnąłem pedał sprzęgła do góry i trochę jakby pomogło. Jedynkę już da się wbić, zaś wsteczny czasem wskakuje, a czasem delikatnie "zacharczy" i trzeba go szybko mocno wbić. Mam wrażenie, że sprzęgło się jakby troszeczkę obniżyło, acz nie mam pewności co się dzieje. W związku z powyższym proszę o ocenę i diagnozę powyższej sytuacji. Co się dzieje i czym to jest spowodowane? Na pedał wprawdzie nie trzeba już stawać (i biegi - póki co - wskakują w miarę normalnie), natomiast zaniepokoiła mnie trochę ta sytuacja i nie wiem czy iść z tym do mechanika .

    W związku z powyższym mam również kilka pytań:
    - czy sprzęgło mogło się "nagrzać" od jazdy "na sprzęgle" (i czy to minie)
    - czy sprzęgło (jeśli opadnie) można jakoś podnieść, czy konieczna jest wymiana sprzęgła
    - jakie mogą być koszty tego rodzaju naprawy
    - co się właściwie dzieje i czym to jest spowodowane 9aby w razie czego uniknąć w przyszłości takiej sytuacji)
    - czy podniesienie fizycznie pedału sprzęgła mogło w tej sytuacji pomóc (na czym polega ten fenomen) i czy jest to efekt tymczasowy (i nie obejdzie się bez wizyty u mechanika), czy faktycznie jest to jakaś "metoda"

    Proszę również o diagnozę w.w. sytuacji, ponieważ nie wiem co z tym fantem począć 9chociaż biegi w sumie teraz chodzą jako tako (wsteczny można mocno "dobić" i wtedy nie "charczy" - czy to bezpieczne dla skrzyni biegów?)

    Przy okazji - przepraszam, jeśli moje pytanie okaże się absolutnym brakiem znajomości podstaw mechaniki samochodowej (i tego jak działa sprzęgło i jak taką awarię naprawić oraz jakie mogą być jej konsekwencje), ale o przerzutkach rowerowych, ramach, dumperach, amortyzatorach, regulacji hamulców rowerowych mogę Wam powiedzieć wszystko, acz kwestie związane z mechaniką samochodową to dla mnie nadal tereny "mechanicznie zbliżone", acz nadal jednak w pewnych (być może bardzo podstawowych kwestiach) nadal coś, z czym wcześniej nie bardzo miałem do czynienia.

    Będę wdzięczny za pomoc w w.w. kwestii (myślę, że kolega, który uczy się prowadzić również, bo wówczas nie urwę mu łba) i oczywiście liczę, iż można to jakoś naprawić (unikając - w miarę możliwości - jakiś większych kosztów).

    Pozdrawiam, M.



  2. Chcesz dołączyć do nas? Zarejestruj się!
  3. #2
    Klubowicz
    Dołączył
    06 sierpień 2015
    Skąd
    Łódź
    Wiek
    34
    Postów
    122
    Auto
    Bravo 1.4 12v sw@p 1.6 16v
    Rocznik
    1998
    Mam tą samą bolączke, z tym że tak sie szarpałem z biegami że rozdupiłem tulej lewarka Kończy ci sie sprzęło, mozna je jeszcze ździebko pociągnąc po stronie kierowcy pod macha powinna być linka, ja w swoim 1.4 podkładałem klucz pod pedał sprzegła tak aby piał do góry a potem podciągałem naciąg na lince. Tak czy siak rozwiązanie na krótką mete... Ja w najbliższym czasie wymieniam sprzęgło i Ciebie prawdopodobnie też to czeka :] Średni koszt wymiany to ok 350 zł + koszt sprzęgła . Pozdro
    Ostatnio edytowane przez lukasss256 ; 28-09-2015 o 23:05

  4. #3
    Klubowicz
    Dołączył
    23 czerwiec 2014
    Skąd
    Pszczyna
    Wiek
    44
    Postów
    190
    Auto
    Fiat Brava 80SX 16V
    Rocznik
    1999
    Zasięgnałem opinii kilku zaprzyjaznionych mechanikow. Co sie okazuje - podobno sprzęgło musi trochę ostygnąć, wtedy powinna nastąpić poprawa. I rzeczywiście - biegi już chodzą, choć sprzęgło obniżone. Pojechałem z tym do mechanika, który prowadzi to auto praktycznie od nowości. Podciągnął linkę i jest ok. Wprawdzie powiedział, że jest większe ryzyko, że linka strzeli podczas jazdy, acz póki co działa. Sytuacja wróciła do normy i miejmy nadzieje, że teraz znów z pół roku chociaż będzie ok :-)


 

Podobne tematy

  1. dziwne odgłosy jakby w skrzyni biegów
    Napisany przez master85 na forum Stilo
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 26-05-2016, 23:57
  2. Dziwne zachowanie sprzęgła 1.2
    Napisany przez markshall na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 5
    Ostatni post: 16-11-2013, 13:14
  3. Sprzęgło - Łapa -rozregulowane biegi
    Napisany przez Spartakus999 na forum Siena, Palio
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post: 31-07-2013, 14:54
  4. [skrzynia biegów] Sprzęgło - zachowanie
    Napisany przez Madaw na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post: 12-04-2010, 22:53
  5. [skrzynia biegów] Dziwne zachowanie przy dodawaniu Gazu
    Napisany przez lukq na forum Bravo, Brava, Marea
    Odpowiedzi: 11
    Ostatni post: 28-01-2010, 01:21

Odwiedzający znaleźli nas szukając w sieci

Tagi dla tego tematu

Ta strona używa ciasteczek tzw. "cookies"
Dbając o Twoją prywatność, prosimy Cię o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie przez nas oraz naszych partnerów biznesowych Twoich danych osobowych. Jeśli nie chcesz wyrazić zgody na przetwarzanie lub chcesz ograniczyć jej zakres kliknij w "Pokaż szczegóły". Zakres wyrażonej zgody może wpływać na dostępność świadczonych przez nas usług. Dane przetwarzamy m.in. w celu wyboru podstawowych reklam, tworzenia profilu i wyboru spersonalizowanych treści oraz reklam, pomiaru ich wydajności, na podstawie zgody w celach marketingowych, w tym profilowania, w celach analitycznych oraz na podstawie naszego uzasadnionego interesu jako Administratora. Przysługuje Ci m.in. prawo do dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo wycofania zgody na przetwarzanie.

Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy wykorzystujemy pliki cookie lub podobne technologie do przechowywania, dostępu i przetwarzania danych osobowych, takich jak Twoje wizyty na tej stronie, adresy IP i identyfikatory plików cookie. Niektórzy partnerzy nie proszą Cię o zgodę na przetwarzanie Twoich danych i opierają się na swoim uzasadnionym interesie biznesowym. W każdej chwili możesz wycofać swoją zgodę lub sprzeciwić się przetwarzaniu danych w oparciu o uzasadniony interes, klikając na "Dowiedz się więcej" lub w naszej Polityce Prywatności na tej stronie Zobacz politykę prywatności oraz w jaki sposób wykorzystujemy pliki Cookie.

Wraz z naszymi partnerami przetwarzamy Twoje następujące dane: Dokładne dane geolokalizacyjne i identyfikacja poprzez skanowanie urządzeń, przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, spersonalizowane reklamy i treści, pomiar reklam i treści, opinie odbiorców, rozwój produktu. O wykorzystanie tych danych zostaniesz dodatkowo poproszony przez firmę Google Inc. w momencie kiedy pierwsza reklama miałaby zostać wyświetlona. Więcej informacji na temat sposobu gromadzenia i przetwarzania danych przez Google Analytics znajdziesz na stronie "Jak Google używa danych z witryn i aplikacji, które korzystają z naszych usług" dostępnej pod adresem: https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
        
https://www.iparts.pl