Pompa wtryskowa typu DPC ma zadanie zassać paliwo z baku, sprężyć je w swojej wewnętrznej komorze do pewnego niewielkiego lecz stałego i niezależnego od obrotów silnika ciśnienia aby następnie specjalne tłoczki mogły je tłoczyć pod bardzo dużym ciśnieniem do wtryskiwacza. Wewnętrzne ciśnienie pompy ma niezwykle istotne znaczenie do prawidłowego działania wielu mechanizmów w jej wnętrzu.
Działa to mniej więcej tak:
* paliwo jest ssane z baku przez łopatkową pompę przetłaczającą zabudowaną w pompie wtryskowej
* zawór regulacyjny utrzymuje stałą i niezależną od obrotów wartość tego ciśnienia
* pomiędzy pompą przetłaczającą a zaworem regulacyjnym jest kanalik którym paliwo może odpływać do komory przestawiacza kąta wtrysku. Paliwo to ma ciśnienie proporcjonalne do obrotów silnika, więc może zmieniać położenie tłoka przestawiacza wtrysku
* paliwo za zaworem regulacyjnym wypełnia całą pozostałą część pompy, również tą, gdzie pracują tłoczki sprężające paliwo do wysokiego ciśnienia
* w pompie są jeszcze dwa bardzo ważne zawory o których nie będę się rozpisywał, gdyż zrozumienie ich wspólnego mechanizmu działania jest skomplikowane i nieistotne na nasze potrzeby. Są to: różnicowy zawór regulacyjny i zawór regulacji dawki
* regulator odśrodkowy osadzony na wale pompy zapobiega rozbieganiu pompy i stabilizuje obroty na poziomie ustalonym przez pedał przyspieszenia
* zawór przestawiacza kąta wtrysku jest sterowany elektrycznie przebiegiem prostokątnym o zmiennym współczynniku wypełnienia. Zawór ten ten upuszcza odpowiednią ilość paliwa z komory tłoka przestawiacza, regulując moment początku wtrysku w funkcji obrotów i obciążenia
* zawór LDA, czy inaczej zawór regulatora dawki turbodoładowania powoduje zwiększenie dawki wtryskiwanego do komory spalania paliwa w funkcji ciśnienia doładowania
* zawór stop odcina paliwo po przekręceniu kluczyka w pozycję stop.