Odświeżę trochę temat szukam, szukam i znaleźć nie mogę
bo też chciałem zmienić kolor tarcz, znalazłem manual do wymiany tarczy zawsze to jakiś postęp i może się komuś przydać.
Manual wykonany przez
Walciu
1. Potrzebne narzędzia: - kluczyk imbusowy T15 - płaski śrubokręcik - małe ostre nożyczki (lub ucinaczki) - szmatka i najlepiej benzyna ekstrakcyjna (chyba nie chcemy aby na tarczach zostały nasze odciski palców) - dużo cierpliwości i pewna ręka (jak potrzeba można wypić małego
2. Demontaż zegarów: NA POCZĄTKU NALEŻY ZAPAMIĘTAĆ ILE SIĘ MIAŁO PALIWA, W JAKIEJ POZYCJI JEST WSKAZÓWKA TEMP WODY JAK SILNIK SIĘ NAGRZEJE, ORAZ JAKĄŚ ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY OBROTOMIERZEM A PRĘDKOŚCIOMIERZEM!!! Np. u mnie przy 3tys rpm mam 80km/h na 5biegu, a na 2 biegu odcina mi paliwo dokładnie jak wskazówka pokazuje 100kmh)
Za pomocą klucza imbusowego odkręcamy 3 śruby na górze i 2 za kierownicą (te ostatnie widać po opuszczeniu kierownicy maksymalnie w dół). Po odkręceniu powoli ciągniemy do siebie całą osłonkę (jeśli jest zdejmowana pierwszy raz, napotkamy na spory opór przy lewym nawiewie powietrza). Następnie odpinamy wtyczki od ściemniacza i regulacji wysokości świateł. Następnie wyciągamy osłonę w kierunku dociskając ją do kierownicy i przesuwając w prawą stronę
Po zdjęciu osłony dochodzimy do sedna sprawy czyli zegarów. Tutaj napotykamy kolejne śrubki (4szt) . Następnie odpinamy 2 wtyczki, które dochodzą do zegarów (ja zawsze odpinam najpierw żółtą wtyczkę po prawej, a później białą po lewej – słyszałem że komuś wyskoczył błąd kompa przy zdejmowaniu zegarów, ale przy takiej kolejności zdejmowania u mnie nic się nie dzieje – akumulatora nie trzeba odpinać). Po wypięciu wszystkiego wyciągamy zegary tą samą metodą, co osłonę.
3. Zdejmowanie tarcz i montaż wskazówek. Teraz najlepiej przenieść się z autka do domu, gdzie mamy płaski stół i dobre oświetlenie. Aby dobrać się do wskazówek, należy zdjąć plexi - odpinamy zatrzaski, które są dokoła obudowy. I teraz najważniejsze – zdjęcie wskazówek. Aby nabrać wprawy zacznijmy od obrotomierza i prędkościomierza, schodzą one łatwo jeśli ciągniemy je poziomo do góry (żadne lewo, prawo bo można skrzywić ośkę wskazówki) Pewnie poszło łatwo :-) To teraz trudniejsze – wskazówki paliwa i wody. Schodzą one o wiele ciężej, ja zacząłem podważać lekko płaskim śrubokrętem i zeskoczyły mi czarne kapturki ze wskazówki (myślałem, że kaplica, ale jak się okazało najlepsza metoda) Po zdjęciu kapturka mamy gołą wskazówkę i ją można już bez problemów podważać. Dodatkowo wskazówki wody i oleju mają nałożone na ośki ograniczniki ruchu, które przy zdejmowaniu wskazówki zostaną nam pod tarczami (nie martw się o to na razie, za chwilę je wyciągniesz).
Aby zdjąć tarcze musi zdjąć plastikowe oringi, które ją przytrzymują (podważamy płaskim śrubokręcikiem 2 ząbki) Teraz pozostaje nam zdjąć stare tarcze, odpiąć przeźroczystą plexi i wyjąc omówione wcześniej ograniczniki przy wskazówkach wody i paliwa.
W tym momencie robimy sobie chwilę przerwy, bo za chwilkę czeka ciebie rozczarowanie – zamówione tarcze nie pasują idealnie :-( Pozostaje nam je nieco obciąć (na rysunku zaznaczyłem miejsca cięć czerwoną linią, w miejscach gdzie linia idzie po brzegach oznacza że trzeba odciąć ok. 3mm tarczy) a także powiększyć otwór przy wskaźnikach wody i paliwa (zwykłe nożyczki wystarczą do tego). Po tym zabiegu odtłuszczamy widoczne na zdjęciu powyżej podstawki z przeźroczystego plastiku oraz tarcze od spodu (z góry i tak je zabrudzimy jeszcze) Zakładamy tarcze na przeźroczyste podstawki i wpinamy oringi – tarcze powinny się mocno trzymać. Teraz bierzemy do ręki wskazówki od wody i paliwa, wkładamy je w dziury w tarczach, wkładamy od spodu na ośkę białe plastikowe ograniczniki (te które nam wcześniej latały luzem :-) pamiętając aby oczko w ograniczniku i wskazówka były w jednej linii. Następnie montujemy podstawki z tarczami z powrotem w obudowę (otwór na ograniczniku, do którego równaliśmy wskazówkę powinien być w tej samej pozycji co bolec na obudowie.
Wskazówki wkładamy początkowo delikatnie w otwór, aż napotkamy opór, wtedy obracamy wskazówką w lewo w prawo, aby znaleźć punkty graniczne. Jak pogodzimy ograniczenie silniczka i plastikowego ogranicznika z oznaczeniami na tarczy możemy wepchnąć wskazówkę do końca. Z obrotomierzem i prędkościomierzem postępujemy podobnie (ja zawsze ustawiałem do dolnej pozycji, czyli ogranicznik jest nieco poniżej zera na tarczy) Jak już mamy założone wskazówki, zakładamy osłonkę na tarcze (ta czarna z otworami na zegary) MOŻE SIĘ ZDARZYĆ, ŻE NIE BĘDZIE CHCIAŁA NAM WEJŚĆ.!!!
Należy wtedy spojrzeć, w których miejscach tarcza ogranicza osłonkę (widocznie za mało przycięliśmy i coś jeszcze haczy - uroki niedopasowanych przez producenta tarcz)
4. Ponowny montaż zegarów w aucie. Wracamy do samochodu. Podpinamy wszystko w odwrotnej kolejności jak zdejmowaliśmy (najpierw biała wtyczka, później żółta) – nie zakładamy jeszcze osłony z plexi, bo może będzie potrzebna korekcja ustawień wskazówek. Wstawiamy sobie tarcze w ich miejsce i przekręcamy stacyjkę. Wskazówki kmh i rpm powinny ustawić się na zero, a paliwo na ilości jaką mieliście (temp sprawdzimy sobie za chwilę, chyba że robiliśmy to na zimnym silniku, więc powinna wskazywać C) Jeśli cokolwiek jest źle, wyłączamy stacyjkę i delikatnie wyciągamy wskazówkę przesuwając ją na oko o tyle, ile nam brakuje do poprawnych ustawień. (przy temp wody i paliwie wyciągamy bardzo płytko, aby nam nie spadł ogranicznik) Jak już wszystko jest ok. po przekręceniu stacyjki to odpalamy silnik i idziemy sobie na kawkę/papierosa/colę* (niepotrzebne skreślić :-) Po powrocie silnik już powinien się nagrzać, jeśli długo wykonywaliśmy poprzednią czynność to wentylator się już nam wcześniej załączył, jeśli nie to poczekajmy jeszcze chwilkę. W momencie kiedy załączy się wentylator wskazówka temp wody powinna być dokładnie na połowie ( jeśli nie to wyłączamy silnik, i korekcja o tyle ile potrzeba) Jak się już z tym uporamy to zakładamy osłonkę plexi na zegary i dokręcamy. Wsiadamy do autka i mała runda testowa, sprawdzamy czy wskaźniki rpm i kmh działają poprawnie (korzystając z zapamiętanych danych na początku) Jeśli coś nie tak to korekcja i tak do skutku. Na całe moje szczęście musiałem tylko poprawiać wskazówkę od paliwa, bo mając 1/4 baku wskazówka skoczyła na 1/2 .
Całość wraz ze zdjęciami do pobrania (bez logowania) z chomika autora
Fiat Brava Bravo zegary zmiana podswietlenia inne.pdf - (3) Fiat Brava Bravo Marea Siena Palio poradniki info - elektronik-instrukcja - Chomikuj.pl