Zobacz pełną wersję : Paliwo 95 czy 98?
draco1984
26-06-2010, 21:31
Witam, mam pytanie odnośnie paliwa. Czy nie ma żadnych przeciwwskazań żebym lał E98 do swojego kropka? (Silnik 1,2 8 zaworów).
Jak wygląda spalanie, czy jest większe czy mniejsze i o ile zwiększa się moc silnika... :D o ile to możliwe...
Zapraszam do podzielenia się swoimi obserwacjami. Pozdrawiam!
A silnik na jaką liczbę oktanową masz przystosowany?
Lanie noPB98 przy silnikach przystosowanych na 95 wcale nie podnosi jego osiągów, a tym bardziej nie zmniejsza spalania.
Tu dogłębnie temat był poruszony. (http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf)
waho., przyrostu mocy czy zmniejszenia spalania raczej nie zauważyłem, ale lejąc 98 silnik pracował u mnie ciszej i równiej. Odczuwalne po przejechaniu kilku kilometrów.
Jelcyn zgadza się silnik pracuje bardziej kulturalnie, ale to tylko tyle. Z resztą w tym pdfie co to go podlinkowałem też o tym jest napisane.
grabarz86
27-06-2010, 13:32
Podzielam zdania, silnik pracuje płynniej, co przy przyspieszaniu może czasem ułatwić manewr ale bez większej rewelacji. Czasem nic się nie odczuwa po zalaniu 98 a czasem jazda jest bardziej kulturalna. Spróbuj sobie wlać trochę 98 gdy już "wykończysz" 95 tak by jej nie mieszać i przetestuj. Rewelacji się jednak nie spodziewaj :)
Witam
Ja odradzam używanie takiego paliwa. Producent zaleca 95 oktanową. Testowałem kiedyś na rodziców Punto II 1,2 8v i nie było praktycznie zauważalnej różnicy.
Witam
Ja odradzam używanie takiego paliwa. Producent zaleca 95 oktanową. Testowałem kiedyś na rodziców Punto II 1,2 8v i nie było praktycznie zauważalnej różnicy.
Odradzasz bo?
Producent nie "zaleca" a podaje MINIMALNĄ liczbę oktanową paliwa jakie może być stosowane. To dość duża różnica...
Co do stosowania paliwa o wyższej liczbie - na pewno nie zaszkodzi silnikowi. Niestety, bardzo wątpliwe jest aby dało się wyczuć różnicę na plus - bardzo mało samochodów posiada ECU z możliwością tak mocnej korekcji zapłonu i wtrysku w oparciu o czujnik spalania stukowego aby dało się wykorzystać zalety paliwa o wyższej liczbie oktanowej.
"... I guess it's just the way I'm wired."
Z tą wyższą liczbą oktanową to nie do końca jest tak że można lać wszystko co ma więcej. A jak uważasz inaczej lej sobie nawet paliwo lotnicze ;) Na shelu jest też 100 oktanowa. Kiedyś gadałem na stacji i gość mówił że przyjechał kiedyś pacjent Tico, zatankował 100 oktanową. Na jego pytanie czy ta benzyna jest lepsza gość od Tico z fanatycznym uśmiechem powiedział "jo, jak zaleje tej 100tki to i 140 Tico jadę" :P Krzyż mu na drogę ;) Ja w paru autach miałem porównanie 95 i 98 - różnice czysto subtelne poza Polonezem z jednopunktowym wtryskiem gdzie miały one wadę fabryczną i stukało coś w silniku (zawory chyba).. Po zalaniu 98 dźwięk milknął ;) Auto bywało nawet na serwisie z tym, wymieniano nawet blok silnika na gwarancji, ale podobno miały one tak wszystkie..
Z tą wyższą liczbą oktanową to nie do końca jest tak że można lać wszystko co ma więcej. A jak uważasz inaczej lej sobie nawet paliwo lotnicze ;) Na shelu jest też 100 oktanowa. Kiedyś gadałem na stacji i gość mówił że przyjechał kiedyś pacjent Tico, zatankował 100 oktanową. Na jego pytanie czy ta benzyna jest lepsza gość od Tico z fanatycznym uśmiechem powiedział "jo, jak zaleje tej 100tki to i 140 Tico jadę" :P Krzyż mu na drogę ;) Ja w paru autach miałem porównanie 95 i 98 - różnice czysto subtelne poza Polonezem z jednopunktowym wtryskiem gdzie miały one wadę fabryczną i stukało coś w silniku (zawory chyba).. Po zalaniu 98 dźwięk milknął ;) Auto bywało nawet na serwisie z tym, wymieniano nawet blok silnika na gwarancji, ale podobno miały one tak wszystkie..
Kolego, nie wiesz o czym piszesz. Proszę, poczytaj trochę na temat paliw lotniczych zanim zaczniesz powtarzać bajki. Proszę: http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Nafta#section_2
Dziękuję też za sugestię co do tego co mam tankować. Niestety, nie skorzystam.
Rozumiem, że przypowieść o panu Tico miała sugerować moje ślepe uwielbienie dla paliw o długiej nazwie i wysokiej liczbie oktanowej?
Bądź też łaskawy przytoczyć jakieś fakty mówiące o tym, że zbyt wysoka liczba oktanowa ma niszczący wpływ na silnik. Może np jakiś skan instrukcji w której producent samochodu wyraźnie zabrania tankowania paliwa o liczbie wyższej?
To co lubiło stukać w silnikach poloneza to było spalanie stukowe i rzeczywiście po zalaniu lepszego paliwa stukać przestawało. Ewentualnie jeśli wiedza motoryzacyja właściciela ograniczała się do "wszystkie tak mają" wymieniało się silnik.
Postaraj się też czytać ze zrozumieniem. Nikogo nie namawiam do tego aby wlewał do baku drogie paliwo. Nie próbuję też sugerować, że paliwo o wyższej liczbie oktanowej da pozytywnie odczuwalne efekty. Zwracam tylko uwagę, że wbrew temu co sugerujesz nie ma to żadnego negatywnego wpływu na silnik.
Polecam lekturę: http://pl.m.wikipedia.org/wiki/Liczba_oktanowa#section_2
"... I guess it's just the way I'm wired."
kiedyś z tego co pamiętam to na naszym forum był poruszany podobny temat. Napiszę w skrócie to co wtedy a mianowicie samochód ma lepsze osiągi na benzynie 95 ponieważ paliwo to posiada mniejszą liczbę oktanową co powoduje że jest spalane gwałtowniej, natomiast benzyna 98 ma większą liczbę oktanową co powoduje delikatniejsze spalanie czyli słabsze osiągi niż na paliwie 95 ale jest to paliwo bardziej ekonomiczne, powoduje mniejsze spalanie stukowe przez co silnik chodzi ciszej. Inaczej natomiast wygląda paliwo typu Shell V-Power. Paliwo to posiada 99 oktanów oraz inną budowę niż benzyna 95 i 98 i na tym paliwie faktycznie auto będzie dynamiczniejsze. Podsumowując: na benzynie 95 auto ma większą dynamikę niż 98 ale jest spalane w większej ilości niż 98 a paliwo V-power ma 99 oktanów i jest jeszcze bardziej dynamiczne niż 95
kiedyś z tego co pamiętam to na naszym forum był poruszany podobny temat. Napiszę w skrócie to co wtedy a mianowicie samochód ma lepsze osiągi na benzynie 95 ponieważ paliwo to posiada mniejszą liczbę oktanową co powoduje że jest spalane gwałtowniej, natomiast benzyna 98 ma większą liczbę oktanową co powoduje delikatniejsze spalanie czyli słabsze osiągi niż na paliwie 95 ale jest to paliwo bardziej ekonomiczne, powoduje mniejsze spalanie stukowe przez co silnik chodzi ciszej. Inaczej natomiast wygląda paliwo typu Shell V-Power. Paliwo to posiada 99 oktanów oraz inną budowę niż benzyna 95 i 98 i na tym paliwie faktycznie auto będzie dynamiczniejsze. Podsumowując: na benzynie 95 auto ma większą dynamikę niż 98 ale jest spalane w większej ilości niż 98 a paliwo V-power ma 99 oktanów i jest jeszcze bardziej dynamiczne niż 95
Pozwolę sobie się nie zgodzić.
1. Możliwe wyższe zużycie paliwa przy wyższej liczbie oktanowej wynika po części z niższej kaloryczności tego paliwa. W drugą stronę raczej to nie występuje.
2. Szybkość spalania mieszanki jest wartością względnie stałą niezależnie od paliwa - naturalnie mówimy o prawidłowej prędkości spalania.
3. Wyższa odporność na stuk czasami powoduje spokojniejszą pracę silnika - jeśli silnik ma tendencję do tego aby stukać w określonych warunkach.
4. Coś takiego jak "mniejsze spalanie stukowe" to dość dziwne określenie. Jakikolwiek stuk jest w stanie błyskawicznie zabić silnik. Niezależnie od paliwa silnik jest strojony tak żeby wyeliminować jakikolwiek stuk.
4. Wyższa liczba oktanowa pozwala zwiększyć ciśnienie w komorze spalania bez spalania stukowego. Mówiąc wprost można bardziej podnieść stopień sprężania lub podnieść doładowanie bez szkody dla silnika.
5. Na rynku występują paliwa które zawierają dodatki uszlachetniające. Z wyczynowym paliwem o dużej zawartości tlenu mają mało wspólnego.
6. Na rynku jest bardzo mało silników mogących osiągać lepsze wyniki na paliwie o wyższej liczbie oktanowej. Z tego powodu jej tankowanie mija się przeważnie z celem. Całkiem inaczej wygląda to w przypadku silników o zwiększonej mocy - wtedy dość często wyższa liczba oktanowa jest konieczna.
Ciekawostka: chociaż niemal nie ma silników umiejących korzystać z wyższej niż minimalna zalecana liczba oktanowa to jest dość dużo takich które umieją w awaryjnej sytuacji pracować na niższej. Przykładem są tu motocykle enduro, które często posiadają opcję zmiany map zapłonu i wtrysku na mniej agresywne a co za tym idzie pozwalają na awaryjne tankowanie gorszego paliwa.
Jeszcze raz: stosowanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej w żaden sposób nie szkodzi silnikowi, ale też BARDZO RZADKO daje jakiekolwiek korzyści ;)
"... I guess it's just the way I'm wired."
dejv667 swoje zdanie ukształtowałem na podstawie tego co wszyscy wywnioskowaliśmy z podobnej dyskusji jaką kiedyś sam na tym forum zacząłem..
Paliwa lotnicze kolego są różne - nie konieczne musi być to nafta. Nie wiesz to się nie odzywaj. Jeździłem motorowerem na takim paliwie i trampkiem ;)
Bądź też łaskawy przytoczyć jakieś fakty mówiące o tym, że zbyt wysoka liczba oktanowa ma niszczący wpływ na silnik.
Nie mówię niszczący natomiast są jednostki które nie trawią 98. Zdaje się aby auto mogło jeździć na 98 to silnik musi być wyposażony w czujnik spalania stukowego chociaż tego nie jestem 100% pewien i jakby kłóci się to z tym co napisał dudu$. Sportowe jednostki często muszą dostawać benzynę 98 lub wyżej oktanową. Swoją wiedzę opieram na tym co kiedyś pisało parę osób. Znajdź wątek bo że tak powiem mi się nie chce. Z resztą tankować może co kto lubi. Natomiast nie rozumiem udowadniania że 98 jest lepsze.
Ewentualnie jeśli wiedza motoryzacyja właściciela ograniczała się do "wszystkie tak mają" wymieniało się silnik.
Czytaj człowieku ze zrozumieniem bo nie lubię jak ktoś od razu krytykuje a g. wie. Auto przez 2 lata jeździło do ASO bo był to poldek nowy z salonu. Tam wymieniano sterownik silnika, wymieniano wiele rzeczy łącznie z blokiem silnika i zawsze pomagało tylko na chwile. Gadałem z kilkoma właścicielami poldków z monowtryskiem i one niestety ale miały takiego babola.
Wymień proszę jednostki, które nie trawią 98.
Czujnik spalania stukowego nie jest konieczny do jazdy na 98.
"... I guess it's just the way I'm wired."
danielciagala
25-08-2012, 17:34
Wymień proszę jednostki, które nie trawią 98.
Nie ma takich. Każdy samochód może jeździć na 98. Tylko jest kwestia jak już napisał dejv667 czy to sie opłaca bo praktycznie nie ma żadnych odczuwalnych plusów.
wojtass18
26-08-2012, 13:55
moje odczucia co do 98 są takie (oczywiście mówię o moim Punto 2 1,2 8V) że auto się muli i gorzej się zbiera, na 95 jest zupełnie inaczej
swego czasu na necie pojawił się artykuł http://secretservice.za.pl/95kontra98.pdf ile w tym prawdy ciężko powiedzieć
danielciagala
26-08-2012, 14:05
auto się muli i gorzej się zbiera
Silniki nie przystosowane mogą mienić troszkę swoje parametry na gorsze po zastosowaniu paliwa 98. Też o tym słyszałem ,ale na własnej skórze nigdy mi się to nie przydarzyło.
świetny artykuł moim zdaniem ucina wszelkie spekulacje na ten temat :-)
a ja wole lać 98 bo zauważyłem ze jest duzo mniejsze spalanie niz w przypadku 95. jednak cena 98 do 95 troche odchodząca :d co nie zmienia faktu ze w tych czasach wole jeździc bardziej ekonomicznie niz dynamicznie ;) gdyby waha była po 3zł to nikt by tych tematow nie zakladał pewnie :d
wojtass18
03-09-2012, 23:41
poza zamulaniem osobiście różnicy w spaniu nie odczułem, choć wydaje Mi się że w moi przypadku na 98 nie wiele było większe, zresztą zalecane 95 więc nie widzę potrzeby lania innego przy seryjnym silniku
To ja żeby nie zaczynać nowego tematu zapytam sie o paliwo 92 oktanowe np. takie z za wschodniej granicy. Czy ktoś jeżdził i ma jakieś doświadczenia?
Takiego paliwa nie wolno tankować do naszych aut.. W instrukcji napisane jest wyraźnie - 95 lub więcej..
krzysztof2345
25-09-2012, 10:29
Takiego paliwa nie wolno tankować do naszych aut
A czy za wschodnią granicą jeżdżą inne auta ? Takie same jak nasze.
A czy za wschodnią granicą jeżdżą inne auta ? Takie same jak nasze.
Tak i te tankują 95 bo taka zdaje się też jest. Na własną odpowiedzialność można wszystko jednak w instrukcji jest jednoznacznie napisane >= 95.
krzysztof2345
25-09-2012, 10:52
Tak i te tankują 95 bo taka zdaje się też jest.
98 też tam jest. Po prostu większe zróżnicowanie w wyborze benzyny.
Znajomy był na białorusi i twierdzi że na Lukoilu była tylko 89 i 92.
krzysztof2345
25-09-2012, 11:16
Znajomy był na białorusi i twierdzi że na Lukoilu była tylko 89 i 92.
A to zależy gdzie i na jakiej stacji. Nie powiesz mi chyba, że w całym Mińsku nie ma 98 ?
Poza tym lukoil to nie jedyna autoryzowana stacja w tamtych stronach. Wczoraj czytałem jeden artykuł o badaniach jakości paliwa na Ukrainie. W podsumowaniu napisali, że lepiej tankować na ОККO oraz WOG, a od Lukoila trzymać się z daleka.
Krótka piłka - lał ktoś 92 albo 89 do Punto II 1.2 8V ?
A jak tak to jakie są jego odczucia ?
To wszystko co piszecie o różnicach w jeżdzie na benzynie 95 a 98 oktanów to tylko i wyłącznie autosugestia.
Dajcie komuś auto do zatankowania tak, aby nie było wiadomo gdzie i jakie paliwo było tankowane. I wtedy oceniajcie. Zróbcie taki test z 5 razy i jak za każdym razem traficie jakie paliwo jest w baku to wtedy będzie coś znaczyło. A tak, to sami siebie oszukujecie z tym mniejszym spalaniem, cichszą, równiejszą pracą silnika itp. itd. Wystarczy że wstaniesz zmęczony, niewyspany i już auto "gorzej" jeżdzi, silnik muli, głośniej chodzi itp. :)
Poza tym, z mojej wiedzy wynika, że benzyna 98 oktanowa daje tylko i wyłącznie wyższą odporność na spalanie stukowe. Nic więcej.
Ja w Bravo już pisałęm że różnicy nie widzę żadnej.. Totalnie nic.. Natomiast np. Poldek 1.6 GSI (monowtrysk) na 98 jeździł o wiele lepiej, był bardziej zrywny, nie stukało z silnika itp.. na 95 już kaszana ;) Ale te auta powoli odchodzą w zapomnienie więc nie ma co dywagować.
To wszystko co piszecie o różnicach w jeżdzie na benzynie 95 a 98 oktanów to tylko i wyłącznie autosugestia.
Też tak uważam.
Różnica zauważalna będzie po wlaniu do baku alkoholu, albo paliwa lotniczego, albo etyliny z LO poniżej 80. Mniej ekstremalne przypadki sprawny silnik łyka bez większego marudzenia, ale też nie wykazując przesadnej radości. Naprawę! należę do tych którzy leją każde tanie/darmowe paliwo, więc COŚ wiem na te tematy ;-)
(nie polecam do diesla oleju rzepakowego z biedronki, natomiast przepalone "oleje" z KFC są ok ... w pewnym sensie, i ograniczonym zakresie temperatur otoczenia)
A wracając do benzyny/etyliny - co jest napisane do dystrybutorze to jedno, a co leci z kranu to drugie. Można zatankować na "firmowej" stacji mieszaninę rozpuszczalników, bo taką "benzynę" kupili i komuś muszą ją sprzedać.
Akurat Poldek był świetnym testerem jakości paliwa, bo potrzebował minimum ~95 LO (czyli nominalnie powinien mieć napisane "98", biorąc pod uwagę "jakość" paliw w czasach kiedy był produkowany ... i obecnie). Za to świetnie się sprawował po założeniu gazu, co zresztą przy jego zużyciu paliwa było bardzo dobrym pomysłem :tongue
bluszczmeister
06-01-2013, 14:42
Jelcyn zgadza się silnik pracuje bardziej kulturalnie, ale to tylko tyle. Z resztą w tym pdfie co to go podlinkowałem też o tym jest napisane.
U mnie podobnie, większa kultura pracy. Spalanie takie samo. Jedyna zauważona rzecz na plus to nieco większa dynamika przy wyższych obrotach ale nie wiem czy to przypadkiem nie autosugestia :)
wojtass18
06-01-2013, 15:22
U mnie podobnie, większa kultura pracy. Spalanie takie samo. Jedyna zauważona rzecz na plus to nieco większa dynamika przy wyższych obrotach ale nie wiem czy to przypadkiem nie autosugestia
placebo kolego 98 ten silnik muli
WormsCrew88
07-01-2013, 17:48
Widzę temat rzeka ale każde auto na wysoko oktanowej chyba lepiej się zbiera kwesta tylko kogo na co stać ja nie widzę sensu przepłacać.
właśnie jest na odwrót na 95 auto lepiej się zbiera bo mieszanka spalana jest gwałtowniej przez co jest większa moc a 98 spala się spokojniej przez co praca silnika jest cichsza. Warto poczytać w internecie testy tych paliw wtedy wszystko się wyjaśni.
panowie,prawda jest taka,ze roznicy ni ma zadnej ,tylko w cenie
Poczytajcie sobie na przykład to:
Liczba oktanowa i jej wpływ na moc silnika Ť AUTOKULT.pl (http://autokult.pl/2011/06/02/liczba-oktanowa-a-moc-silnika) i niech każdy tankuje co mu poziom samopoczucia podniesie. Bo mocy to nie za bardzo :)
Parę cytatów:
"liczba oktanowa: określa ona parametr paliwa mówiący o jego odporności na spalanie stukowe."
"Ogólne przekonanie jest takie, że jeśli zalejemy do baku benzynę o wyższej liczbie oktanowej, to samochód będzie jeździł szybciej, dynamiczniej, a do tego w niektórych przypadkach nawet mniej palił. Ogólnie moc silnika wzrośnie przynajmniej o te kilka koni mechanicznych. Nic bardziej mylnego. Tak naprawdę silnik musi zostać dopasowany do konkretnego paliwa, a ono powinno być dobrane do danego silnika i jego stopnia modyfikacji, jeśli takie występują."
"Liczba oktanowa, jak już wspominałem, jest wyznacznikiem odporności paliwa na spalanie stukowe. W żadnym przypadku wyższa liczba oktanowa nie podnosi mocy silnika sama w sobie. Co więcej, dodatki w niej zawarte, które mają na celu zwiększyć LO, zmniejszają w efekcie ilość energii, jaką paliwo może dostarczyć z danej jednostki objętości podczas procesu spalania. Przeważnie, wraz ze wzrostem liczby oktanowej, wartość opałowa paliwa maleje, co powoduje tak naprawdę spadek mocy, a nie wzrost."
Ateraz wyobraź sobie, że są silniki które w oparciu o czujnik spalania stukowego są w stanie podnieść wartość doładowania czy zmienić punkt zapłonu w celu wykorzystania większej odporności na spalanie stukowe.
Tyle, że to nie silniki Fiata...
Gdy ktoś jeździ na mocno podniesionym doładowaniu to wyższa liczba oktanowa też często jest wskazana. Również podczas indywidualnego strojenia można uwzględnić wyższą liczbę oktanową.
Zatem generalizowanie jest trochę bez sensu. O wiele lepszym pomysłem jest sprawdzenie czy nasz silnik potrafi wykorzystać wyższą liczbę oktanową i wtedy ewentualnie zadecydować co tankować ;)
Grzesiek_K3N
14-11-2013, 00:40
Z własnego doświadczenia wiem, że Punto 1.2 8v na 98 pracuje ciszej. Innych różnic nie zauważam, ale nie zauważam też, żeby był na 98 bardziej "zamulony".
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.