Zobacz pełną wersję : wymiana paska rozrzadu Fiat Marea 2.0 20v HLX 1998
rafal_cph
23-05-2010, 21:45
Witam,
dwa tygodnie temu awarii ulegla rolka napinajaca pasek napedzajacy pompe wspomagania kierowicy. Samochod kupilem od dunczyka w lipcu zeszlego roku. Samochod do tej pory jezdzil na niezmienionym pasku rozrzadu. Ja nie zmienialem go w zadnym warsztacie - wiec nie znam jego historii do konca.
Po samodzielnej wymianie rolki napinajacej i prowadzacej na nowe, nowy pasek klinowy Dayco rozczepil sie na dwa 'paski' - jedna czesci pozostala na kole pasowym i kole pompy, druga czesc pekla i nawinela sie pomiedzy kolo pasowe a kolo paska rozrzadu uszkadzajac 'nieznacznie' pasek rozrzadu.
Zdjecia dot tutaj opisywanego przypadku mozna obejrzec pod adresem:
http://picasaweb.google.pl/jamesve/100_FUJI#
Te oznaczena flamastrem zrobilem dzisiaj przed zdjeciem starego paska, z boku widac wybite w metalu oznaczenia 'fabryczne' na gornym kole 'wydechu' wciecie w metalu zamalowane jest biala farba. Po delikatnym zdjeciu starego paska zadne z waznych trzech kol nie przestawilo sie. Pozostaly w miejscach oznaczonych flamastrem - jak na zdjeciach.
Mam wrazenie, ze pasek rozrzadu nie przeskoczyl (ale tego nie jestem pewien), tloki sa cale (slychac bylo tylko strzal paska wielorowkowego, nic wiecej), stary pasek nie byl zerwany a przy obracaniu walem (ze starym paskiem) czuc wyraznie 'trudniejsze' momenty wymagajace uzycia wiekszej sily. Z nadzieja wnioskuje z tego, ze tloki sa nadal cale i sprezaja poprawnie.
Dzisiaj wymienialem ww pasek rozrzadu zgodnie z 'tutorialem' pod
http://www.fiatforum.com/marea/24011-photo-how-marea-20v-cam-belt-change.html
Zalozylem nowy pasek rozrzadu po wczesniejszym oznaczeniu punktow na gornych kolach oraz na dolnym kole walu korbowego.
Martwi mie jednak ze po owczesnym ustawieniu gornego kola zaworow 'wydechu' tak aby punkt na kole byl zbiezny z punktem na obudowie paska (korpusie) wybite dwa punkty na dolnym kole paska (na wale korbowym) nie pokrywaja sie z tymi dwoma (?) na nieruchomej czesci obok (korpusie silnika) - brakuje okolo 40 stopni obrotu.
Czyzby punkt zbieznosci na gornym kole 'wydechu' byl w innym miejscu?
!!! Czyzby pasek rozrzadu podczas pekania paska napedowego i zawijania sie go na dolnym kole zebatym rozrzadu przeskoczyl o kilka zabkow i powinienem to skorygowac wierzac oznaczeniom fabrycznym a nie zastanej sytyacji? lle obrotow krecic i czy tylko w prawo?
Czy ta sytuacja wymaga odslaniania krzywek rozrzadu (ew wykrecania swiec) i ponownej regulacji rozrzadu przy pomocy fiatoskich/specyficznych narzedzi?
A moze ktos juz wczesniej w tym konkretnie samochodzie naprawial ten silnik (znaki sa ustawione 'po nowemu') i nie powinienem niczego zmieniac tylko napiac nowy pasek i po uprzednich kilku recznych obrotach uruchomic silnik?
Moze dobrym pomyslem jest przestawienie walu korbowego tak aby oznaczenia na dolnym kole zbiegly sie z tymi na obudowie obok, pozstawiajac w tym samym czasie gorne kola nieruchomo, napiecie paska i reczna proba obrotu walem, nasluchiwanie czy wszysko przebiega podczas tego testu gladko i czy czasami ktorys z zaworow nie uderzy w swoj cylinder.
W tej chwili gdy powiedzmy oznaczenia na dolnym kole nie zgadzaja sie (podczas obrotu walu, przed zdjeciem starego paska) czylem trzy 'ciezsze' momenty (w tym jeden wyraznie ciezszy od pozostalych) - mam wrazenie ze opor walu byl wlasciwy.
A moze jednak dac sobie spokoj, bo w tej sytyacji za duzo ryzykuje i poprosic o pomoc dunskiego, drogiego ;) mechanika (koszt bedzie oscyowal wokol 10000 koron)?
Bede wdzieczny za wasza opinie, rady dot ustawiania kol do punktow fabrycznych, wlasne sposoby na ww temat.
Z gory dzieki i przepraszam za brak polskich znakow.
Pozdrawiam
Rafal
Przede wszystkim takie prace lepiej robic na blokadach , wałki mogą nie miec martwych punktów i po zdięciu paska przestawiły się jak chciały, pasek musisz założyc na kołach ustawionych zgodnie ze znakami które narysowałeś przed jego zdjęciem i po napięciu napinacza paska wszystkie punkty muszą sie zgadzac.
pasek musisz założyc na kołach ustawionych zgodnie ze znakami które narysowałeś przed jego zdjęciem i po napięciu napinacza paska wszystkie punkty muszą sie zgadzac.
A jeśli jednak pasek przeskoczył to co wtedy ? ha bym nie był taki pewny co do tych własnych znaków.
Pytanie jeszcze po co twa znaki na wale, jakby był jeden to jest wtedy pewność jak ma być ustawione.
ja zawsze na znakach robiłem i zawsze jest ok. wszędzie trzeba robić 1 znak a nie 2 bo to bez sensu. a i jeszcze jedno po założeniu rozrządu i ustawieniu go polecam zrobienie 2 pełnych obrotów kluczem wtedy przy źle ustawionym rozrządzie (jak coś nam przeskoczy) zawory się podeprą a nie pogna jak przy próbie uruchomienia. i po zrobieniu 2 pełnych obrotów patrzymy czy znaki się pokrywają jak tak to sprawdzamy naciąg paska no i gotowe
Są dwa znaki wybite, ale też są dwa znaki na obudowie pod spodem.
Więc chyba naturalne wydaje się, że tam te znaki muszą się zejść.
Gdy mamy problem z ustaleniem, czy wałki się "rozjechały" to pamiętam, że jest metoda.
Pierwszy tłok trzeba ustawić w górnym skrajnym położeniu (albo dolnym - przepraszam, nie jestem pewien). Wtedy znaki na wale powinny się schodzić ze znakami na obudowie. Ustawiamy wtedy koła rozrządu względem swoich znaków. Teoretycznie po takim ustawieniu wszystko powinno być ok.
Co do białych znaków na kołach od wałków rozrzadu to są to firmowe znaki. Fiat akurat tak oznacza. Więc one powinny się schodzić.
Gdy nie jesteś pewien nie odpalaj auta, lepiej kręć wałem na wykręconych świecach i 3 razy wszystko sprawdź!
W programie Autodata powinno być opisane jak się mają znaki schodzić.
Odkopię go jutro i zobaczę ;)
miszko, jeśli chodzi o tą metodę z tłokiem to jestem prawie pewien że powinien być u góry.
a co do tych znaków to jeśli chodzi o robienie samemu znaków to jednak polecam robić po jednym bo im ich więcej namażemy tym gorzej dla nas wiem to z doświadczenia. człowiek głupieje i robi się niepewny. a tak jeden znak na każdym kole i wszystko jasne
kup blokady na alledrogo wałki ustaw na blokadach wał na fabrycznych znakach i powinno być git a po naprawie blokady wystaw na alledrogo i po problemie
hello there! i'm wondering about this; is this the Autodata program used to diagnose cars? Can't seem to understand much as comments are not in English. Can anybody help translate these things? The Autodata program is surely a reliable thing when it comes to troubleshooting cars and engine troubles.
recommend the translation offered by uncle google.
and in the future please write in Polish
Witam, mam podobną sytuację. Też przeskoczył rozrząd i wszystko wygląda niby OK. Ale pasek nie jest na swoim miejscu. Chce go założyć poprawnie. Mam blokady. I tutaj pytanie do Was: Czy wiecie jak założyć blokady ??? Sprawa pilna (na wczoraj) bo auto już rozebrane.
zrób zdjęcie zestawu to wtedy będzie łatwiej pomóc.
zrób zdjęcie zestawu to wtedy będzie łatwiej pomóc.
27772778
To zdjęcia moich blokad
a więc tak. zdejmujesz pokrywę zaworów i te blokady zakładasz na wałek rozrządu. w ten sposób kola wałka nie będą ci sie ruszały. gdy ustawisz je na znaki wtedy zakładasz te blokady i tylko wal ustawiasz w okienku na skrzyni na znak. składasz do kupy wszystko i gotowe
a czekałem aż odpiszesz. :D już traciłem nadzieję
Złożyłem je w nastepujący sposób - na pierwszy rzut oka po założeniu blokad wszystko wyglądało dobrze ale okazało sie ze na jednym wale (górnym) krzywki nie były dobrze ustawione (gdy przeskoczył rozrząd - wał musiał sie przestawić) Zdjąłem pasek i ustawiłem wał jak należy. Pasek też na znakach (znaki były na kołach i przy skrzyni) 277927802781
no to jak ci tylko na jednym walku przeskoczyło to moze nie jest źle
Przkręciłem wałem kilka razy (nic nie koliduje nie stuka) Przekręcam kluczyk i nadal świeci sie kontrolka wtrysku :/ Próbuje odpalić i po sprawdzeniu manometrem 0 na tłokach...
czyli jednak pogięło zawory. to że nei stuka to jeszcze nic. bo jak pogięło zawory to stukać nie będzie. a kompresje dobrze patrzyłeś? nie wykręciłeś przypadkiem wszystkich świec na raz??
czyli jednak pogięło zawory. to że nei stuka to jeszcze nic. bo jak pogięło zawory to stukać nie będzie. a kompresje dobrze patrzyłeś? nie wykręciłeś przypadkiem wszystkich świec na raz??
Sprawdzałem przy wkręconych 4 świecach. Wkręciłem manometr i kręciłem silnikiem kilka razy - manometr nawet nie drgnął... ani nie psyknął przy wykręcaniu. :( Chyba silnik całkiem umarł.
Pasowało by odkręcić głowice i zobaczyć jak to wygląda. Zastanawiam się jakie mogą być koszty naprawy i czy opłaca się to robić.... ? (planowanie głowicy, uszczelka, zawory itp.) Trochę mi go szkoda bo samochód prowadzi sie bardzo przyjemnie :)
---------- Post dodany o 21:21 ---------- Poprzedni post dodany był o 20:54 ----------
Znalazłem na allegro GŁOWICA WRAZ Z WAŁKAMI FIAT MAREA 2.0 20V V.I.S (2172988263) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/glowica-wraz-z-walkami-fiat-marea-2-0-20v-v-i-s-i2172988263.html) Może lepiej kupić taki zestaw i przełożyć ? Chciałbym się Was poradzić. Tylko nie wiem dlaczego ktoś sprzedaje silnik na cześći i w jakiej jest kondycji...
za 300 zł cała glowica i zawory i wałki to az strach pomyśleć co to jest. koszt planowania 100zł zawory 25zł/szt, uszczelki 200zł no i robocizna mechanika ktory to będzie składał. 1500zł/2000 zł myślę że w tym przedziale spokojnie się zmieścisz razem z nowym rozrządem. bo nie polecam zakładania starego paska po takim remoncie
danielciagala
05-03-2012, 08:10
bo nie polecam zakładania starego paska po takim remoncie
Wymień od razu rolki i napinacz.
myślę że w tym przedziale spokojnie się zmieścisz razem z nowym rozrządem
Wymień od razu rolki i napinacz.
no to rzecz naturalna ale pasek myslę to podstawa. słychać często że ludzie kilka razy naciągają jeden a to jest już olewactwo
skoczek316
06-03-2012, 18:30
Ustaw dolne koło według koła zamachowego.Pod akumulatorem masz okienko i tam masz trzy punkty na obudowie 10,5 i 0 a na kole zamachowym kreske. Zgraj kreske z 0 i spróbuj.
Ustaw dolne koło według koła zamachowego.Pod akumulatorem masz okienko i tam masz trzy punkty na obudowie 10,5 i 0 a na kole zamachowym kreske. Zgraj kreske z 0 i spróbuj.
W najbliższy piątek wybieram siędo jeszcze jednego mechanika i spróbuje ustawić jeszcze raz. Bo jak zakładałem pasek (przy założonych blokadach) to nie zgrywał się idealnie z ząbkami na kołach i albo mogłem naciągnąć albo dać nieco luźniej bo siadał ząb na ząb.
Jeszcze jeden "fachowiec" mówi, że nim rozbiorę cały silnik i sprawdze co faktycznie uległo uszkodzeniu to że możliwe iż, mogły się przestawić
krzywki na wałku... Możliwe że uda mi sie załatwić taki wałek od zanjomego z Lanci Kappy z takim samym silnikiem. Myslicie, że mogł się uszkodzić sam wałek albo krzywki/ka ?
danielciagala
07-03-2012, 19:36
mogły się przestawić
krzywki na wałku.
?? jak to?
?? jak to?
Jeden "fachowiec" zasugerował, ze mogło przestawic jakaś krzywkę na wałku... Ale moim zdaniem to jest jeden element i raczej nie bardz owierze w tą teorię. Ale może ktoś miał podobną sytuacje ?
Jeden "fachowiec" zasugerował, ze mogło przestawic jakaś krzywkę na wałku... Ale moim zdaniem to jest jeden element i raczej nie bardz owierze w tą teorię. Ale może ktoś miał podobną sytuacje ?
Ktoś Ci kit wciska bo krzywka to integralna część wałka rozrządu - w sensie takim że to jest jeden odlew, jeden kawał metalu. Z tego co tu wyczytałem to zwalaj głowicę i do remontu.
danielciagala
07-03-2012, 21:06
Właśnie o to mi chodzilo :D heh Ktoś nieźle pojechał... Rób tak jak radzi 2rotor
Witam, nie jestem w stanie samemu garażowymi sposobami tego naprawić. I dzisiaj byłem u mechanika - dogadałem, się że we wtorek rozbierze silnik i oszacuje uszkodzenia. Dzięki wszystkim za pomoc i rady :smile:
PS: Będę musiał zabezpieczyć rozrząd przed ewentualnym zerwanie paska wielorowkowego żeby w przyszłości uniknąć takich problemów.
Może macie jakieś patenty ? Albo do sprzedania osłonę bo moja jest niekompletna (połamana)
Jak by wyszły jakieś niespodzianki przy naprawie i będe potrzebował pomocy to napiszę.
Pozdrawiam
:cool:
żadnych osłon niestety nie ma. ale wystarczy że osłona od rozrządu będzie dobrze zakręcona (może miałeś jakąś lukę bo nie była dociśnięta śrubą) i kontrolowanie paska klinowego powinno rozwiązać sprawę.
Pilnować wymian paska, a nawet wymieniać ciut wcześniej kiedy serwis mówi, wraz z rolkami i napinaczami. Jeżeli to będzie ok, to nie powinno się nic złego dziać.
No i unikać odpalania auta na pych, a jeżeli już to robimy to starać się jak najłagodniej (aby nie puszczać pedału sprzęgła nagle).
Dzięki za pomoc i rady :cool: Po weekendzie odbieram auto od mechanika :smile: Musiał wymienić wszystkie zawory, uszczelniacze, pasek itp.
Pozdrawiam
:cool:
Witam, jednak po wymianie wszystkich zaworów i poprawnym zamontowaniu paska (na blokadach) samochód nie chce odpalić - nie ma iskry...
Macie jakieś przypuszczenia gdzie szukać przyczny ?
danielciagala
24-03-2012, 14:27
cewka....?
Napewno wszystkie czujniki i komputer są dobrze podłączone?
cewka....?
lub czujnik położenia wału??
Przeleć jeszcze raz wszystkie czujniki i wiązki. czy na pewno sa podłaczone
Tak jak pisze większość - sprawdzić czujniki, ECU.. Najlepiej gdyby była możliwość wpięcia w kompa - jeżeli jakiś czujnik kuleje to powinno to być widać na diagnostyce.
Tak jak pisze większość - sprawdzić czujniki, ECU.. Najlepiej gdyby była możliwość wpięcia w kompa - jeżeli jakiś czujnik kuleje to powinno to być widać na diagnostyce.
Witam, dziękuję za rady :cool:
PS: - elektryk wymienił przewody zasilające komputer :rolleyes: Jest iskra !!! Silnik odpalił :wink:
dlugislask
21-07-2013, 22:10
no to jak ci tylko na jednym walku przeskoczyło to moze nie jest źle
witam po dlugiej przerwie .mam wielki problem otuz majac dwa tyg urlopu pojechalem do sieostry na wies i poswiecilem urlop na rozebranie srodka i zrobienie calej podlogi na cacy.wracajac do tematu po tej naprawie podlogi odpalilem auto i strzelil mi pasek rozrzadu czesc paska wkrecila sie w kolo pasowe dodam ze strzelil na postoju.mam pytanie jak myslicie doszlo do kolizji musze zdejmowac glowice?jak to sprawdzic
pawelt89
21-07-2013, 22:25
witam po dlugiej przerwie .mam wielki problem otuz majac dwa tyg urlopu pojechalem do sieostry na wies i poswiecilem urlop na rozebranie srodka i zrobienie calej podlogi na cacy.wracajac do tematu po tej naprawie podlogi odpalilem auto i strzelil mi pasek rozrzadu czesc paska wkrecila sie w kolo pasowe dodam ze strzelil na postoju.mam pytanie jak myslicie doszlo do kolizji musze zdejmowac glowice?jak to sprawdzic
Osz kur*** to pech. Głowicę trzeba zdjąć na 100% i będzie widać uderzenie prawdopodobnie. Współczuję.
dlugislask
21-07-2013, 22:37
Osz kur*** to pech. Głowicę trzeba zdjąć na 100% i będzie widać uderzenie prawdopodobnie. Współczuję.
no straszny pech a zrobilem cala podloge.pewnie bd bolec na elektrodzie znalazlem jak krok po kroku wymienic rozrzad ale o wymianie glowicy i Nm nic nie wspominaja Fiat Bravo 2.0 20V jak ustawić rozrząd - elektroda.pl (http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1090073.html)10214
Może poza tematem ale co ci tak sfatygowało kielich?
dlugislask
22-07-2013, 00:25
Może poza tematem ale co ci tak sfatygowało kielich? jak wspominalem robilem podloge i tez bylo male pekniecie na kielichu to tez zrobilem inaczej nie dalem rady bo zbytnio nie bylo co spawac
To raczej wygląda, na przespawany kielich. Prawdopodobnie jakiś z Bożej łaski "importer" przespawał kielich z rozbitka, żeby uniknąć opłat rejestracyjnych. Jeśli po drugiej stronie masz kielich zdrowy, to na bank jest przeszczep. Odnośnie głowicy, to po kolizji z zaworami z pewnością będzie do roboty. W razie draki mam głowicę po remoncie (robiłem we wrześniu, była planowana, wymienione 12 zaworów, cewki, uszczelniacze). U mnie przekręciło panewkę i na tej głowicy zrobiłem około 1000 km (na remont góry wydałem 2 tysie), a po numerze z panewką kupiłem drugą maryśkę.
dlugislask
23-07-2013, 14:12
Nie bylo przeszczepu bo jak pisalem robilem na urlopie cala podloge i dziury w kielichach obu w piatek bd jechac do siostry bo tam coctawilen auto pasek mi strzelul na postoju wiec nam nadzieje ze powaznej usterki nie bylo
dlugislask
25-07-2013, 00:26
mam pytanie jast jakis sposób bym sprawdził po zerwanym pasku czy zawory cale bez sciagania głowicy
mam pytanie jast jakis sposób bym sprawdził po zerwanym pasku czy zawory cale bez sciagania głowicy
Taa, złożenie nowego rozrządu i sprawdzenie kompresji.
dlugislask
25-07-2013, 01:10
Taa, złożenie nowego rozrządu i sprawdzenie kompresji. tez tak wlasnie myslalem bo po wstembnym mysleniu na spokojno to powodem zerwanego rozrzadu jest pasek wielorowkowy zo przenosi naped na pompe klimy itp troche równa robota bo jak bd ok to oszczednosc na głowicy a jak nie to dwa razy musze tanczyc z silnikiem bo bd prubowal sposób bez wyjmowania silnika.ps od mometu tej awari co opisywalem rok temu wszystko ok dlatego postanowilem na urlopie zrobic cała podloge (dodam foty w wolnym czasie) a tu taka niespodzianka nic tylko sie upic
Sprawdzając kompresję na każdym z cylindrów. Znacząca różnica ciśnień będzie świadczyć albo o uszkodzeniu uszczelki, albo zaworu, ewentualnie o pękniętym pierścieniu tłoka. Problem w tym, że jeśli masz źle poskładany rozrząd, to kręcąc silnik pogorszysz sprawę.
dlugislask
25-07-2013, 23:50
Sprawdzając kompresję na każdym z cylindrów. Znacząca różnica ciśnień będzie świadczyć albo o uszkodzeniu uszczelki, albo zaworu, ewentualnie o pękniętym pierścieniu tłoka. Problem w tym, że jeśli masz źle poskładany rozrząd, to kręcąc silnik pogorszysz sprawę.wlasnie to ze nie mam paska przyczyna pekniecia bylo rozwarstwienie sie wielo rowkowego co przenosi naped w sobote jade do siostry zaczne od wyciagniecia pasków zdjecia pokrywy zaworów i zobacze co jest hm zaczne od zalozenia rozrzadu i sprawdzenia kompresji blokady juz zamowilem.jesli jestescie ciekawi bd dokumentowac fotografia i zaloze osobny ku temu temat.
dlugislask
28-07-2013, 12:30
koledzy co myslicie o tym zestawie? ROZRZĄD FIAT BRAVO GHT COUPE MAREA 2.0 20V (3367090784) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej. (http://allegro.pl/rozrzad-fiat-bravo-ght-coupe-marea-2-0-20v-i3367090784.html)
Może niby być, chociaż brałbym SKF + Conti pasek.. Na tym nie ma co oszczędzać..
Swoją drogą nawet w opisie aukcji jest błąd :sciana:
dlugislask
28-07-2013, 23:36
No tak bd bral conti i skf jaki blad
No tak bd bral conti i skf jaki blad
Wróżką nie jestem i nie rozumiem o co Ci chodzi :P
dlugislask
04-08-2013, 12:37
witajcie a wiec zalozylem rozrzad i wszystko ustawione kreci ale nie chce zapalic
dlugislask
04-08-2013, 13:45
Cpw podłączony?
ja go nie odlanczalem wiec jest iskra rest co robic
dlugislask
04-08-2013, 15:56
zaUwaŻyłem ze na 5 garze zawory nie podchOdzĄ do koŃca
Przy takich problemach z ortografią radziłbym pisać posty ze słownikiem.. 2 byki w jednym wyrazie - szok ;) byrrt
zaUwaŻyłem ze na 5 garze zawory nie podchOdzĄ do koŃca
Czyli źle rozrząd ustawiony..
dlugislask
04-08-2013, 16:15
Czyli źle rozrząd ustawiony..
ustawiony zle hm jak to. na skrzyni biegow pozycja zero i walki na blokadach
zaUwaŻyłem ze na 5 garze zawory nie podchOdzĄ do koŃca
Czyli źle rozrząd ustawiony..
jak na moje tłok przybił 5 z zaworami,
Czemu od razu nie ściągnąłeś wałków? widział byś które szklanki się wysuną a które nie...
dlugislask
12-09-2013, 01:12
a więc auto zrobione glowica po remoncie wielkie podziekowania dlapewnego magika z gliwic polecam
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.