PDA

Zobacz pełną wersję : Wyświetlanie temperatury zewnętrznej



grucha
15-05-2010, 12:27
Witam,
Ostatnio zainstalowałem czujnik temperatury zewnętrznej. Liczyłem, że to będzie wszystko co muszę zrobić. Niestety moja radość była przedwczesna, gdyż po kilku chwilach radości czujnik układ przestał wyświetlać temperaturę (kolejne naciśnięcie przycisku nie powodowało zmiany prezentowanych danych na wyświetlaczu - cały czas widzę ilość przejechanych kilometrów; nie pojawia się nawet "Error Cli", który widziałem przy braku termistora). Jedynym sposobem na "naprawienie" problemu było odłączenie klemy (na ok. 2-3 sekundy wystarczyło). Niestety problem powrócił po około 10 godzinach.

Czego to może być wina? Gdzie szukać rozwiązania problemu? Jakieś centralki sterujące, inne "puszki"?

lukq
15-05-2010, 14:07
hej słuchaj u mnie zaczął pojawiać się error cli dziś rozebralem środkowy panel i odłączyłem kostkę od przycisku temp zewnętrznej i błąd zniknął, czego to może być wina, czy tam są jakieś przekaźniki w schowku, jak tak to jakie, czy może bezpiecznik, czy może czego bym nie chciał czujnik w lusterku padł?

grucha
15-05-2010, 18:38
Wydaje mi się, że to może być wina wilgoci w powietrzu - coś w lusterku mogło zrobić zwarcie.
Wymiany czujnika się nie obawiaj, bo kosztować Cię będzie tyle co piwo w sklepie. Gdzieś tu na forum wyczytałem, że za czujnik temperatury robi tutaj "termistor NTC 10kOhm" (kiloom) - w sklepie elektronicznym zapłaciłem za to (wielkości główki od zapałki) 2,50PLN.
Roboty przy lusterku jest niewiele, bo wystarczy zdjąć trójkątną osłonę w narożniku drzwi i odkręcić lusterko. Ja nie miałem z kostki lusterka wyprowadzonych przewodów na czujnik (tak, jak bym miał tańsze lusterko) i podpiąłem dwa kabelki prosto do kostki w drzwiach.

Oczywiście pomijam inne błędy klimy, których numer możesz wyświetlić na liczniku (wystarczy pokręcić odpowiednio gałką zmiany prędkości nawiewu - jak dokładnie, to nie pamiętam, ale było gdzieś na forum opisane...)

Żadnych bezpieczników bym nie podejrzewał, podobnie przekaźników (te w schowku są na 90% odpowiedzialne za elektryczne szyby).

A co do przycisku, to nie mam pojęcia. Szczerze mówiąc nawet nie wiem jak się zabrać za środkową kolumnę tapicerki (2 tyg. temu próbowałem, bezskutecznie, wyciągnąć radio...

lukq
15-05-2010, 20:24
środek wyjąc to nie problem http://fiatforum.com.pl/topics6/zmiana-oswietlenia-konsoli-srodkowej-vt2056.htm tu masz napisane, chodzi o to, że ja mam kostkę przy lusterku i będę musiał w takim razie termisor spróbować wymienić, może i to jego wina, tak podejrzewałem ;-)

venom1984
15-05-2010, 21:59
W zasadzie Error Cli może odnosić się do wielu błędów generalnie związanych z klimką i ogrzewaniem ;)

Najlepiej zrobić tak:
1. Kluczyk w pozycji STOP
2. Pokrętło kierunku strumienia powietrza na MAX DEF
3. Pokrętło wentylatora na 0
4. Włączyć stacyjke
5. W ciągu 10 sekund zrobić sekwencje pokrętłem wentylatora: 0, AUTO, 0, AUTO, 0
6. Powinno wyświetlić numer błędu
7. Sprawdzić o co chodzi w tabelce w pliku KLIK (http://www.easy-share.com/1910241320/klimatyzacja_autodiagnostyka.pdf)

U mnie był błąd 34, narazie tymczasowo dla sprawdzenia włożyłem jakiś znaleziony termistor, jest albo za mały albo za duży bo pokazuje przy dzisiejszej pogodzie -7 st. C ;-)
Pozdrawiam

lukq
15-05-2010, 22:16
no u mnie to samo, dzięki ;-)

venom1984
19-05-2010, 20:21
no u mnie to samo, dzięki ;-)

I co z tym zrobiłeś? Ja kombinuje skąd dorwać taki czujnik temperatury, bo chyba ten termistor wcale temperatury mierzył nie będzie??

grucha
20-05-2010, 19:23
U mnie mierzy temperaturę.
Termistor to raki rezystor (opornik), który zmienia swoje właściwości (rezystancję) pod wpływem zmian temperatury. prosty mikroprocesor wystarczy do zdekodowania tej wartości.... Najprawdopodobniej tak jest to wykonane w Marei.
To za co każą sobie płacić w ASO to właśnie taki termistor, tylko zamknięty w małą plastikową obudowę (której koszt wytworzenia nie przekracza 0,50PLN).

Po spędzeniu prawie całego weekendu w autku dochodzę do wniosku, że mój problem jest powiązany z innym: nieopadaniem wskaźników temperatury (płynu chłodzącego) i paliwa po wyłączeniu silnika. Jak już się zdarzy, że te wskazówki opadną, to problem znika. Teraz będę męczył stacyjkę... (Gdyby ktoś miał jakąś pomoc w postaci pdf lub innej multimedialnej - byłbym wdzięczny :) )

venom1984
20-05-2010, 20:25
U mnie mierzy temperaturę.
Termistor to raki rezystor (opornik), który zmienia swoje właściwości (rezystancję) pod wpływem zmian temperatury. prosty mikroprocesor wystarczy do zdekodowania tej wartości.... Najprawdopodobniej tak jest to wykonane w Marei.
To za co każą sobie płacić w ASO to właśnie taki termistor, tylko zamknięty w małą plastikową obudowę (której koszt wytworzenia nie przekracza 0,50PLN).

Po spędzeniu prawie całego weekendu w autku dochodzę do wniosku, że mój problem jest powiązany z innym: nieopadaniem wskaźników temperatury (płynu chłodzącego) i paliwa po wyłączeniu silnika. Jak już się zdarzy, że te wskazówki opadną, to problem znika. Teraz będę męczył stacyjkę... (Gdyby ktoś miał jakąś pomoc w postaci pdf lub innej multimedialnej - byłbym wdzięczny :) )

Hmm to ciekawostka :)
Kupiłem właśnie termistor NTC 10k, ciekawe czy zadziała ;)
Szkoda tylko, że musiałem kupić na allegro, bo w okolicy wszystkie sklepy elektroniczne poznikały...

lukq
21-05-2010, 14:14
I co z tym zrobiłeś? Ja kombinuje skąd dorwać taki czujnik temperatury, bo chyba ten termistor wcale temperatury mierzył nie będzie?? jutro jadę do zaprzyjaźnionego elektryka ;-) o efektach będę meldował

venom1984
25-05-2010, 13:43
Okazuje się, że termistor NTC 10 kOhm śmiga doskonale :)

lukq
25-05-2010, 17:05
niestety wizyta na przyszły tydzień przeniesiona, ale cieszy mnie bardzo że 10KOhm śmiga dobrze, rozumiem, że nie ma żadnych przekłamań?

venom1984
26-05-2010, 00:59
niestety wizyta na przyszły tydzień przeniesiona, ale cieszy mnie bardzo że 10KOhm śmiga dobrze, rozumiem, że nie ma żadnych przekłamań?

Temperatura była identyczna z tą jaką pokazuje zwykły termometr "domowy zewnętrzny", więc myślę, że jest ok (?) ;)

lukq
28-05-2010, 12:18
no to fajnie ;/ bede pisal co i jak wyjdzie u mnie

byrrt
27-10-2010, 14:29
Słuchajcie bo pytałem nawet na forum osobno ale nikt mi nie odpowiedział. Czy w fiatach bravo/brava/marea które nie posiadają czujnika ani przycisku temperatury wystarczy dołożyć obydwa elementy i zacznie to poprostu działać? Zależy mi na wskazaniu temperatury zewnętrznej i chciałbym aby był to oryginał..

lukq
27-10-2010, 17:39
z tego co mi wiadomo to chyba nie do końca, bo jeszcze komputer musi być zaprogramowany, czy da się zaprogramować to nie wiem. Takie czujniki temperatury występowały w samochodach z klimatyzacją. Moja rada, kup taki termometr w sklepie, podłącz go do akumulatora, o kabelek z czujnikiem schowaj gdzieś pod zderzak np.

byrrt
27-10-2010, 20:42
Pomysł z osobnym urządzeniem troche mi się nie podoba.. Chce oryginał ;) Do złączki prawego lusterka dochodzą normalnie kable (2 więcej niż w złączce lusterka - wnioskuje że to właśnie ten NTC 10k.. Inaczej - podłącze tam taki termistorek i zobaczymy czy w niskich temperaturach będzie ostrzegał o możliwości gołoledzi bo zdaje się powinien.. Jak będzie to tylko dokupić przycisk..

lukq
27-10-2010, 21:31
nie przycisk, a jak już to cały ten element gdzie są światła przeciwmgielne oraz ogrzewanie ;-)

byrrt
27-10-2010, 23:40
Jeżeli nie będzie innej możliwości kupi się całą listwę.. Jestem elektronikiem - coś postaram się zmajstrować ;)

Hipo
31-10-2010, 12:13
Samo z siebie nie zadziała bo nie masz przetwornika który by obserwował termistor i na żądanie wyświetał odpowiednią wartość na wyświetlaczu. A tą rolę pełni centralka od klimy.

byrrt
31-10-2010, 13:07
Czyli na 100% ten przycisk nie występował w samochodach bez klimy tak?

waho.
31-10-2010, 13:52
No raczej, ja takowego nie mam i czujnika temperatury i przycisku, ale miejsce na przycisk oczywiście jest.

lukq
31-10-2010, 13:55
pisałem, wyżej, że bez klimy nie będzie sterowania, bo te termometry występowały tylko z autami z klimą i trzeba dużo zmieniać, dlatego pisałem, że lepiej kup i zamontować taki ze sklepu.

byrrt
31-10-2010, 15:05
lukq nie pisałeś że występują TYLKO przy klimie.. Napisałeś że występują ;) Jednocześnie pisałeś że chodzi o programowanie komputera a ma się to nijak do tego co napisał Hipo, który twierdzi, że przetwornik obsługujący ten termometr jest w centralce klimatyzacji.. Jak nie ma fizycznie układu odpowiedzialnego za to to niestety.. Swoją drogą ciekawe gdzie te kable od lusterka się schodzą - lusterko to wg. mnie jedno z lepszych miejsc na czujnik tak więc można by je po prostu wykorzystać.. Rozumiem, że sposób komunikacji z licznikiem jest nieznany i nikt nie próbował się podpiąć pod niego ze wskazaniami swojego termometru? Jak pisałem jestem elektronikiem i byłbym nawet skłonny wykonać układ bazujący na oryginalnym liczniku i termistorze w lusterku..

lukq
31-10-2010, 15:49
Jednocześnie pisałeś że chodzi o programowanie komputera a ma się to nijak do tego co napisał przepraszam, chodziło mi o centralkę od klimy.

Skoro lubisz bawić się elektryką, jesteś elektrykiem i chcesz mieć orginał to skontaktuj się z kimś z Twojej okolicy spr co i jak wygląda i podejmij decyzję czy warto czy nie.

emil.66
03-07-2013, 18:15
Odkopię kotleta gdyż mam problem z tym termometrem, od kilku dni pokazuje po przekręceniu stacyjki Error CLI, potem gaśnie i po naciśnięciu przycisku znów to samo.. z tej diagnostyki klimatyzacji pokazał się błąd 34 czyli coś z czujnikiem zewnętrznym, nadaje się on do wymiany na termistor 10kOhm? Dodam że sprężarka klimatyzacji przestała działać lecz klime dopiero muszę posprawdzać i nabić..

byrrt
03-07-2013, 18:24
W temacie mojego auta jest opisane dokładnie jaki to termistor - z jaką stałą materiałową itp..