PDA

Zobacz pełną wersję : Ręczny Uno



Uniacz1998
09-03-2010, 21:04
Witam !

Posiadam pewien problem w moim Uno nie działa Hamulec ręczny! Linka od hamulca jest i również jest na ciągnięta. Czy to mogą być okładziny ? czy coś innego?

waho.
09-03-2010, 21:33
Okładziny czy są, da się sprawdzić przez dziurkę w bębnie wywierconą przy krawędzi.
Ale wybierz się może na badanie hamulców, zapłać 10-20zł i niech diagnosta sprawdzi jak "biorą" poszczególne hamulce, a później jak będzie więcej informacji będziemy dalej dumać :)

Choć strzelam że może to być wina zapieczonego samoregulatora.

miszko
09-03-2010, 22:51
Uno ma trochę fatalnie rozwiązany ręczny. Tam z tyłu jest taka sprężyna która popycha ramię, które zaś wchodzi do środka i rozpycha szczęki. U mnie, że tak powiem przerabiałem ten temat. Założyłem nowe linki, sprężyny nawet udało się jakoś ułożyć ładnie (mają tendencję do wyginania się na boki), rozruszałem tym ramieniem i .... ręczny się pojawił, ale gdy odpuszczę go, to już nie odbija (te sprężyny nie są w stanie odepchnąć tego ramienia co wchodzi do środka).

Generalnie, aby to dobrze zrobić byś musiał rozebrać wszystko na części pierwsze i najważniejsze to przeczyścił to ramię, co rozpycha gdyż wchodzi na niego korozja i z czasem się "zapieka".

Sprawdź przy okazji też samoregulatory jak pracują.

skunksior
10-03-2010, 09:42
U mnie zatarły się przez zimę nowe powtarzam nowe rozpieraki i pewnie będziesz miał to samo. Nie wiem co ci drogowcy teraz leją na drogi, ale to pierońsko korozję wzmaga!!!

masteriusz
11-03-2010, 23:22
Ręczny to w zasadzie konstrukcja jak zegarek kupa sprężynek itp :D
pierwsza sprawa rozpierak a w zasadzie samo regulator... nawet jak ładnie chodzi to te ząbki które się klinują o siebie i przenoszą siłe na szczęki lubią sie wyrabiać i w tedy odskakuja a efekt jest taki ze ręczny coraz wyzej zaczyna łapac a efektywność mizerna. Uno ma to do siebie ze jest bardzo wrażliwe na okładziny to znaczy wystarczy 30% zużycia a juz efektywność hamowania spada o ponad połowę. Ja wymieniam komplet (szceki rozpieraki sprężyny) co 1,5-2 lata (roczni średnio 15000tyś Km robię)bez względu na ich stan

Pozdrawiam

Farad
12-03-2010, 02:08
Witam !

Posiadam pewien problem w moim Uno nie działa Hamulec ręczny! Linka od hamulca jest i również jest na ciągnięta. Czy to mogą być okładziny ? czy coś innego?

Nie są to na pewno okładziny! Zużyte okładziny,a nawet gołe blachy, będą cośkolwiek hamowały. Jeśli piszesz, że nie działa, to rozumiem, że nie działa zupełnie. W tym przypadku, stawiam na 99%, że masz zablokowane rozpieraki. Rozpieraki to dwa kawałki płaskownika połączone przegubowo sworzniem. Niestety jest to fatalne rozwiązanie i bardzo podatne na "zatarcie", "zapieczenie" czy jak by to nie nazwać. Problem w tym, że luz między płaskownikami jest za mały i szybko się blokują z powodu zanieczyszczenia i korozji. Wymieniać na nowe nie warto, szczególnie jeśli masz jeszcze oryginalne rozpieraki. Polecam sprawdzony sposób: dłuższy płaskownik zamocować końcem w imadle,rozgrzać do koloru wiśni(np.lutlampą), podgrzewając rozruszać drugi człon (np.nasadzając rurkę stalową odpowiedniej średnicy), i schłodzić w misce ze zużytym olejem silnikowym/nowego szkoda/. Tak zregenerowane rozpieraki mają większy luz i na pewno dłużej wytrzymają niż nowe-szczególnie te made in "marne rzemiosło".

Pablo_Picasso_1
10-05-2010, 21:53
Witam. Też nie mam ręcznego. Mój Uniak to 1,0 z 1998r. Sprawdziłem już chyba wszystko co związane z ręczym, rozpieraki nie zapieczone, szczęki mają ok 5mm, bęben ok 185mm, ręczna regulacja na śrubie podkręcona na maxa, dźwignia działa, a dalej nie mam hamulca. Podobno linka się aż tak nie rozciąga więc nie podejżewam linki. Nie wiem tylko do końca czy dobrze ustawiłem samoregulatory mogłby ktoś opisać zasadę ustawiania?! A i w ogóle nie wiem czy to jest powiązane ale mam troche miękki pedał hamulca, ale podobno tak ma być (nawet kiedyś mechanik mi je odpowietrzał ale nic się nie zmieniło). Proszę o pomoc i z góry dziękuje.

miszko
10-05-2010, 22:10
Samoregulatory same powinny się ustawić tak, aby okładziny były jak najbliżej bębna.
Ewentualnie możesz tak je ustawić, aby bęben ciasno wchodził.

Co do ręcznego, to w Uno jest taki patent, że jedna linka ciągnie zaś druga na drugie koło pociągana jest przez takie ramię. Sprawdź może naciągi tych linek. Czy nie masz gdzieś luzu.

asgerd
11-05-2010, 08:07
Witam
Miałem podobny problem z ręcznym. O rozpierakach już pisano (wyjąłem, palnik, smar i ok) i oczyszczeniu kółka (smar WD40). U mnie szczęki regulowane są zapadkami. Po prostu zdjąłem bęben i delikatnie łyżkami rozsuwałem szczęki aż przeskoczyła zapadka. Potem założyłem bęben. Rozsuwałem je tak długo (po jednym "kilknięciu") aż bęben w miarę ciężko wchodził. I jest teraz Ok.
Pozdrawiam

Pablo_Picasso_1
17-05-2010, 19:04
Wsadziałem bęben na "ciasno" i mam ręczny:) Nawet pedał hamulca jest teraz twardy. Dzięki za pomoc cała magia tkwi w samoregulatorach :)

[ Dodano: 2010-05-17, 18:07 ]
A i jeszcze coś - może się komuś przyda. Najpierw trzeba całkowicie poluzować ręczny na śrubie, a dopiero później ustawiać samoregulatory i dopiero wtedy dokręcić śrubę :)

GeezMo
16-08-2010, 21:04
witam.

Czy ktos z Was posiada schemat wymiany linki hamulca recznego ?
dzieki

[ Dodano: 2010-08-21, 11:59 ]
??????????