Zobacz pełną wersję : Przekaźnik wentylatora
joshua79
02-01-2010, 19:13
Witam,
Czy da się sprawdzić czy sam przekaźnik (skrzyneczka przy aku) od wentylatora się zjarał czy problem np. z masą w okablowaniu jest?
Otóż gdzieś coś zwiera i właśnie nie wiem czy kable czy wewnątrz przekaźnika bo wentylator czasem sam się włącza. Jak poruszam kostką przestaje.
Niestety wczoraj chodził tak długo aż rozładował mi aku do zera. teraz nie wiem czy wymiana samego przekaźnika pomoże.
Muszę szukać oryginału (ciężko dostać) czy może ktoś się bawił w to i z innego auta jakiś spasuje?
Dzięki z góry.
problem raczej może leżeć w wyłączniku wentylatora na chłodnicy a przekażnik wentylatora jeśli się nie myle jest w małej czarnym pudełeczku na chłodnicy od strony silnika po lewej stronie stojąc przodem do auta tak jest w bravo hgt
Witajcie,
Chciałem prosić o pomoc w rozwikłaniu problemu niedawno kupiłem Bravę 1.6 16v 2001r. Oczywiście nie załącza mi się wentylator i jak jeszcze postoje w korkach to uszczelkę wydmucham. Zmieniłem już wentylator, termostat (z innego powodu) i czujnik temperatury (termostat na 1 czujnik) i dalej lipa, bezpieczniki ok. Podłączałem pod FES i komp czyta temperaturę. Może to być też przekaźnik. Przekaźnik w skrzynce przed akumulatorem, ale nie wiem który to?
Na zdjęciu są dwa gniazda czarne (większe) i czerwone (mniejsze).
Czerwony przekaźnik mam. Wyczyściłem nóżki przekaźnika, ale dalej lipa. Pytanie brzmi czy przypadkiem za wentylator nie odpowiada przekaźnik z czarnego gniazda..... którego nie mam :-( kupiłem furę bez tego przekaźnika.
3359
Z tego co wiem to czerwony powinien być od wentylatora.
Bezpiecznik który sprawdzałeś?
http://fiatklubpolska.pl/bravo-brava-marea-438/wentylator-13850/ może coś pomoże.
Bezpiecznik patrzyłem ten 30A pod FUSE
Tak jak piszesz, to dobry.
Od wentylatora jak pisałem wyżej, jest czerwony podajże też 30A.
przeczytaj jeszcze sobie tamten temat, do którego dałem odnośnik.
Bezpiecznik patrzyłem ten 30A pod FUSE. Przekaźnik w czerwonej obudowie rozebrałem i wygląda ok. Chyba go podłączę i mechanicznie rozewrę zestyk, może wtedy zadziała. To by oznaczało że padł ten bezpiecznik (40PLN na allegro). Wydałem już na tą imprezę 185PLN termostat, 40PLN wentylator, 56PLN czujnik, więc 4 dyszki jakoś jeszcze przeboleję ;-) tylko żeby to było to. Czy muszę rozgrzać silnik żeby to zrobić?
Zwierałeś na krótko wentylator? Jeśli kręci to kolejna sprawa, że po wyciągnięciu (odłączeniu) czujnika temp. powinien się też włączyć.
Nie wiem jak u Ciebie, u mnie za pośrednictwem czujnika komputer włącza przez przekaźnik po osiągnięciu właściwej temp. wentylator.
Tak, wentylator ruszył na "samym" akumulatorze. Jeśli chodzi o czujnik to dziś go zamontowałem, razem z termostatem, nówka sztuka nie śmigany więc powinien działać, odłączenie czy przyłączenie go nic nie daje. Co do samej procedury działania tych gratów, to sądzę że u mnie działa to w ten sam sposób. Tyle że jeśli mam walnięty przekaźnik, to nie ma szans wzbudzić się prąd w wentylatorze
Tyle że jeśli mam walnięty przekaźnik, to nie ma szans wzbudzić się prąd w wentylatorzetak, tylko tak jak pisałem chciałem, żebyś to sprawdził na początek. Więc pozostaje podmiana przekaźnika, taki kupić można za 20 zł.
jutro spróbuję
1 włożyć przekaźnik
2 rozgrzać silnik
3 rozewrzeć zestyk w przekaźniku, jak zadziała - to git, walnięty przekaźnik. Nie - to elektryk, a nie inżynier środowiska ;-)
Dzięki za pomoc.
Pozdrawiam
Jeszcze można spróbować podpiąć pod FESa i zrobić test wentylatorów.. Wykluczyłoby to czujnik temp..
Jeszcze można spróbować podpiąć pod FESa i zrobić test wentylatorów.. Wykluczyłoby to czujnik temp..
Oczywiście podpinałem kompa. Stąd wiem że do kompa dochodzi prawidłowa informacja o temperaturze. Nie wiem dlaczego, ale komp nie chce mi wykonać żadnego testu (FES 3.42) mam komunikat "niewłaściwe warunki do wykonania testu" Pojęcia nie mam o co mu chodzi. Próbowałem na włączonym zapłonie, włączonym silniku. Grom go wie.
Co do przekaźnika to możesz go rozebrać (dobrze podegniesz boki i zejdzie obudowa). Wtedy ręką możesz nacisnąć na tą blaszkę co styka i zewrzeć styki. Zobaczysz, czy wentylator ruszy. Jeżeli tak to już tylko jedna droga do tego, żeby wentylator chodził - impuls sterujący do przekaźnika.
Co do przekaźnika to możesz go rozebrać (dobrze podegniesz boki i zejdzie obudowa). Wtedy ręką możesz nacisnąć na tą blaszkę co styka i zewrzeć styki. Zobaczysz, czy wentylator ruszy. Jeżeli tak to już tylko jedna droga do tego, żeby wentylator chodził - impuls sterujący do przekaźnika.
No właśnie dziś rano tak zrobiłem. Zdjąłem obudowę i styki były normalnie złączone - przekaźnik BITRON B047E 12V 30A 46520412 232005. W pozycji złączonej trzyma to mała sprężynka. Na włączonym silniku rozwarłem styk, ale niestety wentek nie ruszył. Może faktycznie komp nie generuje impulsu, a może po drodze mam jakieś przerwanie
Dziwne, więc jeszcze raz do przejrzenia czujnik temp. miernikiem, wg tych danych Czujnik temperatrury, WTS05/09, dane techniczne - Downloads - Fiat Klub Polska (http://fiatklubpolska.pl/download/plik/142)
Sprawdź według schematu czy przekaźnik nr.284 na nóżkach 87 i 30 ma +12V (plus powinien się zamknąć przez silnik)Jeżeli nie to cofnij się do wentylatora nr.154 na przewód L.Między nim a nóżką 30 w przekaźniku nr.284 ma być +12V.Na nóżce 86 też powinien mieć +12V do masy po bezpieczniku nr.296.Jest to bezpiecznik 7.5A ale zabezpiecza on między innymi FIAT-CODE więc na dzień dobry był by z tym problem,ale sprawdź czy dochodzi +12V do tego przekaźnika.Oczywiście tylko na włączonym zapłonie.Oczywiście bezpiecznik nr.129 30A sprawdzałeś :?:
Jeżeli to masz dobrze to pozostaje część po stronie kompa silnika.
33763377
Druga strona.
Jeżeli po stronie kompa silnika,to sprawdź przekaźniki nr.122 i nr.123A (w zależności czy masz klimę) a zwłaszcza ich cewki.Sterowanie do nich przechodzi przez jakąś wtyczkę nr.127 i pasowało by też ją sprawdzić czy na niej nie ma przerwy.
33783379
Wielkie dzięki.
Jutro w robocie sobie wydrukuję i poopisuję to po naszemu.
Pytanie, czy to są screeny z ePERa? Jeśli tak, to warto go mieć ;-)
Nie z epera tylko z Worshop Manual czy jakoś tak - dostępne w dziale download w postaci PDF'a ;)
Kurcze. Mam już ten Workshop manual, ale nie ma tam schematów dla silnika 1596cm3. Myślisz że ten 1581 może się dużo różnić elektrycznie od mojego?
Dziś jeszcze będę miał ePER, może tam znajdę konkretnie pod ten silnik
Hmm jeśli chodzi o schemat elektryczny, to wygląda na to że się wszystko zgadza. Wtyczka i przewód do wentylatora z zewnątrz wyglądały całkiem ok. Wyjąłem resztę przewodu z peszla izolacja na kablu wyglądała jak ser szwajcarski. W zasadzie nie było miedzianego kabla tylko coś siwego spalonego. Zacząłem wycinać przewód a w zasadzie izolację do momentu aż natrafię na miedziany przewód. Skończyłem około 0.5 mm od wtyczki wentylatora. Przylutowałem to co zostało do nowego kabelka i spiąłem piny 87 i 30 - wentylator ruszył. W tej chwili jest już chyba tak jak ma być, choć całość dalej nie działa :-(. Gniazdo przekaźnika 284 pomiary na pinach:
pin nr.87 +12V
pin nr.30 0V (po spięciu z 87 też +12V)
pin nr.86 +12V
pin nr.85 0V
Mam awizo. Przyszedł przekaźnik. Zaraz go wymienię to zobaczymy.
No chyba że na gnieździe 85 (od komputera) coś powinno być?
Poszukaj WorkShopManual pod swój silnik.
Ten 127 to przed tymi przekaźnikami wtyczka taka rozsuwana.
Napisałeś że spiąłeś piny 87 i 30 w przekaźniku 284 i wentylator ruszył.Skoro tak to pozostaje kwestia sterowania przekaźnikiem 284.Czyli można powiedzieć że pozostała kwestia sygnału z kompa.Żeby teraz załączyć wentylator musisz troszkę nagrzać silnik.
Napisałeś że spiąłeś piny 87 i 30 w przekaźniku 284 i wentylator ruszył.Skoro tak to pozostaje kwestia sterowania przekaźnikiem 284.Czyli można powiedzieć że pozostała kwestia sygnału z kompa.Żeby teraz załączyć wentylator musisz troszkę nagrzać silnik.
No właśnie chodzi o to że silnik się nadal zagrzewa, bo wentylator nie chce ruszyć.
---------- Post dodany o 18:34 ---------- Poprzedni post dodany był o 17:12 ----------
Chłopacy!!! Hurrrrraaa działa!!!!
W końcu!!!:yahoo:
Na pinach wszystko było już dobrze. Tylko jeszcze przekaźnik padł. The new one załatwił sprawę. Nawet k...wa nie wiecie jak się cieszę:partyman:.
Serdecznie dziękuję Wszystkim za pomoc i życzę Wesołych Świąt, Mokrego dyngusa, Szerokości, bezproblemowego świątecznego dojazdu i wszystkiego czego tam sobie tylko życzycie ;-)
Tak jak pisałem, miałem to samo (problem z przekaźnikiem)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.