Zobacz pełną wersję : Obrotomierz Bravo 1.9TD 75
Witam
Zakupiłem dzisiaj Fiata Bravo 1.9TD 75km rocznik 97. Ma on zegary bez obrotomierza - czy jeśli kupię zestaw wskaźników od Bravo diesla z obrotomierzem to wystarczy podpiąć w miejsce starych i zadziała czy potrzeba jeszcze coś robić/czegoś brakuje w fabrycznej instalacji?
Wybaczcie laicki ton tego posta, ale jest to moje pierwsze auto :)
Pozdrawiam
Przedewszystkim to brakuje czujnika obrotów na obudowie sprzegła. A bez niego to ani instalacja ani zegary Ci nic nie dadzą.
Dziękuję za odpowiedź Hipo.
Da się taki czujnik kupić i założyć w warsztacie? Czy po prostu do tego modelu się nie da? Droga taka impreza?
Połaziłem trochę po googlach, z tego co widziałem na fotkach wersje TD 100 mają przeważnie obrotomierze, silnik od TD 75... ekhm... wyglądał na schematach i fotkach podobnie więc zaryzykowałem (była jedna sztuka) i kupiłem na allegro zestaw zegarów do bravo/bravy diesla. Są identyczne z wyglądu do tych które mam - takie półkola, tylko z obrotomierzem do 6k rpm. O ile nie pójdzie to w kosmiczne koszty chciałbym sprawę możliwie do końca doprowadzić - narazie jestem 200 do tyłu... nie licząc zakupu auta :|
Pozdrawiam i proszę o wybaczenie "n00b"owi :roll:
Wszystko się da zrobić, kwestia tylko finansów i chwili żeby pomajsterkować i dołożyć to czego brakuje. Nie wiem czy u Ciebie czujnik jest bo w TD100 jest potrzebny do EGRu i sterowania paliwem, natomiast w TD75 jest inna pompa pozbawiona tych dodatków więc i czujnika może nie być. Jest on zamocowany od tyłu silnika na dole, w pobliżu łapy silnika na obudowie sprzegła od strony sciany grodziowej. Bez kanału praktycznie nie do zlokalizowania.
Dzięki jeszcze raz Hipo.
Jak przyjadą do mnie te zegary to spróbuje je podłączyć - jeśli obrotomierz nie będzie działał pojadę do mechanika znajomego i opiszę poproszę o sprawdzenie (i wycenę kosztów instalacji ;) ) tego co opisałeś.
Nie ma problemu, kto pyta nie błądzi :)
Witam.
Dzisiaj przeprowadziłem z pomocą sąsiada operacje przełożenia licznika - obrotomierz zadziałał od razu.
Problemy sprawiało za to podświetlenie licznika KM - z jakiegoś powodu nie działało. Przylutowaliśmy 2 kabelki od innej żarówki podświetlenia i tyle. Dziwnie też zachowuje się kontrolka od świec żarowych - po przekręceniu kluczyka nie świeci się. Zapala się dopiero po nagrzaniu świec i gaśnie po odpaleniu auta no ale to pikuś :)
Może komuś w podobnej sytuacji przyda się informacja. Pozdrawiam :)
stilo_kielce
03-04-2012, 18:28
To w takim razie ską obrotomierz bierze sygnał w dieslu?
qolejowy
04-04-2012, 00:39
To w takim razie ską obrotomierz bierze sygnał w dieslu?Z czujnika położenia wału a w niektórych autach z alternatora.
Zapala się dopiero po nagrzaniu świec i gaśnie po odpaleniu auta no ale to pikuś
Dziwne to co piszesz.. Ja bym to dokładniej obejrzał..
stilo_kielce
04-04-2012, 09:42
Z czujnika położenia wału a w niektórych autach z alternatora.
A tak na marginesie. To skoro czujnik obrotów wału wariuje i w rezultacie tego obrotomierz, to dlaczego silnik pracuje prawidłowo? Czy ten czujnik obrotów w silniku 1.9 TD 75 KM służy do podawania sygnału dla obrotka?
qolejowy
04-04-2012, 23:41
skoro czujnik obrotów wału wariuje i w rezultacie tego obrotomierz, to dlaczego silnik pracuje prawidłowo? Czy ten czujnik obrotów w silniku 1.9 TD 75 KM służy do podawania sygnału dla obrotka?W tym silniku, możesz całkiem wypiąć ten czujnik i silnik będzie pracował normalnie. Ten czujnik podaje tylko impuls na obrotomierz. Jeżeli masz klimatyzację to komp odczytuje obroty silnika i w razie spadku obrotów rozłącza klimę żeby dodatkowo nie obciążała silnika. Jak u siebie walczyłem z obrotomierzem to nie raz odpinałem całkiem wtykę od tego czujnika i silnik chodził normalnie. Możesz też całkiem odłączyć całego kompa a silnik i tak pracował będzie normalnie. Komp w tym silniku steruje tylko zaworem EGR i tak jak pisałem wyżej wspomaga silnik rozłączając klimę gdy silnik potrzebuje więcej mocy.
stilo_kielce
05-04-2012, 13:33
To ciekawe bardzo, bo w serwisie fiata powiedzieli mi że jak on szwankuje to się nie odpali auta... Tak czy inaczej u mnie i tak auto nie odpaliło, więc będzie trzeba coś podziałać.
qolejowy
05-04-2012, 23:11
To ciekawe bardzo, bo w serwisie fiata powiedzieli mi że jak on szwankuje to się nie odpali auta. No chyba że silniki z Bravy i Marei mają inne sterowanie w co wątpię. Zwróć uwagę, że w tym silniku pompa jest sterowana mechanicznie jedynie co to na pompie masz potencjometr wychylenia się dźwigni gazu i elektrozawór Stopu z podpiętym do niego przewodem od IMMO. Potencjometr ten razem z komputerem steruje zaworem EGR i tak jak pisałem wcześniej wspomaga silnik w momencie gdy mamy załączoną klimatyzację.
A co się dzieje że nie możesz auta odpalić, nie świeci przypadkiem IMMO, bo może jak szukaliście tej wtyczki od czujnika wału wypięliście wtyczkę od pompy i elektrozaworu STOP. A może wyskoczył ten wyłącznik zderzeniowy, tyle że nie wiem gdzie on jest umiejscowiony w Bravie, u mnie jest pod siedzeniem kierowcy. Jak on zadziała to silnika nie odpalisz.
To ciekawe bardzo, bo w serwisie fiata powiedzieli mi że jak on szwankuje to się nie odpali auta.
Tak, ale tylko wtedy kiedy komputer z niego korzysta. Tak jak napisał qolejowy, pompa jest mechaniczna
stilo_kielce
06-04-2012, 17:53
Tak z ciekawości jeszcze dopytam, czy mógłbyś mi wskazać na jakimś zdjęciu podglądowym gdzie dokładnie jest ten elektrozawór?
qolejowy
06-04-2012, 22:10
czy mógłbyś mi wskazać na jakimś zdjęciu podglądowym gdzie dokładnie jest ten elektrozawór?Chodzi Ci elektrozawór STOP. On jest na pompie wtryskowej z tyłu pod plastikową osłoną
W tym silniku, możesz całkiem wypiąć ten czujnik i silnik będzie pracował normalnie. Ten czujnik podaje tylko impuls na obrotomierz. Jeżeli masz klimatyzację to komp odczytuje obroty silnika i w razie spadku obrotów rozłącza klimę żeby dodatkowo nie obciążała silnika. Jak u siebie walczyłem z obrotomierzem to nie raz odpinałem całkiem wtykę od tego czujnika i silnik chodził normalnie. Możesz też całkiem odłączyć całego kompa a silnik i tak pracował będzie normalnie. Komp w tym silniku steruje tylko zaworem EGR i tak jak pisałem wyżej wspomaga silnik rozłączając klimę gdy silnik potrzebuje więcej mocy.
własnie ostatnio przestał mi działać obrotomierz, ale zanim to nastąpiło miałem następujące spostrzeżenia. Jak zapaliłem autko z rana to obrotek działał jakieś 6 km i potem spadał na 0. Jeżeli w tym czasie jak obrotek działał włączyłem klimę to się załanczała i działała bez zarzutu, nawrt wówczas gdy już obrotomierz nie wskazywał obrotów (po przejechani tych 6 km). Mogłem ją włanczać i wyłacząć (KLIMĘ) działała prawidłowo. Jeżeli nie wlączyłem klimy dopóki obrotomierz działał (po przejechaniu 6 km nic nie wskazuje) nie było mowy żeby klima się załączyła. I tak każdego dni :confused:. Mam silnik 1,9 TD 75 KM . Jak cię zrozumiałem czujnik obrotów wału w tym silniku ma tylko za zadanie wsazywania obrotów i nie ma wpływu na pracę silnika. Mechanik powiedział że trzeba zamówić nowy a to koszt około 300 PLN, i że używanego nie załozy bo to może zniszczyć silnik, ale z tego co piszesz to niedotyczy tego silnika i nie ma obaw żeby spróbować coś z second hand (30 PLN). Czy dobrze to zroyumiałem?:smile:
Pozdrowienia
@d@m
Jeżeli czujnik jest walnięty trzeba go wymienić. Ja bym się w używkę nie bawił ale nie h mechanior nie opowiada głupot że silnik to zniszczy ;)
Wysyłane z mojego GT-S5830 za pomocą Tapatalk 2
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.