PDA

Zobacz pełną wersję : [ukł. kierowniczy] Stuki w układzie kierowniczym...



lukasz.mrozik
24-08-2009, 09:25
Zwracam się do Was z prośbą o pomoc/sugestie przy zdiagnozowaniu problemów z układem kierowniczym.

Oto opis problemu:
1. Na postoju, podczas szybkiego kręcenia kierownicą lewo-prawo słychać stuki. Słyszalne są zarówno wewnątrz auta (dochodzą od strony kolumny), jak i spod maski (stuki dochodzące mniej więcej z miejsca połączenia z kolumną). Słychać je zarówno przy wychyleniu kierownicy w lewo jak i w prawo.
2. Podczas kręcenia wyczuwalne są niewielkie luzy kierownicy (około 2 stopnie w każdą ze stron).
3. Kierownicę da się przemieszczać nieznacznie w pionie - około 2-3 mm).
4. Podczas jazdy stuki robią się bardzo głośne, szczególnie po wjechaniu jednym kołem w dziurę, najechaniu na krawężnik, a przede wszystkim przy jeździe na bruku/nierównej nawierzchni, podczas której cała kolumna/przekładnia wpada w rezonans.
5. Po stronie kierowcy widać niewielkie pęknięcie gumowej osłony przekładni kierowniczej - około 10 mm.
6. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy miał miejsce remont zawieszenia przedniego, podczas którego wymieniono: amortyzatory, poduszki kolumny zawieszenia, kompletne wahacze, tuleje stabilizatora oraz końcówki drążków kierowniczych. Stuki występowały również przed remontem.

Moje podejrzenia:
1. Luzy na krzyżakach kolumny kierowniczej.
2. Luzy w maglownicy.
3. Zużyte łożyska igiełkowe mocowania kolumny kierowniczej.

I w związku z powyższym moje pytania:
1. Czy krzyżaki da się kupić oddzielnie i zamontować w warunkach "garażowych"? Jakie są wymiary/typ potrzebnych krzyżaków? Czy do wymiany konieczne jest wymontowanie całej kolumny?
2. Czy tak głośne stuki da się usunąć śrubą na maglownicy? Jeśli to nie pomoże - jakie są koszty nowej maglownicy? Czy warto kupować z Allegro za około 200zł, czy lepiej zakupić oryginał? A może lepiej kupić używaną?
3. Czy ktoś już wymieniał łożyska igiełkowe? Czy jest to w ogóle możliwe, czy też trzeba wymienić cały wspornik kolumny?
4. Czy można wykluczyć inne przyczyny tych stuków niż układ kierowniczy?

Taki jest mój problem oraz moje podejrzenia. Będę wdzięczny za wszelkie odpowiedzi. Naprawy będę dokonywał sam. Auto to Kropek 1.2 60 '94.
Pozdrawiam!

Dudek2006
03-09-2009, 10:44
a moze drazek kierowniczy

Etiuda
03-09-2009, 10:49
Dokręć krzyżak pod pedałami, możliwe że się rozkręcił. Prawdopodobnie jest to śruba na klucz 13.

lukasz.mrozik
03-09-2009, 22:32
Dziękuję za odpowiedzi :)
Spróbuję najpierw dokręcić krzyżak... Jak sprawdzić drążki kierownicze?

miszko
04-09-2009, 00:12
Koło w górę i poruszaj kołem w lewo i prawo (to znaczy tak jakbyś chciał skręcić nimi). Jak poczujesz luz to drążki do wymiany lub zdejmij koło i poruszaj zwrotnicą jednocześnie patrząc na drążki. Wtedy "naocznie" zobaczysz czy jest jakiś luz.

lukasz.mrozik
05-09-2009, 14:22
Krzyżak dokręciłem jak tylko się dało - nie rozwiązało to sprawy.
Podniosłem przód samochodu, przy skręcaniu kołami nie wyczułem luzów na drążkach z żadnej strony.
Zauważyłem natomiast inną rzecz - przy podniesionych kołach podczas kręcenia kierownicą słychać w maglownicy jakieś "chrupanie", które wyczuwalne jest również na kierownicy.
Jakieś sugestie? Maglownica do wymiany?

Dudek2006
07-09-2009, 12:36
no a gumy oslaniejace drążki są cale "chrupanie możne oznaczać piasek w maglownicy tam sa takie tulejki i piasek mogl je zalatwic (koszt maglownicy okolo 250 zl na allegro)

Etiuda
07-09-2009, 16:53
A nie występuje żaden luz na przekładni? Jest on podobny do luzu na końcówkach drążków kierowniczych.

lukasz.mrozik
07-09-2009, 23:25
Osłona od strony kierowcy jest pęknięta i faktycznie może tam się dostawać piasek. Jednak owo chrupanie nie wskazuje moim zdaniem na piasek, bardziej przypomina coś metalowego.
Ponieważ luz w układzie kierowniczym występuje, a końcówki drążków są nowe, to wszystko wskazuje na luz przekładni. Czy można go skasować śrubą do tego służącą? Czy jest to tylko chwilowe rozwiązanie? Słyszałem, że po takim zabiegu kierownicą się kręci znacznie ciężej, to prawda?

Hipo
17-09-2009, 23:07
Jak masz luz na drażku to można go wymienić bo jest on wkręcany wraz z takim przegubem kulistym w listwę przekładni.

Etiuda
17-09-2009, 23:38
Wymień przekładnie na nową. Koszt przekładni bez wspomagania wynosi ok 300zł

tomxx
22-10-2009, 23:33
Mam podobnie - stuki przy ruszaniu kierownicą(fiat siena)
jak złapię za koło to czuć jak się rusza
zbieżność ucieka?(kierownica w lewo a koła prosto)-końcówki i drążki całe....

poradźcie coś-maglownica po regerenacji(z maja)
stuków nie ma na podnośniku jak jest samochód w powietrzu tylko na ziemii...
jadę jutro do aso niech zobaczą bo podejrzenie pada na magiel lub krzyżaki

zbieżność uciekła po odkręceniu trzech szpilek na żabie i zamontowaniu kołpaków....

jak coś więcej potrzeba to proszę mówić...

może ktoś jest z wawy/urs/ pruszków o podjadę i się pokaże bo tak na czuja to można mówić