PDA

Zobacz pełną wersję : DPF czyli filtr cząstek stałych-zasada działania



Pawulon1973
17-08-2009, 09:36
Panowie prośba do tych którzy mają wiedzę w w/w temacie aby podzielili się nią z resztą na forum.
A mianowicie co kryje się pod pojęciem DPF?
Jak to działa i jakie ma zadanie?
Ja np? słyszałem że trzeba odwiedzać serwis aby wyczyścili ten filtr,jak również od innych, że oczyszcza się on sam w czasie jazdy.Jeśli tak, to po czym to poznać że się sam oczyszcza(co jaki czas następuje ta czynność),czy są jakieś objawy pracy samochodu świadczące o jego samooczyszczaniu?
Myślę że temat jest ciekawy:)
Proszę o wypowiedzi

miszko
17-08-2009, 12:14
Montuje się takowe urządzenie w silnikach diesla. Ma on za zadanie wyłapywanie sadzy.

Są 2 rodzaje takich filtrów. Bezobsługowe oraz takie w których trzeba co około 100tys. km uzupełnić taki dodatek do paliwa.

Silniki JTD mają te filtry bezobsługowe. Ich czyszczenie odbywa się na zasadzie dopalania. W trakcie normalnej pracy zmieniania jest dawka paliwa na większą przez co w filtrze rośnie temperatura i powoduje wypalenie zgromadzonego nagaru. Odbywa się to okresowo. Filtr taki montowany jest w miarę blisko silnika, tak aby była utrzymać dużą temperaturę i gdy komputer "włączy dopalanie" :lol:, aby wypalić to co się osadziło.

My jako użytkownicy praktycznie nie odczujemy tego momentu.

Dlatego też ważne jest, aby czasami taki silnik diesla przeciągnąć na trasie. Najgorsze są krótkie odcinki, kiedy silnik nie ma czasu się rozgrzać odpowiednio. Słyszałem już o taki przypadku, że były problemy z tym filtrem w aucie (nie pamiętam marki), które robiło małe przebiegi. Najzwyczajniej filtr ten się zapychał. W instrukcjach o tym też pisza ;)

Pawulon1973
17-08-2009, 16:48
A czy możliwe jest aby w trakcie tego wypalania(co powoduje wzrost temp.) włączał sie wentylator silnika i pracował przy tym kilka minut???

opti
20-08-2009, 11:09
a i pewno mozliwe bo wypalanie polega na zalaniu dpf'a paliwem no i stad wzrost temp i ew. zalaczenie sie wentylatora na ukladzie chlodzenia

Pawulon1973
06-09-2009, 07:39
W takim razie nasuwa mi się jeszcze jedno pytanie które korci mnie zadać.Czy możliwe jest aby ten DPF oczyszczał się co około 60km? Mniej więcej z taką częstotliwością zauważam u siebie załączanie się wentylatora na ciągłą około 5-10minutową pracę.

Hipo
08-09-2009, 19:38
Czy możliwe jest aby ten DPF oczyszczał się co około 60km?

Nie ma takiej opcji, chyba żebyś był totalnym katownikiem to i tak chyba nie powtórzyłby się w tak któkim czasie.

Pawulon1973
10-09-2009, 11:07
No to mnie pocieszyłeś.Autem jeżdżę normalnie,a nawet teraz w okresie docierania i układania się silnika bardzo spokojnie-czyli biegi staram się zmieniać do max 3000 obr/min.

Sm0kus
29-01-2010, 13:22
Oo nareszcie moj temat. Magisterke z tego pisze;)

DPF, FAP itp to zasadniczo jedna nazwa tego samego elementu - czyli Filtra Czastek Stalych (tyle ze w roznych jezykach - DPF -Downcostam Particle Filter - Ang, FAP - Filter a'Particle czy jakos tak z francuskiego).

Aby wogole mowic o filtrach czastek, powiedzmy sobie najpierw co to jest czastka stala:
Jak wiadomo na prace silnika ma wplyw bardzo wiele czynnikow. Jest to skomplikowany proces termodynamiczny, a do tego od wielu lat optymalizowany poprzez zastosowanie roznych ukladow szeroko pojetej mechatroniki (mechanika z elektronika) i manipulacje parametrami. Nalezy przy tym pamietac iz wprowadzane dyrektywy (normy emisji, normy spalania, normy halasu i ochrony srodowiska) sa coraz bardziej restrykcyjne (np. w przypadku przejscia z Euro4 na Euro5 obcieto o 50% norme emisji czastek stalych - w efekcie do wartosci 5 mg/km jak dobrze pamietam, moge sie mylic co do tej wartosci bo to wiedza z kwietnia zeszlego roku). Zatem do sedna. Cząstka sadzy składa się z "kulek” węgla o wymiarach 0,01-0,05 mikrona połączonych ze sobą, mogą one być pochłonięte przez jądra weglowodorów, otoczone sa roznymi weglowodorami lub zawieraja weglowodory pochloniete, oraz zwiazkami siarki (pochodzacej z oleju silnikowego - zawartosc siarki poprawia wlasciwosci smarne) oraz zwiazkami azotowymi (NOx itp). Cząstki w strumieniu spalin mają średnicę 0,01-1 mikrona.

4957
4958

Wyroznia sie dwa rodzaje filtrow czastek stalych w zaleznosci od sposobu ich regeneracji:
Z regeneracja pasywna, oraz z regeneracja aktywna. W przypadku tych z regeneracja pasywna dodaje sie pewnego specyfiku (AdBlue, EOLYS) ktory zawiera spora (ok 40%) dawke CeO2 (Tlenku Ceru) oraz dodatki majace na celu ulatwienie zachodzenia procesu utleniania - katalizatory (w tym tlenki miedzi, tlenki zelaza). Filtr z regeneracja pasywna jest "oczyszczany" systematycznie, kiedy tylko jego warunki pracy na to pozwalaja (odpowiednia temperatura) a dodatek jest dozowany do paliwa. Stosowanie dodatku obniza temperature w ktorej regeneracja zaczyna nastepowac (wg badan naukowcow z grupy Citroen/Peugeot juz ok 200-250 stopni C). Wymusza to jednak dolewanie plynu co ok 60kkm (srednio zbiornik plynu to ok 5 litrow), co zwieksza koszty (ok 120zl / litr), a przy tym wydaje sie wcale nie byc dobrym rozwiazaniem dla samochodow miejskich (ktorych spaliny maja problem z osiagnieciem temperatury regeneracji).

Filtry z regeneracja aktywna to uklady, do ktorych podawana zostaje dodatkowa dawka paliwa (czesto dodatkowy wtryskiwacz przed filtrem), przez co temperatura w filtrze siega nawet 450-550 stopni C. Nastepuje aktywne dopalenie (utlenienie wegla, utlenienie weglowodorow oraz odparowanie wody) czastek stalych i oczyszczenie filtra. Systemem tym steruje dodatkowo urzadzenie elektroniczne, ktore za pomoca zmierzonych parametrow takich jak cisnienie przeplywu przed i za filtrem okresla opor jaki filtr stawia dla przeplywajacych gazow (spadek przeplywu oznacza zapchanie filtra i koniecznosc jego regeneracji). Najczesciej uznaje sie w tym przypadku ze 4% spadek cisnienia pomiedzy oboma czujnikami (informacja z Biuletynu ITN) powinien doprowadzic do wymuszenia procedury regeneracji. W filtrach tych przy odpowiednich warunkach drogowych (wysokie obroty, odpowiednia predkosc itp prowadzace do znacznego wzrostu temperatury) wystepuje tez regeneracja pasywna bez koniecznosci stosowania dodatkow paliwowych.

Wiecej informacji - biblioteki, Biuletyn ITN (Instytut Technologi Nafty na bierzaco prowadzi badania nad zastosowaniem filtrow oraz ich mozliwosci i udoskonalen), internet (tutaj trzeba jednak czesc informacji sprawdzac z wiedza pisana bo rozne rzeczy ludzie pisza)

Polecam profiauto.pl/czytaj,news,advices,34.html na ktorej wszystko jest w miare sensownie opisane, z obrazkami itp (z ktorej zreszta zaczerpnalem obrazki do tego opisu)

Hipo
29-01-2010, 15:08
Ładny referat :)

Sm0kus
29-01-2010, 15:43
Moge przeslac na zyczenie prezentacje dot. tematu. Moje i kolegi opracowanie .ppt w kwesti badan nad zjawiskami uzywania paliw - mieszanin ON i RME (do 4,25% zaw. sprzedawca nie ma obowiazku informowac o dodatku biokomponentu zgodnie z Ustawa o Biopaliwach oraz PN dotyczaca paliw) w przypadku silnikow z DPF i katalizatorem (najczesciej w postaci jednego monolitu o roznym napyleniu). Tylko ostrzegam to dopiero wstep do badan - nie ma tam jeszcze zadnych wynikow, narazie samo rozpoznanie tematu oraz metodyka postepowania w naszych badaniach.

Hipo
04-02-2010, 17:42
Jeśli nie jest zbyt obszerne ( nie rozerwie skrzynki ;) ) to podrzuć mi na maila bądź priv, z chęcią się zapoznam.

skunksior
05-02-2010, 07:45
Sm0kus, Super publikacja. Jak dla mnie to już jesteś Profesorem :lol: .

Mihau1
11-11-2010, 20:19
Sm0kus,
Ładnie w teorii, w praktyce dochodzi kilka kwestii (zapraszam na pw moge trochę dodać materiałów do Twojej pracy-zajmuję się zawodowo problematyka filtrów).

Jeśli chodzi o tzw suche filtry procedura wypalania polega na zwiększeniu temperatury spalin (przez zwiększoną dwakę paliwa) a nie zalanie filtra DPF paliwem. Zwiększona temeratura spalin (ok 450-550 wypalanie automatyczne oraz ok 700 stopni wypalanie stacjonarne w serwisie) umożliwia spalenie się cząstek sadzy znajdujących się w filtrze na popiół.

Jeśli zaś chodzi filtry mokre (silnika PSA, niektóre fordy, volvo, audi Q7 V12) to proces regeneracji przechodzi w niższych temp tak jak pisałeś dzięki tlenkowi ceru, jest on jednak niepalny ani nierozpuszczalny w konwencjonalnych rozpuszczalnikach, i powoduje dodatkowe zapychanie się filtra właśnie cerem. Stąd w autach z mokrymi filtrami konieczna jest ich szybsza wymiana.

Same filtry są bardzo ekologicznym systemem, mają jednak masę wad:
-są bardzo czułe na styl jazdy, łatwo je zatkać jeżdząc tylko po mieście
-są bardzo czułe na biopaliwa, zatykają się momentalnie gdy zalejemy czyste bio
-są bardzo czułe na wszelkie niedomagania osprzętu silnika: EGR, wtryski, turbina, wszelkie nieszczelności na IC

W Polsce jak napewno zauważyliście bardzo popularne stało się usuwanie filtrów DPF/FAP. Usuwany jest zazwyczaj gdy nieudaje się go zregenerować, a filtr w 100% sprawnym aucie też będzie działał. Więc usuwany jest skutek a nie przyczyna. Dodatkowo usunięcie filtra (całkowicie zabronione na zachodzie) pociąga za sobą zmanę normy emisji spalin z Euro5 na euro 4 lub 3. Czyli nie powinno przejść przeglądu technicznego - jak wiadomo PL dziki kraj więc póki co można wszystko za dodatkowe 50zł, ale zapewne już niedługo..

Istnieje możliwość chemicznego czyszczenia całkowicie zapchanych filtrów, ale o tym to już na PW dla zainteresowanych bo nie będę tu reklamował firmy w której pracuję 8)

BART_osz
16-06-2011, 15:21
My jako użytkownicy praktycznie nie odczujemy tego momentu.

Jak masz komp pokładowy to poczujesz patrząc na chwilowe spalanie :lol: . Przerabiane w sedici , mito i delcie .

gayal
13-08-2013, 22:27
Ja jestem posiadaczem od niedawna diesla z dpf zakupiłem używkę z Niemiec przebieg 160 tyś i jak kupowałem w Niemczech świeciła (mrugała) mi kontrolka od oleju i coś tam po niemiecku pisało po zmianie języka okazało się że auto wymaga wymiany oleju kupiłem to auto i w drodze do polski no bajka przesiadłem się z 74 konnego golfa do bravo 120 koni no niezła moc tylko małe doświadczenie kierowcy odrazu po przyjeździe odwiedziłem kilku kolegów z różnych warsztatów i zasięgałem opinii o tym dpf w fiacie ale to za chwile napisze co się dowiedziałem, wracając z Niemiec 120 koni robiło wrażenie power niesamowity i jak tak pomykałem w lusterku wstecznym co jakiś czas zauważyłem jak moje bravo kopci dymem to mnie trochę zaniepokoiło no ale zerowe doświadczenie wiec polegałem na opinii kolegi z którym kupowałem auto jak wróciłem wymieniłem odrazu olej i filtr oleju ale kontrolka nadal mrugała i wyświetlał się komunikat więc wymagało to podpięcie kompa i skasowanie informacji o wymianie i pomogło wracając do tych mechaników co jeden to co innego mówił ale dowiedziałem że fiatowskie włoskie diesle z dpf są pod względem diesli niemieckich dużo lepsze bo diesel fiata czyści dpf co 40-60 kilometrów i nawet jak się wjedzie na parking na postoju się oczyści trwa to ok 10 minut jest dlatego tak często żeby nie doszło do zatkania dpfu tyko misi spełniać się warunek auto musi osiągnąć temperaturę silnika 90'C i być uruchomiony silnik i przy dopalaniu załącza się wentylator chłodzenia ale tylko w czasie gdy auto stoi już na parkingu bo w trakcie jazdy na trasie wentylator się nie zatłoczy jeśli autko pomyka z większą prędkością i można to właśnie zauważyć jak już kolega jeden pisał ustawiając chwilowe spalanie i tak jeździć wtedy jak się zacznie dopalanie wzrośnie chwilowe spalanie jak ktoś poświeci trochę czasu to jest łatwo zauważalne jeszcze zalecane jest jak dojeżdżamy do celu i słyszymy ze załączony jest wentylator chłodzenia silnika lepiej odczekać aż silnik się schłodzi i wentylator się wyłączy wtedy gasimy silnik bo może to być też końcówka dopalania filtra dpf i jak auto się nie porusza to wentylator wkracza do akcji to też jest jakiś znak oczyszczania :wink::)

loli
30-04-2014, 15:11
czyści dpf co 40-60 kilometrów
Dobre sobie....

PAJAK-78
01-05-2014, 21:42
moje bravo ma teraz jakieś 110000 przez niecały miesiąc (od kiedy je mam) zrobiłem nim 2,5kkm wczoraj sprawdzałem fes-em ile % ma zatkania pokazał ze 44,6% wychodzi na to ze kolega miał na myśli 4-6kkm swoja droga jakby wypalał się co 40-60km to spalania było by na niezłym poziomie ;)

loli
01-05-2014, 21:48
O tym samym właśnie pomyślałem-zużycie paliwa:roll:

Abramsik
02-05-2014, 09:02
Może przy częstym "częściowym" wypalaniu filtra chwilowe zużycie paliwa jest na niezmienionym poziomie? Ja swoim bravo zrobiłem ok 25kkm (1,6 MJ z DPFem) i jak dotąd nie miałem problemów z filtrem (kontrolkę widzę tylko przy uruchamianiu silnika). Możliwe, że wypala się szybko i bez dodatkowych oznak w postaci zwiększonego chwilowego spalania. Mam zwyczaj jeździć z wł. na kompie spalaniem chwilowym i nie zaobserwowałem zwiększonego spalania chwilowego wynikającego z innych powodów niż zwiększenie np. obr/min, kąta nachylenia drogi itp. Coś jest na rzeczy z filtrami Fiata bo sama ich lokalizacja (jeszcze w komorze silnikowej) może wpływać na ich szybsze i bezproblemowe wypalanie. Im bliżej silnika tym temp spalin jest wyższa a przez to wypalanie skuteczniejsze. Co do częstotliwości, gdzieś spotkałem się z info., że wypalanie jest realizowane co 200 - 300 km.

loli
02-05-2014, 10:45
Nie ma czegoś takiego jak "częste i częściowe wypalanie DPF".Nie ma też możliwości,aby przy wypalaniu filtra silnik nie konsumował więcej paliwa.W filtrze tego rodzaju /filtr suchy/ wypalanie jest kosztem zużycia paliwa-zwiększona dawka,inna sekwencja-nawet przy otwartych zaworach.Nie ma kontrolki od wypalania filtra.Ta kontrolka co masz na zegarze,to jest od filtra już zapchanego-nie od sygnalizowania procesu.Każdy filtr DPF umieszczony jest w komorze silnika zaraz za kolektorem a nie dalej.Gdyby dalej,to nie byłoby możliwości uzyskania temperatury wypalania-spaliny byłyby za zimne.Na wypalanie składa się wiele czynników i nie można powiedzieć że dzieje się co "200-300 km".Stan silnika,jakość paliwa,jakość oleju,styl jazdy,trasy długie-krótkie-miasto,ilość odpaleń samochodu,temperatura pracy silnika i wiele wiele innych.Wypalanie co 4000-6000 to natomiast pobożne życzenie.Na forum są konkretne i rzeczowe posty,w których świetnie opisano jako to wszystko sobie działa - bez żadnych domysłów i niedomówień - proszę poszukać i poczytać.

Abramsik
02-05-2014, 14:26
Kolego loli jeśli zauważyłeś słowo częściowe jest w cudzysłowie (to ten symbol "...."). Co mam na zegarach dobrze wiem stąd info, że obserwuję ja tylko przy rozruchu. Ponadto cytując instrukcję "Lampka zaświeci się przy każdej regeneracji DPF, ale tylko gdy warunki jazdy wymagają zasygnalizowania kierowcy". Tak w kwestii uzupełnienia ta sama instrukcja podaje "Lampka zgaśnie po zakończeniu regeneracji w wyniku jazdy samochodem.Proces regeneracyjny trwa zwykle średnio
15 minut. Optymalne warunki do zakończenia procesu są osiągane przy jeździe z prędkością 60 km/h i obrotach silnika powyżej 2000 obr./min.Intencją moją było pokazanie, że nie miałem przez opisywany okres sygnału o zapchanym DPFie. Czy nie ma możliwości
aby przy wypalaniu filtra silnik nie konsumował więcej paliwa nie jestem tego taki pewny, bo zwiększona dawka paliwa potrzebna jest w momencie konieczności podniesienia temp. Jeśli jednak jest ona optymalna i wystarczająca do rozpoczęcia procesu wypalania to ten proces idzie. Co do lokalizacji filtra to nie jestem pewny, że
Każdy filtr DPF umieszczony jest w komorze silnika zaraz za kolektorem a nie dalej no ale jeśli wiesz co mówisz. A tak na koniec problemy z DPFem są skutkiem a nie przyczyną kłopotów z jednostką napędową. Zapchany filtr powietrza, lejące wtryski, nieodpowiedni olej silnikowy,zapchany EGR, słabe paliwo, taksówkarski tryb jazdy skutkują problemami z DPFem a nie filtr jest winny. Im częściej się zapycha tym poważniej należy przyjrzeć się silnikowi i jego kondycji.

stew66
03-05-2014, 10:31
Diesla z DPF nie kupuje sie na " taksówkarski" styl/tryb jazdy.

czuczu
09-05-2014, 18:15
W moim bravo dpf juz nie ma, auto odrzylo i spalanie w dol poszlo