PDA

Zobacz pełną wersję : 1.3 multijet 70HP problemy z rozrządem



kaziu1991
08-07-2009, 00:20
witam,
mam pytanie. jak w punciaku ustawić rozrząd? Jest to silnik 1.3 multijet 70HP i ma przestawiony łańcuszek, ponieważ strasznie klekoce i nie ma siły. Wydaje mi się, ze to wina przestawionego rozrządu. Narazie nie rozbierałem silnika, ale chciałem zapytać gdzie na są jakieś punkty odniesienia, jakieś znaczki, nacięcia na kołach. Rozrząd trzeba przestawić, ale nie wiem do czego sie odnieść. wielkie dzięki za pomoc.

Hipo
08-07-2009, 09:16
Z tego co mi wiadomo to do rozrządu potrzebujesz blokad.

kaziu1991
08-07-2009, 11:30
a jeżeli blokad nie posiadam? mogę to zrobić w domowy sposób, czyli punktak i młotek? albo powiedz w które miejsca zakłada się blokady? Mile widziane jakieś zdjęcia, rysunki, cokolwiek.

Etiuda
08-07-2009, 23:44
Możesz to zrobić w domowych warunkach :) za pomocą dwóch wierteł 7 mm, które będą służyć jako blokady na wale korbowym i wałku rozrządu.

Tu jest taki może przydatny link. Gość handluje ciekawymi i przydatnymi programami. Widzę że ma CD z eLearn Fiat Panda 1.3 MultiJeet. Silnik jest taki sam a w programie opis całościowej procedury. Może komuś się przyda ;D

http://ale.gratka.pl/ogloszenie/1747718_auto_program_diagnostyka_naprawa_9.html

kaziu1991
09-07-2009, 01:14
nio to podstawę mamy:) dwa wiertła fi7:) Ale pozostaje jeszcze jedno gdzie te wiertła wetknąć? sa dwa wałki, wał. Gdzie wkładać te wiertła?? hmmm? Mimo młodego wieku jestem juz dość doświadczonym mechanikiem, ale wole dopytac, aby nic nie zepsuć..

Etiuda
09-07-2009, 12:08
Jak rozbierzesz pokrywę rozrządu to na pewno zobaczysz co gdzie i jak zblokować. Dziś może będę mieć materiały na temat wymiany łańcucha to Ci prześlę.

Hipo
09-07-2009, 12:11
Wrzuć do downloadu, niech inni koledzy z forum mają możliwość skorzystać, już kilka zapytań o rozrząd w 1,3mjtd było.

Etiuda
10-07-2009, 00:49
W tych silnikach najczęściej sypie się napinacz łańcucha. Sam łańcuch rzadko kiedy jest wyciągnięty, no chyba że przy 160 tys. Napinacz lubi się luzować i często hałasować podczas pracy silnika.
Do wymiany rozrządu jest odpowiednia procedura. Wał korbowy i wałek rozrządu jest oparty na blokadach. Stojąc przodem do silnika mając po prawej stronie skrzynię biegów, widzimy na skrzyni otwór do zblokowania koła zamachowego za pomocą blokady np. wiertła 7mm. U góry na głowiczce też jest otwór zaślepiony na klucz imbusowy, po sdjęciu tej zaślepki blokujemy wałek rozrządu. Jeśli blokady wchodzą bez problemu możemy przystąpić do zdjęcia miski olejowej i dekla (obudowy rozrządu).
Przy zdjęciu pokrywy rozrządu jest wymagana wymiana uszczelniacza wału korbowego i uszczelki pod pokrywą.
Odkręcamy koło napędzające wałek rozrządu oznaczając pozycję montażowa koła zębatego po stronie wydechu. W przypadku wymiany kół zębatych, zamontować je trzeba napisem zwróconym w stronę zewnętrzną.
Wyjmujemy łańcuch rozrządu wraz z kołem napędu rozrządu i kołem napędzanym.
Napinając wcześniej napinacz ruchomy i przytrzymać go całkowicie cofnięty za pomocą odpowiedniego kołka lub czegoś w podobie.
Montaż odwrotnie do demontażu.
Napinacz nowy jest już cofnięty i zabezpieczony. Przykręcamy go dwoma śrubami M6 momentem 1.0 daNm i zwalniamy go wyciągając kołek.
Koło zębate sterowania rozrządem przykręcamy śrubą M12 momentem 13.0 daNm.
To wszystko na ten temat :lol:

yez
16-07-2010, 19:39
witam
czy mógłbyś mi powiedzieć w którym miejscu dokładnie znajdują się te miejsca gdzie blokuje się rozrząd i czy są gdzieś punkty na kołach

[ Dodano: 2010-07-17, 09:38 ]
Jaki gwint (lewy czy prawy) jest przykręcone koło rozrządu wału korbowego

ciril
02-08-2011, 13:17
powiedzcie mi czy przy uszkodzonym napinaczu trzeba wymieniać cały rozrząd? wie ktoś?

miszko
02-08-2011, 13:56
A ile to ma przebiegu na tym pasku, jak stary jest pasek?

ciril
02-08-2011, 14:07
jest łańcuszek. przebieg to 102tys.km (choć tu trzeba zaznaczyć iż auto kupiono od handlarza). podejrzewam iż ten rozrząd widział jeszcze fabrykę. pewnie i tak wszystko okaże się po zdjęciu dekla :-/

miszko
02-08-2011, 14:15
Łańcuch wytrzymuje dłużej i 100 tys. przebiegu to dopiero jego "średni wiek", po drugie słychać go gdy już wykazuje oznaki zużycia. Na Twoim miejscu jednak jak już i tak będzie to rozbierane to bym go zmienił. Lepiej jeździć ze spokojną głową niż się zastanawiać. Łańcuszek jest pewniejszy niż pasek, ale i tak bym wymienił.

ciril
02-08-2011, 14:25
no i wszystko jasne. dzięki :)
co jeszcze kupić prócz rozrządu? uszczelkę pod pokrywę, uszczelniacz wału korbowego ... czy coś jeszcze? olej był wymieniany za połową marca (selenia 5w40) więc pewnie zostanie stary.
co do rozrządu to znalazłem coś takiego: ROZRZĄD FIAT PANDA 1.3 JTD RUVILLE KOMPLETNY (1702089153) - Aukcje internetowe Allegro (http://allegro.pl/rozrzad-fiat-panda-1-3-jtd-ruville-kompletny-i1702089153.html)

miszko
02-08-2011, 14:34
Z tymi zestawami z allegro... ach różnie to bywa. Lepiej bym się pokusił o kupno ich osobiście w sklepie. Nie mam nic do Ruville, ale jakoś ufałbym bardziej SKFowi.
Możesz pomyśleć o pompie wody. Jak mówisz masz już >100kkm to można się pokusić o jej wymianę. Generalnie pompę też wcześniej słychać zanim się rozpadnie, ale niestety jej uszkodzenie jest dosyć brutalne. Jak woda przejdzie przez uszczelnienie/łożysko to wylatuje na zewnątrz.

Uszczelka pod pokrywkę? A leci Ci tam, poci się?

ciril
02-08-2011, 15:33
Uszczelka pod pokrywkę? A leci Ci tam, poci się? ponoć standard przy wymianie rozrządu na łańcuszku.

a pompę wody wymieniałem z jakiś miesiąc temu. już wtedy coś mi hałasowało, (dużo nie jeżdżę) dałem auto znajomemu mechaniorowi na przegląd i oprócz tulei wahaczy z przodu wymienił mi właśnie pompę wody gdyż podobno było widać iż koniec jej jest może nie tyle bliski co nieunikniony.

w ogóle śmiesznych mam tych mechaników. mam blisko szpeca od diesli jak pojechałem doń usłyszałem żeby przyjechać jak się pogorszy. po jakimś czasie wnerwiłem się, pojechałem do drugiego (tego od pompy wodnej) ten podrapał się w głowę i ... pojechał na konsylium do tego pierwszego. jak można się spodziewać usłyszałem iż będę maił rozrząd do wymiany ale że na razie mogę jeździć. trochę sobie siary narobiłem u mechaników ale przynajmniej zyskałem potwierdzenie tego co już sam podejrzewałem. i tak teraz działam trochę na własną rękę i zastanawiam się czy wybrać do naprawy któregoś ze wspomnianych szpeców czy kogoś nowego. w sumie fachury dobre tyle że na koszta nie chcieli naciągać (a może nie?).

byrrt
03-08-2011, 10:51
Ruville jest właściwie tylko dystrybutorem - pakuje do kartoników różne części w tym SKF i INA.. Nie słyszałem negatywnych opinii o firmie ale też bym kupił chyba zestaw od SKF.. Będzie droższy powiedzmy o 100zł ale wymienia się to raz na xx czasu..

ciril
03-08-2011, 12:35
no i zamówiłem rozrząd. ja radziliście w sklepie. dokładną kwotę poznam jutro przy odbiorze ale z uszczelkami na pewno przekroczy 500zł. nazwa firmy wyleciała mi z tej pustej głowy ale ponoć jakaś lepsza.

miszko
24-10-2011, 14:32
Trochę czasu minęło, a nic nie napisałeś ;) Jak z rozrządem?

ciril
24-10-2011, 22:13
wymieniony. ~520zł za części - zestaw FEBI Bilstein - i 300 za wymianę (dwa chłopaki siedzieli praktycznie od rana do późna w nocy).
ponoć po napinaczu widać było zmęczenie, reszta w porządku. z tym iż jak coś mi żdyrczało w silniku - tak mam do tej pory a ja straciłem serce co by szukać dalej. w międzyczasie zmieniłem jeszcze olej na półsyntetyk. coś pomogło ale minimalnie.