PDA

Zobacz pełn± wersję : Punto EVO 1.4 8v - problematyczne odpalanie



michal1991
16-12-2025, 00:41
Dzień dobry Wszystkim,
Jak w temacie - problem z odpalaniem punciaka. Problem troszkę inny niż już opisywane przypadki na forum. Przeszukałem tematy i nie znalazłem analogicznego przypadku.
Trochę już walczę z pacjentem, bezskutecznie, ale może ktoś podpowie czego jeszcze można by się uczepić.
Pacjent - Punto Evo 2011rok 1.4 8V , przebieg 115 000km, bez LPG.

Przypadłość:
- auto na zimnym silniku odpala dobrze i tak teĹĽ jeĹşdzi ,
- na gorącym silnik, po zgaszeniu , gdy próbuję odrazu znowu odpalić auto , wszystko jest jak z fabryki, cyka od strzała,
- problem z odpalaniem pojawia się gdy, silnik jest gorący i próbujemy go odpalić po jakimś nie długim postoju np, około 10 -20 min
Wtedy muszę kręcić ze trzy razy rozrusznikiem, pomachać trochę gazem, i jak odpali to na początku przez pierwszą sekudnę, może maks 3 sekundy auto pracuje jak by nie na wszystkich garach, jak złapie już obroty biegu jałowego to wszystko wraca do normy.

Żyłem z tym i tak jezdziłem. Ale aktualnie sytuacja znacznie się pogorszyła ponieważ, teraz auto odmówiło również posłuszeństwa przy odpalaniu na zimnym silniku.
Po kręceniu rozrusznikiem około 30 sekund do miunty auto zaczyna pyrkotać jak na jednym garze, i jak tylko załapie już obroty beiegu jałowego to wszystko juz pracuje jak zegrek.

Co zrobione do tej pory?
- nowy rozrzÄ…d
- nowe świece , przewody , cewka
- ciśnienie sprężania dwucyfrowe na każdym cylindrze
- ciśnienie na listwie wtryskowej ok 3,5 bar
- wyczyszony kolektor ssÄ…cy
- nowe uszczelki pod pokrywÄ… zaworĂłw wraz z oringami
- przewód masowy do podłużnicy sprawdzony, zakonserwowany
- w ciemno wyminione czujniki położenia wału, wałka rozrządu, map sensor, nowy używany sterownik wylogowany,
- zawór sterowania faz sprawdziłem tylko pod 12 v - to się porusza , inaczej nie sprawdzałem
- rozebrałem koło rozrządu , wizualnie wygląda na nie uszkodzone, i nie zużyte , żadnych luzów, wycieków.
- brak błędów, na programach delphi, autoboss, sdprog - mes dopiero pobrałem - ale jeszcze nie kupiłem interfesuju ( czy ktoś może polecić jakiś link sprawdzony?)
- akumulator i alternator sprawne.
-olej 10w40 mobila



Co byście jeszcze proponowali sprawdzić ?

GrandePunto8V
16-12-2025, 20:08
Proponujemy w końcu wykonać prawidłow± Diagnostykę problemu, a nie podstawiać jak małpa (bo widać jak to się kończy).
Wzór do na¶ladowania: https://www.youtube.com/c/AutomotiveTestSolutions/videos
TAK się Diagnozuje samochody współcze¶nie (a nie podmienia jak wie¶niak pół samochodu i dalej Ľle).

Co do OBD, to nie błędy (że ich nie ma, to nie wiem co robić), tylko PARAMETRY się analizuje.
Jak na OBD nie widać zmian (może co¶ przerywa), to się przechodzi na oscyloskop. Czujniki, sygnały, ECU/Body, CAN.
Plus praca ze schematem (eLearn (https://aftersales.fiat.com/elearnsections/main.aspx?nodeID=199000000&languageID=2&markID=1&modelID=199000000&valID=199000001&prodID=199000000&modelName=Fiat%20-%20199%20-%20Grande%20Punto&langDesc=English&sectionName=Impianto%20Elettrico&validityName=1.4%208v)). Do przetrzepania s± podstawy elektryczne (od głupot typu stacyjka, przekaĽniki).
Uważamy na zł±cza (np. wpychanie na siłę końcówki multimetru rozpycha styki, psujesz dobr± wtyczkę/gniazdko).

W trakcie kręcenia rozrusznikiem obrotomierz powinien się podnie¶ć (200-300 RPM na oko), nawet tego nie podałe¶.
Poza ci¶nieniem paliwa (w trakcie pracy, czy tylko "nabijanie" listwy przed odpalaniem?) i "kompresj± dwucyfrow±" (czyli JAKˇ?) NIE podałe¶ żadnych konkretnych danych, pomiarów! Nie ma technicznych, logicznych podstaw do dalszych kroków (wła¶ciwie, to trzeba zacz±ć od pocz±tku). Nie ustaliłe¶ nawet, czy w trakcie tego wydłużonego kręcenia jest podawane paliwo (i czy nie za dużo) oraz iskra. Podstawy leż± i kwicz±.

Rzeczy "zrobione do tej pory" KTO robił? Bo NIE poradzenie sobie z Fiatem Punto jest absolutn± kompromitacj±.
Nie ma tu okoliczno¶ci łagodz±cych. To proste auto (wręcz szkoleniowe, wła¶nie na takie przypadki).
Przy takim poziomie NIEkompetencji, ja bym wszystko "zrobione do tej pory" zweryfikował (co¶ mogło zostać przeoczone).
Do ogarnięcia podstaw mechanicznych wystarczy drugie forum, rozrz±d itd.: https://fiatpunto.com.pl/forum37.html

A na pocz±tek zrób co¶ z kodowaniem znaków, bo tych krzaków nie da się czytać (Windows, czy Android, to samo jest).
44997

krowka1978
17-12-2025, 13:35
olej 10w40
Taki jest do tego silnika dedykowany? Oczywi¶cie retoryczne pytanie.

michal1991
17-12-2025, 23:02
Dziękuję serdecznie za obszern± odpowiedĽ. Prawda, podstawy leż± i kwicz± ale nie jestem zawodowym mechanikiem, hobbystycznie uczę się na takim aucie.
Postaram się zastosować do powyższych wskazówek. Jak juz skutecznie auto naprawie to podzielę się informacjami co było przyczn±.

Jeżeli chodzi o ten drut kolczasty to, nie mam pojęcia dlaczego tak to mi sie wyedytowało. W pierwszym powitalnym po¶cie nie było takiego problemu.

Olej sprzedali mi Panowie w sklepie, podawałem nr VIN.

GrandePunto8V
18-12-2025, 07:38
No to jest okazja poćwiczyć. To super auto do nauki i eksperymentów (tylko pogoda teraz zła, zima).
A problem typu "kręci nie odpala" jest najczęstszym chyba w całej motoryzacji.
Tre¶ci jest aż za dużo, na YouTubie zwłaszcza (większo¶ć po angielsku, najlepsze materiały).
Poogl±daj sobie (szukaj pod hasłem "crank, no start").
https://www.youtube.com/c/AutomotiveTestSolutions/videos
https://www.youtube.com/@ScannerDanner/videos
https://www.youtube.com/@PineHollowAutoDiagnostics/videos
https://www.youtube.com/@SchrodingersBox/videos
...i tak dalej, przykładowe kanały (aby podpatrzeć metodykę, sposób my¶lenia, narzędzia - a nie podstawianie czę¶ci).

krowka1978
18-12-2025, 10:02
Olej sprzedali mi Panowie w sklepie, podawałem nr VIN.
Do tego silnika jest 5W40 ACEA C3 (nie wiem jak oni po VIN dobrali 10W40), norma FCA 955535-S2. Oryginał, czyli to co w instrukcji podaj±, to Selenia K PURE ENERGY 5W-40.

GrandePunto8V
18-12-2025, 10:34
Samodzielnie znalezienie "Instrukcji Obsługi PDF (https://www.google.com/search?q=fiat+punto+evo+instrukcja+obs%C5%82ugi+pd f)" w internecie, przerasta umysłowo 90% posiadaczy Fiatów, to o czym my tu mówimy. A serwisówki to abstrakcja (eLearn - e co?). Baza czę¶ci ePER (https://eper.fiatforum.com/), też nie znaj±.
https://aftersales.fiat.com/elearnsections/main.aspx?nodeID=199002918&languageID=2&markID=1&modelID=199000000&valID=199000001&prodID=199000000&modelName=Fiat%20-%20199%20-%20Grande%20Punto&langDesc=English&sectionName=Dati%20Tecnici&validityName=1.4%208v&isExaminer=