PDA

Zobacz pełną wersję : Pompa sprzęgła, diagnoza, wymiana



Sławek89
09-12-2025, 20:47
Witam wszystkich

Od kilku dni zauważyłem że pedał sprzęgła nie wracał do samej góry. Wczoraj brał za każdym razem coraz niżej, aż zaczęły się problemy z wbiciem 1 biegu.
Podniosłem butem do góry pedał i w miarę znów zaczął działać normalnie. Jak często zmieniam biegi to jest w miarę ok, jak dłużej pojeździ się bez zmiany biegów jest jak by gorzej. Czasami przy samej górze jak by się blokował, a potem mocniej odbijał.
Płynu nie ubywa, sprzęgło z wysprzęglikiem wymienione w marcu tego roku, wszędzie sucho.

Od czego zacząć? pompy sprzęgła przy pedale?
Ktoś już może wymieniał tą pompę? dużo roboty jest?

Qvadrat
10-12-2025, 07:15
A plyn hamulcowy kiedy zmieniany był ostatni raz?

Braval
10-12-2025, 17:42
Szybciej zrobisz i taniej pompke,dostep nie urywa ,lecz jest na wierzchu.Caly pic polega na tym,ze nigdzie nie cieknie i to jest najgorsze.Wysprzeglik masz( nowy),on tez nie bedzie ciekl,a moze "gubi" cisnienie ,bo przeleje przez tloczek i nie ma efektu na docisku...Proponuje zacząc od wymiany pompki i niż rwać skrzynie....Auto 8 lat?! Już ,by pompka? Generalnie ch...a;-)

Sławek89
10-12-2025, 18:34
Płyn wymieniany był z 4 lata temu :prayer:, po drodze dolewałem świeży przy okazji prac z hamulcami itp. Wygląda Ok.
Przebieg 160k km
Zestaw sprzęgła Sachsa
Pompka to w większości jeden wielki plastik - nowa wygląda jak by miała się rozpaść.

O dziwo dziś sprzęgło działało w zasadzie normalnie.
Przy pedale sprzęgła z tego co widzę są dwie śruby - tylko pytanie czy wyjdzie ona do wnętrza, czy trzeba rozbierać pół auta od strony silnika żeby wypiąć złączki od przewodów?

Braval
10-12-2025, 20:09
Glupio dodawać?! Moze jeszcze odpowietrz porzadnie, "przelac" ten uklad plynem?! Moze się "naprawi"?;-)

Qvadrat
11-12-2025, 06:08
O, to jak dolewałeś płyn hamulcowy to w zbiorniczku masz świeży, a w układzie czteroletni z dużą zawartością wody. Przecież to nie krąży w układzie.

Nie wiem czy masz coś nie tak z pompką ale z pewnością płyn masz do wymiany plus porządne odpowietrzanie (‚sprzęgła’ też).

GrandePunto8V
11-12-2025, 13:09
Sprzęgło to jeden z najprostszych możliwych układów hydraulicznych. Usterki widać/czuć, ewentualnie można zmierzyć ciśnienie.
Czy nawet przebieg zarejestrować (lepiej widać usterki, początkowe stadium, gdzie nic złego nie czuć pod nogą).
Przykład z Grande (wysprzęglik zewnętrzny), pomiar z użyciem przetwornika ciśnienia klimy: https://www.youtube.com/watch?v=zuJQJDq3vGQ

Siłowniki raczej nie mają jak mieć nieszczelności (przepuszczać na tłoku) bez wycieku na zewnątrz. Przewód/wąż jest tylko jeden (a nie dwa).
Za to pompa może przelewać płyn wewnętrznie (na zewnątrz też): https://www.aligas.com/storage/app/media/catalogos/manual%20fte.pdf
Więc jeśli mechanicznie sprzęgło jest OK, to przy objawach jak w temacie, zostaje pompa (pierwszy podejrzany).

Braval
11-12-2025, 19:25
Niestety moze wysprzeglik(centralny) "przelewac" wewnatrz ,bez wycieku, plynu nie ubywalo.Sam to robilem w stilo kiedys.Tez byl dylemat pompa ,czy skrzynie rwac? Pompe idzie sprawdzic bez demolki, dorobc zaslepke i cisnąc na pedal (twardy ,czy nie?).Jak wysprzeglik na wierzchu to ..pic. Rwalem skrzynie w jednego na kanale...co poszlo w powietrze i ile się napie...em, to moje .Zrobilem zloma, jezdzillem i poszedl do ludzi...:lol:;-)