PDA

Zobacz pełną wersję : start stop nieaktywny kontrolka



ewagrabowska24@gmail.com
07-12-2025, 18:03
Dzien dobry, ogromna prosba o pomoc. Auto fiat 500x silnik 1.0- pojawiala sie kontrolka system star stop niekatywny podczas jazdy, w pazdzierniku jechalam trasa - pojawila sie kontrolka po czym zaczelo szarpac autem. Wlaczyla sie migajaca check engine. Zjechalam na stacje wlaczylam i wylaczylam auto dojechalo normalnie, pojechalam na diagnoze do mechanika- mechanik powiedzial ze auto nie chodzi na wszystkie chlindry, wymiana multi air . Multi air wymienione , wczoraj jechalam autem i znow pojawilo sie podczas jazdy system start stop niekatywny. ( jak zgasze silnik i zapale ponownie kontrolka nie wlacza sie ponownie) . Dodam tylko ze alumulator wymienilam w sierpniu. Mial ktos z Panstwa podobnie ? Zaplacilam za wymiane multi air 7000 i wczoraj mi rece opadly.

Braval
07-12-2025, 22:55
Gwarancja na te robote byla? Bierz prawnika i walcz.

ewagrabowska24@gmail.com
08-12-2025, 11:24
Juz dzwonilam do mechanika, i oczywiscie sprawdzi. Tylko chcialam wiedziec czy ktos mial taki przypadek, bo moze oni niepotrzebnie ten multiair naprawiali , i czy to czeste w tym aucie ? Czy tylko moje jest tak awaryjne

Braval
08-12-2025, 19:32
W autach z tym modulem trzeba przestrzegac bezwzglednie terminow wymiany oleju i uzywania oleju dobrej jakosci, dedykowanego do tego typu silnika.Wymiana filtra w module,zachowanie czystosci itd. 0d 2012r. Fiat poprawil ten modul i nie ma z nim jakos uciązliwych problemów. Niestety,ale mechanicy i serwisy niechlujnie wykonują obsluge tego modulu i to się msci.A zabawka tania nie jest,więc mają pole do popisu,zeby "doić" klienta.Jeszcze jak się trafi kobieta jako -klient ,to nie mają zadnych skrupułów. To fatalnie swiadczy o tym warsztacie, skoro trafiasz na forum o porade..a ten "fachowiec" za tyle kasy ,tak dobrze wykonal te usluge?! Smiem twierdzic ,ze ten modul to zmienili bez potrzeby ,wystarczylo dobrze wyczyscic, zmienic oleje, filtr, sprawdzic , sonde ,cewki, swiece itd. Poszli po najmniejszej linii oporu i zaczeli od tej "najdroższej" czesci.Okreslenia solidnosc i uczciwość juz dawno poszly do lamusa.Na koniec jak wspomina;lem, nie odpuszczaj fachmanowi,niech poprawia jak spapral! Znam ten ból,bo córunie moją też chcieli "rolować" ,"mechanicy", szczescie ,ze ma ojca ktory pracuje w tej branży,a ja się wzialem za nich jak ...mafia.:lol:;-)

PS. Niech mechanik sobie poczyta...?!
Silnik MultiAir – problemy i awarie
Jak już wyżej wspominaliśmy, najsłabszym punktem jednostek MultiAir jest moduł sterujący. Awarię można było rozpoznać po nierównej pracy silnika oraz charakterystycznym, klekoczącym odgłosom wydobywającym się spod maski. W przypadku usterki zazwyczaj konieczna była wymiana całego podzespołu, co wiązało się z wysokim kosztem, często przekraczającym 3500 zł. W samochodach produkowanych po 2012 problemy z modułem sterującym zostały praktycznie wyeliminowane, a poważne awarie, skutkujące koniecznością wymiany całego sterownika, zdarzają się niezwykle rzadko.

Problemem jednostek z MultiAir są też zacierające się tłoki i przedwczesne wyrabianie się gwintów. Skutkiem usterki była utrata mocy silnika, wypadanie zapłonu i nierównomierna praca na wszystkich cylindrach. Awarie te również dotyczyły zazwyczaj samochodów z pierwszych lat produkcji i często wynikały z nieprawidłowego montażu podzespołów hydraulicznych. Były to więc wady fabryczne, które zostały wychwycone i naprawione w kolejnych autach wypuszczanych na rynek.

W MultiAir zdarzają się też problemy z odpowiednim smarowaniem, które wynikają ze specyfiki pracy zaworów. Źródłem ograniczonej wydajności przepływu oleju może być też niedrożność układu smarowania. Jedną z przyczyn może być zapchanie sitka korka oleju, co jest dość częstą przypadłością silników z MultiAir. Naprawa nie jest tak kosztowna, jak w przypadku uszkodzenia modułu sterowania i zazwyczaj ogranicza się do udrożnienia układu lub wymiany korka.

Problemy z niedrożnością dotyczą również silników z doładowaniem. Zapchanie filtra może być przyczyną niewystarczającego smarowania wirnika, co stwarza ryzyko poważnego uszkodzenia turbosprężarki. Żeby przedłużyć jej żywotność, zaleca się regularną wymianę filtra oraz śruby mocującej przewód odprowadzający olej.

MultiAir – naprawa
Technologia MultiAir jest uważana za trwałą i mało problematyczną. Auta wyposażone w ten system potrzebują regularnych przeglądów i serwisowania tak samo, jak samochody z każdą inną jednostką. Mechanicy zalecają jednak, aby skrócić czas wymiany oleju do przebiegu 10 tys. km. Dzięki temu można uniknąć poważniejszych usterek, wynikających z nieodpowiedniego smarowania. Warto wtedy też przeprowadzić płukankę silnika przy użyciu przeznaczonych do tego preparatów. Ważne jest również, aby stosować wysokiej jakości olej silnikowy, zgodny z zaleceniami producenta. Przy okazji wymiany oleju, wskazana jest też wymiana wymienionego wyżej filtra i śruby mocującej.

Jeśli chodzi o ogólne serwisowanie samochodów z MultiAir, koszty napraw są porównywalne do aut wyposażonych w standardowe jednostki. Jak już wspominaliśmy, dotkliwa dla kieszeni może być usterka modułu sterującego, skutkująca koniecznością wymiany całego podzespołu. W wielu przypadkach udaje się go jednak zregenerować i oczyścić z nagaru. Zazwyczaj rozwiązuje to też problemy z wypadaniem zapłonu i brakiem kompresji na poszczególnych cylindrach. Naprawa lub regeneracja modułu to koszt do ok. 1500 zł.

krowka1978
09-12-2025, 13:13
Problemy z niedrożnością dotyczą również silników z doładowaniem. Zapchanie filtra może być przyczyną niewystarczającego smarowania wirnika, co stwarza ryzyko poważnego uszkodzenia turbosprężarki. Żeby przedłużyć jej żywotność, zaleca się regularną wymianę filtra oraz śruby mocującej przewód odprowadzający olej.
Tu bardziej chodzi o to, że sitko w tej śrubie się rozpada - przy wymianie oleju co 10tyś.km syfu praktycznie nie. Przy 45tyś.km zaczyna się rozwarstwiać (mam taką jedną na pamiątkę), jest to ostatni moment na wymianę. eby ten filtr zapchać, to trzeba być niechlujem i nie wymieniać oleju na czas, albo dziadostwo lać. AI widzę w formie :tongue


Warto wtedy też przeprowadzić płukankę silnika przy użyciu przeznaczonych do tego preparatów.
Tego bezmyślnie bym nie kopiował - osobiście nie uznaję płukanek, w MA w szczególności - tego czegoś zostanie po wymianie oleju więcej niż w innym silniku. Przy wymianie co dychę oleju dobrej jakości silnik czyściutki przy przebiegu 122tyś.km, problemów z MA żadnych.


Przy okazji wymiany oleju, wskazana jest też wymiana wymienionego wyżej filtra i śruby mocującej.
Nie wiem skąd to kopiowałeś, ale:
Wymiana śruby z filtrem na turbinie: co 40tyś.km optymalnie, maksimum 45tyś.km.
Wymiana filtra modułu MultiAir - w przypadku silników paskowych co wymianę paska, w przypadku łańcuchowych co 90-100tyś.km jest ok. W moim przypadku przy 90tyś.km było super, ale wymieniłem. Ten filtr ma metalowe sitko, więc nie rozpada się. Co wymianę oleju jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto, a ta śruba z filterkiem grosiaków nie kosztuje.
Oczywiście oleje dobrej jakości spełniające normy do tego silnika i wymieniane maks. co 15tyś.km.


W MultiAir zdarzają się też problemy z odpowiednim smarowaniem, które wynikają ze specyfiki pracy zaworów. Źródłem ograniczonej wydajności przepływu oleju może być też niedrożność układu smarowania. Jedną z przyczyn może być zapchanie sitka korka oleju, co jest dość częstą przypadłością silników z MultiAir. Naprawa nie jest tak kosztowna, jak w przypadku uszkodzenia modułu sterowania i zazwyczaj ogranicza się do udrożnienia układu lub wymiany korka.
Masło maślane zrobione przez AI. Dla mnie, i nie tylko, jest to filtr modułu MultiAir, czyli śruba z sitkiem, którą nie wiedzieć czemu nazwano korkiem.

Ciekawa jest też sprawa, czy te fachmany napełnili nowy moduł olejem przed pierwszym odpaleniem, czy męczyli go na sucho przez kilkadziesiąt sekund. Otwarty pozostawiam fakt, czy moduł nie został wymieniony tylko na fakturze - różne przypadki medycyna zna.

Podstawą jest poprawna diagnoza, widać "fachowcy" polecieli po najlepiej płatnej opcji.
Niech powiedzą na jakiej podstawie wymienili ten moduł? Jaką diagnostyke w tym kierunku zrobili? Dla mnie zrobili to z czapy. Za check-a odpowiada chociażby czujnik geja sprzęgła, więc spektrum usterek jest szerokie.

Braval
10-12-2025, 17:29
Sprostowanko male, to Intercars "wypocil" .Osobiscie nie mam silniczków na Pb i nie"molestowalem' multiar-a.:lol: Szkoda mi dziewczyny,bo sku...y, nawet pewnie tam nie zajrzeli...:roll: I wyczyscili kieszeń kobicie!! Mnie osobiscie za "skore" zalezli "Szpece" od regeneracji wtryskiwaczy CR. Ci to mają dobry scenariusz opracowany....i to 3 zaklady u ktorych "regenerowali" wtryski. Po miesiącu uzytkowania ,padl wtryskiwacz,a panowie wyciagają opilki w paliwie(nowe auto 66kkm).Da się ! da się! I odrzucają reklamację! Ani wtryska,ani kasy ,auto stoi?!;-)
https://intercars.pl/blog/akcesoria-samochodowe/technologia-multiair-opinie-wady-zalety-i-czeste-awarie/