PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana termostatu 1.4 t-jet



Robfiat
16-11-2025, 21:00
Dzień dobry,
Mam pytanie czy miał ktoś do czynienia z wymianą termostatu w 1.4 t-jet? Chodzi mi czy sam wymieniał.

steyr
16-11-2025, 21:54
Tak, zmieniałem u siebie wraz z rozrządem po 210tkm przebiegu.

krowka1978
17-11-2025, 09:55
Żadnej filozofii w tym nie ma, wąż, wężyki, jeden kabelek do czujnika, dwie śruby. Na grubym jest jednorazowa opaska, trzeba rozgiąć na zaprasowaniu i zejdzie, a następnie dać porządną skręcaną, no i wyczyścić miejsce przylegania termostatu. Jeżeli jest podobnie jak w MultiAir, to trochę osprzęt może przeszkadzać, ale z lusterkiem idzie robić bez demolki - przeszkadza głównie pompa podciśnienia.


Tak, zmieniałem u siebie wraz z rozrządem po 210tkm przebiegu.
Ciekawe od kiedy nie działał :tongue U mnie w MultiAir wysiadkę zrobił około przebiegu 100tyś.km (w Grande Punto swoją drogą bardzo podobne przebiegi były) - warto zatem robić przy wymianie rozrządu, bo długo nie pociągnie, a wskaźnik temperatury nie pomaga w ocenie jego stanu. Żona nie zauważyła, że temperatura coś inaczej idzie, była połowa skali, trochę dalej łapał na wskaźniku. W rzeczywistości nie łapał więcej niż 72stC (jeżeli ktoś nie wie, to połowa skali to 70stC).

steyr
18-11-2025, 09:40
Żadnej filozofii w tym nie ma, wąż, wężyki, jeden kabelek do czujnika, dwie śruby. Na grubym jest jednorazowa opaska, trzeba rozgiąć na zaprasowaniu i zejdzie, a następnie dać porządną skręcaną, no i wyczyścić miejsce przylegania termostatu. Jeżeli jest podobnie jak w MultiAir, to trochę osprzęt może przeszkadzać, ale z lusterkiem idzie robić bez demolki - przeszkadza głównie pompa podciśnienia.


Ciekawe od kiedy nie działał :tongue U mnie w MultiAir wysiadkę zrobił około przebiegu 100tyś.km (w Grande Punto swoją drogą bardzo podobne przebiegi były) - warto zatem robić przy wymianie rozrządu, bo długo nie pociągnie, a wskaźnik temperatury nie pomaga w ocenie jego stanu. Żona nie zauważyła, że temperatura coś inaczej idzie, była połowa skali, trochę dalej łapał na wskaźniku. W rzeczywistości nie łapał więcej niż 72stC (jeżeli ktoś nie wie, to połowa skali to 70stC).

W ok 200tkm pojawiły się pierwsze objawy w zimie że spadała temperatura.

Robfiat
26-11-2025, 23:20
A czy do odpowietrzania jest jakiś zaworek czy samoistnie się odpowietrzyć po rozgrzaniu? I czy rozkoduje się radio przy odłączeniu akumulatora?

steyr
27-11-2025, 08:01
A czy do odpowietrzania jest jakiś zaworek czy samoistnie się odpowietrzyć po rozgrzaniu? I czy rozkoduje się radio przy odłączeniu akumulatora?

Nic się nie rozkoduje żadne radio po odpieciu aku. Jedyny odpowietrznik jest na chłodnicy. Ja na pracującym silniku po zagrzaniu co jakiś czas odkrecam korek od zbiorniczka płynu i tak odpowietrzam każde Tipo tjet.

krowka1978
27-11-2025, 09:36
Ja na pracującym silniku po zagrzaniu co jakiś czas odkrecam korek od zbiorniczka płynu i tak odpowietrzam każde Tipo tjet.
To akurat jest zbędne - odkręcenie korka nie ma wpływu na odpowietrzenie, stan płynu w zbiorniku wyrównawczym opada, a na jego miejsce wchodzi powietrze wypchnięte z kanałów - w końcu do tego jest bajpas z termostatu do wyrównawczego. Po odpowietrzeniu i ostygnięciu należy tylko dolać płyn i przez kilka dni obserwować, bo jeszcze będzie się odpowietrzał w czasie jazdy.
Należy zauważyć, że przy gorącym płynie i odkręceniu korka zbiornika nieświadomy zagrożenia zrobi sobie krzywdę :!:

Robfiat
27-11-2025, 15:41
Dzięki Panowie za odpowiedzi. Jak złapie trochę wolnego to zmienię ten termostat bo z 6 kafelków przewidzianych na wskaźniku temperatury wody zapalają mi się tylko 4 góra 5. Czyli nie dogrzewa.
A firmę jakąś polecacie?

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Oczywiście chodzi o termostat nie mechanika

krowka1978
27-11-2025, 15:55
Dzięki Panowie za odpowiedzi. Jak złapie trochę wolnego to zmienię ten termostat bo z 6 kafelków przewidzianych na wskaźniku temperatury wody zapalają mi się tylko 4 góra 5. Czyli nie dogrzewa.
A firmę jakąś polecacie?

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Oczywiście chodzi o termostat nie mechanika

Ja montowałem oryginał (Wahler swoją drogą), nr 55215006, ale można kupić taniej, jeżeli ktoś chce bez pudełka z logo Mopar/FPT, czy innego Stellantis. Będziesz jeszcze potrzebował oringa 14457081, to na przewód termostat-turbo - jest to ten sam termostat co do MultiAir.

Robfiat
27-11-2025, 17:16
No właśnie czyli oprócz uszczelki, którą przykręca się termostat do bloku silnika potrzebny jest jeszcze ten oring. Czy w większości tańszych termostatów tych co na allegro się kupuje za ok 120zł to on będzie w pudełku czy tylko jest ta gumowa uszczelka?

krowka1978
27-11-2025, 17:55
No właśnie czyli oprócz uszczelki, którą przykręca się termostat do bloku silnika potrzebny jest jeszcze ten oring. Czy w większości tańszych termostatów tych co na allegro się kupuje za ok 120zł to on będzie w pudełku czy tylko jest ta gumowa uszczelka?

Oryginał ma tylko uszczelkę termostatu na blok. Oring występuje oddzielnie. Nie wiem jak to jest w zamiennikach, ale podejrzewam, że raczej nie ma.

Robfiat
27-11-2025, 21:58
No to trzeba zakupić ten oring osobno.
Na allegro znalazłem za ok 40zł chyba orginał. Szkoda że takiego g..na nie ma razem z termostatem