PDA

Zobacz pełną wersję : Nie dziala elektryczne sterowanie szyby kierowcy <CROMA>



Zawaś
11-09-2025, 23:02
Jakiś czas temu przestało mi działać elektryczne sterowanie szybą w drzwiach kierowcy. Zaraz po tym, jak ruszyłem chciał opuścić szybę a usłyszałem tylko pyk i już nie ruszyła. Na zegarach zapalił się komunikat z błędem przepalonego bezpiecznika szyby. Od razu wydało mi się to dziwne ze względu na to iż przyciskając przycisk szyby słychać silniczek w obie strony. A bezpiecznik okazał się dobry. Wydaje mi się, iż ba wypadła z prowadnicy bądź coś w tym stylu. Przycisk działa. Silniczek też słychać w obu kierunkach. Dużo jest zabawy z rozbieraniem tapicerki, drzwi kierowcy?

lisekg
12-09-2025, 08:27
Jeżeli słychać silniczek to pewnie coś mechanicznie padło...
Czy zdjęcie boczka jest trudne... mi zajmuje chwilę ale mam już doświadczenie;-)
Należy pamiętać że są śruby na imbus pod klamką za zaślepką gumową jest jedna i dwie w podłokietniku po zdjęciu górnego panelu - tego obok przycisków. Do póki ich nie odkręcisz nic nie rób!!!
Potem zdejmujesz ten czarny trujkacik z głośniczkiem na wysokości lusterek - na wciski i następnie od dołu podważasz boczek aby wyskoczył z zatrzasków.
Boczek po tym jak zwolnisz z zatrzasków ma wyjść do góry. Odpinasz linkę od klamki i przewody od sterowania, podświetlenia drzwi, głośnika dolnego i już ;-)
Możesz zacząć odkręcać blachę wewnętrzną zakrywającą wnętrze drzwi :cool:

iron64
14-09-2025, 06:06
Ale przed zdjęciem blachy należy odpiąć szybę z podnośnika. Do tego są 2 gumowe rewizje. Ustawiając odpowiednio szybę zobaczysz zaczepy. Warto mieć taśmę klejącą, aby przykleić szybę, bo po wypięciu może spaść.
Ale, nie wiem czy w tym wypadku trzeba demontować blachę, chyba nie.

Zawaś
30-11-2025, 03:12
Sam proces zdejmowania boczka mniej więcej mam opanowany. Bardziej przeraża mnie to że po jego zdjęciu nic mi to nie da i będzie trzeba ściągać tą blachę bo za nią będzie problem który powoduje brać działania. Drzwi natomiast błąd pokazujący się na blacie dotyczący niedostępnego bezpiecznika szyby przedniej kierowcy. Silniczek na zapas mam. Obecnie pogoda nie sprzyja aby pod chmurą się za to zabrać i tak pewnie doczeka to do wiosny.

lisekg
01-12-2025, 08:52
Sam proces zdejmowania boczka mniej więcej mam opanowany. Bardziej przeraża mnie to że po jego zdjęciu nic mi to nie da i będzie trzeba ściągać tą blachę bo za nią będzie problem który powoduje brać działania. Drzwi natomiast błąd pokazujący się na blacie dotyczący niedostępnego bezpiecznika szyby przedniej kierowcy. Silniczek na zapas mam. Obecnie pogoda nie sprzyja aby pod chmurą się za to zabrać i tak pewnie doczeka to do wiosny.

W Cromie musimy zawsze po odłączeniu akumulatora wykonać proces inicjalizacji szyb. Jeżeli u ciebie słychać silniczek a nic się nie dzieje to silniczek pracuje na biegu jałowym więc sterownik nie może wykryć max otwarcia i max zamknięcia szyb gdy następuje przeciążenie silnika. Prąd jest taki sam i w dodatku jest za mały więc ten opis o "bezpieczniku" zapewne z tego wynika. Sterownik nie potrafi zabezpieczyć szyby przed przyciśnięciem palców / skrajnymi położeniami szyby....

No niestety jak nie rozbierzesz boczka i blachy to nie będziesz wiedział czy padła jakaś linka czy zębatka czy jeszcze coś innego... Ewentualnie kamerka/endoskop - może od strony tego trójkącika z głośniczkiem by weszła lub od dołu z odpływu wody z drzwi...

Zawaś
02-12-2025, 15:56
Programowanie szyb wykonywałem wielokrotnie o kojarzę OCB.
W obecnej sytuacji dziwi mnie to że jeżeli jest to uszkodzenie mechaniczne o jakim piszesz a bezpiecznik mimo wszystko jest sprawny to błędu być nie powinno.
Tak długo jak będę trzymał przycisk otwierania szyby, tak długo siilniczek będzie kręcił. A domykanie szyby to silniczek kręci tylko przez chwilę i się sam rozłącza.

lisekg
03-12-2025, 12:05
Programowanie szyb wykonywałem wielokrotnie o kojarzę OCB.
W obecnej sytuacji dziwi mnie to że jeżeli jest to uszkodzenie mechaniczne o jakim piszesz a bezpiecznik mimo wszystko jest sprawny to błędu być nie powinno.
Tak długo jak będę trzymał przycisk otwierania szyby, tak długo siilniczek będzie kręcił. A domykanie szyby to silniczek kręci tylko przez chwilę i się sam rozłącza.

W Cromie nie ma czujników zamknięcia i otwarcia szyby. Wszystko realizuje się na podstawie pomiaru prądu/mocy jaki pobiera silnik od szyby przez sterownik w drzwiach. Więc jak słyszysz silnik i nic się nie dzieje to sterownik głupieje bo przy podnoszeniu szyby masz za mały prąd a przy zamknięciu szyby prąd powinien gwałtownie wzrosnąć bo zatrzymujesz silnik oporem a to się nie dzieje bo on ciągle kreci się w kółko na biegu jałowym bez obciążenia..
Więc to że wyskakuje informacja o bezpieczniku dotyczy takiego a nie innego tłumaczenia tego błędu...