Zobacz pełną wersję : Zanika ładowanie 1.4 16v 2006
Maciekk47
10-04-2024, 13:30
Witam, mam problem z Grande punto 1.4 16v z 2006 roku. Kontrolka ładowania zapalała się, a po ponownym uruchomieniu gasła, więc wymieniłem alternator na nowy Denso. Sprawdzałem miernikiem i gdy kontrolka się zapala to ładowanie wynosi ok. 14V. Co może być przyczyną?
GrandePunto8V
10-04-2024, 15:46
Uwaga nowość: w "nowoczesnych" samochodach (czyli umownie grubo po roku 2000), kontrolka z symbolem akumulatora, może dosłownie oznaczać słaby akumulator (zapady napięcia przy rozruchu, bo np. jest osłabiona 1-2 cele).
To już NIE jest tylko "ładowanie". Wykładają się na tym nawet wielcy zawodowcy.
Poza tym konkrety: kto wymieniał ten alternator? Bo ludzie piszą "wymieniłem", a się okazuje, że to u mechanika było robione...
Czy była jakaś diagnostyka, faktycznie nie ładował stary alternator? Czy wymiana w ciemno?
Jeśli faktycznie pada alternator, to i akumulator cierpi (notorycznie niedoładowany). Więc masz do wymiany dwie rzeczy (a nie losowo 1 z 2).
Trzecia rzecz to standard Fiatowski z tamtych lat: słabe połączenia, "masa". Zwłaszcza w starym gracie 2006 r.
Po czwarte stare roczniki miały złe odpływy wody z podszybia, zalewało alternatory i lało za, prawie po pompie ABS (odpływy do wymiany na kolanka, a nie proste, krótkie kikuty). O tym też chyba połowa właścicieli dalej nie wie (tak "dbają" o te Fiaty, tak się "interesują" stanem oraz prewencją).
Kontrolka akumulatora (linia D+ alternatora, obwód kontrolki) jest obsługiwana przez ECU, a dalej ono cyfrowo/programowo decyduje co dalej. Po wymianie altka/aku należy wykonać przez FES lub MES "reset parametrów autoadaptacji". Tak, chyba (na >90%) ma to wpływ na "obsługę" kontrolki. To takie pseudo "kodowanie akumulatora". Zamienniki alternatorów oraz oryginały, ale regenerowane ch-wie gdzie, gorzej współpracują z ECU (będzie go swędziało, aby wywalać kontrolkę i wyłączać wspomaganie).
Z grubsza WSZYSTKO w temacie.
Maciekk47
10-04-2024, 16:58
Akumulator również jest nowy. Teraz sprawdziłem i gdy kontrolka się zapala to ładowanie wynosi około 13,95V. Dodatkowo wyskoczył błąd P0621(11). Masa była sprawdzana i zabezpieczona, jutro zajmę się skrzynką bezpieczników. Stary alternator faktycznie nie ładował gdy kontrolka się świeciła, po wymianie alternator ładuje, a kontrolka dalej się zapala.
GrandePunto8V
10-04-2024, 19:10
No to trochę słabo "ładuje". Na pewno wypada mieć 14 z przodu, po przecinku dopiero się zaczyna rozmowa.
Do dziwnych efektów chyba dokłada się też pobór prądu na postoju, "złodziej prądu", też warto wykluczyć.
Na koniec zostają usterki, starzenie się ECU, może jakiś banał, elektrolit (kondensator) wysycha itp.
Albo w pewnych konfiguracjach alternator+akumulator+starzenie się wiązek, głupi program będzie uruchamiał kontrolkę, nic nie poradzisz.
Ogólnie, np. z czujnikami tak bywa, że zamienniki (MAP, spalanie stukowe, czujniki wału/wałka, przepływki) nie współpracują ze sterownikami i koniecznie trzeba oryginał dawać. Kanały motoryzacyjne (diagnostyka) na YouTube są pełne takich przypadków.
Kiedyś na obcym forum (chyba angielskie) ktoś próbował modyfikować obwód D+, jakieś kondensatory dodawali itp. Ostatecznie zostanie ten kierunek. Ewentualnie może inny moduł szwankuje i to on "kabluje" po CAN do ECU, że "nie ma ładowania" (albo nie "wstaje" ono odpowiednio szybko po rozruchu). Bo inna jeszcze plotka z internetów mówiła, że np. wspomaganie kierownicy jest wrażliwe (to wiemy powszechnie), ale konkretnie bywa, że zasilanie referencyjne czujnika zaniemoże (tylko wtedy powinien być też błąd czujnika - gdy wystąpi pierwsze co robimy, to właśnie zasilanie, a nie wymiana czujnika, bo treść błędu tak mówi).
Problem kontrolki na pewno ma związek z zasilaniem (ładowaniem) i zależnościami czasowymi przy/po rozruchu.
Tak to jest, gdy za fizyczne obiekty bierze się teoretyk, informatyk zza biurka (mózgi z firmy Magneti-Menelli).
Tym się m.in. różni informatyk od automatyka (ten może jest słabszym programistą, ale rozumie obiekty które mierzy i steruje - i nie robi takich głupot, że nie da mechanizmom, czy układom elektrycznym się uruchomić i już wykrywa "awarię").
PS
Unik. Było pytanie kto wymieniał ten alternator? Oraz "Denso" ale co, nówka nówka, czy nie wiadomo (może być regenerowany)?
Być może da się sprawdzić czy to oryginał, ale stare zapasy, po regulatorze (trzeba by zajrzeć w alternator przez pokrywę czarną, na zatrzaski powinna być). Stary typ miał metalowy "chip" ST (DENSO) L918 czy jakoś tak. Wycofany model, praktycznie nie do dostania nawet jako używka. Są zamienniki (oficjalne nawet, firma ST), ale właśnie...nie działają jak stary typ (loteria, jednemu działa, innemu nie).
Maciekk47
10-04-2024, 19:36
Alternator wymieniałem sam, jest to nowe Denso 90A, kupowałem po numerze ze starego alternatora.
GrandePunto8V
10-04-2024, 19:54
No to coś może słabo łączy, brud został w miejscach kontaktu, bo wymiana niewygodna (przynajmniej w wersji z klimą).
Albo wadliwy altek, bo regenerowany oficjalnie, ale na współczesnych zamiennikach i akurat Abdul albo Saszka byli na zmianie w fabryce.
Lub regulator można ubić kręcąc gołym alternatorem, próbując go testować w domu (mam nadzieję, że NIE kręciłeś, np. wiertarką).
Tutaj moje wygłupy z drugiego forum, testowa "regeneracja", wieś-tuning: http://fiatpunto.com.pl/topic56801.html
A to zachowanie kontrolki, to by trzeba wyłapać oscyloskopem (wielokanałowym, tak ze 4), znaleźć co i gdzie "siada" przy rozruchu (i czym się różni rozruch z kontrolką i bez błędu). Tylko nikomu się nie chce, każdy odpuszcza temat.
PS
A z ciekawości spróbuj sztuczek. Pierwsza, że koniecznie trzeba zaczekać aż pogasną kontrolki, pompa nabije i dopiero po chwili kręcić. Druga "metoda", to podwójne uruchomienie zapłonu (nabijanie pompy) i dopiero kręcenie. To nie "naprawa", ale powinno zmniejszyć efekt wywalania kontrolki aku.
Maciekk47
13-04-2024, 23:25
Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki i wtyczki oraz próbowałem "sztuczek". Ładowanie wynosi w zależności od obciążenia 13.9-14.2V mimo tego po przejechaniu ponad 5 kilometrów i ponownych uruchomieniu silnika, zapala się (i co jakiś czas mruga) kontrolka akumulatora. Błąd dalej P0621(11). Poszukam kogoś z FES'em lub MES'em, tylko co trzeba zrobić? Już nawet ta kontrolka mi nie przeszkadza, chodzi tylko o wspomaganie, które nie działa gdy zapala się kontrolka.
GrandePunto8V
14-04-2024, 09:54
W pierwszej odpowiedzi było co się robi MESem. A później dalsze ścieżki, drzewo możliwości.
Poza tym wbij ten błąd do Google: https://www.google.com/search?q=Blad+P0621
Poczytaj, również obce fora i nie-Fiatowskie. Problemy podobne mają.
Czy to twoje nowe Denso ma chociaż naklejkę oraz oryginalny dekiel plastikowy z wytłoczonym "DENSO"?
Maciekk47
15-04-2024, 19:46
Tak, ma naklejkę Denso z numerem części i na pokrywie też był napis Denso
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.