PDA

Zobacz pełną wersję : wybrane usterki - jak unikać



żółciutki
06-02-2024, 18:50
Mój trekkking ma 10 lat i prawie 240 tys. km. W zasadzie nie koroduje. Postanowiłem więc sprawdzić jak długo nim mogę jeździć. Pomyślałem że możemy dzielić się tutaj poradami jak unikać specyficznych usterek tego modelu. Ze swojego doświadczenia mam tymczasem dwie:
1. zatarcie mechanizmu wycieraczek - u mnie zdarzyło się to w 9 roku auta, dodam że wycieraczek od kilku lat .. praktycznie nie używam (regularnie smaruję szyby suchą wycieraczką - kiedyś Turtle, teraz Rain-X, są wg mnie podobnie dobre). W mechanizmie zatarł się sworzeń po stronie kierowcy, zdaje się z powodu kapiącej wody po tej stronie z podszybia - odpływy z niego nie są symetryczne. Udało mi się zdemontować mechanizm na części i naprawić, choć demontaż był bardzo trudny i skończył się klejeniem ucha mocującego, gdyż mechanizm jest odlany z kruchego stopu. Poleca więc smarowanie (nawet bez rozbierania, jak np. sworzni zawiasów drzwi) obu sworzni co 1-2 lata, myślę że to może uchronić przed awarią. Uwaga - przez ostatnie kilka tygodni przed awarią wycieraczki pracowały z coraz większym trudem; spowolnienie postępowało.
2. utlenienie/przepalenie się masy głównej - też w 9 roku auta. Rozrusznik kręcił od kilkunastu miesięcy z lekkim zawahaniem, mimo że zapalał nawet przy -19C w górach; podejrzewałem akumulator, a nawet go - zdaje się - niepotrzebnie wymieniłem ok rok przed awarią, co poprawiło tylko nieznacznie sposób zapalania silnika (1.6 mjet). Ostatecznie wróciłem z jednego z wyjazdów na lawecie, mimo że jeszcze na miejscu starałem się znaleźć przyczynę zgaśnięcia auta na jakiejś hopce. W garażu okazało się że masa do skrzyni biegów, mimo że jest z pozoru cała, wewnątrz izolacji utleniła się/ukruszyła/wytopiła - przy próbie zdjęcia izolacji (dosłownie ok. 2-3 cm od kabeloczka) kabeloczko po prostu odpadło. Masę udało mi się naprawić - po wyczyszczeniu i wyrównaniu końca przewodu kupiłem odpowiednie kabeloczko i bardzo mocno zacisnąłem (ważne). Użyłem też smaru do elektryki, dołożyłem osłonkę dla wzmocnienia i - najważniejsze - ustawiłem przewód poziomo, końcówką do tyłu auta. Piszę o tym dlatego że fabrycznie od idzie od dołu do śruby skrzyni, co wg mnie powoduje jego zawilgocenie - woda po prostu wpływa grawitacyjnie do kabla masowego. Uwaga - pamiętam że na izolacji przewodu masowego tuż przed kabeloczkiem od kilkunastu miesięcy widziałem po dwóch stronach dziurki, jakby pękła od pracy zespołu napędowego, jego ruchów. Jeśli zauważycie jakieś uszkodzenia izolacji w tym miejscu może dojść do podobnej awarii jak u mnie.

Braval
06-02-2024, 22:00
Moj tez z 2013 r. tylko 220 kkm, trzyma sie bogato...Z tą masa tez walczylem i dolozylem jeszcze jedną "plecionkę" ze starych fiatów/Miedz -oryginal!:lol:

żółciutki
07-02-2024, 17:14
Braval ma piękną stajnię :)
Tymczasem wrzucam kolejną awarię jaką sobie przypomniałem.
3. mocowanie ramienia tylnej wycieraczki - przy okazji wymiany pióra tylnej wycieraczki z jakiegoś powodu chciałem zdjąć też ramię. Okazało się to niemożliwe. Aluminiowa tulejka ramienia skleiła się ze stożkiem ośki mechanizmu tak że żadne metody nie pomogły, ramię uległo destrukcji. Musiałem je wymienić na nowe. Przy okazji postanowiłem zdjąć tapicerkę tylnej klapy, wyjąć silnik wycieraczki, wyczyścić i nasmarować ośkę (był tam chyba też jakiś oring) w tulejce ślizgowej w otworze tylnej szyby. Jeśli chcecie uniknąć komplikacji polecam profilaktyczny demontaż ramienia i silniczka z czyszczeniem i smarowaniem ośki, przy jakiejś okazji.

LOGMAR
08-02-2024, 11:59
Przy okazji postanowiłem zdjąć tapicerkę tylnej klapy, wyjąć silnik wycieraczki, wyczyścić i nasmarować ośkę (był tam chyba też jakiś oring) w tulejce ślizgowej w otworze tylnej szyby. Jeśli chcecie uniknąć komplikacji polecam profilaktyczny demontaż ramienia i silniczka z czyszczeniem i smarowaniem ośki, przy jakiejś okazji.
Witam czy możesz opisać demontaż tapicerki tylnej klapy. Na co szczególnie zwrócić uwagę. Chcę zamontować kamerkę na tylnej szybie a nie znoszę plątających się kabli (druciarstwa). Jednocześnie poddam konserwacji tylną wycieraczkę. Dzięki i pozdrawiam.

żółciutki
19-02-2024, 22:19
Witam czy możesz opisać demontaż tapicerki tylnej klapy. Na co szczególnie zwrócić uwagę.
Przy uchwycie wewnętrznym klapy ściągasz zaślepkę i wykręcasz wkręt. Później wystarczy podważyć tapicerkę (osłonę) i albo można użyć łyżki do wyciągania/podważania kołków, albo po prostu mocno pociągnąć. Ja ciągnąłem - niektóre z kołków się urwały, natomiast gniazda są bardzo mocne, żadnego nie uszkodziłem. Kołki takie zielone, fiatowskie, raczej typowe. Przy zakładaniu jej zwróć uwagę czy nie masz czerwonego sznureczka do awaryjnego otwierania zamka klapy od wewnątrz. Wówczas umieść go pod zaślepką rączki, i trochę pozostaw żebyś miał za co złapać w razie czego. Pomyśl też o konserwacji wnętrza klapy. Musi być bardzo dobrze wysuszona - tam ciągle skrapla się woda.

LOGMAR
20-02-2024, 10:54
Przy uchwycie wewnętrznym klapy ściągasz zaślepkę i wykręcasz wkręt.
Bardzo dziękuje za instrukcje. Zrobi się cieplej to wezmę się za robotę. Oczywiście pokażę efekty mojej pracy.

żółciutki
20-02-2024, 17:57
nie znoszę plątających się kabli
Same kabelki poprowadzisz w przelotce po lewej stronie klapy, przy zawiasie. Polecam jako narzędzie np. aluminiowy drut z wieszaka z pralni lub (lepszy) z nierdzewki (kabelki mocujesz do nich dobrą taśmą izolacyjną) + trochę smaru np. silikonowego żeby kabelki łatwiej przeciągnąć. Ja tam ciągnąłem kabelek od kamerki oraz kabelki od dodatkowej lampki z jakiegoś starego touringa BMW (czerwono - biała, z ledem oczywiście; kiedyś opiszę w odpowiednim wątku).

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Napisałem na początku że żółty praktycznie nie koroduje. Pora więc na korozję karoserii, gdyż korozja hamulców czy wybranych elementów zawieszenia jest prosta do eliminacji i widoczna przy okazji zwykłej naprawy czy wymiany typowych elementów tych układów.
4. Tylna klapa. Po podniesieniu tylnej klapy sprawdźcie bardzo dokładnie masę uszczelniającą i jej okolice pod dolną krawędzią klapy. U mnie pojawił się jakiś minimalny ślad korozji. Po kilku miesiącach postanowiłem zdjąć masę uszczelniającą mniej więcej na odcinku tylnej tablicy rejestracyjnej (poniżej niej) i zobaczyć co tam się dzieje. Pomysł był dobry, gdyż okazało się że rozpoczęła się tam na odcinku ok 2/3 długości tablicy korozja powierzchniowa, zewnętrznej powierzchni blach. Zakładka blach wyglądała na zdrową. W tej sytuacji po zdjęciu tapicerki i wysuszeniu wnętrza zastosowałem mleczko reaktywne do związania korozji wewnątrz i zewnątrz klapy, wosk wewnątrz a odpowiednie lakiery z zewnątrz, czyli pod krawędzią klapy.

LOGMAR
22-02-2024, 23:40
Same kabelki poprowadzisz w przelotce po lewej stronie klapy,
Witam.
Może wiesz, skąd wziąć zasilanie do kamerki którą chcę zamontować na tylnej szybie? Oczywiście po kluczyku,
z oddzielnym zabezpieczeniem, tak jak to zrobiłem z kamerką przednią (bypass).
Myślę o skrzynce bezpiecznikowej w bagażniku.

żółciutki
23-02-2024, 19:28
Może wiesz, skąd wziąć zasilanie do kamerki którą chcę zamontować na tylnej szybie?
Nie pamiętam czy moja miała zasilanie czerpane z przedniej (kabel puściłem zdaje się bokiem dachu otwieranego, ponad podsufitką). Jeżeli brałbym z tyłu to z tylnej zapalniczki, po lewej (mam przerobioną na stałe zasilanie). Skrzynkę w bagażniku wykorzystałem do ulokowania gratów elektrycznych od haka.
To pora na kolejną pozycję ze zbioru korozji.
5. Ośka i dźwigienka hamulca ręcznego w zacisku typu Lucas-TRW (o ile pamiętam napis na jarzmie). Słaby punkt tych zacisków, jeżeli dopuści się już do korozji ośki to naprawa będzie czasochłonna a czasami niemożliwa - brakuje części zamiennych. Są filmiki na YT. Mnie udało się zabezpieczyć ośkę w ostatniej chwili. Korozja zaczyna się od przestrzeni pod dźwigienką, między nią a odlewem zacisku. Dźwigienkę musiałem zreanimować - wyczyściłem, wyszlifowałem, jakiś antykor wiążący itd. Następnie wyjąłem uszczelniacz ośki mechanizmu ręcznego, dokładnie wyczyściłem gniazdo i ośkę (ważne bo głębiej jest już zdaje się oring uszczelniający układ hamulcowy !). Nowy uszczelniacz kupiłem razem z dużym zestawem naprawczym tylnego zacisku. Montaż wymaga trochę precyzji - najlepiej nasmarować gniazdo smarem do kontaktu z płynem h. Tego samego smaru obficie użyłem na dźwigienkę w miejscu gdzie ta trze o uszczelniacz. Później trochę zabawy z montażem sprężyny dźwigienki i finisz. Całą operację najlepiej wykonać na odkręconych zaciskach. Ja zrobiłem przy okazji cały serwis hamulców z zabezpieczeniem antykor i malowaniem wszystkiego co tylko możliwe.

LOGMAR
24-02-2024, 16:03
Skrzynkę w bagażniku wykorzystałem
Dzięki i jeszcze jedno pytanie czy gniazdo zapalniczki w bagażniku miałeś fabryczne ?
Pozdrawiam

żółciutki
24-02-2024, 18:28
czy gniazdo zapalniczki w bagażniku miałeś fabryczne ?
Tak; ciekawe - masz auto z tej samej serii + wyposażenie, więc powinieneś mieć. W lewym boczku, pod tylną półką. Ale montowałem jeszcze trzecie, koło mojego (kierowcy) zapięcia pasa, na tunelu (trzeba dobrze wymierzyć bo pod spodem chodzi dół dźwigni ręcznego). Też ze stałym napięciem.
6. podszybie wydaje się dobrze zabezpieczone przed osiadaniem liści w okresie wegetacji i po nim, jednak tak nie jest. Po kilku latach gdy parkujemy pod chmurką zbiera się tam sporo biomasy. Polecam zdjąć ramiona wycieraczek, osłonę podszybia, wyjąć kompost i solidnie wyszorować całe podszybie, zasłaniając wlot do filtra kabinowego (a na koniec wymieniając go). Jeśli macie czas i wysuszycie podszybie warto użyć wosku do profili i zabezpieczyć newralgiczne miejsca. Jeśli macie sporo czasu, polecam doklejenie od spodu osłony podszybia, pod otworami do wentylacji kabiny, siateczki z moskitiery np. za pomocą pistoletu z klejem na gorąco. Praktycznie wyeliminujecie liście wpadające pod osłonę podszybia. Przy okazji można nasmarować ośki mechanizmu wycieraczek.
7. rada jak uniknąć luzu czy nawet przetarcia języczków kołpaczków felg:
https://fiatklubpolska.pl/500l-532/dekielki-do-felg-aluminiowych-43641/#post419307

LOGMAR
24-02-2024, 22:06
Ale montowałem jeszcze trzecie,
No niestety nie mam tego gniazda w bagażniku. Przydało by się nawet do lodówki. Muszę z tym powalczyć.
Kupiłem (na szrocie) oryginalne gniazdo zapalniczki z wtyczką (to jest istotne) za 10 zł.
Sama wtyczka z wiązką kabli w ASO kosztuje 300 zł.
Czeka mnie w tym roku trochę zabawy z autkiem. Chcę też pomalować zaciski hamulcowe - waham się nad kolorem. Osobiście mam wielką frajdę z posiadania tego auta.
Przednią kamerkę zasiliłem prądem w taki sposób:
https://fiatklubpolska.pl/500l-532/gniazdo-zapalniczki-49787/