PDA

Zobacz pełną wersję : 0,9 TwinAir świece zapłonowe



Piasek80
24-01-2024, 08:02
Czytałem po różnych źródłach że okres między wymianami świec zapłonowych w tym silniku to max 60 tys km. A że mój ma 118 i nie wiem kiedy wymieniane ostatnio bo nie znalazłem takiej info w książkach pojazdu, planuję ich wymianę.

1) jeszcze nie zdejmowałem pokrywy osłonowej górnej silnika zatem nie wiem czy dostęp do nich jest z tych "normalnych" czy też mocno utrudnionych lub wymagających specjalnego klucza (jak silniki PSA VTI gdzie świece są 12-kątne wymagające dedykowanego klucza)

2) czy jakiś konkretny model świec polecacie ? lub jakiś konkretny odradzacie ? W planach mam świeczki Bosch 0 242 145 510 jako rekomendowane do mojego auta/silnika/roku produkcji

3) czy na coś jeszcze zwrócić uwagę przy ich wyborze/doborze lub samej wymianie ?

Olej w silniku wg. książki był zmieniany przy 114tys km we wrześniu ub. roku. Jest faktycznie czysty, nie śmierdzi benzyną itp. Planuję dokulać się na nim do 120 tys km i wówczas zrobić pełen serwis olejowo-filtrowy silnika. Przy okazji olej w skrzyni biegów bo też już ponad 10 lat ma a jak znam życie jeszcze od fabryki tam siedzi.

Piasek80
25-01-2024, 08:35
Dobra, odpowiem (sobie sam) znaczy zostawię dla potomnych. Świece są normalne na klucz M-16 fakt że bardzo głęboko siedzą także potrzebny długi i cienkościenny żeby je tam sięgnąć.
Wykręcone świece (elektroda środkowa i masowa) wyglądały jeszcze OK ale były już przegrzane. Charakterystyczny nalot na porcelankach, taki jak na załączonym przykładowym foto zaczerpniętym gdzieś z internetów

43521

Także nie było się nad czym dłużej zastanawiać tylko montować nowe. Co ciekawe... wyjęte świece (NGK) miały oznaczenie ILKR7 to znaczy irydowe ale ... katalog TecDoc standaryzowany na Polskę podaje że wartość winna być 9 a nie 7. Ale np internetowe szukajki-dobierajki podają już że 7 jak najbardziej w ogóle nie rekomendując 9tki...
https://pl.autofixer.com/produkt/swieca-zaplonowa-irydowa-97168-ngk-87605-1386981?model_id=8500&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuriPsPT3gwMV0ZRoCR0qdQq8EAQYAiAB EgLEXfD_BwE
także nie wiem, może serwisy je stosują stąd takie i o takim stopniu zużycia bo jak ASO wsadziło ileś tam dziesiąt tys km temu tak siedziały.

No ale to meritum. W/w na stanie nie było, poza tym drogie w pytę, i w silnik wleciały rekomendowane z katalogu Boscha o oznaczeniu 0 242 145 510 no i zobaczymy jak się będzie to sprawowało.

Z tego co widzę to NGK ILKR7 jest rekomendowana do pełnego spektrum tych silników (i paru innych) obejmujących cały okres produkcji tych silników, od początku do końca. Te co ja założyłem, w opisie widnieje iż do 08.2013r, mój jest z 01.2013 ale na wszystkich częściach gdzie odnalazłem datę produkcji widniało jeszcze 2012r.

Edit:
z ciekawości dorwałem szczelinomierz to przerwy na starych świecach wynoszą odpowiednio 0,65 oraz 0,70mm.
Fabrycznie nowa ma (miała) 0,80mm
Bosche które założyłem mają przerwę 0,70mm ale to nie są irydowe (jak wyjęte NGK) stąd ciut mniejsza przerwa.

krowka1978
26-01-2024, 20:29
W MultiAir i TwinAir świece należy wymieniać co 30tyś.km :!:

Piasek80
27-01-2024, 08:57
Swoja droga zobaczcie dokąd to wszystko zmierza. Kiedyś standardowy interwał serwisowy dla świec w większości silników to był 60 tys km. Potem zaczęli stosować bardzo drogie platyny bo "wytrzymają dłużej". Okazało się to nierealne i okres interwałowy pozostał taki sam ale świece 10x droższe od standardowych. Następnie pojawiły się Irydy. No te co prawda dalej były 10x droższe od standardowych ale za to te to już life-time. Do dzisiaj można czytac opowieści z mchu i paproci jak ktoś tam w jakimś silniku 3cią setkę tys km ma na ukończeniu na jednym kpl... Ale z idiotycznych interwałów deklarowanych na 120 tys km robiło się 90, potem 60 a dzisiaj już ledwie 30.
Do meritum:
wyszliśmy z punktu 15zł szt na 60 tys km aby dość do punktu 130zł szt na 30 tys km
:lol:

GrandePunto8V
27-01-2024, 16:59
1. Czy ten silnik na prawdę wymaga cudacznych świec, czy można by tam wstawić coś zwykłego po 10 złotych sztuka (i wymieniać co 15-20 tys. km)?

2. Świec się nie wymienia w ciemno. To można mierzyć, diagnozować (oscyloskop + adekwatna sonda), TO kiedyś były podstawy. Teraz wymiany na oślep, a "diagnostyka" to tylko dane z OBD. To jest regres technologiczny (na poziomie przeciętnego warsztatu). Komputery/smartfony, to tylko taka zasłona dymna, wydmuszka, można przykryć niekompetencję (podstawy leżą).

3. Kiedyś, to się też czyściło i korygowało świece. Były testery (komora ciśnieniowa, generator WN) zintegrowane z piaskarką. Gdzie to dzisiaj jest?

4. Nietypowe, drogie świece przemysłowe nadal się regeneruje (są takie firmy w cywilizowanych krajach, po polsku nie szukałem).

krowka1978
27-01-2024, 18:18
1. Czy ten silnik na prawdę wymaga cudacznych świec, czy można by tam wstawić coś zwykłego po 10 złotych sztuka (i wymieniać co 15-20 tys. km)?
Jako właściciel 1.4MA Turbo wypowiem się. Tak, potrzebuje cudacznych świec irydowych, najlepiej NGK, model jest w instrukcji. Po 10zł. to WSK można wsadzać. Do 1.4 MA Turbo są NGK IKR9J8, do tego dwucylindrowego cudaka nie wiem, nie mam, więc nie szukam, ale na bank irydowe.
Co do przebiegu. Byli mądrzy, którzy stwierdzili, "gdzie po 30tyś.km świece, do 60tyś.km dojadą". Kończyło się na tym, że wymieniali świece przy 45tyś.km, razem z cewkami haha