PDA

Zobacz pełną wersję : Jaki olej?



Mati_mateo94
19-12-2023, 21:32
Witam. Od niedawna jestem posiadaczem Fiata Punto Evo 1.4 8v z 2011. Zakupiłem auto z podejrzeniem wypalenia gniazda zaworowego. Silnik jest po kompletnym remoncie (oprócz panewek). Kończę właśnie docierać silnik i waham się jaki olej wlać. Moja wiedza na ten temat jest tylko z forum, wiem tyle, że musi spełniać normę lepkości C3. Waham się pomiędzy Liqui Moly Top Tec 4100 5W40, a Castrolem Magnatec 5W40 C3? Oba spełniają te normę. Który będzie lepszy? Dzięki za pomoc!

GrandePunto8V
20-12-2023, 08:32
Co za różnica jaka firma? Są ważniejsze rzeczy, jak ogólne dbanie o stan techniczny. Okresy wymian (byle nie "long-life"). Styl użytkowania ("pałowanie", krótkie odcinki, emeryt co odpala auto raz na tydzień a ono wtedy niszczeje). Obecność LPG (większość instalacji jest montowana źle).

O właśnie, dlaczego był remont? Przez gaz? Poprzednik melepeta nie dbał (np. nie regulował nigdy luzów zaworowych)?
Było "podejrzenie wypalenia gniazda"...a później przeskakujemy do remontu. Ale jaki był zakres prac? Czy masz jakieś dokładniejsze informacje, fotografie uszkodzeń?

PS
Jak już, to olej może być podrabiany, tutaj może być problem. W tej kwestii chyba Castrol przegrywa (większa szansa, że lewy, niż Liqui).

krowka1978
20-12-2023, 13:34
Co do oleju do mojego leję RAVENOL VMO 5W40 CLEANSYNTO SN/CF C3. Liqui Moly nie biorę pod uwagę, chodzi o bazy i "prawdomówność" w temacie prawdziwego syntetyka. Przy 5W40 LM, Ravenol, czy inne to oleje HC, kiedyś PAO szło dostać.

Podrabianie. Ravenol ma zdrapki, można sobie na stronie sprawdzić. Skuteczności zdrapki osobiście na 100% nie biorę, bo idzie to obejść mając etykiety, na których zdrapki nie były użyte - czyli podrabiacz zbiera butle. Można polemizować. Żeby było pewniej kupuję u dostawców z listy Ravenol.

SACZI
25-12-2023, 10:43
Jak zwykle w tematach olejowych więcej gdybania, niż merytoryki ...
Po kolei.


Moja wiedza na ten temat jest tylko z forum, wiem tyle, że musi spełniać normę lepkości C3. Waham się pomiędzy Liqui Moly Top Tec 4100 5W40, a Castrolem Magnatec 5W40 C3? Oba spełniają te normę. Który będzie lepszy?
Żaden nie będzie lepszy, bo dzięki spełnieniu ACEA C3 i 5w40, przeznaczenie tych olejów jest takie same, więc wykazują takie same własności.
Osobiście z tych dwóch wymienionych wybrałbym Castrola, a w ogóle wybrałbym, produkty Orlen/Lotos, co zresztą robię i leję do GP mojego syna.
Lotos Synthetic Turbo Diesel 5w40 w cenie 100PLN*/4L to chyba najlepszy wybór z możliwych.
Nie jest on w niczym wyjątkowy, bo podobnych olejów jest na pęczki u każdego producenta, ale sa one droższe.
Oleje Orlen osobiście polecam w klasie 5w30; 40'ek nie mają najlepszych, a mogliby mieć.



Co do oleju do mojego leję RAVENOL VMO 5W40 CLEANSYNTO SN/CF C3. Liqui Moly nie biorę pod uwagę, chodzi o bazy i "prawdomówność" w temacie prawdziwego syntetyka. Przy 5W40 LM, Ravenol, czy inne to oleje HC, kiedyś PAO szło dostać.
Nie bardzo rozumiem, co poeta miał na mysli ...
Jaka prawdomówność? Jakie bazy?
VMO jest olejem HC z możliwą domieszka olejów gr IV, czyli PAO.
Jednak producent ostatnio pochował karty MSDS, bo ludzie zaczęli w nich grzebać i odkrywali, że "super hiper syntetyki" maja ledwie 20-30% domieszki tak pożądanego PAO.
LM to producent właściwie ostatniego w 100% opartego o bazy gr IV, czyli PAO oleju z tym, że to tzw fullSaps.
Tym samym co LM Synthoil jest Meguin Super LichLauf z tym, ze cena rozsądniejsza.
Obydwu osobiście nie polecam.

I tak ogólnie, bazy PAO są wyjątkowo drogie, więc siłą rzeczy producenci chcąc sprzedawać produkt, muszą je ograniczać.
80% olejów do samochodów cywilnych jest oparte o bazy gr III, czyli HC. I spośród tych olejów, warto nauczyć sie wyłapywać oleje rzeczywiście dobre.

krowka1978
25-12-2023, 17:11
Nie bardzo rozumiem, co poeta miał na mysli ...
VMO jest olejem HC z możliwą domieszka olejów gr IV, czyli PAO.
Czy ja gdzieś napisałem, że VMO 5W40 to prawdziwy syntetyk na PAO? Nawet cytat mój dałeś z HC...

Liqui Moly - uściślam, do FIAT-a 1.4 8V i 1.4 MultiAir Turbo nie mają oleju na bazie PAO, czyli dla 5W40 i 0W30 - to miałem na myśli, a z rozpędu bzdurę napisałem. Faktem jest, że piszą prawdę, podają, że oleje są Synthese Technology. Wielu producentów wali Full Synth, pomimo, że są to HC.

SACZI
25-12-2023, 21:23
@krowka1978, jak pisałem, nie zrozumiałem, co miałeś na myśli, ale mniejsza o to.
Podchodząc do tematu jak najbardziej technicznie, to mogę stwierdzić, że dzisiaj nie ma olejów w 100% opartych o bazy gr IV i V spełniających wymóg midSaps, czyli ACEA C3.
Przynajmniej ja takich nie znam. Był swego czasu Aral Supertronic 0w40, ale już nie występuje w handlu:
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/aral-supertronic-0w-40.1805/

Co zatem można zaproponować miłośnikom w baz olejowych gr IV i V?
Pomijając kompletnie normy Fiata, które i tak poza okresem gwarancyjnym są nieistotne, oleje klasy 0w40 C3 są tymi, które oprócz gr III, zawierają domieszki olejów gr IV.
Jednym z najlepszych jest Mobil 1 X3 ESP 0w40:
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/esp-x3-0w-40.2422/
innymi ciekawymi olejami są produkty Castrola:
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/edge-0w-40.3015/
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/edge-0w-40-r.2385/
Innym dość ciekawym olejem jest Repsol 0w40:
https://www.oilclub.pl/index.php?threads/repsol-carrera-0w40.1740/
ale z tego co pamiętam, nie ma on nawet ACEA C3, tylko same deklarację spełnienia tej normy.
I zdaje się, występuje już pod inną nazwą. O cenie nie wspominam.

Tylko po co komu takie "wynalazki" do zwykłej wolnossącej benzyny z wtryskiem pośrednim ...
Tzn., jak ktoś chce i lubi, proszę bardzo. Nie ma żadnego zakazu.
Osobiście lałbym cokolwiek midSaps. Ja preferuję produkty Orlen/Lotos i te oleje bym używał ze względu na jakość vs cena.

GrandePunto8V
26-12-2023, 02:31
Wszelkie fora motoryzacyjne powinny pozamykać tematy olejowe. Temat zakazany powinien być.
Na każdym jest taki wątek, nie jeden, a często mają po kilkanaście stron brandzlowania przez osoby, które często nawet same go nie wymieniają, ale plotą jak baby.

Podstawą jest instrukcja obsługi ("jaki" olej zalać). Oraz tradycyjna wymiana, okolice 10 tys. km (jak bardziej fachowo = daj do badań).
Reszta kwestii związanych ze smarowaniem/poborem oleju, to ogólny stan silnika, samochodu, sposób użytkowania. Tyle w temacie.
Jak jest problem, to w 90-99% przypadków jest konieczna interwencja fizyczna w silnik, a nie cuda, dodatki, płukanki, zmiana oleju na innej firmy.
https://fiatpunto.com.pl/styles/fisubsilver2/imageset/pl/button_topic_locked.gif

krowka1978
26-12-2023, 15:17
Wszelkie fora motoryzacyjne powinny pozamykać tematy olejowe. Temat zakazany powinien być.
Na każdym jest taki wątek, nie jeden, a często mają po kilkanaście stron brandzlowania przez osoby, które często nawet same go nie wymieniają, ale plotą jak baby.

Podstawą jest instrukcja obsługi ("jaki" olej zalać). Oraz tradycyjna wymiana, okolice 10 tys. km (jak bardziej fachowo = daj do badań).
Reszta kwestii związanych ze smarowaniem/poborem oleju, to ogólny stan silnika, samochodu, sposób użytkowania. Tyle w temacie.
Jak jest problem, to w 90-99% przypadków jest konieczna interwencja fizyczna w silnik, a nie cuda, dodatki, płukanki, zmiana oleju na innej firmy.
https://fiatpunto.com.pl/styles/fisubsilver2/imageset/pl/button_topic_locked.gif
Tobie należy dać zakaz wypowiadania się w temacie używania klimy. Krytyka działa w obie strony. W sub 500L dałeś pokaz bzdur, a tekst o wycieraniu hamulców, bo się za to zapłaciło, jest mistrzostwem - polecam forumowiczom lekturę w tamtym wątku.

Jestem z tych którzy brandzlują się przy wymianie oleju co 10tyś.km, za każdym razem jest przyjemnie, teraz miałem to 3 razy w tym roku, bo w Atece po pierwszych 3tyś. wymieniłem. Jednak zdrowie i siły na brandzlowanko już nie te i trzeba będzie poprzestać na samej wymianie oleju.

Wystartuj ma moderatora, w końcu ktoś na forum zrobi porządek :tongue Lepszego kandydata nie widzę.

SACZI
26-12-2023, 20:19
@GrandePunto8V, nie odpowiem Ci tylko dlatego, że nie mam ochoty na awanturę.
Zanim coś następnym razem napiszesz, zastanów się.