PDA

Zobacz pełną wersję : Odma Fiat Tipo 1.4 T-Jet



misiek77
14-12-2023, 12:12
Czy lekkie zaolejenie odmy w miejscach które zaznaczyłem czerwoną obwódką jest normalne? Dodatkowo czuję gdzieś w tych okolicach delikatny zapach spalin jak silnik pracuje na wolnych obrotach. Oczywiście mechanik nic nie czuje i mówi też że takie lekkie zapocenie może być i się nie przejmować. Czy w miejscu które zaznaczyłem czerwoną strzałką występuje jakby większa szczelina czy mi się wydaje?
Czy to normalne czy wymieniać odmę? Ktoś miał taki przypadek?

krowka1978
14-12-2023, 13:07
Odma do wymiany, zbiorniczek rozkleił się. Tam musi być sucho, u mnie, co prawda w MultiAir, ale jest taki sam, jest czyściutko. Teraz u Ciebie przez tą szczelinę bierze lewe powietrze, do tego bez filtrowania. "Mechanik" koniecznie winien kopa w zad oberwać. Przy okazji oring jest potrzebny, który nakłada się na króciec pokrywy zaworów - numer 14457880 - fachowa nazwa - oring separatora par oleju. W zestawie z puchą nie ma.

misiek77
14-12-2023, 13:15
No właśnie zawsze tam było czyściutko i nie czułem żadnych spalin. Teraz ewidentnie czuć. Ciekawe jest to że obroty na biegu jałowym stabilne, ani drgną. Jeśli brałby lewe powietrze to powinny falować.

krowka1978
14-12-2023, 13:18
No właśnie zawsze tam było czyściutko i nie czułem żadnych spalin. Teraz ewidentnie czuć. Ciekawe jest to że obroty na biegu jałowym stabilne, ani drgną. Jeśli brałby lewe powietrze to powinny falować.

Może równo pracuje, bo jest nadciśnienie od turbiny, chociaż to bardziej w MultiAir niż w T-Jet (ktoś napisał na forum kiedyś, że na jałowym T-Jet jednak podciśnienie ma). W każdym razie wymieniaj, razem z oringiem. Stary będzie kruchy, po ponownym założeniu separatora będzie sączyło się na pokrywę zaworów.

misiek77
14-12-2023, 13:55
Dzwoniłem do sklepu gdzie zamówiłem odmę i okazało się że jednak ten oring jest w zestawie.
A czy przez to że odma jest nieszczelna może szarpać przy przyśpieszaniu?

krowka1978
14-12-2023, 14:16
A czy przez to że odma jest nieszczelna może szarpać przy przyśpieszaniu?
Może szarpać, bo lewe powietrze wtedy na pewno bierze.



Dzwoniłem do sklepu gdzie zamówiłem odmę i okazało się że jednak ten oring jest w zestawie.
Ja brałem oryginał, nie było oringa, stąd wspomniałem o nim.

misiek77
14-12-2023, 14:45
Ja też oryginał i jeśli chodzi o ten oring zaznaczony na zdjęciu kolorem czerwonym to on jest w zestawie.

krowka1978
14-12-2023, 15:44
Czyli jednak jest różnica separatora T-Jet i MA, w MultiAir oring nakłada się na króciec pokrywy zaworów/modułu MA. Nie chciałem wprowadzać zamieszania, wydawało mi się, ze wyglądają podobnie, a jednak jest więcej różnic.

misiek77
15-12-2023, 14:43
Przyszła odma firmy Mahle. Czy to jest oryginał? A druga sprawa, coś lata w środku jak potrząsnę. Czy tak ma być?

misiek77
27-12-2023, 22:15
Odma wymieniona, ale nadal czuję lekki zapach spalin z okolicy zaznaczonej na zdjęciu. Czy u Was też tam czuć spaliny? Jeśli nie to co może być przyczyną? Nic tam nie widzę, nic się nie poci, układ wydechowy sprawdzony (plecionka też) i jest wszystko ok.

misiek77
18-02-2024, 10:19
Czy ktoś może sprawdzić u siebie czy też czuje zapach gazów ze skrzyni korbowej z miejsca zaznaczonego na zdjęciu powyżej? Silnik musi pracować na wolnych obrotach i trzeba dokładnie powąchać w tamtych okolicach.

misiek77
22-03-2024, 22:23
Śmierdzi spalinami/gazami ze skrzyni korbowej z miejsca które zaznaczyłem na zdjęciu. Śmierdziało stamtąd w starej odmie i śmierdzi w nowej. Czy tak powinno być? Tam jest taki mały otwór (zaznaczyłem na zdjęciu). Po co on jest? Albo kupiłem nową, oryginalną uszkodzoną odmę, albo fiat wypuścił samochód z odmą, z której część gazów jest uwalnianie do atmosfery, co raczej byłoby niedopuszczalne. Jeśli nowa odma jest też uszkodzona, to musiałbym mieć ogromnego pecha. Ktoś może powiedzieć jak jest u was? Jest to istotne, gdyż nie wiem czy reklamować nową odmę.[

_marcin00_
24-03-2024, 00:02
W Tipo nie sprawdzałem, ale w GP sport wymieniałem odmę na nową i delikatnie było czuć zapach par oleju z okolic odmy przed i po wymianie. Dalej tematu nie drążyłem bo nie było potrzeby. Silniki takie same więc pewnie jest tak samo.

misiek77
24-03-2024, 12:47
W Tipo nie sprawdzałem, ale w GP sport wymieniałem odmę na nową i delikatnie było czuć zapach par oleju z okolic odmy przed i po wymianie. Dalej tematu nie drążyłem bo nie było potrzeby. Silniki takie same więc pewnie jest tak samo.
Oznacza to że fiat legalnie wypuszcza do atmosfery gazy ze skrzyni korbowej? Bardzo ciekawe. Gdzie te całe rygorystyczne normy, ochrona środowiska itp.?

Mcgregor
24-02-2025, 16:50
Witam. Dzisiaj w 1,4 t-jet wymieniałem u mechanika olej. Jak odkręcił korek miski olejowej olej spływał wolno a jak wyjął bagnet to olej spłynął szybko. Diagnoza mechanika to niedrożna odma. Pytanie jakie są inne objawy niedrożnej odmy w tym silniku bo jedyne co zauważyłem to to że po krótkim postoju po ponownym uruchomieniu silnika czuć intensywny zapach oparów gorącego oleju w kabinie a po kilku minutach jazdy ten zapach znika. nie wiem czy przed podniesieniem auta i odkręceniem korka miski olejowej mechanik nie powinien odkręcić korka wlewu oleju lub wyjąć bagnetu . Może odma jest sprawna . Jak uważacie? jak powinno to wyglądać.

czech22
28-02-2025, 22:53
Odma może być niedrożna. Jednak można ją wyczyścić, a nie kupować nowej. Prosta robota.

krowka1978
01-03-2025, 09:28
Odma może być niedrożna. Jednak można ją wyczyścić, a nie kupować nowej. Prosta robota.

To nie jest odma jak w starym wolnossaku 1.2, czy 1.4. T-Jet ma separator. Rurę łatwo wyczyścić bez uszkodzeń, która idzie z separatora do rury przed turbo, ale separatora już nie, przynajmniej bez połamania otworzyć mi się separatora w MultiAir nie udało.

Przy spuszczaniu oleju zawsze należy rozszczelnić korek/bagnet.

jacek2
02-03-2025, 07:17
A tego nie idzie wyczyścić przez namoczenie w jakimś specyfiku, a później opłukanie dodatkowym środkiem czyszczącym? może coś jak zmywacz do hamulców...

Quasar777
02-03-2025, 16:07
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Witam. Dzisiaj w 1,4 t-jet wymieniałem u mechanika olej. Jak odkręcił korek miski olejowej olej spływał wolno a jak wyjął bagnet to olej spłynął szybko. Diagnoza mechanika to niedrożna odma. Pytanie jakie są inne objawy niedrożnej odmy w tym silniku bo jedyne co zauważyłem to to że po krótkim postoju po ponownym uruchomieniu silnika czuć intensywny zapach oparów gorącego oleju w kabinie a po kilku minutach jazdy ten zapach znika. nie wiem czy przed podniesieniem auta i odkręceniem korka miski olejowej mechanik nie powinien odkręcić korka wlewu oleju lub wyjąć bagnetu . Może odma jest sprawna . Jak uważacie? jak powinno to wyglądać.

Cześć,

Korek wlewu oleju odkręca się po odkręceniu śruby spustowej ze względów praktycznych, przy odwrotnej kolejności następuje natychmiastowy szybki wypływ oleju, Niezależnie czy odma będzie zatkana czy nie, olej będzie szybciej wypływał po odkręceniu korka wlewu.
Można sprawdzić czy odma jest zatkana dmuchając i wciągając powietrze przez wężyk odpowietrzający separatora, powinien być drożny z wyczuwalnym lekkim oporem. Próbę wykonuje się na wyłączonym silniku.

czech22
03-03-2025, 00:45
Seperator czy odma, podobne działanie. Tak w ogóle o czym mowa. Ten seperatorr, można wyczyścić. Już chyba z 5 razy go czyściłem. Było w nim mnóstwo mazi, która po zamarznięciu sprawi poważny problem.

krowka1978
03-03-2025, 12:03
Ten seperatorr, można wyczyścić. Już chyba z 5 razy go czyściłem.
Zatem tylko gratulować, że otworzyłeś 5 razy bez połamania (może w tym od T-Jet da się), bo w tym od MultiAir ciężka sprawa - twardy plastik, przy próbie przepchnięcia zatrzasków pęka dekielek, raz robiłem, spodziewałem się tego po lekturze w internetach, więc miałem drugi nowy na boku - przy okazji rozrządu - swoją drogą był czysty.
Zazwyczaj przy masełku pierwsze co, to trzeba sprawdzić podczas jazdy jak termostat śmiga, sprawdzając parametry w MES, bo wskaźnik temperatury w zegarach będzie stał na połowie (czyli 70stC), a płyn chłodniczy będzie miał dokładnie tyle samo i nie będzie szło wyżej, a olej będzie miał za niską temperaturę - w moim tak było, po wymianie trzyma 78-82stC (T-Jet i MultiAir mają termostaty na 80stC:!:).

Qvadrat
06-07-2025, 23:41
Do wyjęcia odmy trzeba odpiąć 2 wężyki, jeden z tyłu a drugi z przodu i odkręcić śruby? Czy coś jeszcze jest podłączone co należy odłączyć?

steyr
06-07-2025, 23:56
Do wyjęcia odmy trzeba odpiąć 2 wężyki, jeden z tyłu a drugi z przodu i odkręcić śruby? Czy coś jeszcze jest podłączone co należy odłączyć?

Nic więcej, króciec od dołu wchodzi w otwór w pokrywie zaworów.

czech22
08-07-2025, 00:07
Dodam jeszcze, żeby robić to bez siły. Może pęknąć przy połączeniu przewodów.