PDA

Zobacz pełną wersję : Ducato 3 Natural Power CNG - wątek zbiorczy: informacje techniczne, prawne, organizacyjne itp.



Raffa
21-07-2023, 04:11
Cześć,

Jak niektórym wiadomo jestem posiadaczem Ducato 3 Natural Power, czyli wersji zasilanej gazem ziemnym / CNG. Jest to dość rzadki samochód na polskim rynku, poza materiałami promocyjnymi publikowanymi w okresie wprowadzania go do oferty przez FIATa i potem jeszcze przez jakiś czas niezbyt wiele jest na jego temat informacji w polskim internecie.

Sevel wypuścił mój samochód pod koniec grudnia 2011, firma dokonująca zabudowy w 2012 roku. Samochód spełnia normę EUR4. Ale wg elektryków znających FIATa jest 'poliftowy' - ma czarny dół deski i duży wyświetlacz na zestawie wskaźników. Tak samo główna skrzynka z bezpiecznikami wskazuje na wersję poliftową. Biorąc pod uwagę, że odświeżenie modelu miało miejsce w roku 2011 być może jest to spójne z dieslami - nie wiem, jak wyglądały wersje Natural Power produkowane przez Sevel pomiędzy 2006 a 2011 rokiem. Co ciekawe, silnik zasilany CNG można było zamówić tylko do FIATa, ani Peugeot, ani Citreon nie miały w swojej ofercie tego silnika.

W związku z tym, że informacji na temat tego samochodu jest w sieci bardzo mało, nie tylko ogólnych, ale i technicznych :(, to postanowiłem stworzyć nowy wątek, w którym będę zbierał i publikował informacje, dokumenty i dane przydatne innym użytkownikom tego samochodu :)

Informacje publikuję na podstawie swoich najczęściej długich poszukiwań, czasami niespodziewanych odkryć i przede wszystkim własnych doświadczeń i są aktualne na dzień publikacji (w przeciwnym razie będą robione specjalne dopiski). Są one oparte na konkretnym przypadku mojego własnego samochodu, więc mogą być odmienne od innych wyprodukowanych i jeżdżących egzemplarzy. Jak wiadomo, nie wszystkie muszą być identyczne. Może też być tak, że poprzedni właściciele dokonali jakichś zmian, przeróbek czy to w moim egzemplarzu, czy w Waszych.

Nie jestem związany z FIATem (poza związkiem emocjonalnym z moim egzemplarzem :D), ani z koncernem Stellantis. Dostępu do żadnych wewnętrznych dokumentów nie mam, poza tym, co udało mi się znaleźć w internecie :( Albo dostać na infolinii FIATa (np. świadectwo pierwotnej homologacji).

Dziś od razu pierwsza rzecz - rejestracja w przypadku importu samochodu używanego z zagranicy. Informacje zbierałem ok. dwa lata temu, przed rejestracją w PL, więc były na 100% aktualne wtedy. Nie wiem, czy coś się od tej pory nie zmieniło, ale jeśli tak, to zawarte tutaj informacje będą dobrym punktem wyjścia do Waszych poszukiwań.

W moim mniemaniu najlepiej jest zarejestrować samochód jako jednopaliwowy (wpis CNG w dowodzie rejestracyjnym - o ile mnie pamięć nie myli pozycja P.2 - potwierdzę jak wpadnie mi papierowy dokument w ręce). Samochód spełnia wymagania pojazdu jednopaliwowego - zbiornik benzyny ma pojemność 14,5 l i nie ma możliwości ręcznego wybrania rodzaju paliwa, jakim zasilany jest silnik. Samochód posiada fabryczną instalację CNG. W normalnych warunkach silnik uruchamia się na gazie ziemnym i pracuje na nim, dopóki ciśnienie w zbiornikach nie spadnie poniżej poziomu, który wystarcza do zasilania silnika. Jeśli ciśnienie jest niższe - komputer przestawia samochód w tryb 'awaryjny' (chociaż lepsze byłoby określenie 'rezerwowy') i przełącza zasilanie na benzynę - nie wyświetla się 'check engine', ale moc zostaje ograniczona do 100 KM (nominalnie jest 136 KM). Mało, jak na tak duży i ciężki samochód. Benzyna jest więc traktowana tylko jako paliwo rezerwowe (a nie alternatywne), potrzebne do dojechania na stację gazu CNG. Po uzupełnieniu 'niebieskiego paliwa' w zbiornikach komputer automatycznie przełączy zasilanie na CNG.

Dlaczego rejestracja na jednopaliwowy? Samochody zasilane CNG na mocy ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych będą mogły bez opłat poruszać się po Strefach Czystego Transportu :) Niestety zabrano im przywilej korzystania z buspasów i bezpłatnego parkowania w strefach płatnych (miały to na mocy pierwszej wersji ustawy, w noweli zostało to wykreślone), ale od jakiegoś czasu to władze na szczeblu lokalnym mogą przyznawać bezpłatne parkowanie na terenie swoich stref płatnego parkowania różnym rodzajom samochodów.

Dla ułatwienia operacji związanych z dozorem, przeglądem i rejestracją warto udać się do Wydziału Komunikacji po Pozwolenie Czasowe celem dokonania dozoru i przeglądu. Oszczędzi nam to kosztów wynajmowania dużej lawety. Potrzebne jest ubezpieczenie OC! PC jest ważne do 30 dni (zależy od focha pani w okienku, ale można poprosić, by dała na maksymalny czas) i może być jednorazowo przedłużone. Warto użyć argumentu, że sam dozór trwa jeden tydzień i trzeba samochód odstawić w poniedziałek z rana ;) Więc w teorii musisz mieć dokumenty od piątku.

W celu wydania PC urzędnik w WK spisuje dane z oryginalnego dowodu rejestracyjnego zgodnego ze wzorem unijnym. I trzeba go przypilnować, żeby spisał je dokładnie. W moim przypadku paniusia wpisała mi paliwo: benzyna ("bo nie ma dozoru na butle, więc nie może wpisać gazu") i nie dość, że inspektor Transportowego Dozoru Technicznego nie chciał dokonać dozoru (bo niby na co?), co na szczęście udało się załatwić mailem, skanem włoskiego dowodu i telefonem, to jeszcze potem na SKP dostałem negatywa za niezgodność dokumentów ze stanem faktycznym...

Przed zarejestrowaniem samochodu w kraju potrzebne jest wykonanie badania technicznego na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (albo tłumaczenie obowiązującego badania z innego kraju UE i sporządzenie DIPu - Dokumentu Identyfikacyjnego Pojazdu). Natomiast w przypadku samochodu zasilanego CNG badanie nie zostanie przeprowadzone bez dokumentów potwierdzających wykonanie polskiego dozoru technicznego na butle przez inspektora TDT. I to nawet jeśli zagraniczny dozór jest aktualny... Taka nierówność wobec prawa :(

Problemem jest to, że zakładów wykonujących taką usługę jest w Polsce niewiele. Aktualna lista znajduje się tutaj:

https://www.tdt.gov.pl/dzialalnosc/dzialalnosc-dozorowa/urzadzenia-podlegajace-dozorowi-technicznemu/specjalistyczne-urzadzenia-cisnieniowe/zbiorniki-lpg-cng-lng-h2/#1612254680208-29354c6d-2c3e

Na podlinkowanej stronie TDT można też znaleźć przepisy i przydatne informacje dotyczące dozorów.

Mieszkając na Śląsku usługę wykonywałem w... Krakowie :) Nigdzie bliżej nie ma takiej możliwości. Samochód zostawiłem w poniedziałek z rana, odbierałem w piątek od południa. O kosztach nie będę pisać, to akurat najbardziej zmienna rzecz w całej tej historii. Dodatkowo trzeba doliczyć koszty tankowania gazu (butle są opróżniane przed badaniem). I koszt delegacji inspektora TDT - na to przychodzi oddzielna faktura po wykonaniu dozoru. W sumie tanio nie jest, ale do przeżycia.

Zbiorniki są homologowane na okres 20 lat. Potem należy je wymienić na nowe... Dozoru TDT dokonuje się co 3 lata od daty homologacji lub kolejnego badania, co 10 lat lub na żądanie inspektora TDT należy dokonać próby ciśnieniowej. Wiąże się to z demontażem zbiorników. Próba ciśnieniowa może być zlecona na przykład w przypadku stwierdzenia korozji powierzchniowej. Takie zbiorniki się piaskuje i lakieruje. O ile mi wiadomo, w Niemczech jakakolwiek korozja na zbiornikach dyskwalifikuje je z użycia. Wg mnie trochę na wyrost, ale takie mają podejście do kwestii bezpieczeństwa. Jakby ktoś się zastanawiał dlaczego, to informuję, że gaz w zbiornikach jest sprężany i osiąga ciśnienie 200 barów! Nagłe rozszczelnienie takiego zbiornika zamienia go w ciężki pocisk.

Z kompletem dokumentów z TDT i oczywiście innymi dokumentami potrzebnymi do wykonania przeglądu i DIPu udajemy się na OSKP :) I pilnujemy, żeby diagnosta wpisał dokładnie, że samochód jest jednopaliwowy. Mi pomogło świadectwo homologacji pierwotnej otrzymane na infolinii Fiat Auto Poland :) Zanim pojedziemy na stację z samochodem warto wcześniej dopytać, czy w ogóle będą w stanie dokonać przeglądu takiego samochodu. Bo w związku z tym, że samochody te nie są zbyt częste, to diagności często nie chcą się tego podejmować.

Potem klasycznie, z dokumentami z SKP udajemy się do Wydziału Komunikacji, składamy wniosek o rejestrację pojazdu i oddajemy PC :)

Trzeba tylko pamiętać o powiadomieniu ubezpieczyciela o nowym, stałym numerze rejestracyjnym.

Raffa
21-07-2023, 21:18
Numery części zamiennych specyficznych dla wersji CNG (jeśli nie podaję producenta, to nie wiem, kto dostarczał część na pierwszy montaż). Numery części, jeśli nie podano inaczej, są numerami wg FIATa. Strony samochodu standardowo - lewa strona jest stroną kierowcy w PL, przód jest przodem samochodu).

Układ zasilania:

Sterownik wtrysku: Magneti Marelli 51857113
(znajduje się w komorze silnika, z lewej strony, za główną skrzynką z bezpiecznikami).

Regulator ciśnienia: Metatron 1372700080
Trzpień regulatora: FIAT 71771251
Filtr gazu: FIAT 71776746
Korek filtra gazu: FIAT 71771248
(trzpień, filtr i korek filtra są elementami regulatora; regulator znajduje się w komorze silnika, wysoko na ścianie grodziowej z lewej strony)
Wtryskiwacz: FIAT 504328430
(od przodu samochodu w każdym cylindrze)

Elektrozawór butli: FIAT 71753120
(na każdej z pięciu / siedmiu butli)

Układ wydechowy:

Kolektor wydechowy: FIAT 504351355
Tłumik wydechu: FIAT 1361889080

Raffa
26-07-2023, 01:15
W Ducato butle na gaz ziemny są w dwóch koszach pod podłogą, pomiędzy poprzecznymi wzmocnieniami, licząc od tyłu w drugiej i czwartej wnęce. Opcjonalnie można było zamówić dwie dodatkowe, mniejsze butle i wtedy one były montowane w ostatniej wnęce, w której jest koło zapasowe. A zamiast koła zestaw naprawczy. Albo koło na pace :) Przynajmniej rozwiązuje się problem z windą koła zapasowego :D

Każda z butli ma zawór, który można w razie potrzeby zamknąć ręcznie.

Silnik jest produkowany przez Iveco (taki sam jest montowany w Iveco Daily 4 i 5 generacji). Większość części w silniku będzie więc wymienna. W Iveco z racji ramy jest inaczej rozwiązane położenie (i ilość) butli. Są one instalowane wzdłuż samochodu, równolegle do ramy. Wydaje mi się, że tam można mieć dwie, trzy albo pięć butli. Co oczywiście ma wpływ na masę własną samochodu i jego zasięg. Ale za to sobie głowy nie dam uciąć.

Silnik jest montowany poprzecznie. Jest to klasyczna rzędowa czwórka. Z dokumentacji wynika, że od początku silniki spełniały normę EUR4, potem został zmieniony komputer sterujący wtryskiem i dzięki temu samochód spełnia normę EUR5. Nie wiem, w którym roku to nastąpiło. Być może było to też uzależnione od rynku. Mój silnik ma oznaczenie F1CE0441A. Znalazłem też dwa inne oznaczenia silników stosowanych w Ducato Natural Power: F1CFA401A (ten spełnia normę EUR5, podobno był montowany od 2012 roku) i F1CFA401C. Nie wiem, czym one się różnią, być może właśnie normą - EUR5...

O ile mi wiadomo, niektóre części są kompatybilne z trzylitrowym dieslem (skrzynia, przeguby i podobno nawet blok!). Więc pewnie tak samo półosie i hamulce :)


Wszystkie Ducato Natural Power były wypuszczane w wersji Maxi z racji zwiększonej masy własnej.

Raffa
26-07-2023, 03:16
Dokumenty online:

Instrukcja po angielsku do wersji Natural Power (jest to uzupełnienie normalnej instrukcji):

https://www.manualslib.com/manual/15...er.html#manual

eLearn online na serwerze Stellantisa z dokumentacją na temat Natural Power:

https://aftersales.fiat.com/elearnsections/main.aspx?nodeID=250000000&languageID=9&markID=1&modelID=250000000&valID=250000004&prodID=250000000&modelName=Fiat%20-%20250/251%20-%20Ducato&langDesc=Polski&sectionName=Dati%20Tecnici&validityName=3.0%20Natural%20Power

Są tam też inne modele, ale to nie jest najbardziej aktualna wersja, bo nie ma Ducato x290.

Nawigacja działa trochę inaczej niż w wersji na dysku CD, ale działa :D

Maciej0301
21-02-2024, 22:58
Cześć.
Zanoszę się z kupnem Iveco lub Ducato 3.0 CNG. Moje pytanie jak sobie ten silnik radzi z obciążeniem? Załaduje go ok 1000kg plus podepnę przyczepę 3000kg - 3500kg, razem 7000 kg czy taki zestaw da rade? Nie spuchnie na pierwszej lepszej górce? Wystarczy, żeby śmigał 90 - 100km/h na autostradzie i dal rade jak pojadę do Włoch w Alpy.
Będę wdzięczny za opinię.