PDA

Zobacz pełną wersję : 1.9 jtdm 120, nierowna praca



mareksi
17-05-2023, 21:31
Cześć wszystkim.

Okazyjnie, ze wzgledu na nierowno pracujacy silnik, kupilem Fiata Bravo 2 - 1.9 multijet 120km.
112 000 km, przebieg potwierdzony.

Silnik na wolnych obrotach pracuje jakby w starym benzyniaku wypadala zaplon. Z opuznieniem reaguje na pedal gazu, na wyzszych obrotach takze wpada w drgania i dławi sie.

Oczywiscie plan byl taki, ze to na 99% wtryski i faktycznie nr.4 byl padniety, zawor powrotny poza granica tolerancji.
Czworka wymieniona na nowy reszta zregenerowana (czyszczenie, wymiana dyszy, nowe cody w sterowniku).

Po zalozeniu nowych wtryskow zero poprawy :). I sie zaczelo sprawdzanie i wymienianie:

1. Kompresja Cylindrów - 26 - 27 barow
2. Rozrzad ustawiony na blokady i nowy pasek
3. Zmierzylem luzy zaworowe - w granicach tolerancji
4. Nowe swiece zarowe
5. Filtr powietrza i paliwa
6. Nowe kolo pasowe paska pk
7. Nowe wtyczki wtryskiwaczy
8. Czyszczenie EGR i klapy gaszacej
9. Nowe regulator cisnienia na pompie CR
10. Sprawdzilem bak, pompe paliwa i przewody, zero smieci, opiłkow itp.

I dalej nie trzyma obrotow, jest tylko minimalnie lepiej niz bylo na poczatku.
ZERO błedow w ECU :)

Zrobilem kilka logow z MES-a i video, jesli ktos mialby jakis pomysl co diagnozowac dalej bylbym bardzo wdzieczny.

https://imgur.com/a/kAvvDRa

https://youtu.be/9btB-OMJ2Ic

https://youtu.be/fH7dqiNrlCw

Braval
17-05-2023, 23:28
Klin na wale ,nie obciety?Wychodzi jakby rozrzad przestawiony.Próby przelewowe na wtryskach robione?

mareksi
18-05-2023, 10:21
Cześć Braval

- wtryski sa swiezo po regeneracji, trzy sztuki zregenerowane, jeden wymieniony na nowy.

- Kola pasowego z walu nie sciagalem, ale jak ustawilem pozycje na blokade, to znaczniki za pasku rozrzadu sie zgadzaly i po zrobieniu kilkunastu obrotow wrocily na swoje miejsce. Dwa razy ta probe robilem.
Foto: https://imgur.com/a/Y81EbiC

steyr
18-05-2023, 10:53
Zrób te logi z MES-a ale na rozgrzanym silniku. Zrób próbe przelewowa na wszystkich wtryskiwaczach. EGR na próbę bym zaślepił.

mareksi
18-05-2023, 13:37
Zrób te logi z MES-a ale na rozgrzanym silniku. Zrób próbe przelewowa na wszystkich wtryskiwaczach. EGR na próbę bym zaślepił.

Czesc Steyr

Wtryski sa po regeneracji, od zalozenia silnik pochodzily moze 1h w sumie.

EGR czyscilem i sprwadzalem trzpien - bez zastrzezen. Plus mial zalazona zaslepke z trzema dziurami na rurce ktora idzie do wydechu, i zaslepka ta jest tam caly czas.

steyr
18-05-2023, 13:50
Wstawilbym zaślepkę bez otworów do testu żeby wykluczyć napewno EGR. Próba przelewowa nie kosztuje wiele. Skąd masz pewność że reszta wtryskiwaczy została poprawnie sprawdzona i itp

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

mareksi
19-05-2023, 12:31
Wstawilbym zaślepkę bez otworów do testu żeby wykluczyć napewno EGR. Próba przelewowa nie kosztuje wiele. Skąd masz pewność że reszta wtryskiwaczy została poprawnie sprawdzona i itp

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

Zaslepke juz zamowilem i tak mialem w planach wyciac egr-a takze przyda sie do sprawdzenia.

Wtryski byly robione w firmie o dobrych opiniach, takze zakladam, na razie, ze sa dobre.

Postanowilem takze wymienic przeplywomierz, jest oryginaly, czyli ma juz 15 lat. Skaczaca dawka paliwa moze zalezec od jego blednych wskazan.

Dam znac jak uda sie rozwiazac problem, moze sie komus przyda na przyszlosc.

Pozdrawiam

steyr
19-05-2023, 12:32
Przepływke to ja odepnij i sprawdź czy jest zmiana.

Wysłane z mojego Redmi Note 9 Pro przy użyciu Tapatalka

mareksi
20-06-2023, 14:38
Czesc wszystkim

Zdecydowalem zdjac glowie bo cala diagnostyka komputerowa i podmiany roznych czujnikow nic nie dawaly.

Na tloku nr. 4 tam gdzie byl uszkodzony wtryskiwacz jest duzo nagaru i wzery.
Dla porowania zdjecie tloku nr 1.

Czy ktos spotkal sie juz z takim uszkodzeniem ?

Oczywiscie glowica i zawory ida do prawdzenia ale co z tym tlokiem ?

Z gory dzieki za kazda wskazowke4305143052

iron64
22-06-2023, 22:14
A czy nie ma tam za dużego luzu miedzy pierścieniem a tłokiem lub miedzy cylindrem a pierścieniem?
Jak wygląda powierzchnia cylindra?

mlodybe
23-06-2023, 01:44
Weź na wkrętarkę szczotkę, wysuń jak najwyżej tłok i go wyczyść. Te wżery mogą być w samym nagarze a nie nie w tłoku.

Spuść tłoki tak żeby były na tej samej wysokości i zalej naftą. Fajnie jak byś miał olej w silniku bo wtedy łatwiej jest się nafty pozbyć z silnika.

Dawid&Ad
23-06-2023, 18:54
Witam
Jeżeli kolega napisał że:
"Kompresja Cylindrów - 26 - 27 barow" - to raczej to bym wykluczył nieszczelność pomiędzy tłokiem a cylindrem.

iron64
23-06-2023, 22:25
Masz rację @Dawid&Ad zobaczyłem zdjęcie i tak mi się nasunęło, ale pospiesznie chyba.
Za to zainteresowało mnie na filmie straszne korekty wtryskiwaczy, ale tak strasznych to jeszcze nie widziałem prawdę mówiąc. Zaskakująca jest również wędrówka tych korekt po wszystkich wtryskiwaczach. Nie wiem czy to wina wtryskiwaczy, raczej bym obstawiał że ECU próbuje zrównoważyć całość poprzez takie korekty. Co sądzicie o tym?

mareksi
24-06-2023, 10:46
Witam Wszystkich

Dzieki za wskazowki.

Faktycznie te wzery na tloku byly w tym nagarze. Udalo sie to doczyscic plynem do szyb kominkowych i nozykiem.

Ruszajac reka tym tlokiem przod tyl ma takie same "luzy" jak trzy pozostale, oczywiscie reka to nie szczelinowierz, bede jeszcze to sprawdzal.

Posciaglem sprezyny z zaworow i ewidentnie zawor wlotowy na tym tloku jak sie go reka przesuwa gora dol w jednym miejscu pojawia sie wiekszy opor.
Wkrecilem go w wkretarke zeby pokrecic nim na wysokich obrotach i zobaczyc "bicie" ale nie widac tego za bardzo.

Glowica i zawory ida do sprawdzenia do specjalisty, mozliwe, ze gniazdo zaworowe jest nieszczelnie i dlatego tam dochodzilo do takiego spalania nierownego ktore tworzylo nagar.

Takze nauczka na przyszlosc przy kupnie diesla, wziasc kompa i sprawdzac wtryski, jeden zepsuty moze narobic ambarasu na wiele godzin szukania i spore koszty :).

Moze sie komus przyda, tak wygladają parametry wtrysku z testow ktory narobil tych problemów w silniku:
43062

iron64
24-06-2023, 21:23
Z jakiej maszyny masz ten wydruk?

mareksi
28-06-2023, 11:58
To maszyna testujaca wtryskiwacze. Wyslalem je do profesjonalnej firmy ktora sie tym zajmuje.
Maszyna chyba marki Bosch.

mareksi
08-01-2024, 13:37
Czesc wszystkim.

Winowajca wszystkich problemow okazal sie sterownik silnika Bosch EDC16C39.
Nie zglaszal zadnych bledow, po wyslaniu go do firmy ktora naprawia sterowniki na stanowisku testowym dziala dobrze, co wprowadzilo jeszcze wieksza niewiadoma w poszukiwaniach problemu. Dopiero trzeci warsztat zajmujacy sie tuningiem i posiadajacy sprzet do klonowania sterownikow po sprawdzeniu wszystkich parametrow zdecydowal sie kupic uzywany sterownik i po mimo, ze firma sprawdzajaca nie wykryla zadnych bledow, sklonowac go i podmienic na inny, uzywany, kupiony "za grosze". Silnik zaczal pracowac rowno na wolnych obrotach, auto przestalo samo dodawac gazu i szarpac.

Zaklad ktory to naprawil postawil hipoteze, ze czesci sterownika odpowiedzialna na sterowanie wtryskami byla nieznacznie uszkodzona i nie radzila sobie z dotryskami na wolnych obrotach, dopiero powyzej 3000 rpm kiedy wtryski wtryskuja pojedyczna dawke silnik pracowal rowno....

Moze sie komus przyda.

Braval
08-01-2024, 23:35
Przewrotny jest ten los? Cale to grzebanie z wtryskami i targanie glowicy ,bylo zbedne.Bo po wymianie sterownika dopiero auto "wrocilo do normalnosci".Tylko, co wsadziles roboty i kasy to Twoje?! Przypadek jeden na milion:lol: Ja cale zycie dieslami sie uganiam (w robocie i domu), nigdy podobnych perypetii.Moze mam farta? Dobrze ,ze napisales o tym przypadku...komus moze się przydać.Czort wie...co się jeszcze , moze wydarzyć pod maską?!;-)