PDA

Zobacz pełną wersję : Punto Evo 1.4 77km wymiana na skrzynie z 1.2



kontini90
21-03-2023, 13:48
Witam koledzy po kilku latach nieobecności. Posiadam punto Evo 1. 4 77km. Niestety skrzynia hałasuje na wolnych obrotach, podczas jazdy może trochę jest lepiej. Będzie konieczna wymiana i trochę wziąłem się za szukanie takiej skrzyni. Wpadłem na pewien temat gdzie było proponowane założenie skrzyni z 1.4 16v z.racji 6 biegów i skrzyni z pandy 1.2 8v z racji dłuższych biegów. Fakt że 1. 4 ma trochę za krótkie biegi i na 5 wyje okrutnie w trasie. Pytanie zrobił ktoś taka zmianę na skrzynie z 1.2 faktycznie przełożenia są dłuższe? Czy wystarczy sama wymiana skrzyni czy sprzęgło i półosie też?

GrandePunto8V
23-03-2023, 00:58
A skąd pewność, że to skrzynia?
Na wolnych obrotach to typowo się odzywa łożysko docisku sprzęgła (to wręcz wada modelu Grande/EVO).
Skrzynia też, ale w drugiej kolejności (czasem zmyłką może być, że dźwięk też - jak w przypadku docisku - się zmienia przy wciskaniu sprzęgła).

Skrzynia 5-biegowa faktycznie nie jest optymalna do naszych prędkości autostradowych, ale "wyje okrutnie" dopiero gdy jest zużyta (dobre nie są takie złe, da się jeździć), to jeden z pierwszych objawów (lawinowy wzrost hałasu powyżej 100-110 km/h).

Nie sądzę, aby robili różnicę (przełożenia) w jednym modelu i sąsiednich silnikach 1,2 i 1,4 8V. W tym sensie nie ma "skrzyni do 1,2" w Grande/EVO. Znaczy będą takie same jak w 1,4 8V. Na Allegro są takie poniżej tysiaka.

Natomiast inną kwestią są skrzynie z innych modeli. Tu mogą być problemy, jak się namiesza za bardzo (2-3 razy tańsza skrzynia ze zbyt starego modelu, a później "auto nie ma mocy powyżej 100 km/h", są takie tematy po forach fiatowskich). Mimo, że teoretycznie skrzynie (C514) są "takie same" od 20-30 lat (to się można przejechać).

Sprzęgło w sensie docisku (łapa + 2 tulejki plastikowe + łożysko) na 99,99% jest do wymiany. Reszta być może pożyje (słoneczko, tarcza ścierna). Czy wymieniać absolutnie wszystko, to zależy od przebiegu sprzęgła (o ile było robione i masz taką informację, fakturę od poprzedniego właściciela) i stanu (co można ocenić dopiero po demontażu skrzyni).

Półosie nie mają nic do skrzyni/sprzęgła, to niezależna rzecz. Wymiana według potrzeby. Pasować powinny (kielichy są takie same w wielu modelach).

"Przy okazji", to się poduszkami/łapami silnika/skrzyni zainteresować. Wszystkie (czy nie zmęczone, zmiażdżone, bo pęknięte nie muszą być, albo pod obciążeniem nie widać).
Poza tym uszczelniacze półosi wstawić nowe by można (zależnie od stanu "nowej" skrzyni). Plus wybierak (jak "nowa" skrzynia będzie miała zalepiony olejem, to simering 20x30x7 do wymiany).