Zobacz pełną wersję : Nie odpala po wymianie UPG, maĹe napiÄcie na wtryskiwaczach
Witam serdecznie.
Pacjent : Fiat Panda 2006r. Silnik 1.1
Test CO2 w zbiorniczku płynu chłodzącego wykazał uszkodzona uszczelke pod glowica. Wyjąłem głowicę, wszystko poszło bez problemu. Głoowica wróciła z planowania (była szczelna itp), złożyłem wszystko, nowy rozrzad, probuje odpalić i niestety nie odpala.
Po podłączeniu komputera 0 błędów a w danych pokazuje Obroty silnika podczas rozruchu.
Powietrze jest, ponieważ dolot wyjęty (jest tylko przepustnica na wierzchu).
Iskra jest ( Wyjąłem Przewód zapłonowy, wsadziłem swiece i leciała iskra )
Paliwo dochodzi do listwy wtryskowej (pompke slychac a po wyjęciu przewodu zasilającego listwe wtryskowa wyrzuca paliwo mocno )
Rozrzad jest dobrze ustawiony. Znaki się zgadzają.
To do czego udało mi się dojść :
Gdy wlewam paliwo bezpoĹrednio do przepustnicy, silnik odpala i pracuje pĂłki lejÄ paliwo.
Gdy wypne listwÄ z wtryskiwaczami i krÄcÄ rozruchem to z wtryskiwaczy nie leci paliwo.
Gdy dam z akumulatora bezpoĹrednio 12V na wtryskiwacz to sĹychaÄ jak siÄ otwiera (cyka)
Gdy przekrece na zaplon, wtryskiwacz dostaje na 3 sekundy 10V, a pozniej spada do 2V, gdy zakrÄcÄ rozruchem to na wzrasta napiÄcie do 8V.
Przypuszczam, Ĺźe wtryskiwacze dostajÄ
zbyt maĹe napiÄcie, Ĺźeby siÄ otworzyĹy (dostajÄ
8, a powinny 12), natomiast totalnie nie wiem czym moĹźe byÄ to spowodowane. Wszystkie wtyczki i Piny z komputera ECU obczyszczone i przedmuchane. JuĹź nie mam pomysĹĂłw :(
Może gdzieś kostka nie styka i sprawdź masę na silnik. Zapewne to jakaś drobnostka, ja niedawno robiłem wymianę uszczelki i jak się wszystko odpina cos można było niewłaściwie wpiąć, może pin się gdzieś wywinął. Trudno zdiagnozować na odległość , skoro wcześniej chodził bez zarzutów.
Sprawdzałem piny na kostkach od komputera ECU, wtryskiwaczy, czujników wału i walka. Wszystko kurcze zdaje się normalne. Zapomniałem też wspomnieć, że od kiedy wszystko złożyłem wywalił błąd czujnik temperatury silnika. Na kompie pokazuje że jest 71° (nie ważne czy w czujnik jest wpięta Kostka czy wypięta). Czujnika w ogóle nie ruszałem, tylko kostkę wypinalem ale już nowy czujnik kupiłem na wszelki wypadek, będę w Pn. Montował zobaczyć czy coś się zmieni. Chyba na wszelki wypadek jeszcze raz przejrzę wszystkie piny i wtyczki które były odpinane i te mase o ktorej wspomniales. Jakby ktoś miał jeszcze jakiś pomysł to śmiało:)
GrandePunto8V
17-02-2023, 21:38
Tu forum nie pomoże.
To prymitywna rodzina FIRE, nie wiem co tu można zrobić źle przy wymianie UPG (też robiłem i palił od strzała).
Coś zrobiłeś źle, pominąłeś, uszkodziłeś, albo "się" uszkodziło (do planowania wysłałeś głowicę z wkręconym czujnikiem?).
Trzeba szukać, WSZYSTKO po kolei.
Objawy są klasyczne jak na: brakującą "masę", uszkodzony czujnik (który nie wiem, szukaj), ostatecznie "komputer" (ECU) coś ubiło (np. brak masy).
szary1977
18-02-2023, 14:33
Wtryskiwacze mają stałe napięcie + a sterowane są -, tak że zapodaj im napięcie bezpośrednio z akumulatora i będziesz wiedział czy zadziałają a jak nie to podłącz oscyloskop bezpośrednio w kostce przy ECU i będziesz dokładnie widział czy ma odpowiednie sterowanie.
GrandePunto8V
18-02-2023, 20:58
Który hobbysta-mechanik ma oscyloskop?
Nawet większość (>99%) zawodowców (mechaników) nie ma na warsztacie (odsyłają do elektryka samochodowego).
Poza tym, bezpośrednia próba obserwacji elementów indukcyjnych (cewki, elektrozawory, przekaźniki, silniczki) może się skończyć zjaraniem wejścia oscyloskopu jak indukcyjność "odbije" przepięciem.
szary1977
19-02-2023, 08:58
Który hobbysta-mechanik ma oscyloskop?
Nawet większość (>99%) zawodowców (mechaników) nie ma na warsztacie (odsyłają do elektryka samochodowego).
Poza tym, bezpośrednia próba obserwacji elementów indukcyjnych (cewki, elektrozawory, przekaźniki, silniczki) może się skończyć zjaraniem wejścia oscyloskopu jak indukcyjność "odbije" przepięciem.
Ja mam mimo że nie mam żadnego powiązania z elektroniką a jeżeli się chce bawić oscyloskopem to trzeba wiedzieć jak się nim bawić i ja przed zakupem poprosiłem znajomego elektronika żeby mi wytłumaczył zabawę oscyloskopem bo to tak jak by któryś kupił sobie interfejs do diagnostyki i próbował nim tylko kasować błędy a nie mieć wiedzy jakie powinny być parametry silnika do jego dobrej pracy.
Jakaś przerwa w obwodzie, gdybyś znalazł zdjęcie wtyczki komputera w necie z zaznaczonymi pinami, to można by sprawdzić ciągłość przesyłania kabla pomiędzy kompem a wtryskami. Nie wiem jaki jest w twojej, ale zapewne taki sam jak mój IAW-4AF, myślę że gdzieś mam zdjęcie z opisem w pliku, spróbuje znaleźć. Kiedyś kolega podpowiedział mi żeby delikatnie skręcić piny na wtyczce do komputera. Robić tego nie robiłem, bo w miedzy czasie wpadłem na właściwą usterkę. Ten kolega miał problem z łączem i to mu pomogło ale wcześniej czyścił piny patyczkiem do uszu i płynem IPA, bez skutku , ale nie pamiętam już jaką miał usterkę, było to dawno . Ostatni o mały włos bym zapomniał podpiąć czujnik spalania stukowego i później się z nim męczyłem wpiąć.
Update : jakby co dalej nie pali.
Oscyloskopu nie mam i nawet nie umialbym uzyc. Dałem nową masę prosto z akumulatora na silnik (kablem rozruchowym dla testu) i nie nie dało, więc to raczej nie problem z masą (pomimo tego i tak zarobiłem nową końcówkę masy idącą z akumulatora do komputera ECU). KAŻDĄ wtyczkę wypiąłem, obejrzałem piny. Wszystko styka, nigdzie nie jest zielono itp. Jestem w trakcie szukania Czy gdzieś jakiś przewodzik może przetarty jest lekko, czy coś nie styka. Na razie nic nie znalazłem.
https://photos.app.goo.gl/L3uAS3wL3odUfUxd7
szary1977
22-02-2023, 00:08
Według schematu to zasilanie "+" na wtryskiwacze jest zasilany z bezpieczniak F17 (10A) kolor przewodów na wtryskiwaczach brązowo-czerwony.
Sterowanie "-" na wtryskiwacze
Wtryskiwacz 1 kolor kabla czerwony-żółty pin w sterowniku 71
Wtryskiwacz 2 kolor kabla czerwony-zielony pin w sterowniku 79
Wtryskiwacz 3 kolor kabla brązowy-biały pin w sterowniku 78
Wtryskiwacz 4 kolor kabla szary-czerwony pin w sterowniku 72
Nie mam pomysłu, Jeśli wszystko zostało poskładane jak było pierwotnie, nie podejrzewałbym nic poza przerwą gdzieś w złączach, kablach. Było by dziwne, że nagle jakiś czujnik lub urządzenie się popsuło. Skłaniam się ku myśli, że może być uszkodzony sterownik silnika ECU. Można go oddać do naprawy ,chyba taniej niż kupić używany , ale też do końca nie jestem przekonany że to jego wina . Można by go rozkręcić i przynajmniej popatrzeć pod lupą czy nie ma zimnych lutów lub jakiejś przerwy na ścieżce , przegrzania .
Znalazłem cos takiego jeszcze . -- Przyczyny braku napięcia na wtryskiwaczach mogą być różne, poniżej kilka z nich: Uszkodzony lub zwarty bezpiecznik - Jeśli bezpiecznik odpowiedzialny za zasilanie wtryskiwaczy jest uszkodzony lub zwarty, może to uniemożliwić dostarczanie napięcia do wtryskiwaczy. Uszkodzony przekaźnik - Przekaźnik odpowiedzialny za przełączanie napięcia na wtryskiwaczach może być uszkodzony, uniemożliwiając dostarczanie napięcia. Uszkodzony moduł sterujący silnika (ECU) - Moduł sterujący silnika może być uszkodzony, uniemożliwiając dostarczanie sygnałów do wtryskiwaczy. Uszkodzony lub zanieczyszczony przewód elektryczny - Uszkodzony lub zanieczyszczony przewód elektryczny może uniemożliwić przepływ napięcia do wtryskiwaczy. Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa - Regulator ciśnienia paliwa odpowiada za kontrolowanie ciśnienia paliwa w układzie, jeśli jest uszkodzony może uniemożliwić zasilanie wtryskiwaczy.
szary1977
22-02-2023, 18:51
Nie mam pomysłu, Jeśli wszystko zostało poskładane jak było pierwotnie, nie podejrzewałbym nic poza przerwą gdzieś w złączach, kablach. Było by dziwne, że nagle jakiś czujnik lub urządzenie się popsuło. Skłaniam się ku myśli, że może być uszkodzony sterownik silnika ECU. Można go oddać do naprawy ,chyba taniej niż kupić używany , ale też do końca nie jestem przekonany że to jego wina . Można by go rozkręcić i przynajmniej popatrzeć pod lupą czy nie ma zimnych lutów lub jakiejś przerwy na ścieżce , przegrzania .
Znalazłem cos takiego jeszcze . -- Przyczyny braku napięcia na wtryskiwaczach mogą być różne, poniżej kilka z nich: Uszkodzony lub zwarty bezpiecznik - Jeśli bezpiecznik odpowiedzialny za zasilanie wtryskiwaczy jest uszkodzony lub zwarty, może to uniemożliwić dostarczanie napięcia do wtryskiwaczy. Uszkodzony przekaźnik - Przekaźnik odpowiedzialny za przełączanie napięcia na wtryskiwaczach może być uszkodzony, uniemożliwiając dostarczanie napięcia. Uszkodzony moduł sterujący silnika (ECU) - Moduł sterujący silnika może być uszkodzony, uniemożliwiając dostarczanie sygnałów do wtryskiwaczy. Uszkodzony lub zanieczyszczony przewód elektryczny - Uszkodzony lub zanieczyszczony przewód elektryczny może uniemożliwić przepływ napięcia do wtryskiwaczy. Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa - Regulator ciśnienia paliwa odpowiada za kontrolowanie ciśnienia paliwa w układzie, jeśli jest uszkodzony może uniemożliwić zasilanie wtryskiwaczy.
Jeśli schemat nie kłamie to wtryskiwacze zasilane są z tego samego + co cewki zapłonowe a wtryskiwacze nie mają żadnych przekaźników one mają stały + a sterowane są - z Ecu. Okablowanie najlepiej sprawdzić oporowe a nie tylko omomierzem bo omomierz pokaże przejście a jak się podłączy zasilanie to już może być z 12V tylko 8V. I sprawdzić czy jest na wtyczce zasilanie podczas kręcenia silnikiem ale nie woltomierzem bo tam jest chwilowe zasilanie jakieś 3-4 msek. i woltomierz pokaże jakieś 7V najlepiej sprawdzić diodą a najlepiej oscyloskopem (tylko trzeba go mieć) jężeli podczas kręcenia silnikiem dioda nie będzie migać to należy sprawdzić bezpośrednio przy sterowniku jeżeli tam też nie będzie oznak zasilania wtryskiwaczy to znaczy że ECU jest uwalone.
Ktoś wie jak ustawić rozrzad w tej Pandzie 1.1 2003r ?
W programie WOW! Oraz u znajomego w warsztacie w programie Autodata pokazuje taki sposób:
https://photos.app.goo.gl/DtJqsdczmramgAf88
A u drugiego znajomego w innych warsztacie w autodacue pokazuje taki sposób:
https://photos.app.goo.gl/A7u4hRTkJkhE36fJ6
Przypuszczam że źle rozrzad ustawiłem bo teraz mam tylko 3 bary jak sprawdzam sprezanie
szary1977
07-04-2023, 00:29
Wszystko zależy od kodu silnika drugi system jest dla silników od kodu 2.533.528, tak mi pokazuje program Stakis Technik. To teraz możesz mieć głowicę do naprawy.
Ja na głowicy mam napisane :
55187456
Fiat lancia B459
Pierwszy link jest do silnika z ręcznym napinaczem (samo łożysko) drugi schemat do rozrządu z automatycznym napinaczem .W pierwszym schemacie pasek jest węższy i ma szerokość 15mm a w drugim pasek jest szerszy 22 mm
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Wszystko zależy od kodu silnika drugi system jest dla silników od kodu 2.533.528, tak mi pokazuje program Stakis Technik. To teraz możesz mieć głowicę do naprawy.
To nie jest kod to nr silnika i od tego numeru stosowany jest szerszy pasek i napinacz automatyczny
U mnie napinacz jest Ręczny, czyli dobrze ustawiłem rozrzad. W takim razie skoro mam 3 bary to musi być problem z głowica
Sprawdź czy nie masz zerwanego klina na wale
szary1977
07-04-2023, 21:55
A to jak wymieniałeś UPG to nie sprawdzałeś głowicy?
Sprawdzałem klin na wale, jest cały.
Jak wymieniałem UPG, dawalem głowicę do roboty. Planowali glowice, czyścił gniazda zaworów, regulował luzy zaworowe i sprawdzał szczelność głowicy. Wziął za to 1200 zl. Skoro nie ma sprężania a rozrzad dobrze ustawiony to boję się że jednak z glowica coś nie tak, myślę znowu ja wyciągać... sam nie wiem
szary1977
08-04-2023, 08:42
A to nie zauważyłeś podczas pierwszego uruchamiania że ten silnik idzie bez oporu bo 3 bary to mega mało.
Łukasz czarny
04-08-2023, 08:29
Witam jak kolego uporałeś się z tą pandą mam identyczny problem także wtryskiwacze pokazują mi mały prąd A normalnie jak naleję do przepustnicy samochód odpala i jedzie widzę masz ten sam problem A więc pytam czy może ci się udało rozwiązać go pozdrawiam
mazda10101@gmail.com
23-08-2023, 12:52
Ktoś coś? Mam identyczny problem- czujnik temperatury na sztywno pokazuje 75 stopni i komputer wyrzuca błąd właśnie tego czujnika. Po podlaniu paliwa w przepustnicę auto odpala. Wtryski podają tak jakby chciały a nie mogły, ile bym jie kręcił to świece suche
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.