Zobacz pełną wersję : Kontrolka Airbag świeci - błąd B0101-16
Sebastian.S
04-02-2023, 00:09
Witam Wszystkich,
od niedawna pali mi się poduszka Airbag i nie ma sygnalizacji braku zapiętych pasów w Ducato III 3,0D 2016r.Wcześniej nie było żadnych problemów w tym temacie. Kontrolka zapaliła się po dłuższym postoju od razu po uruchomieniu silnika. Po podłączeniu pod komputer pokazuje błąd B0101-16 co oznacza "zasilanie - napięcie obwodu poniżej wartości progowej" . Z tego co doczytałem próg to 10V a u mnie pokazuje 7,4V. Gdzie szukać spadku napięcia? Wtyczka pod fotelem kierowcy wpięta, dopowiem jeszcze że 2 miesiące wcześniej była wymieniana poduszka silnika co wiązało się co z rozłączeniem kilku złączy pod lewą lampą przednią ale po tej wymianie było ok.
Proszę o podpowiedzi. Pozdrawiam
Dłuższy postój w zimę powiadasz? Jakie jest napięcie akumulatora? Jeśli było jakoś wyjątkowo niskie, to spróbowałbym po naładowaniu akumulatora skasować błąd. Może zapamiętał z momentu pierwszego odpalania po postoju. Nie zapominaj, że grzanie świec i rozrusznik tak naprawdę powodują znaczy chwilowy spadek napięcia akumulatora. 7,4V by mnie wcale nie zdziwiło...
Sebastian.S
06-02-2023, 11:15
Dzięki za podpowiedź, ale akumulator jest ok, silnik kręcił normalnie a kasowanie błedu nie pomaga cały czas jest aktywny.
Poszperałem po obcojęzycznych forach, problem jest często omawiany głównie na forach kamperowych jako występujący po... dłuższym postoju. Albo po zabawach z wymianą foteli itp. (czyli najprawdopodobniej i mnie to czeka...). Muszę pamiętać, żeby odpinać akumulator na wszystkie zabawy w kabinie :D
Przypomnę, że nawet jeśli akumulator wydaje się być w stanie zdatnym do użytku i genialnym zdrowiu, to grzanie świec i potem uruchomienie rozrusznika powoduje w nim chwilowy mocny spadek napięcia. Samochód może odpalić, ale napięcie i tak spadło. Dobrze to widać na podpiętym woltomierzu, np. takim w zapalniczce podczas rozruchu. Oczywiście potem akumulator dostaje prąd z alternatora i zaczyna się proces doładowywania akumulatora. Jeśli po takim chwilowym spadku napięcia akumulator zostawimy bez ładowania, to napięcie i tak powoli będzie wzrastać do zblilżonego do tego, które było przed próbą uruchomienia samochodu. Obstawiam więc, że u Ciebie spadek napięcia był wywołany rozruchem samochodu. I komputer poduszek to zapamiętał.
Komputer / sterownik poduszek jest oddzielnie od całego BSI. Wg postów na wspominanych forach serwisy FIATa nie mają możliwości naprawy tego błędu. Co więcej, w trakcie pandemii nie były nawet w stanie wymienić całego modułu / sterownika na nowy, bo tej części po prostu nie było. W części postów można znaleźć informacje, że również ten błąd powinno się dać skasować za pośrednictwem MESa (obstawiałbym pełną wersję, chyba tylko tam jest dostęp do modułu poduszek). Inna część mówi, że trzeba zrobić reset całej pamięci urządzenia, czy też wgrać tam nowy soft. Są firmy w UK, które robią to wysyłkowo (np. tutaj: https://www.crashdata.co.uk/fiat-peugeot-01366119080-airbag-module-repair-p/4707.htm), podejrzewam, że i w PL ktoś by się znalazł. Jak Ci się uda namierzyć, to podziel się, może się przydać.
Podobne problemy występują w innych modelach fiatów (przedostatni link dotyczy fiata 500), w tym przypadku również serwisy oferują jedynie wymianę całego modułu.
Poniżej 4 linki pierwsze znalezione linki, jakbyś chciał poczytać w oryginale.
https://www.motorhomefun.co.uk/forum/threads/trouble-with-airbag-warning-lights-on-a-fiat-ducato.176706/
https://forums.outandaboutlive.co.uk/topic/44269-airbag-warning-light/
Fiat 500 airbag issue - B0101-16 Control Unit Power Supply - Multiecuscan (http://forum.multiecuscan.net/viewtopic.php?t=8331)
https://www.nzmotorhome.co.nz/forum/viewtopic.php?t=21209
Sebastian.S
08-02-2023, 12:41
Dziękuję za tak obszerne podpowiedzi. W piątek mam jeszcze umówionego elektryka także zobaczymy co dalej. Pozdrawiam
Jeszcze jeden ciekawy wątek:
https://www.fiatforum.com/threads/ecu-airbag-warning-light.497741
Wynika z niego, że stary moduł jest średnio udany, a większość błędów i tak pojawia się z powodu użytkownika... I że nowe moduły są lepsze. Podobno. Tylko pytanie, jak mieć pewność, że serwis nie wsadzi nam starego :D
Jak po wizycie u elektryka?
Sebastian.S
16-02-2023, 22:08
Elektryk przekierował mnie do innego swojego znajomego - jestem umówiony na wtorek, ale najprawdopodobniej będzie sterownik do resetu, natomiast czytając te wiadomości to faktycznie jest to dość powszechny problem szczególnie w autach z 2016r. Dam znać w przyszłym tygodniu czy problem został rozwiązany.
I jak, udało się rozwiązać problem?
Sebastian.S
05-03-2023, 08:35
Tak, kupiłem moduł Airbag i lampka zgasła a także działa również sygnalizacja braku zapiętych pasów. Miga tylko licznik kilometrów - trzeba jeszcze zgrać moduł z BSI.
Dzięki za podpowiedzi.
Dobrze, że się udało. Zakup modułu zasugerował od razu ten drugi elektryk? czy próbowaliście resetować i się nie udało?
Osiowanie to już tylko formalność. Ale zrób sobie kopię z oryginalnego pliku dla bezpieczeństwa.
Tu jest opisane z obrazkami:
https://www.fiatforum.com/threads/backup-proxi-file-on-mes.494686/
Robert900148
30-03-2023, 15:49
Witem forumowiczów.
Jako że mam dokładnie taki sam problem, to podłączę się do tego wątku, a żeby nie powielać tematu. Dotyczy fiata bravo 2 1,9 multijet 120km rocznik 2007.
Z powodu rozruchów na bardzo słabym akumulatorze zaświeciła mi się kontrolka airbag na czerwono i tak już zostało. Nie wiedziałem, ze takie mogą być problemy. Nie znałem auta, zanim nie kupiłem.
Ostatnio wymieniłem sterownik airbag na "nowy" z alleg.... i po podłączeniu i odpaleniu auta (nowy akumulator) problem znikł. Po przekręceniu kluczyka zaświeca się i zaraz gaśnie. Jestem zadowolony, że się udało.
Piszę, gdyż po zaznajomieniu się z lekturą okazuje się, ze muszę wykonać osiowanie proxi. W związku z powyższym proszę o ewentualne wskazówki, jak prawidłowo to wykonać, a żeby nie narobić jeszcze większego bigosu.
W szczególności, czy mogę, czy jest sens użycia MES-a z forum z sekcji download (4.8, 4.9 ?), który pobrałem. Nie jestem sknerą na kasę. Kupiłem nawet Maxiecu z tej firmy do Fiata. Powiedziałem sobie, ze skoro mam zamiar dłużej pojeździć tym autem, to jak naprawię system bezpieczeństwa, to i tak jakoś mi się zwróci i będzie na później. Wczoraj zadzwoniłem do producenta z pytaniem, czy mogę tym interfejsem to zrobić osiowanie i dostałem odpowiedź, że w moim aucie nie na tą chwilę. Bardzo się zawiodłem. Tyle kasy i co.... No teraz za późno. Cała reszta działa super. Cyba że jeszcze jakieś niespodzianki mnie spotkają z tym modułem.
Słyszałem, ze tylko MES oryginalny się nada. Powiedzcie, co dalej. Robert.
Robert900148
13-04-2023, 15:43
A więc po wykonaniu osiowania wszystko wróciło do normy. Pozdrawiam forumowiczów.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.