PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana oleju w skrzyni biegów - korki spustowe



mutra
01-02-2023, 14:57
Witam wszystkich,
Pytanie odnośnie wymiany oleju w skrzyni biegów w moim Doblo maxi (2017r 1.3multijet z DPF, skrzynia pięciobiegowa)
Nie mogę zidentyfikować skrzyni - nie widzę numer z góry ani od spodu.
Instrukcja podaje rodzaj oleju i pojemność. Czego nie rozumiem to podane wartości: skrzynia/dyferencjał 2l/1.7l

Czy to oznacza że skrzynia ma dwie komory? Jedną dla przekładni i jedną dla dyferencjału?

od spodu widać trzy korki (na załączonych zdjęciach widok z przodu i od strony lewego koła) Zakładam że duży korek koło wtyczki z przodu to korek wlewowy/kontrolny? Z lewej strony na dole skrzyni jest podobny korek - zakładam że to korek spustowy?
Na zdjęciach widać jeszcze trzeci - mniejszy, na samym dole obudowy skrzyni. Też na klucz imbusowy ale mniejszy. Orientuje się ktoś do czego on służy?

z góry dzięki za pomoc

Braval
01-02-2023, 19:52
Podobną skrzynie mam w 500L 1,3 jtd 5B. Twoja to pewnie C510. Ten trzeci korek to zaslepka do blokady kola pasowego przy wymianie rozrzadu?Choc roznie umieszczali te otwory do blokady..:eek:
ps.Zaslepka do kola zamachowego, mialobyc:lol:

mutra
02-02-2023, 12:06
dzięki.
ten mały korek jest w obudowie skrzyni - paski osprzętu są od strony prawego koła

GrandePunto8V
02-02-2023, 20:20
Czego nie rozumiem to podane wartości: skrzynia/dyferencjał 2l/1.7l

Przed założeniem tematu należy szukać w internecie. Jest pełno pytań o to (po polsku i na angielskim forum + filmy na YouTube).
Przykład: https://www.fiatforum.com/threads/1-3-mjet-gearbox-oil-change.459238/ Są obrazki (chyba z "eLearn"), do 2-3 różnych skrzyń.

1. Pismaki tworzące instrukcje często mylą litry z kilogramami (a to nie to samo w przypadku oleju, litr waży około 800-850 gramów).

2. W instrukcjach może być podana ilość oleju do nowej, całkowicie pustej skrzyni (później przy wymianie cały nigdy nie zlatuje).

3. Osobne przedziały są możliwe, ale to typowo w automatach (aby materiał ścierny z tarczek nie zarzynał dyfra). Wtedy też są możliwe 3 korki (a brakujący jeden wlew, to bagnet automatu).

4. Tej konkretnej skrzyni nie znam (i nie muszę, aby się wypowiadać), ale przypomina "Fiatowskie" (FPT) ze starszych modeli. Na pewno korek na imbusa przy wyłączniku wstecznego, to wlew. A dwa spusty, czemu nie (może pozwalają zlać więcej, to stąd dwie wartości w instrukcji). Na pewno (na 99,9%) można w ciemno odkręcać wszystko co wygląda jak korek i ma gniazdo na imbusa.

Za to uważać na zwykłe łby sześciokątne, bo to (też na 99,9%) NIE będą korki, tylko śruby (trzymające jakieś elementy wewnątrz skrzyni)!

Jak są 3 korki i nie wiadomo, czy wspólne (czy to jeden przedział), to można np. lekko dmuchnąć sprężonym powietrzem we wlew i ocenić skąd leci. Jak z któregoś spustu nie leci, to tam walnąć i słuchać (może się okazać, że to nie korek, a zaślepka).

PS
Nie uwierzę ci, że skrzynia nie ma żadnych oznaczeń. Słabo szukasz! Z tyłu mogą być na dyfrze (od strony grodzi - słaby dostęp).
Przykład (drugie foto w galerii): https://www.b-parts.com/auto-parts/engine-transmission/manual-gearbox-fiat-doblo-bus-263_-13-d-multijet-263axc1a-55241803-2009-11269984
https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/images/28551/original/48no8zldahh3lw835ys5b9wlcucp75i5.jpg

mutra
03-02-2023, 13:06
Przed założeniem tematu należy szukać w internecie. Jest pełno pytań o to (po polsku i na angielskim forum + filmy na YouTube).
Przykład: https://www.fiatforum.com/threads/1-3-mjet-gearbox-oil-change.459238/ Są obrazki (chyba z "eLearn"), do 2-3 różnych skrzyń.

1. Pismaki tworzące instrukcje często mylą litry z kilogramami (a to nie to samo w przypadku oleju, litr waży około 800-850 gramów).

2. W instrukcjach może być podana ilość oleju do nowej, całkowicie pustej skrzyni (później przy wymianie cały nigdy nie zlatuje).

3. Osobne przedziały są możliwe, ale to typowo w automatach (aby materiał ścierny z tarczek nie zarzynał dyfra). Wtedy też są możliwe 3 korki (a brakujący jeden wlew, to bagnet automatu).

4. Tej konkretnej skrzyni nie znam (i nie muszę, aby się wypowiadać), ale przypomina "Fiatowskie" (FPT) ze starszych modeli. Na pewno korek na imbusa przy wyłączniku wstecznego, to wlew. A dwa spusty, czemu nie (może pozwalają zlać więcej, to stąd dwie wartości w instrukcji). Na pewno (na 99,9%) można w ciemno odkręcać wszystko co wygląda jak korek i ma gniazdo na imbusa.

Za to uważać na zwykłe łby sześciokątne, bo to (też na 99,9%) NIE będą korki, tylko śruby (trzymające jakieś elementy wewnątrz skrzyni)!

Jak są 3 korki i nie wiadomo, czy wspólne (czy to jeden przedział), to można np. lekko dmuchnąć sprężonym powietrzem we wlew i ocenić skąd leci. Jak z któregoś spustu nie leci, to tam walnąć i słuchać (może się okazać, że to nie korek, a zaślepka).

PS
Nie uwierzę ci, że skrzynia nie ma żadnych oznaczeń. Słabo szukasz! Z tyłu mogą być na dyfrze (od strony grodzi - słaby dostęp).
Przykład (drugie foto w galerii): https://www.b-parts.com/auto-parts/engine-transmission/manual-gearbox-fiat-doblo-bus-263_-13-d-multijet-263axc1a-55241803-2009-11269984
https://bparts-eu.s3-eu-west-1.amazonaws.com/images/28551/original/48no8zldahh3lw835ys5b9wlcucp75i5.jpg
dzięki za wskazówki.
zasoby brytyjskiego forum przeszukałem zanim zadałem pytanie tutaj - bez jednoznacznych odpowiedzi. Serwisówka która jest do sciągnięcia ma schematy do doblo II do roku 2009 i żaden nie pasuje do tego co widziałem pod autem u siebie. Filmy na you-tubie są ale ponownie żaden nie pasuje do tego co jest u mnie. Znalazłem jeden z opisem wymiany sprzęgła w doblo z 2011 gdzie korki są w tym samym miejscu natomiast trzeci korek nie występuje. Dopiero jak @braval rzucił kodem skrzyni to znalazłem kilka filmików (głównie z pięćsetką) gdzie korki są dokładnie tam gdzie u mnie.



1. Pismaki tworzące instrukcje często mylą litry z kilogramami (a to nie to samo w przypadku oleju, litr waży około 800-850 gramów). masz 100% rację - ściągnąłem instrukcję ze strony producenta i tam jest wyraźnie napisane 2l/1.7kg W drukowanej wersji jest literówka.


3. Osobne przedziały są możliwe, ale to typowo w automatach (aby materiał ścierny z tarczek nie zarzynał dyfra). Wtedy też są możliwe 3 korki (a brakujący jeden wlew, to bagnet automatu).

4. Tej konkretnej skrzyni nie znam (i nie muszę, aby się wypowiadać), ale przypomina "Fiatowskie" (FPT) ze starszych modeli. Na pewno korek na imbusa przy wyłączniku wstecznego, to wlew. A dwa spusty, czemu nie (może pozwalają zlać więcej, to stąd dwie wartości w instrukcji). Na pewno (na 99,9%) można w ciemno odkręcać wszystko co wygląda jak korek i ma gniazdo na imbusa.

Za to uważać na zwykłe łby sześciokątne, bo to (też na 99,9%) NIE będą korki, tylko śruby (trzymające jakieś elementy wewnątrz skrzyni)!
i to właśnie chciałem wyjaśnić: widzisz np w szesciobiegowej przekładni w mazdzie mx5 śruba która trzyma wałek jest na górze skrzyni i jest na imbus 10mm a korki są szesciokątne. W swifcie sport 1.6 z LSD żeby zlać olej z dyferencjału trzeba zdjąć obudowę skrzyni mimo że korek spustowy jest a olej jest wspólny dla skrzyni i dyfra.

Zdjęcie które wrzuciłeś wygląda jak obudowa u mnie ale u mnie nie ma tam żadnych oznaczeń - z przodu, od spodu i od góry nic nie ma, z tyłu nie ma jak sprawdzić bo wybierak i elektronika zasłania dostęp (nawet lusterkiem)

Generalnie chyba już wiem co i jak ;) - dzięki za pomoc. Olej mam - będe wymieniał. Jak się coś wyjaśni w kwestii oznaczeń to zaktualizuje wątek.

fcp2019
18-02-2023, 22:19
Witam,

biegów C510.5
zielony in
czerwony out
klucz imbusowy 12

https://i.ibb.co/kSfpw0M/c510.jpg