PDA

Zobacz pełną wersję : Regulacja sprzęgła.Grande Puto 1.4/ manualny



bumar1
06-01-2023, 19:32
W moim GP uszkodziło się sprzęgło.
Wszystko jest zrobione i jest OK, chociaż pojawił się kolejny problem.
Sprzęgło jest nowe, widełki też ale aby wysprzęglić trzeba pedał wcisnąć aż do podłogi.
Nie reklamowałem jeszcze tego problemu u mechanika.
Mam jednak w związku z tym pytanie. Czy wałek od widełek, tam gdzie nałożona jest dźwignia wysprzęglania ma molet ?
Nie widziałem tego ale wydaje mi się, że mechanik mógł źle założyć dźwignię na molecie (jeżeli on jest).
Ale jeżeli go nie ma to co może być przyczyną tego głębokiego sprzęgła.
Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego w Nowym R

KOBRA
06-01-2023, 21:01
Na początek spróbuj odpowietrzyć układ

cycu3343
06-01-2023, 21:15
Siema! jestem nowy na forum ale chętnie pomoge.
Kolego zacznij od odpowietrzenia sprzegła poprzez odpowietrznik na wysprzegliku.
pisz czy pomoglo

GrandePunto8V
06-01-2023, 22:16
1. Łapa docisku ma występ ustalający na wałku (wieloklin jest, ale 2 zęby są połączone tworząc wpust/klin), jest tylko jedna pozycja montażu dźwigni.

2. Przy robocie sprzęgła zawsze trzeba wymieniać łapę (bo się wycierają miejsca kontaktu z łożyskiem docisku, będzie krzywo naciskać na "słoneczko") i jej tulejki, tam nie może być luzu wyczuwalnego ręką (po czasie się zrobi, ale w dniu montażu ma być nawet ciasno). Nowe tulejki plastikowe mają niestety rozrzut produkcyjny + wyrabia się otwór w korpusie skrzyni, przeważnie górny. Pewnie mechanik jak małpa wrzucił "wszystko nowe" (ale bezmyślnie, bez dbania o szczegóły) i teraz jest problem. Typowe u naszych "fachowców" zawodowych.

3. Sprawne sprzęgło nie ma prawa się zapowietrzać! To NIE jest normalne. Plastikowe siłowniki to dziadostwo, błędna konstrukcja (łamią się tłoczyska i/lub są wycieki = zapowietrzanie, z powodu przechylania się tłoka/uszczelniacza w trakcie pracy, co w hydraulice siłowej jest debilizmem, aby przechylać tłok w cylindrze siłownika). Należy zamontować metalowy wysprzęglik z niezależnym tłoczyskiem/popychaczem.
https://v.iparts.pl/000/104101-FEB/dokumenty/silownik-sprzegla-febi-bilstein.jpg
4. Żywotność docisku może skracać zalewanie skrzyni wodą/rozpuszczalnikami przy myciu, pracach typu uszczelniacz wybieraka (wada modelu). Otóż "dzwon" skrzyni posiada na górze otwór, tuż przy wybieraku. NIE mówię o otworze inspekcyjnym przy silniku (gumowa prostokątna zaślepka). Cokolwiek poleci po skrzyni, trafia do środka, prosto w łożysko docisku...
42506
Źródłem wody (nie do końca obojętnej chemicznie) na skrzyni może też być odpływ wody z półki akumulatora - wężyki w Grande są za krótkie (kikut, na oko z 10 cm)! Woda leci po skrzyni, w rejon mocowania (wieszaka) i dekla (stąd te dekle na końcu skrzyni tak gniją). Inne modele Fiatów z tamtych lat mają długie wężyki (ze 30-40 cm), chociaż półka identyczna.
https://autoczesci-jbt.pl/64539-thickbox_default/fiat-grande-punto-podstawa-akumulatora-55702622.jpg
To kolejna wada modelu związana z wodą (oprócz słynnych odpływów z podszybia lejących na alternator i za pompę ABS).
Sprawdźcie to wszyscy u siebie i do natychmiastowej poprawki (dać dłuższy wężyk).

bumar1
06-01-2023, 23:17
Witam,
bardzo dziękuję za obszerne wyjaśnienia (szczególnie od Grandeaapunto 8V). Mechanik faktycznie dał wszystko nowe. To znaczy widełki wysprzęglania, tulejki plastikowe oraz uszczelniacz wybieraka. Twierdził, że odpowietrzył układ wysprzęglika.
Obecnie mechanik znowu ma zamknięta. Ja nie mam garażu. Ale sprawdzę odpowietrzenie jak szybko się da.
Jeśli chodzi o odprowadzenie wody spodszybia to już to zrobiłem kilka lat temu ale tylko od strony alternatora. Nic nie wiedziałem o tej drugiej stronie i krótkich wężykach. Ten otwór prostokątny u góry obudowy skrzyni mam dobrze zamknięty "korkiem' gumowym.
Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam

GrandePunto8V
06-01-2023, 23:48
1. Na pewno ci się nie przyzna, że jedną z tulejek musiał wprasować (dobrze), a druga wpadła w dziurę luźno (źle). To nie ma nic (na razie, póki "wszystko nowe") do "brania" sprzęgła (nisko/wysoko), ale fachowe to to nie jest (nie przystoi "profesjonaliście").

2. Sprawdź najpierw nie odpowietrzanie, tylko wyciek, zdejmij ręką gumową osłonę wysprzęglika i będzie wiadomo - ma być sucho!
Nie ma czegoś takiego jak niewinne "pocenie się" = to jest wyciek, awaria, część kwalifikuje się do wymiany/regeneracji.
Tymczasowo można odpowietrzyć i chwilę pojeździć, ale jak jest wyciek to zamówić nowy siłownik (zalecany jak wyżej, wersja metalowa - uwaga, mogą być fabrycznie brudne, pył ze szlifowania/honowania cylindra, trzeba rozebrać i wyczyścić, NIE montować nowej części jak małpa, prosto z opakowania jeb do samochodu i gotowe).

3. Na pewno masz zatkany otwór o którym napisałem? Drugi otwór (zaznaczony na fotografii na czarno)! Mało kto o nim wie.
NIE fabryczna inspekcja (do ustawiania rozrządu, 0 stopni w starszych modelach), fabrycznie z zaślepką gumową, prostokąt.

bumar1
07-01-2023, 18:02
raz kolejny dzięki za szczegółowe informacje.Dziś byłem w sklepie zamówić siłownik (ten metalowy) ale do poniedziałku inwentaryzacja. W poniedziałek zamówię i po otrzymaniu zamontuję. Otwory wszystkie zamknięte.
Pozdrawiam.

GrandePunto8V
07-01-2023, 18:09
Ale obecny (pewnie plastik) cieknie, czy nie?
Tak na marginesie, te metalowe z jakiegoś powodu się trudniej odpowietrza, ale poza tym same plusy.

bumar1
07-01-2023, 21:57
Ten plastikowy nie cieknie ale i tak kupię ten metalowy.Mam już 68 lat i nie bardzo chcę i nie bardzo mogę zbyt dużo robić przy autku.
Tak przy okazji, będąc w sklepie i kupując różne części widzę, że faceci wchodzą do netu i otwierają jakąś stronę ze wszystkimi częściami. Np. skrzynia biegów rozłożona na czynniki pierwsze gdzie można zobaczyć wszystkie jej części. Czy może Kolega wie czy można tą stronę (program) ściągnać na swój komputer ?
W znacznym stopniu pomoże to przy identyfikacji części przy zakupach.
Pozdrawiam

GrandePunto8V
08-01-2023, 21:43
W przypadku Fiatów chodzi chyba o "EPER": https://www.google.com/search?q=EPER+online
Wersje online są biedne (znaczy przestarzałe bazy, ale model Grande jeszcze obejmują).
Aby mieć nowszą, to trzeba sobie radzić (znaleźć pirata z wersji DVD - rozpakowanie i instalacja niestety nie jest prosta).

krowka1978
08-01-2023, 21:48
Aby mieć nowszą, to trzeba sobie radzić (znaleźć pirata z wersji DVD - rozpakowanie i instalacja niestety nie jest prosta).
Nie ma nowszej na DVD od lat, jest tylko online na serwerach od FCA, za opłatą. Po DVD pojawił się KEYePER, który przez pewien czas był na forum, ale się zmył.
Link https://eper.parts.fiat.com/ - do rejestracji, a tym samym do opłacenia dostępu, trzeba podać NIP, czyli bez firmy krzywo jest.