Zobacz pełną wersję : Ducato/Jumper Zmiana lusterek manualnych na elektryczne.
Witam serdecznie.
Przeszukałem sieć i nie znalazłem odpowiedzi, zatem pozwolę sobie na założenie nowego tematu.
Mam co prawda Jumpera z 2013r, ale konstrukcyjnie to to samo co Ducato (prawie ;) ).
Rozebrałem dzisiaj lustro od strony kierowcy. manualne z czujnikiem temp. Okazało się, że pod panelem od szyb elektrycznych w miejscu, gdzie jest przełącznik do sterowania (regulacji) lusterek jest zaślepka, ale pod nią są wpięte przewody z kostką.
Teraz pytanie, czy po zakupie lusterek ze sterowaniem elektrycznym i po wpięciu pod kostki, lusterka ruszą??
Obecnie mam dwie kostki z lusterek i w każdej po parze przewodów ( jedna do kierunkowskazów, druga czujnik temperatury).
Czy ewentualnie będzie trzeba aktywować w BSI??
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Ja mam u siebie elektryczne lusterka, nie podejrzewałem nawet, że ktoś mógł wpaść na pomysł, żeby w tak szerokim samochodzie nie było to standardem. Ale rozważam instalację lusterek składanych. Tylko ja mam długie lusterka. Ale podejrzewam, że niewiele to zmienia, jeśli chodzi o elektrykę. I uruchomienie.
Podpinam się więc pod wątek kolegi lexmark :) Bo jakby nie patrzeć, dotyczy tego samego elementu. Chociaż jego dwóch funkcji.
Wszelkie uwagi, sugestie i informacje mile widziane :) No może z wyjątkiem 'znam kogoś, kto to zrobi'...
nie podejrzewałem nawet, że ktoś mógł wpaść na pomysł, żeby w tak szerokim samochodzie nie było to standardem. Ale rozważam instalację lusterek składanych.Ale podejrzewam, że niewiele to zmienia, jeśli chodzi o elektrykę. I uruchomienie.
Do składania luster jest chyba dodatkowa kostka na wiązce, taka płaska.
Mi tylko potrzebne info, czy to ruszy, czy trzeba odblokować to programowo, czy jeszcze gorzej, wymienić np bsi.
Do składania luster jest chyba dodatkowa kostka na wiązce, taka płaska.
Mi tylko potrzebne info, czy to ruszy, czy trzeba odblokować to programowo, czy jeszcze gorzej, wymienić np bsi.
Podejrzewam, że w moim przypadku dużo będzie trzeba dołożyć... Ale bez sensu inwestować czas (na szukanie części i sposobu) i środki, jeśli tego się nie da zrobić.
Wymiana BSI? wątpię. Jeśli już, to osiowanie proxi, jak z każdym nowym / wymienionym elementem. Ale to tylko moje przypuszczenia, nigdy nie dokładałem lusterek. Radio czeka w kolejce. I kilka innych rzeczy. Kolejka rośnie. Temperatura spada :(
U mnie jest wiązka do składania luster. Tak jak pisałem wyżej, jest pełna wiązka, tylko nie podpięte.
Grzanie luster, wymaga zmiany panelu z przyciskami (ten gdzie są awaryjne). Też się zastanawiam, czy tam jest tylko jedna wiązka std, a okrojone są tylko przysicki, czy im więcej przysików, tym wiązka rośnie....
Choć w teorii nie powinno tak być....
U mnie jest wiązka do składania luster. Tak jak pisałem wyżej, jest pełna wiązka, tylko nie podpięte.
Grzanie luster, wymaga zmiany panelu z przyciskami (ten gdzie są awaryjne). Też się zastanawiam, czy tam jest tylko jedna wiązka std, a okrojone są tylko przysicki, czy im więcej przysików, tym wiązka rośnie....
Choć w teorii nie powinno tak być....
To muszę się przy okazji dobrać u siebie :) Zobaczyć, jak ilość wtyczek wygląda w drzwiach i w lusterku :)
Dlaczego ogrzewanie lusterek miałoby wymagać zmiany panelu z awaryjnymi? To ono nie działa automatycznie, jak w innych samochodach? Z ogrzewaniem tylnej szyby lub przy odpowiednio niskiej temperaturze (jeśli ogrzewania tylnej szyby nie ma, jak w przypadku większości dostawczaków).
Szczerze mówiąc, to nie wiem, czy mam ogrzewane lusterka u siebie. Wiem, że są regulowane elektrycznie. Muszę zwrócić uwagę, teraz może będzie okazja, bo pogoda jest, jaka jest... :( A do końca weekendu będę się musiał raz czy dwa ruszyć.
Nie wiem właśnie czy działa automatycznie. Mam dostawczaka bez szyb w drzwiach. Zatem nie mam na panelu przycisku od ogrzewania szyby. W starym Ducato 2 miałem w grodzi i w drzwiach szybę i przycisk był do załączania. A jak w nowszym.jest , nie wiem.
Ja dzisiaj będę miał lusterko i manipulator do podpięcia na próbę, to zobaczę czy elektryka ruszy.
Wydłubałem dziś z drzwi manipulator. Ma w sobie dwa gniazda: ośmiopinowe do szyb (i mam nadzieję składania lusterek) i dwunastopinowe do sterowania 4 lusterkami (i mam nadzieję do ich ogrzewania).
Po wyjęciu panelu z guzikami od szyb okazało się, że jest nawet gumka do sterowania składaniem lusterek. Poniżej są styki i nawet LEDy do podświetlenia przycisku. Brakuje tylko jego. Właśnie zerknąłem na allegro i patrząc na ikonkę na przycisku zacząłem mieć bardzo mam mocne wątpliwości, czy na pewno ten przycisk służy do składania lusterek. Bo wydaje mi się, że raczej do zamykania / otwierania drzwi.
Mógłby ktoś potwierdzić? albo jeszcze lepiej powiedzieć, jak składają się lusterka w samochodach z taką opcją?
Do obu gniazd są podłączone wtyczki z kompletem kabli każda, o ile dobrze policzyłem. Skoro są dwie kompletne wiązki, to zakładam, że idą przynajmniej do ramy. Czy tam czegoś nie brakuje? nie mam pojęcia.
@lexmark jak u Ciebie? udało się ogarnąć? działa?
Kloit777
17-11-2022, 10:06
Aby działały składane lusterka musi być taki panel zastosowany:
42341
42342
Instalacji standardowo nie ma do składanych lusterek ( ja bynajmniej się nie spotkałem :(
Jedynie co to sporadycznie występuje instalacja w drzwiach do czujnika temperatury zewnętrznej.
U mnie właśnie jest ta płaska wtyczka i pełna wiązka 6 przewodów do składania.
Kloit777
17-11-2022, 12:28
To zakładaj , zrób osiowanie bo pewnie sam nie ruszy i powinno hulać :)
A orientujesz się jak bardzo się zamykają w kierunku szyb? Czy tak jak manualne, czy zostają "bardziej otwarte"?? Zależy mi, bo w garaż wchodzi z zapasem po 2 cm z zamkniętymi lustrami. Stare Ducato 2 było węższe i z rozpędu można było bez luster wjeżdżać ;-)
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Ja mam Jumpera. Łączę się poprzez elm327 i żółty adapter oraz AlfaOBD. Mam w ustawieniach do włączenia składania luster i do grzania. Nie widzę regulacji elektrycznej.
Teraz gdy uruchomię te funkcje, to czy w AlfaOBD, też muszę osiowanie proxy robić??
Aby działały składane lusterka musi być taki panel zastosowany:
42341
42342
Instalacji standardowo nie ma do składanych lusterek ( ja bynajmniej się nie spotkałem :(
Jedynie co to sporadycznie występuje instalacja w drzwiach do czujnika temperatury zewnętrznej.
To ja mam tylko tę dolną część z ośmiopinowym gniazdem. Ech, niepotrzebnie się napaliłem.
Dzięki za zdjęcie.
Pytanie, po jakiego grzyba mi sterowanie zamykaniem centralnego z drzwi, jak mam na panelu na konsoli, tam przy awaryjnych :D
Aż sprawdzę, czy tutaj też mi działa :D
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Teraz gdy uruchomię te funkcje, to czy w AlfaOBD, też muszę osiowanie proxy robić??
Wg mnie będzie potrzebne osiowanie proxy.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
U mnie właśnie jest ta płaska wtyczka i pełna wiązka 6 przewodów do składania.
Zazdro. Masz to podłączone? W sensie rozumiem, że nie masz manipulatora i silniczków w lusterkach, ale czy elektrykę dalej masz podłączoną. Gdzie ta wiązka idzie? z pozostałymi? Wrzucisz proszę jakąś fotę?
Na allegro regularnie zdarzają się elektrycznie składane krótkie lusterka :) Z długimi gorzej, ale też można trafić :)
Mam rozebrane tylko lustro od strony kierowcy. Tam są wszystkie trzy wtyczki z pełnym okablowaniem. Tj jedna jak u Ciebie wpieta do szyb i c.z. druga podpięta zamiast w manipulator to w zaślepkę i trzecia ta płaska co do składania idzie wisi sobie luźno.
Nie wiem czy właśnie tj spięte w bsi (tam chyba powinno być wpięte) ale skoro szyby są i c.z. to myślę że reszta kostek też jest podpięta.
Co do osiowania, właśnie doczytałem, że musi być zrobione. Tylko wyczytałem, że po osiowanie w fiat znika opcja mrugania kierunkowskazami z pilota (zamykanie otwieranie) bo przywraca do ustawień fabrycznych. Trzeba ponoć wprowadzać kod z karty. Ja nie mam karty do Jumpera. Autko przyjechali do mnie z D.
Mam rozebrane tylko lustro od strony kierowcy. Tam są wszystkie trzy wtyczki z pełnym okablowaniem. Tj jedna jak u Ciebie wpieta do szyb i c.z. druga podpięta zamiast w manipulator to w zaślepkę i trzecia ta płaska co do składania idzie wisi sobie luźno.
Nie wiem czy właśnie tj spięte w bsi (tam chyba powinno być wpięte) ale skoro szyby są i c.z. to myślę że reszta kostek też jest podpięta.
Co do osiowania, właśnie doczytałem, że musi być zrobione. Tylko wyczytałem, że po osiowanie w fiat znika opcja mrugania kierunkowskazami z pilota (zamykanie otwieranie) bo przywraca do ustawień fabrycznych. Trzeba ponoć wprowadzać kod z karty. Ja nie mam karty do Jumpera. Autko przyjechali do mnie z D.
Skoro jedno jest wpięte, to reszta na logikę też powinna. Oby było :)
Ja też nie miałem kodu. Pojechałem do serwisu Fiata, sprawdzili, że jestem właścicielem samochodu (w dowodzie rejestracyjnym, nie chcieli mi wydać przed rejestracją, nawet jak miałem fakturę zakupu samochodu z nr VIN) i wydali mi kod wydrukowany na kartce :) Potrzebowałem go do kluczyka.
Jak przy okazji znajdziesz na tej wiązce do składania jakiś numerek, albo jakbyś pstryknął fotkę, to będę wdzięczny :)
Jasne. Postaram się wkleić fotkę z etykietą, bo gdzieś wisi kartka na wiązce. Ale muszę wyjechać z garażu, o tam tyle światła.... Że prawi nic 😋
Ja nabyłem dwa lata temu z okazji BF czołówkę. Bo była w dobrej cenie. Nie myślałem, że tak często będę ją wykorzystywać :D Szczególnie przy samochodzie ;)
Z góry dziękuję ;)
Może być też sam numer, jak dasz radę odczytać.
Jednak numerów Ci nie podam, nie ma na wiązce kartki... Wiązka chowa się za płaty blachy i później pojawia się w gumie (przegubie) drzwi.
Tak wygląda ta wtyczka.
42345
Dzięki, będę musiał zajrzeć do tej gumowej osłony w drzwiach, ile mam tam kabli. No ale to już na wiosnę. Bo w taką pogodę jak dziś, to max. 15 minut na zewnątrz :D
No tak. Jest zimno i nie fajnie, aż strach ruszać plastyki, żeby nie popękały.
A zastanawia mnie grzanie luster, jest pewnie realizowane we wtyczce od czujnika temperatury. Ale czym to się włącza? Czy przycisk od grzania szyby? Czy sam się uruchamia jak spadnie temperatura?
Oj nie, nawet krócej. Po 15 minutach to już człowiek jak sopel się czuje :D
Byłem teraz chwilę, nie działa mi otwieranie / zamykanie centralnego zamka z tych styków, które mam 'schowane' pod przełącznikami od szyb. Problem z głowy :)
U mnie w małym samochodzie (który też nie ma ogrzewania tylnej szyby, ale wiem, że w wersjach z ogrzewaniem jest identycznie) ogrzewanie lusterek włącza się automatycznie po zapłonie, jak temperatura zewnętrzna spada poniżej 3 (albo 5) stopni. Lusterka muszą być sterowane elektrycznie i musi być czujnik temperatury zewnętrznej. W dodatku nic nie trzeba było włączać, aktywować, wystarczyło podmienić lusterka, założyć manipulator i włożyć instalację w drzwi, w karoserii już była gotowa.
Podłączyłem własnie interfejs pod złącze i to udało mi się zczytać z BSI to:
Heated Mirror: Not enabled
External Mirror Turn Signals: Not enabled
External Mirror Courtesy Lamps: Not enabled
Power Folding Mirror: Not enabled
i co ciekawe nigdzie nie ma opcji odnośnie sterowania /ustawiania tych luster.
Teraz jeśli dobrze rozumiem External Mirror Turn Signals: Not enabled to oznacza, tyle, że nie mam kierunkowskazu w lusterkach?? A mam ;-)
External Mirror Courtesy Lamps: Not enabled też jakaś dodatkowa opcja jakiś lamp w lusterkach, może doświetlanie jakieś??
External Temperature Sensor: Enabled ,a dalej w logu mam Not Enabled
można zwariować....
Kloit777
17-11-2022, 23:54
Pytanie, po jakiego grzyba mi sterowanie zamykaniem centralnego z drzwi, jak mam na panelu na konsoli, tam przy awaryjnych :D
Aż sprawdzę, czy tutaj też mi działa :D
Raffa a nie jest tak,że na drzwiach otwierasz centralny na tył auta a z konsoli tylko drzwi kierowcy i pasażera ?
Sprawdził bym ale mam doobel kabine P:
Chyba tak. Otwierasz pakę. Natomiast na panelu awaryjnym całość.
Z innej beczki. Próbował ktoś zamienić radia? Mam f250fl golas. Co chodzi mi po głowie to vp1 lub vp2. Gdzieś czytałem, że może nie ruszyć na body z Delphi.
Kloit777
18-11-2022, 00:03
A orientujesz się jak bardzo się zamykają w kierunku szyb? Czy tak jak manualne, czy zostają "bardziej otwarte"??
Tutaj masz ładnie pokazane https://www.youtube.com/watch?v=6_viC7MWAF0 od 1:20 do 2:30 minuty
Szkoda tylko,ze nie zamykają się z pozycji kluczyka :P
Jesteś wielki. Dzięki za filmik. O to chodziło. Ja szukałem i nic nie mogłem namierzyć.
Co do kluczyka. Dla mnie dobrze, bo wjeżdżam w garaż na zamkniętych i wyjeżdżam na zamkniętych. Nie zmieszczę się w bramę i przy ścianie.... Jakby się otwierało z kluczyka, to bym uszkodził. A tak bajka. Dla mnie petarda.
Nie wiem, czy jest jakaś różnica w otwieraniu centralki. Przyciski ukryte przy klawiszach szyb mi nie działają w ogóle. A otwierania tyłu z centralki nie mam, ja mam kontener niskopodłogowy, znaczy na platformie (tak to się chyba nazywa po polsku, po włosku piannale, po francusku plancher-cabine). Ale być może jest właśnie tak, jak mówicie. I dlatego mi nie działa.
Na tę chwilę przynajmniej. Będę dążyć do tego, żeby centralka otwierała mi boczne tylne drzwi, jak je wstawię :) Znaczy w sumie cały tył może otwierać. Chociaż z tylnymi drzwiami może być problem... Zobaczymy, jak to rozwiążę.
Courtesy lamp to jest podświetlenie po otwarciu drzwi. Nie wiem, czy ono w ogóle było dostępne w Ducato (może w jakichś osobowych?), a jeśli tak, to gdzie było źródło światła. Z nazwy wynika, że miałoby być też w lusterku. Myślę, że najprościej byłoby to zrobić, gdyby kierunkowskaz był LEDowy i zamiast części (1 -2 sztuki) byłyby białe diody, które świeciłyby do dołu, pod nogi. Ale to moje przypuszczenia, nie widziałem tego na żywo.
Ja wsadzam radio 2DIN na androidzie. Podłączałem wstępnie, działa. Muszę ogarnąć kable do kamery cofania i ukryć je na razie gdzieś pod deską, żeby na wiosnę wyciągnąć na tył i podłączyć.
Courtesy lamp czyli tak jak myślałem, że to doświetlanie "gleby" przy otwieraniu.
Co do radia. A ma tryb uczenia się przycisków z kierownicy? U mnie mam sterowanie radiem i w sumie się nauczyłem, że w os się łapie i macam za tym ;p a tu dupa brak... U żony w c3 jest manetka... Ale to nie to samo....
Mi chodzi po głowie vp1 lub vp2. Te na android są ok. Ale boje się Chińczyka.... Żeby się nie pierd***. Swoje kosztuje...
Z tego, co patrzyłem, większość chińczyków ma tryb uczenia przycisków na kierownicy. Pytanie tylko, czy to zadziała w drugą stronę. Czytałem (chyba nawet tu na forum, ale głowy nie dam, że można). Ja u siebie i tak musiałbym najpierw założyć multifunkcję, co mam gdzieś w planach, ale nie mam instalacji. A tu akurat jest więcej dłubania, bo i taśmę zwijaka trzeba wymienić... Zobaczymy.
Tanie chińczyki też są, ale android do normalnego działania potrzebuje przynajmniej 4 GB RAMu. Poza tym podobno wzmacniacze czy tam tunery FM mają kiepskie i kiepsko odbierają stacje.
No ale to u mnie świadomy wybór.
No więc odgrzeje temat.
Udało się podłączyć lusterko, działa elektryka od strzała po stronie kierowcy.
Jedynie po stronie pasażera, jest okrojona wiązka. Orientuje się ktoś gdzie w kabinie wpinana jest wiązka od strony pasażera? Chcę zobaczyć, czy po podłączeniu pełnej ruszy elektryka w prawym lustrze.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.