PDA

Zobacz pełną wersję : Rodzaje silników 1.2 8v



Tom89
26-06-2022, 22:07
Witam. Od niedawna jestem posiadaczem Fiata Punto II 1.2 8v. Nie zagłębiając się mocno w temat silnika, przy kupnie uszczelki pokrywy zaworów sprzedawca zapytał mnie jaka wersja silnika. I tu pojawia się moje pytanie i jednocześnie prośba o krótką charakterystyke poszczególnych wersji. Natural power, Bipower itd. W karcie pojazdu kod siknika to 188A4000.
Byłbym bardzo wdzięczny za rozwiązanie moich dylematów.

czech22
02-07-2022, 01:35
Wydaje mi się ,że te silniki mają tę samą pokrywę i tym samym uszczelka jest ta sama. Spiłuj stopki i problem nie powróci.

Tom89
04-07-2022, 12:44
Dziękuję za odpowiedź. A jeszcze jedno. Ile te stopki spiłować ? 1mm wystarczy czy więcej ?

GrandePunto8V
05-07-2022, 16:45
Może być przedział 0,5-1,5 mm. Wartość nie ważna (na początku zbieramy za mało, zawsze można zabieg powtórzyć, poprawić).
Bardziej chodzi o to, aby one były w miarę precyzyjnie zeszlifowane względem powierzchni przylegania uszczelki w okolicy danej stopki.
Aby uszczelka była równo dociskana.
Fabrycznie różnie może być, nie dość że stopki są za wysokie, to pewnie jeszcze nierówne.
Trzeba to zmierzyć i ewentualnie wyrównać, a nie tylko bezmyślnie poskracać (i to jeszcze wprowadzając przechył, na każdej stopce inny).
Robota niby prymitywna, ale ze szczegółami.

ambitny_pasjonat
10-11-2025, 21:51
Jak w ogóle ten silnik jest podatny na obciążenia ? Znosi doładowanie np. lub zmianę ustawień zaworów czy raczej średnia baza pod budowę czegoś mocniejszego ? ;)

GrandePunto8V
11-11-2025, 14:24
Jak każdy wolnossak średnia baza do czegokolwiek (są modyfikacje, mapy ECU, ale dają po 5-10 koni, aby spaliny zaliczył).
Są wariaty co robią tuningi, nawet turbo wsadzali do różnych FIRE 8V (i/lub jakieś tam "ostrzejsze wałki").
Tylko ktoś taki nie pyta na forach "jak" to wykonać. Nie gada, tylko działa.

Porada dla młodych (i nie tylko) początkujących: NIE zaczynamy od bredzenia/pytania o tuning, podnoszenie mocy, gdy jesteś świeżak (max. co zrobiłeś w życiu to wymiana oleju i klocków - i to jeszcze źle). Albo lamusy pytające czy dany silnik jest kolizyjny, czy nie (przeciętnego użytkownika nie powinno to interesować).

mlodybe
12-11-2025, 18:43
Pokryw jest przynajmniej 3.

Jest taka montowana na 4 śruby główne i dwie od "aparatu zapłonowego", są takie które maja 6 śrub głównych + 2 i as jeszcze silniki ze zmienna faza rozrządu.

ambitny_pasjonat
24-11-2025, 13:23
Chciałem tylko ogólnie wiedzieć jak jednostka znosi pracę pod obciążeniem mając na myśli modyf. układu dolotowego czy ECU ew kombinacje na zaworach. Fakt im więcej teoretycznie będziemy wiedzieć tym mniej zniszczymy/zepsujmy. Niektórzy niestety są zbyt narwani.. Ja akurat należę do tych którzy lubią testowac i zadawać pytania. Wszakże jednostki FIRE mają opinie mało awaryjnych ;)
Rozumiem więc, że użytkownicy nie mieli z tą jednostką więcej doświadczeń pod katem rozwoju.