PDA

Zobacz pełną wersję : Dziwny dźwięk pracy silnika



gemboy1987
24-03-2022, 19:31
Witam. Silnik przy pracy na biegu jałowym jak zarówno w czasie jazdy wydaje dziwny dźwięk. Po zdjęciu paska osprzętu dźwięk nie znika. Ktoś ma jakiś pomysły? Koło paska osprzętu delikqtni chodzi na boki przy pracy, lecz luzu na nim nie ma. W załączniku film41730

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka

gemboy1987
24-03-2022, 19:34
Silnik 1.2 69km

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka

GrandePunto8V
25-03-2022, 21:35
Do pewnego stopnia ten dźwięk (takie "jęczenie" jakby nałożone na typowe "cykanie" silników) jest normalne, dopuszczalne w rodzinie FIRE, ale tu nieco za głośne (kwestia nagrania).
Czy to twój pierwszy Fiat?
Sprawdź pasek rozrządu (w 1,4 8V są to 3 śrubki do odkręcenia, górna osłona), pęknięcia i gdzie się znajduje na kole pasowym rozrządu, czy np. ucieka na zewnątrz silnika (jest to oznaka nieprawidłowego naciągu, albo jest stary napinacz i/lub pompa wody, wtedy luzy na łożyskach powodują "ściąganie" paska z koła, plus efekty dźwiękowe mogą być).

gemboy1987
25-03-2022, 23:54
Poza Maluchem 15 lat temu to pierwszy Fiat. Zdążyłem ustalić, że jest to najprawdopodobniej pasek rozrządu, którego naciąg trzeba wyregulować. Ponoć paski wzmacniane włóknami są sztywniejsze i dają taki efekt. Autko już umówione do speca od włoskich maszyn na regulację.

Dzięki za odpowiedź. Już myślałem, że forum jest wymarłe.

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka

krowka1978
26-03-2022, 03:03
Skoro temat zszedł na pasek rozrządu. Czy był kiedykolwiek wymieniany? Doregulowanie naciągu paska nie jest normalną czynnością, gdy na czas następuje wymiana, a tym bardziej przy napinaczu automatycznym ze wstępnym napięciem. Pompę zawsze należy wymienić przy pasku, a jeżeli nie, to szybko się to zemści.

gemboy1987
26-03-2022, 05:17
Tak, kompletny rozrząd był robiony przy 103 tyś km (tak przynajmniej mówi naklejka i faktura). Teraz jest 113 tyś. Auto u mni jest od miesiąca, a dźwięk pojawił się parę dni temu.

Wysłane z mojego Mi 9T Pro przy użyciu Tapatalka

brawo2
26-04-2022, 11:17
Również podbije jeżeli można. Ostatnio zauważyłem podobny objaw u siebie 1.4 8v. Autko niedawno kupione, nie wiem kiedy rozrząd był wymieniany. Trochę ciszej ale występuje gdy doda się nieco gazu, podczas jazdy też słychać. Przy wciśniętym sprzęgle cichnie. Tutaj filmik z nagraniem https://www.youtube.com/shorts/zHJa1Ld7C9k. Myślicie, że to coś z rozrządem czy może alternator? Ciężko mi zlokalizować ten dźwięk.

GrandePunto8V
26-04-2022, 15:50
Porada ta sama jak wyżej. Sprawdź wizualnie pasek rozrządu, czy nie pęka i gdzie jeździ po kole ("od" czy "do" silnika).
Oraz stara metoda osłuchiwania na długi śrubokręt albo kawałek kija od miotły, przyłóż do ucha i szukaj źródła, dotykaj do elementów (typu klima) i słuchaj.
Minus metody, że może tego kija złapać i wciągnąć w pasek alternatora.
Klima sprawna?

szary1977
27-04-2022, 03:11
Sprawdź czy dźwięk nie dochodzi z górnej części rozrządu jak tak to prawdopodobnie KZFR. I sprawdź czy wał korbowy ma luz na osi jeżeli tak to pierścienie dystansowe się wytarły lub wypadły.

GrandePunto8V
27-04-2022, 15:50
Koło zmiennych faz "powinno" (gdy ma już jakieś zużycie) klepać ("kłapać") przy rozruchu, póki pompa oleju nie nabije układu. Po dłuższym postoju.
Gdy auto było zaniedbywane (a większość jest), czyli "long-life" w kwestii wymian oleju, to potrzeba nawet 3-4 normalnych wymian (co 10-12 tys. km), aby te efekty dźwiękowe uspokoić (nie do zera, to nie "naprawi" samochodu, ale można nim dalej normalnie jeździć, nie trzeba zmieniać wariatora).
A wały oba (i korbowy i rozrządu) mogą mieć luzy wzdłuż osi.

szary1977
27-04-2022, 17:45
Koło zmiennych faz "powinno" (gdy ma już jakieś zużycie) klepać ("kłapać") przy rozruchu, póki pompa oleju nie nabije układu. Po dłuższym postoju.
Gdy auto było zaniedbywane (a większość jest), czyli "long-life" w kwestii wymian oleju, to potrzeba nawet 3-4 normalnych wymian (co 10-12 tys. km), aby te efekty dźwiękowe uspokoić (nie do zera, to nie "naprawi" samochodu, ale można nim dalej normalnie jeździć, nie trzeba zmieniać wariatora).
A wały oba (i korbowy i rozrządu) mogą mieć luzy wzdłuż osi.

Nie do końca wał korbowy może mieć duży luz osiowy po to masz pierścienie dystansowe żeby nie latał za mocno na boki a jak masz zjechany choćby jeden pierścień to część wału ociera o korpus bloku i powoduje taki dźwięk, rozbierałem kilkanaście silników w których wyleciał pierścień bądź był wytarty i to powodowało taki dźwięk ( najczęściej wytarty jest pierścień od strony rozrządu z uwagi na wciśnięty pedał sprzęgła na postoju np. na światłach i wtedy docisk dociska pardzie wał w kierunku rozrządu i wyciera pierścień a z czasem potrafi on sam wylecieć) ale i miałem silniki w których wyleciały oby dwa pierścienie . Nie wiem jak jest dokładnie w fiacie z KZFR ale inne marki mają że klepie KZFR nawet jak nabije oleju, a co za problem żeby zrzucić rozrząd i sprawdzić czy KZFR nie ma luzu.

GrandePunto8V
27-04-2022, 21:31
Nigdzie nie twierdziłem, że może (czyli, że jest dopuszczalny, bo nie jest) mieć "duży" luz. "Może" znaczyło, że jest to prawdopodobne (i jest to stan awaryjny).
A rodzinie FIRE to częściej (przynajmniej w internecie) ludzie narzekają na silniki z Cinquecento i podobnych modeli z tych lat, że tam klepią wałki ale rozrządu, osiowo się opór (a jest tylko jeden) wyciera.