PDA

Zobacz pełną wersję : Panda II wymiana termostatu



berkut123
02-03-2022, 11:24
Wymieniłem termostat w Panda II silnik 1,2 60kM benzyna. Może komuś się przyda opis uszkodzenia . W zimie słabo działa ogrzewanie , można przejechać ze 20 kilometrów i nadal nie jest za ciepło , wskaźnik temperatury pokazuje temperaturę za niską. Jeżeli samochód stoi w miejscu ,a silnik pracuje temperatura rośnie , wskaźnik idzie w górę , ogrzewanie działa coraz lepiej . Przy jeździe w mieście ,przy częstych postojach , będzie to odczuwalne , temperatura będzie się wahać . Chłodnica robi się ciepła mimo tego że silnik się dobrze nie nagrzał . Termostat który wymieniłem zablokował się w położeniu "otwarty".
Wymiana jest dość prosta dla przeciętnego użytkownika . Potrzebne są klucze nasadowe do odkręcenia termostatu , elementu z cewkami wysokiego napięcia oraz obudowy filtra powietrza . Trzeba też się uporać z opaskami na węże gumowe (trzeba od razu kupić nowe opaski-te które są, mogą być jednorazowe ) . Jedna opaska do spuszczenia płynu na dole chłodnicy , druga przy samym termostacie ( przy chłodnicy niby jest szybkozłączka -czyli nie trzeba ściągać opaski , ale miałem z nią poprzednio kłopoty i wolę zdejmować opaskę) . W ciągu godziny (no góra dwóch ) uporamy się z wymianą . Najlepiej skorzystać z kanału , łatwo wylać płyn chłodniczy , ale można też wjechać prawym przednim kołem na cegłę czy coś masywnego i też da radę ( ja mam Pandę 4x4 trochę wyższą , to jest jeszcze łatwiej bez kanału). Jak korzystamy z cegły czy czegoś masywnego to zaciągamy ręczny ,wrzucamy wsteczny i próbujemy zepchnąć samochód - to metoda partyzancka ,dlatego się ubezpieczamy . Dostęp do samego termostatu jest dobry , nie potrzeba specjalistycznych narzędzi, klucze nasadowe najlepiej takie "szczupłe i długie " taka długa nasadka na mały rozmiar pokrętła. Mam samochód z klimatyzacją , wiem że są jakieś różnice przy wężach samej chłodnicy, tak czy siak , trzeba ściągnąć wąż leżący nisko przy chodnicy żeby zlać płyn ( nie było żadnych kłopotów z odpowietrzaniem itp).

dr0zda
19-04-2022, 19:15
Ja tylko dodam że w 1.2 69KM wymieniłem termostat bez odkręcania innych elementów, Wystarczy dobry komplet kluczy z kilkoma przedłużkami żeby dopasować się do wolnego miejsca pomiędzy cewkami a koszykiem na akumulator. Dość cwane jest zapięcie czujnika temperatury , najpierw wysuwamy do końca blokadę a potem naciskamy zaczep żeby odpiąć od spodu.

matrox
19-06-2022, 12:31
Dodam jako ciekawostkę że nie wszyscy "męczą się" ze ściąganiem przewodów wodnych aby opróżnić ukł. chłodzenia.
Wystarczy odkręcić odpowietrzniki i poprzez korek w chłodnicy wprowadzić wężyk którym wyciągamy płyn.
(zasysamy lub są specjalne tanie pompki ręczne do wypompowywania cieczy ze zbiorników)
I tu czas na najważniejszą czynność czyli: odpowietrzanie ukł. chłodzenia.
Proces można znacznie usprawnić idea metody jest mniej więcej taka jak w tym tutorialu:
http://www.youtube.com/watch?v=X6ZWW0xyEvI