Zobacz pełną wersję : kalibracja momentu obrotowego
milek1910
08-02-2022, 14:19
Witam. Jaka może być przyczyna że nie mogę zrobić w MESie kalibracji czujnika momentu obrotowego ? Dodam że jestem po wymianie czujnika skrętu. Przed też nie dało się zrobić. Kalibrację czujnika położenia robi bez problemu i nie mam żadnych problemów innych z programem. Kierownica po odpaleniu sama się lekko przestawia i ciężej się skręca w lewo niż w prawo a siła skrętu przy wyprostowanej kierownicy i nie dotykania jej jest 2nm. Myślałem że może to pomoże już sam nie wiem co robić. Jakieś pomysly ?
Wymieniałeś czujnik położenia i masz źle zamontowany .
szary1977
09-02-2022, 17:24
A jakie masz parametry kąta skrętu kierownicy kiedy masz kierownicę ustawioną na prosto?
milek1910
09-02-2022, 18:59
Teraz wiem o wiele więcej. Od 2009 szły kolumny wspomagania nowego typu i firma zablokowała możliwość kalibrowania ich poprzez program. Jedynie można wpiąć się w elektronikę ale to robią nieliczne serwisy. Pozostaje mi wysłać kolumnę do EPS w Gliwicach i oni mi skalibrują. Siłę skrętu pokazuje 2nm co jest spokojnie do skalibrowania stąd są te objawy wg firmy EPS.
szary1977
09-02-2022, 19:15
Według mnie nic nie trzeba kalibrować tylko trzeba rozebrać ponownie kolumnę i wymontować czujnik kąta skrętu i skalibrować dwie tarczę w tym czujniku za pomocą drucika który jest ww zestawie z nowym czujnikiem bo prawdopodobnie ktoś przesuną delikatnie dolną tarczkę w czujniku i dlatego masz siłę skrętu 2 nm . A tym masz prawdopodobnie kolumnę z czujnikiem który trzeba wlutować. To jest filmik co mówi o tym przypadku
https://youtu.be/ZESjEmtwueQ
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Też miałem auto z tym problemem ale to były świeżo zakupione auto przez klienta i podobno czujnik był wymieniony na nowy. Ale ja i tak wymieniłem czujnik na nowy i wszystko było ok a teraz zauważyłem że mógł być popełniony ten błąd (co w filmiku) przez wcześniejszego mechanika.
Ale może coś być w tym co mówisz bo znalazłem filmik z kalibracją kolumny twojego typu
https://youtu.be/rjKLcPyPUN4
szary1977
09-02-2022, 21:28
Znalezione na innym forum fiata:
Dodam trzy grosze dla ludzi, którzy będą wymieniać w.w czujnik w Grande po 2009r i podobnych (czujnik taśma lutowany do płytki).
NIE SUGEROWAĆ się "koła na wprost", ponieważ są frezy na całej kolumnie i nie można pomylić położenia kierownica-wspomaganie-przekładnia.
Najważniejsze jest NIE DOCISKANIE nowego czujnika przed ustawieniem czujnika momentu. Ta zaleczka nie ma wpływu i nią się nie sugerować.
U mnie wystarczył diagnoskop Delphi->wspomaganie->parametry->parametr 27 lub 28. Ustawiamy dolną część czujnika na 0NM (włączony zapłon) i wtedy dociskamy czujnik. Ustawienie ma mały i ograniczy skok (ok 15-20st) więc nie bać się kręcić. Najlepiej poćwiczyć na starym wymontowanym czujniku - wtedy będzie to dość logiczne. Cienki śrubokręt i cienkie palce niezbędne.
Uwaga duuużo cierpliwości przy ustawieniu, gdyż dosłownie wystarczy dmuchnąć i parametr skacze.
Jeśli trafiliśmy na 0NM nie trzeba nic kalibrować ani poprawiać. Będzie OK. Jeśli nie traficie i zostaniecie przy wyniku 2-4 i więcej NM kierownica po odpaleniu nieco skręci i będzie różnica przy skręcaniu lewo-prawo.
Uwaga, jeśli całkiem źle wpadnie to odpaleniu może urwać ręce.
ps. można kalibrować ze zdemontowanym airbagiem - kontrolka po złożeniu do kupy sama zgaśnie.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.