PDA

Zobacz pełną wersję : Hamulce bębnowe, wskazówka temperatury i nie tylko w 1.4 8V



Karol91
31-01-2022, 20:30
Szanowni Forumowicze!


Piszę z prośbą o opinie.

Po pierwsze: chcę doinwestować hamulce z tyłu. Wymieniłbym szczęki i oprzyrządowanie poza bębnami. Jeżeli będzie trzeba, to bębny też. Także proszę Was o komentarz. Może polecicie coś dobrego?

Druga kwestia: samochód wydaje się trochę zamulony. Oczywiście 8V nie jest wyścigówką, ale odnoszę wrażenie, że miał więcej mocy. W ubiegłym roku wymieniłem świece i przewody, mechanik miał też wyregulować luzy zaworowe, do tego wymieniłem siatkę na wydechu. Napisałem "miał wymienić" bo tak umówiłem się z nim i mam nadzieję, że to zrobił. Olej wymieniany regularnie. Staram się jeździć optymalnie. Na rozgrzanym od czasu do czasu wstawię mu trochę wyższe obroty. Myślałem o hamowni, ale nie wiem, czy to ma sens. Także też proszę o komentarz. W tym roku przypada mi wymiana filtra powietrza, ale to zrobię sam.

Trzecia sprawa: wskazówka od temperatury. Na dystansie około 14 km wskazówka od temperatury potrafi osiągnąć poziom temperatury roboczej, po czym trochę opadnie i znowu osiąga odpowiedni poziom. Oczywiście dmuchawa na 2-3 biegu, a temperatura na maksa. Czy takie zjawisko to coś niepokojącego? Wcześniej, tzn. poprzedniej zimy nie zauważyłem czegoś podobnego.

Z góry dziękuję i liczę na ciekawą dyskusję.

pablos_206
31-01-2022, 21:25
Hamownie bym sobie odpuscil. Jezeli chodzi o hamulce z tylu to na skp ci wyjdzie czy sa ok sily hamowania, rownomiernosc i opory toczenia. Moze byc tak ze cos trzyma auto na hamulcu np reczny i stad wrazenie mulowatosci. Sprawdz czy felga sie nie nagrzewa po dluzszej jezdzie bez hamowania. Jesli wychodzi ok to bym raczej nie ruszal bo cudów nie ma. Filtr powietrza ma znaczenie takze warto wymienic. Co do temp. to termostat do sprawdzenia i wymiany.

Karol91
01-02-2022, 11:09
Tydzień temu byłem na przeglądzie technicznym. Wszystko w porządku. Hamulce chcę doinwestować, bo zrobiłem już trochę kilometrów i myślę, że to optymalny czas. Jak najprościej sprawdzić działanie termostatu? Rozumiem, że w przypadku jego wymiany, wymienić termostat z obudową i oczywiście płynem chłodniczym?

Wysłane z mojego ELEGANCE 6 przy użyciu Tapatalka

Pioner
01-02-2022, 13:37
Bębny trzeba rozebrać i ocenić co trzeba wymienić, kupowanie części w ciemno nie ma większego sensu. Z tego co opisałeś termostat raczej kwalifikuje się do wymiany, przy sprawnym termostacie temperatura silnika nie ma prawa spadać zwłaszcza, że nie ma dużych mrozów. Termostat jest sprzedawany razem z obudową więc wymiana się całość (drogi nie jest), płyn chłodniczy jeżeli nie był wymieniany ostatnio też radzę wymienić.

Karol91
01-02-2022, 19:05
Jeżeli chodzi o hamulce, to jestem w stanie bez sprawdzania wymienić szczęki z osprzętem. Bez bębnów. Oczywiście jeżeli okaże się, że bębny też trzeba, to też. Płyn chłodniczy wymieniałem przy wymianie rozrządu, czyli w 2019 r. Od tamtej pory może dolewałem 2 razy. Poziom jest ok.

Wysłane z mojego ELEGANCE 6 przy użyciu Tapatalka

krowka1978
01-02-2022, 21:40
Eh, sprawdzić termostat jest łatwo. Wystarczy po odpaleniu na zimnym dotykać gruby przewód u góry chłodnicy - ten, który wyłazi z termostatu. Jeżeli będzie się nagrzewał od razu, to wiadomo - puszcza termostat. Termostat ma puścić płyn przy około 88stC.

malutki1989
02-02-2022, 10:09
Od tamtej pory może dolewałem 2 razy.
Jak dużo i jak często dolewasz płyn?

Co do słabego przyspieszania wyczyść zaciski z przodu. Po tym zabiegu powinno pomóc. Jeśli nie to razem będziemy szukać przyczyny, bo żona twierdzi, że u niej jest to samo.
Do tego pije trochę dużo płynu moim zdaniem, którego nigdzie nie ma. Był wyciek, bo króciec od termostatu pękł, więc termostat poszedł na wymianę, ale po wymianie płyn i tak znika.

Karol91
02-02-2022, 11:01
Jeżeli chodzi o temperaturę, sprawdziłem dziś na włączonym nawiewie, na 3, temperatura na maksa.
- po 5 km wskazówka osiąga poziom temperatury roboczej
- po 2,5 km wskazówka opada o dwie szerokości wskazówki poniżej temperatury roboczej
- po 2 km wskazówka znowu osiąga poziom temperatury roboczej
- po 2,5 km wskazówka znowu opada o dwie szerokości wskazówki poniżej temperatury roboczej
- po 3 km wskazówka znowu osiąga poziom temperatury roboczej
- koniec podróży

Później sprawdzę bez nadmuchu cieplego powietrza. Ale jasne, wymienię termostat. Żaden problem. Płyn też.

Jeżeli chodzi o płyn chłodniczy, to pierwszy raz dolalem po wymianie rozrządu, po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. A drugi raz to mogło być w 2021 r. w okolicach czerwca. Ale nie pamiętam dokładnie. Dolalem wtedy może 150-200 ml. Płyn został mi w bańce po wymianie rozrządu.

Wysłane z mojego ELEGANCE 6 przy użyciu Tapatalka

Karol91
02-02-2022, 11:02
Jakie zaciski z przodu wyczyścić?

Wysłane z mojego ELEGANCE 6 przy użyciu Tapatalka

malutki1989
03-02-2022, 09:46
Hamulcowe. Klocki blokują się w zaciskach i nie odpuszczają, jak nazbiera się dużo pyłu lub zabrudzeń.

GrandePunto8V
12-02-2022, 12:35
1. Temperatura - jak wyżej napisali, termostat do sprawdzenia.

2. Upewnij się co do tych luzów zaworowych, bardzo ważne w silnikach 8V. Utrata mocy to typowy objaw (+ czasem tendencja do przygasania).

3. Zaciski przednie rozebrać (wyjąć klocki) i oczyścić wszystko wizualnie (ale nie jak głąby co wszystko trą papierem ściernym, psują tak "tolerancje/pasowania" części). Ostrożnie.
Sprawny tłoczek musi się dać cofnąć gołymi rękoma, oburącz ściskasz i powoli powinno iść. Żadne narzędzia do cofania tłoczków nie są potrzebne!
Nawet przed demontażem klocków można się np. zaprzeć kolanami o tarczę i ciągnąć zacisk do siebie, też powinno się ruszyć.
Inna sprawa, że płynu nie powinno się cofać w układ (syf idzie w pompę ABS), prawidłowo należy go upuścić odpowietrznikiem.

4. Hamulce tylne są ładnie omówione tutaj: http://fiatpunto.com.pl/post852865.html#p852865 = wszystko w temacie.
Trzeba uważać na samoregulatory, kapryśny, wrażliwy element (zwłaszcza kwestia bimetalu). Układ się "rozjeżdża" lewo-prawo co ładnie wychodzi na wykresach sił z SKP (warto zbierać wyniki). Podobnie w przypadku uszkodzeń linek ręcznego - wykresy uciekają prawo-lewo i ręczny/nożny. W podanym przykładzie wymiana samoregulatorów (na oryginały) i linek ręcznego dopiero uspokoiła hamulce tylne.
To, że auto "przechodzi" przeglądy, NIE świadczy o tym, że wszystko jest "OK".

Karol91
01-03-2022, 18:12
Czy nieszczelność na wydechu może powodować utratę mocy? W przedziale ok. 2100-2300 rpm czuć i słychać wibracje.


Hamulce tylne ogarnięte ze szczękami, osprzętem i bębnami, z przodu na zaciskach w porządku, termostat wymieniony. Przy okazji olej silnikowy, filtr oleju, korek i filtr powietrza.

Wysłane z mojego ELEGANCE 6 przy użyciu Tapatalka