PDA

Zobacz pełną wersję : Pierwszy raz kupiłem Fiata... Fiata 500X 2.4l benzyna Multiair2 - wiedza tajemna



tomosky
29-10-2021, 16:53
Hej,

kupiłem Fiata 500X 2.4l Trekking Plus z przebiegiem 150tys km , już troche nim przjechałem od zakupu, ale mam wrażenie ze mogę pewnych rzeczy o tym aucie jeszcze nei wiedzieć. Pierwszy raz mam fiata, ogólnie pierwszy raz włoskei auto, czy z grupy FCA, pierwszy raz jakiś nowszy automat i czy jest jakaś wiedza tajemna którą powinienem posiąść, żeby auto sie lepiej sprawowało ?


Ogólnie z rzeczy które znalazłem (według których do tej pory serwisuje są ponizej):
- Olej silnika 0w20 z normą MS-6395 (ja leje LIQUI MOLY SPECIAL TEC AA 0W20 5L 9734 6739)
- Filtr oleju Knecht OC614 (to samo co do AR Gulia)
- Olej do skrzyni biegów Chrysler 948TE fabrycznie zalany jest MOPAR 8&9 SPEED ATF 68218925AA, po konsultacji z ASB Grudziadz zakupilem tańszy odpowiednik ZF Lifeguard Fluid 9 9HP (zrobiłem dwa razy wymiane statyczna z przebiegiem miedzy wymianami, mam w planach trzecią)
- Świece zapłonowe DENSO SK16HR11 (oryginalnie jeśli sie nie mylę szły MOPAR SP148183AC)
- Filtr kabinowy KNECHT LA889
- Filtr powietrza Filtron AP022/7


PS: mam przejsciowki i interfejs.

1. Czy kojarzycie czy w tym aucie jest filtr paliwa któy podlega okresowej wymianie, czy jest tylko ten w zbiorniku ?

2. Czy po odłączeniu akumulatora lub po wymianie oleju w silniku powinienem interfejsem zmienić jakąś flagę związaną z MA , wymusić adaptację?
Widzę, że niektórych wątkach ktoś cos o tym pisał (ogolnie o MA i nie wiem czy to sie tyczy tez 2.4).

3. Czy po zmianie oleju w skrzyni biegów powinienem wykonać adaptację (widziałem że chyba są dwie dostępne w aplikacji szybka i pełna)?

4. Czy jest ktoś na forum z Małopolskiego kto mógłby mi zrobić update oprogramowania w Silniku / Skrzyni / Radiu - czy na takie rzeczy w Fiacie raczejmuszę podjechać do ASO ?

5. Czy do Fiat 500X można zamontować hak ?

6. Czy ktos przerabiał temat wygłuszanai kabiny w 500X - jest to jedno z głośniejszych aut które miałem, ale to też piewszy crossover/SUV?

7. Czy po czyszczeniu przepustnicy jest wymagana jakaś adaptacja lub czy np powinienem po tym odłączyć akumulator (mam w planach zajrzenie tam)?

8. Czy są jakieś rzeczy w Fiacie 500X silniku 2.4 o które należy okresowo zadbać lub raz na jakis czas zajrzeć ?

9. W ASO mi ktoś powiedzial ze w tym aucie sie łańcucha nie wymienia i nei ma problemów z rozciąganiem ;-) ale np mam lekkie problemy (czasami) jak by z poszarpywaniem na wolnych obrotach, co by mogło sugerować rozrząd - czy można to jakoś sprawdzić, czy poprostu zaplanować sobie wymiane rozrządu "na zaś"


Z góry dziękuję za pomoc doświadczonych w temacie osob :-)

PS: ogólnie na początku narzekałem na Fiata, co ja kupiłem itd.... ale da sie to auto polubić :-) bardzo przyjemnie sie je użytkuje w mieście i na terenach podmiejskic

mehau
03-11-2021, 09:46
ad.9
Jesteś pewien, że to poszarpywanie pochodzi z silnika? Skrzynia ZF 9H lubi lekko szarpać. Taka jej uroda. Mówię z doświadczenia z Land Roverem, do którego też wkładają ten sam model.

koszyk24
06-11-2021, 10:39
Ad.2 Po wymianie oleju, wykonuje w AlfaOBD "Zresetuj zaawansowany automatyczny wskaźnik wymiany oleju"
Ad.3 Wymieniałem, nie robiłem żadnej adaptacji.
Ad.4 Też szukam;-)

vonski
06-11-2021, 17:48
Ad 5. AFAIK można

Tapatalk @ Huawei P30

Trump
11-11-2021, 16:25
Olej silnika 0w20 z normą MS-6395
Zgadza sie, ale tego oleju bedzie mniej lub bardziej ubywac.
Po latach produkcji, w tym roku, FCA USA znalazl rozwiazanie - klienci Jeepa i Dodga dostali juz zaproszenia na bezplatny software update i to, z relacji uzytkownikow, pomaga na pewno. Okazuje sie, ze najprawdopodobniej przy zamknieciu przepustnicy (cut off) powstaje takie podcisnienie, ze ten rzadki olej jest zasysany uszczelnieniami do komory spalania. Zmiana oprogramowania dotyczy podobno zmiany sposobu pracy modulu Multiair.


filtr paliwa
tylko w zbiorniku


Czy po odłączeniu akumulatora lub po wymianie oleju w silniku
po wymianie oleju tak


Czy po zmianie oleju w skrzyni biegów powinienem wykonać adaptację
Nie potrzeba, a nawet chyba jest niewskazane. Samo upuszczenie oleju i nalanie w to miejsce swiezego nic nie zmienia. Adaptacja jest konieczna tylko po wymianie jakiejs mechaniki lub elektroniki w tej skrzyni.


update oprogramowania w Silniku / Skrzyni / Radiu - czy na takie rzeczy w Fiacie raczejmuszę podjechać do ASO ?
Masz wersje spoza EU? To w ASO chyba nic nie zalatwisz z takim VINem...


Czy do Fiat 500X można zamontować hak ?
A dlaczego by nie?


Czy ktos przerabiał temat wygłuszanai kabiny w 500X - jest to jedno z głośniejszych aut które miałem, ale to też piewszy crossover/SUV?
Mialem sie za to wziac latem, ale czasu mi nie starczylo, a teraz to juz nie wiem, jak dlugo jeszcze bede jezdzil iksem, wiec temat upadl.
Zalezy z czego sie czlek przesiadzie do iksa... Wyciszenie jest przecietne, nawet jak na te klase, i tak - az sie prosi, zeby sie za to wziac.
Ten silnik jest szczegolnie glosny, wiec pod maske dajesz ekstra warstwe. Do tego trzeba wypelnic czyms blotniki. Albo pianka montazowa, albo jakas gabka budowlana nie chlonaca wody, tak sobie obmyslalem.
Oklejenie plastikowych nadkoli z obu stron. Prawdopodobnie da sie tylko czyms cienkim. Laczenia trzeba bedzie zasmarowac masa butylowa.
Wszystkie 5 drzwi, koniecznie!
Podloga bagaznika.
Ostatni etap, dla wymagajacych, to wypatroszenie calego srodka za wyjatkiem kokpitu. Najgorsze jest sciagniecie podsufitki...
Koszty nie sa jakies wielkie, ale ilosc pracy przeraza. https://www.bitmat.pl/ mialem juz upatrzony. Moze Allegro.
Oczywiscie sa warsztaty, ktore sie tym zajmuja profesjonalnie, ale wtedy koszt materialu x 4 albo x 5 i juz masz koszt calkowity takiej uslugi...


Czy po czyszczeniu przepustnicy jest wymagana jakaś adaptacja lub czy np powinienem po tym odłączyć akumulator
Mozna, ale nie trzeba. Wiem, ze niektorzy zglaszali eliminacje laga po samej kalibracji, bez czyszczenia, ale u mnie zadnego laga nie ma (51k km).
Chcesz wyjac i czyscic mechanicznie, czy zdjac te rure i wpuscic jakis siuwaks w spreju juz za przeplywomierzem powietrza? Jezeli masz normalny niemodyfikowany dolot z papierowym filtrem, to wielkiego syfu w przepustnicy nie zobaczysz. Pewnie od wewnatrz bedzie troche smaru.


W ASO mi ktoś powiedzial ze w tym aucie sie łańcucha nie wymienia i nei ma problemów z rozciąganiem ale np mam lekkie problemy (czasami) jak by z poszarpywaniem na wolnych obrotach, co by mogło sugerować rozrząd - czy można to jakoś sprawdzić, czy poprostu zaplanować sobie wymiane rozrządu "na zaś"
Generalnie z ASO to dalbym sobie spokoj, no chyba ze nie masz zadnego dobrego mechanika. Szczegolnie o tym silniku wiedziec ASO moze tylko niewiele, a ceny...
Lancuch solidny, krotki, w Stanach robia i 300-500k km bez wymiany. Oczywiscie sposob uzytkowania i czeste wymiany oleju sie klaniaja. Jakis modyfikator tarcia (szczegolnie przy 0W20) by sie przydal. Od 170k a 250k km ludzie zglaszali halas przy zimnym rozruchu - wymiana napinacza i slizgow pomaga i jest konieczna, zeby uchronic lancuch.
Poszarpywanie na wolnych obrotach to nie bedzie lancuch.


ale da sie to auto polubić :-) bardzo przyjemnie sie je użytkuje w mieście i na terenach podmiejskic
I tu sie musze zgodzic:redface:


Jesteś pewien, że to poszarpywanie pochodzi z silnika? Skrzynia ZF 9H lubi lekko szarpać.
Na wolych obrotach, na postoju?:rolleyes:


Ad.2 Po wymianie oleju, wykonuje w AlfaOBD "Zresetuj zaawansowany automatyczny wskaźnik wymiany oleju"
wiTECH i TEXA ma tylko funkcje service reset, przynajmniej w przypadku tego silnika.

krowka1978
11-11-2021, 23:03
Co do głośności, to na mojego nie mogę narzekać. Być może kwestia wersji. Co prawda 1.4 MA. Do tego dochodzi jeszcze kwestia jaką głośność mają opony.

PiotrekJ
12-11-2021, 01:05
W życiu bym nie powiedział że silnik jest głośny i mocno słyszalny w kabinie, na postoju go praktycznie nie słyszę. Do 120 km/h jest nieźle, później - no cóż, szumi.

krowka1978
12-11-2021, 11:58
Do 120 km/h jest nieźle, później - no cóż, szumi.
W moim mam relingi, przy bocznym mocnym wietrze słychać gwizdanie. Przy 140km/h też jest ok, można normalnie rozmawiać z dzieciakami siedzącymi z tyłu.

Trump
12-11-2021, 14:02
Co do wyciszenia, to nie jest zle i nie jest tez dobrze, ale jest wlasnie potencjal do poprawienia tego, jezeli nie ma zadnych denerwujacych swistow/gwizdow. Wszystko zalezy od od tego, gdzie i jak szybko sie jezdzi. No i oczywiscie wlasne oczekiwania.
Przejedzcie sie najnowszym Peugeotem 2008, jesli bedziecie mieli taka mozliwosc... Oczywiscie nie mam tu zadnego zgryzu i jestem realista - za nowego 2008 (i tak tylko przedni naped!) w podobnej konfiguracji mam 2,5 moich iksow;-)

Do 120 jest akceptowalnie, na autostradzie jest juz za glosno. Zaleznie od kierunku i sily wiatru, w tyle dachu robi mi sie czasem maly huragan (panorama) i na lusterkach tez moze byc glosnawo. Na chropowatym asfalcie jest tylko zle:tongue

2.4 MA brzmi przyjemnie do 120. Jednostajna jazda ze stala predkoscia do 120 to sa obroty w przedziale 1400-2000, bo skrzynia ma 9 przelozen. Niestety ten silnik przy przyspieszaniu warczy dosc glosno i nie ma sensu porownywac tu doladowanych 1.0, 1.3, 1.4 czy nawet 1.6, chociaz osobiscie nigdy nie jezdzilem. Taki jego urok, we wszytkich modelach, ale oczywiscie w malym iksie jest to najbardziej slyszalne. Uruchamianie na zimno, to budzenie potwora;-)
Do jazdy miejskiej/podmiejskiej moze byc. Zeby zredukowac glosnosc tego silnika trzeba zapodac pod maske specjalna mate pochlaniajaca i wypelnic blotniki, bo to co jest, nie jest wystarczajace.

500X
14-11-2021, 19:42
W wersji Cross z relingami przy bocznym wietrze niekiedy słychać lekki zwiększony szum.

Trump
15-11-2021, 05:08
Jesli relingi sa tylko wizualna atrakcja i irytuja akustycznie, to polecam zrobic, co sam kiedys zrobilem - odkrecic, dziury zaslepic (w moim przypadku zaslepki kosztowaly kilka zlotych) i przechowywac do czasu odsprzedazy grata:cool:

krowka1978
15-11-2021, 09:57
Jesli relingi sa tylko wizualna atrakcja i irytuja akustycznie, to polecam zrobic, co sam kiedys zrobilem - odkrecic, dziury zaslepic (w moim przypadku zaslepki kosztowaly kilka zlotych) i przechowywac do czasu odsprzedazy grata:cool:
Bez przesady, żeby aż tak przeszkadzały. Jeszcze czego, miałbym zdejmować coś co kupiłem w opcji pod bagażnik dachowy, którego ani razu nie założyłem od maja 2016, za to na Kropku nie raz rowery lądowały :crazy:

500X
15-11-2021, 14:21
Jesli relingi sa tylko wizualna atrakcja i irytuja akustycznie, to polecam zrobic, co sam kiedys zrobilem - odkrecic, dziury zaslepic (w moim przypadku zaslepki kosztowaly kilka zlotych) i przechowywac do czasu odsprzedazy grata:cool:

Bez przesady, do irytacji daleka droga :) To tak jakby dla redukcji wagi wyrzucić tylne siedziska, bo jeżdżę max w 2 osoby :)

Krzycho.
15-10-2022, 09:02
4. aktualizację oprogramowania może zrobić ktoś z dostępem do Witech'a online. Klika dni temu zrobiłem taką aktualizację (PCM i TCM) i mam wrażenie, że skrzynia zaczęła płynniej zmieniać biegi. Z tego co wiem, to elektronicy od aut amerykańskich mogą mieć taki dostęp.

misiekdemon
15-10-2022, 17:22
Ciekawe artykuły do poczytania.