PDA

Zobacz pełną wersję : Wymiana radia 2 din na 1 din



iron64
22-04-2021, 09:45
Chce wymienić fabryczne radio z nawigacją na zwykle radio 1 din.
To fabryczne jest pozbawione wszelkiej funkcjonalności, brak USB, brak bluetootha, brak AUX, brak wszystkiego istotnego dlatego chcę wymienic.
Pytanie zasadnicze, czy wystarczy mi ramka jak na tej aukcji https://allegro.pl/oferta/ramka-radiowa-1din-fiat-croma-06-2005-12-2010-9954630361
Czy potrzebuje jeszcze kabelków na ISO jak na tej aukcji https://allegro.pl/oferta/ramka-na-radio-iso-klucze-antena-fiat-croma-1din-9957558688
Radio mam Sony z innego auta.

lisekg
22-04-2021, 09:54
Jeżeli masz obecnie oryginalne radio - bez nawigacji to ono jest też 1 din i wewnętrzna kieszeń jest 1din więc tylko ramka. Problem jednak będzie taki, że komunikacja z oryginalnym radiem jest po sieci CAN, Nie posiada ono zasilania po wyłączeniu silnika/zapłonu. Tak więc będziesz musiał doprowadzić i tak zasilanie np z zapalniczki do radia... No i po wyrzuceniu radia zapewne zacznie migac licznik kilometrów bo komputer nie wykrywać będzie radia.. Wiec osiowanie Proxy ..

Zastanów się czy nie lepiej dokupić zmieniarkę elektroniczną z wejściami USB/AUX, Bluetoth, kart SD i podłączyć to pod oryginalne radio....

iron64
22-04-2021, 10:04
Mam fabrycznie radio z nawigacją.
Nie do końca zrozumiałem wątku z napięciem, czemu miałbym coś z zapalniczki ciągnąć?
Daj jakiś link do tej elektronicznej zmieniarki, ale jak znam życie to koszt komiczny będzie.

piniasty
22-04-2021, 20:44
Co do wymiany to zaden problem, sa tu na forum tematy o tym. Ramka odpowiednia i w miare potrzeby przejsciowki ISO i anteny, ale to zalezy od rada jakie wstawiasz. Zadnego zasilania nie trzeba ciagnac, nie wiem co sie przycmilo koledze z postu wyzej. Wszystko jest w kostce.

Oczywiscie przy nieoryginalnym radiu osiowanie trzeba zrobic komputerem zeby ci sterowanie ustawienia do licznika przeszly. I jak bedziesz chcial guziki w kierze uzywac to modul can za 150zl trza dokupic.

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

iron64
22-04-2021, 22:38
Dziękuję bardzo za tą odpowiedź. Serio.
Z wymianą jako taka jeszcze chwilę poczekam, muszę kupić kabel do osiowania, bo na starym kkl tego nie zrobię i wtedy wezmę się za wymianę radia.
Powiedz mi jeszcze proszę, czy po osiowaniu te parametry i ustawienia widoczne tylko na radiu będę miał na liczniku dostępne?
Szczerze mówiąc zaczynam żałować, że kupiłem Crome z takim radiem, a nie z tym zwykłym bez nawigacji. Ale kwestia czasu i ogarnę to jakoś. Tyle że radio takie jest jak dla mnie zwykłym utrapieniem, niczym innym.

malutki1989
22-04-2021, 23:01
Nie wszystko jest w kostce.

Fabryczne radio sterowane jest po CAN, niefabryczne radio tzw + po stacyjce.
W instalacji do radia nie ma tego sygnału. Z kolei pozostawienie podłączonego radia na stałym + w trybie standby prędzej, czy później doprowadzi do sytuacji, że nie będzie dało się odpalić auta po nocnym postoju.

Co do kostek, to nie będą potrzebne, jeśli Sony jest na ISO, co najwyżej przejściówka do anteny.

Jeśli nie potrzebujesz zestawu głośnomówiącego, to spróbuj tego https://allegro.pl/oferta/adapter-modul-bluetooth-fiat-grande-punto-bravo-9826652541 Ja jeszcze nie miałem czasu zamontować...

iron64
23-04-2021, 09:16
W tej chwili mam radio jak w tym linku https://allegro.pl/oferta/radio-nawigacja-gps-735419921-fiat-croma-ii-9447201420
Czy zaproponowany wyżej bluetooth zadziała z nim?

lisekg
23-04-2021, 11:45
Wymiana Navi na 1 DIn to:
- Musisz mieć kieszeń metalową wewnętrną na 1 DIN - obecnie masz 2 DIN
- Musisz mieć maskownice przednią 2 Din/1 DIN
- Musisz doprowadzić 12V do kostki ISO po załączeniu zasilania - w fiacie jest tylko12V na stałe i takie podłączenie zazwyczaj kończy się szybkim rozładowaniem akumulatora..
- Po podłączeniu radia 1 Din przestaną działać klawisze na kierownicy -Sa sterowane po sieci CAN i musisz kombinować z adapterami a nie wszystkie działają i sa dość drogie..
- Musisz "osiować"- zaprogramować po zmianie komputer bo będzie szukał radia
- Nie pamiętam czy przy okazji nie będzie problemu z ustawieniem daty i godziny na zegarach ..

Zastanów się nad tym wyborem.. U mnie działa od wielu lat zmieniarka z Alliekseprs do Fiata z tym navi..

iron64
23-04-2021, 14:15
Ja rozumiem @lisekg wszystkie Twoje argumenty, są oczywiście słuszne i je rozumiem, no może poza tym zasilaniem, bo tego nie rozumiem. Z racji tego, że zasilanie +12v jest doprowadzone do radia. Zielono-czerwony przewód to jest.

Niemniej każdy lubi coś innego. Sterowanie z kierownicy mam w nosie, ramki i zaślepki do ogarnięcia po niedużych kosztach.
Po prostu to radio jest słabe i w zasadzie nie oferuje nic ciekawego dla mnie i zaczynam żałować zakupu Cromy, choć minęło ledwo kilka dni.
Jeśli osiowanie załatwi mi sprawę to dni tego radia są policzone już.

Jeśli nie to chyba dni Cromy u mnie są policzone. :( Tylko co w zamian? Nie bardzo jeszcze wiem, ale to radio działa mi na nerwy, a antena to już doprowadza do szału wręcz.

truszczol
24-04-2021, 21:56
Podepnę się pod temat z pytaniem. Czy z kolei jak przejdę z radia Blaupunkt (oryginał Croma), na Navi to pojawi się jakiś problem ? Czy też konieczne będzie osiowanie ? Czy radio Navi będzie się domagać kodu ? Bo większość sprzedawanych nie ma kodu. I czy trudno jest je rozkodować ?

@r2r
25-04-2021, 00:34
Po zmianie z oryginalnego radia na CONNECT Nav+ jest do zrobienia:
1. doprowadzenie do kostki radia zasilania "po stacyjce"
2. zwykła antena na dachu obsługuje tylko stacje radiowe - więc aby korzystać z GSM i GPS trzeba wymienić antenę z okablowaniem na "zintegrowaną" lub w tańszym wariancie podłączyć uniwersalną antenę GPS; aha do korzystania z GSM przydałby się jeszcze mikrofon
3. kod (Master Code) jest potrzebny do uwierzytelnienia w sieci CAN samochodu po uruchomieniu "radia" po przekręceniu kluczyka (punkt 1.) - info wg instrukcji strona 19.
Kod nie jest wymagany gdy "radio" jest uruchamiane z przycisku - ale wtedy może być problem z informacjami z sieci CAN.
Rozkodowanie - uzyskanie kodu nie jest proste i tanie...ale można spróbować "wymazać" kod przez aktualizację oprogramowania/firmware (do tego jest wymagany sprawny napęd CD w navi i odpowiednio nagrana płyta z firmware i ewentualnie druga płyta "setup" do ustawienia/zmiany języka np. na Angielski,Włoski,Francuski,Niemiecki,Hiszpański,Po rtugalski)
4. osiowanie proxy - bo licznik w tablicy rozdzielczej "miga"
5. inne problemy: brak AUX, stare mapy (na płycie CD) - ostanie chyba rok 2016

piniasty
25-04-2021, 08:16
Liseq i malutku, co wy za przeproszeniem pierd..... W kostce jest i zasilanie stale i zasilanie ze stacyjki. Tylko sa one we fiacie w innych miejscach w porownaniu do standardowej kostki iso. Dlatego napisalem, ze w zaleznosci od radia przejsciowka iso lub przelozenie kabelka. Ja to przerabialem juz , bo mam radio 2din niefirmowe to chyba wiem.

Tak, po osiowaniu ustawienia auta dostepne w radio przejda do licznika. Przynajmniej wiekszosc.

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

@r2r
25-04-2021, 22:10
...w mojej kostce ISO nie było zasilania po stacyjce tylko stałe :-(

W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyłam do eLearn, gdzie jest to dokładnie opisane - wszystko zależy od tego z jakim radiem Croma opuszczała fabrykę - oczywiście to jest stan teoretyczny (zgodny z dokumentacją); z opisów na forum wiemy, że czasami montowane były elementy nie zawsze zgodne z dokumentacją dla danej wersji...

Opis z eLearn (zasilanie na pinach "A" w kostce ISO):
Wersja CONNECT NAV+ / zintegrowany Radiotelefon CONNECT NAV+
A7 - zasilanie bezpośrednio z akumulatora - F23 (B001)
A4 - zasilanie przez wyłącznik zapłonu (INT z centralki Blokady Kierownicy) - F49 (B002)
A8 - masa

Wersja przystosowanie do RADIOODTWARZACZA
A7 - zasilanie przez wyłącznik zapłonu (INT z centralki Blokady Kierownicy) - F49 (B002)

Wersja RADIOODTWARZACZ / RADIOODTWARZACZ HI-FI
A4 - zasilanie bezpośrednio z akumulatora - F23 (B001)
A8 - masa

więc jeżeli zmieniamy zwykłe radio BLAUPUNKTA na CONNECT NAV+ należy (w kostce ISO radia) pin A4 przenieść do A7 a do A4 doprowadzić (kabelek) zasilanie po stacyjce z F49 (skrzynka bezpieczników pod kierownicą)

oczywiście przed zmianami pinów / podłączeniem innego radia należy sprawdzić miernikiem (czy żarówką 12V z kabelkami) gdzie i jakie mamy "prądy" ;-)

piniasty
25-04-2021, 22:31
Nie musiałrm nic doprowadzać. Wystarczy sprawdzic miernikiem gdzie jest napiecie (+) i ktore znika bo wyłączeniu stacyjki. Nawet nie zajrzalem do zadnego elerna bo to wsxystko na radio jest naklejone.

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

@r2r
25-04-2021, 22:52
Nie musiałrm nic doprowadzać. Wystarczy sprawdzic miernikiem gdzie jest napiecie (+) i ktore znika bo wyłączeniu stacyjki. Nawet nie zajrzalem do zadnego elerna bo to wsxystko na radio jest naklejone.

A jakiego typu radio miałeś w "oryginale": zwykłe czy navi?
U mnie nie było zasilania po stacyjce tylko stałe z akumulatora (zwykłe radio Blaupunkt)...sprawdzałem miernikiem
Do eLearna zajrzałem bo chciałem się upewnić, że porady w innym wątku (dotyczącym radia/navi) pociągnięcia zasilania po zapłonie do kostki ISO z F49 są prawidłowe.
Hm...na żadnej navi nie widziałem naklejki z opisem złącz/kostki ISO...na zwykłym radiu jest taka naklejka (u mnie jako A4 jest UB - napięcie podtrzymania czyli z aku)

iron64
26-04-2021, 05:48
U mnie też naklejki nie ma na radiu, ale zasilanie jest. Dzięki panowie za odpowiedzi. Poznaję dopiero to auto i niektóre aspekty są mocno denerwujące.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Podepnę się pod temat z pytaniem. Czy z kolei jak przejdę z radia Blaupunkt (oryginał Croma), na Navi to pojawi się jakiś problem ? Czy też konieczne będzie osiowanie ? Czy radio Navi będzie się domagać kodu ? Bo większość sprzedawanych nie ma kodu. I czy trudno jest je rozkodować ?

Jak zmienię radio to mogę ci je sprzedać wraz z codem, anteną i kompletem płyt, jesli jesteś/będziesz zainteresowany rzecz jasna.

koperrr
26-04-2021, 09:15
Do swojego Blaupunkta dołożyłem adapter bluetooth i śmiga muza z telefonu.Z tyłu radia wpina się kosteczkę podpina do kabla zasilającego i wszystko.

lisekg
26-04-2021, 12:50
Kolego "piniasty" Nie znam twojej specyfikacji ale w Fiacie różne rzeczy się zdarzały i w twoim roczniku może było tak jak piszesz.... Nie mniej jednak Radia W Cromie nie mają 12V po stacyjce bo sygnał o tym czy jest zapłon czy też niema jest po sieci CAN.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Ja rozumiem @lisekg wszystkie Twoje argumenty, są oczywiście słuszne i je rozumiem, no może poza tym zasilaniem, bo tego nie rozumiem. Z racji tego, że zasilanie +12v jest doprowadzone do radia. Zielono-czerwony przewód to jest.

Niemniej każdy lubi coś innego. Sterowanie z kierownicy mam w nosie, ramki i zaślepki do ogarnięcia po niedużych kosztach.
Po prostu to radio jest słabe i w zasadzie nie oferuje nic ciekawego dla mnie i zaczynam żałować zakupu Cromy, choć minęło ledwo kilka dni.
Jeśli osiowanie załatwi mi sprawę to dni tego radia są policzone już.

Jeśli nie to chyba dni Cromy u mnie są policzone. :( Tylko co w zamian? Nie bardzo jeszcze wiem, ale to radio działa mi na nerwy, a antena to już doprowadza do szału wręcz.

:cool: Kolego "iron64" to twoje auto więc to ty masz się w nim czuć dobrze. Jeżeli radio nie odpowiada to wymień radio a jeżeli nie odpowiada auto to auto, mi to wszystko jedno ;-)
Wielu wymieniało już radia i ja też ale 2-ga stronę czyli z zwykłego na Navi jakieś 9 lat temu. Dzisiaj faktycznie to nie jest najlepszy wynalazek i dlatego dołożyłem u siebie kilka lat temu wzmacniacz BOSE (zresztą jest na ten temat osobny wątek) + zmieniarkę cyfrową. Problem z FM najczęściej wynika z zgnitego wzmacniacza w podstawie anteny. Tam często tez antena GPS-u gnije.

Ale co kto lubi ;-)

iron64
27-04-2021, 05:33
Akurat zgodnie z zasadą złośliwości rzeczy martwych, u mnie jedynie antena FM działa tak, że nawet jeżdżąc po Łodzi nie wszystkie stacje mam, a te które mam szumią. Oczywiście antena GPS działa fenomenalnie, tylko dlatego, że zwyczajnie jej nie potrzebuję. Złośliwość jak wspomniałem. ;)
Ok, dzieki Wam za odpowiedzi. Teraz chwile muszę poczekać na ramki i biorę się za wymianę. Pewnie jeszcze coś się wydarzy to dopiszę.

lisekg
27-04-2021, 09:56
Akurat zgodnie z zasadą złośliwości rzeczy martwych, u mnie jedynie antena FM działa tak, że nawet jeżdżąc po Łodzi nie wszystkie stacje mam, a te które mam szumią. Oczywiście antena GPS działa fenomenalnie, tylko dlatego, że zwyczajnie jej nie potrzebuję. Złośliwość jak wspomniałem. ;)
Ok, dzieki Wam za odpowiedzi. Teraz chwile muszę poczekać na ramki i biorę się za wymianę. Pewnie jeszcze coś się wydarzy to dopiszę.

Więc zapewne zgnił wzmacniacz 12V. Możesz to sprawdzić wchodząc w tryb serwisowy navi. Tak z czystej ciekawości. Nic to nie kosztuje :cool:
https://youtu.be/4td2du-P4EI

https://youtu.be/4td2du-P4EI

iron64
27-04-2021, 13:12
Już tam zaglądałem, czytając wątki o kłopotach z tym radiem trafiłem na procedurę wejścia w tryb serwisowy. Wszystko poza antena FM jest ok, a antena FM jest error.

lisekg
27-04-2021, 14:36
Jak będziesz wymieniał radio to nie zapomnij o tej antenie bo ona a dokładnie ten zepsuty u ciebie wzmacniacz potrzebuje 12V z radia więc nie zadziała z nowym radiem jak nie wymienisz podstawy anteny na inną... Dostęp jest bez zdejmowania podsufitówki, musisz zdjąć gumową uszczelkę bagażnika i dwa szare boczki ( są na zatrzaskach) a następnie lekko odgiąć podsufitówkę... Ja u siebie wiele lat temu założyłem potrujna antenę do GSM/CB-radia / FM a sam wzmacniacz ukryłem pod dachem aby mi nie zgnił :cool:
To częsta przypadłość po latach w tych antenach czy to z GPS-em czy tez bez niego ;-)

iron64
21-07-2021, 20:23
Zmieniłem radio i od wczoraj w końcu gra tak jak powinno. W sensie łapie fale. Pozwolę sobie opisać pokrótce, bo u mnie wcale nie problemem była antena.
Ogólnie zacząłem od wymiany anteny. Z racji, że te Fiatowskie są dość drogie kupiłem taką od BMW. Pozbawiona jest jedynie anteny GSM, ma FM i GPS a koszt 119 za nową. No i po zamontowaniu nowej grało dokładnie tak samo jak na starej, czyli prawie wcale. Mieszam w Łodzi i ogólnie nie ma tutaj problemów z odbiorem, ale na tym moim sprzęcie o Muzo.fm można było zapomnieć całkiem, Antyradio jako tako grało, ale oczywiście radio z ryjem grało jako jedyne wyśmienicie, ponownie złośliwość.
No, skoro nowa antena nie przyniosła efektu to przegląd zacząłem starej anteny. Wzmacniacz zgnity nie był, ale po oczyszczeniu styku płyty wzmacniacza z batem nastąpiła lekka poprawa. Lekka na tyle, że Muzo.fm czasami było słychać.
Następnym krokiem była wymiana radia na 1 din z poprzedniego auta, tam grało wyśmienicie, w Cromie znów lekka poprawa, ale Muzo.fm pół na pół, Anty jako tako grało. No i wtedy nastąpił wkurw już. No bo antena ok, przewody ok, radio zmienione, napięcie na wzmacniacz FM jest, co do diaska.
W przypływie złości zacząłem wyciągać bezpieczniki po kolei i w pewnym momencie Muzo zagrało rewelacyjnie. Sprawdzam inne stacje, rewelacja. Nawet lepiej niż w poprzednim aucie (a może to tylko placebo było). No w każdym razie bezpiecznik był od wideorejestratora Xiaomi. Xiaomi kurka wodna napsuło mi tyle krwi. Przetwornica impulsowa od tego chińskiego szitu robiła taką sieczkę z radiem FM. W poprzednim aucie tez go miałem, ale tam nie było problemu. W Cromie jak widać kłopot jest masakryczny.
Zarówno antena jak i radio jest w pełni sprawne u mnie. Jeśli macie podobne kłopoty zacznijcie od tego na czym ja zakończyłem. Nie słuchajcie, że zgnił wzmacniacz FM, zacznijcie od najprostszych rzeczy.
Miałem już alternator wyciągać i oddawać na regenerację, ale to po prostu chiński badziew był winny.

I jeszcze jedno dopiszę, radio 1 din sprawdza się u mnie lepiej, ma po prostu wszystko co potrzebuję, natywną obsługę USB i bluetootha. Nie mam sterowania z kierownicy, ale nie zależy mi na tym. Za to w półkę pod radiem mogę teraz wmontować sobie gniazda USB do zasilania telefonu choćby. Oczywiście z mojej perspektywy to bardzo dobre rozwiązanie, ale jak wiadomo każdemu zależy na czymś innym. ;)
Po wymianie radia nie robiłem jeszcze osiowania, pewnie zrobię, ale licznik nie miga i nic złego się nie dzieje.

piniasty
23-07-2021, 16:50
Co to za rejestrator byl dokladnie? Ja mam xiaomi 70mai bez wyswieylacza, podlaczony pod usb i nic nie zakłóca. Co do radia yo mam wmontowanw 2din bo kamerke moglam podlaczyc z tylu. Gniaxda usb mam zamiast tych na zapalnuczke

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

iron64
25-07-2021, 05:53
Moja jest taka, https://www.xiaomi4you.pl/produkt/kamera-samochodowa-xiaomi-70mai-smart-dash-cam-pro/
Ale nie specjalnie ma to znaczenie czy nazywa się X czy Y, chodziło mi o to, żeby sprawdzić najpierw inne możliwości niż radio i antena. Poza tym pytanie o to jak się nazywa, jest trochę chybione, bo skąd pewność, że tak samo spitolone są przetwornice w mojej i twojej nawet jeśli byłyby takie same modele? ;) Ja się wcale nie upieram, że moja jest najlepsza, a nawet pójdę dalej, nie kupię więcej szajsomi.

piniasty
25-07-2021, 22:25
No ja nam tą bez monitora. Wszyscy te kamerki chwalą więc troche raczej szajsrm nie ma vo tego nazywać. Moja jest podłączona do usb od radia i nic nie zakłóca.

Co do manetki i świateł mijania to tak jak kolega napisał, kabelek urwany.

Wysłane z mojego SM-N975F przy użyciu Tapatalka

iron64
26-07-2021, 11:13
Wiesz, ja nie chwaliłem jej od samego początku. Nawet pomijając zachowanie w Cromie, to oprogramowanie tej kamery jest fajansem. Nie podoba mi się to, że rezerwuje sobie część karty na zachowane nagrania i kolejna część na zdjęcia. Po co?
Dla porównania w Mio cała przestrzeń karty jest dostępna, przy czym zdjęcia i nagrania że zdarzenia są zablokowane przed skasowaniem poprzez założenie flagi na plik. Rozwiązanie sensowne i nie wymagające dziwnych rzeczy.
W szajsomi, masz część karty zupełnie niewykorzystana i nie wiadomo po co.
Ok. Obiektyw ma spoko, ale cała reszta poczynając od tego co napisałem wyżej jest bardzo słaba.
Kupiłem tą kamerę za niewielkie w sumie pieniądze, bo trafiłem na wyprzedaż na Ali, do tego kupony itd. ale jakbym wiedział wcześniej o tych wadach, to nie kupiłbym jej.
Ale to zupełny offtop wyszedł już.

piniasty
11-05-2022, 14:22
Opis z eLearn (zasilanie na pinach "A" w kostce ISO):
Wersja CONNECT NAV+ / zintegrowany Radiotelefon CONNECT NAV+
A7 - zasilanie bezpośrednio z akumulatora - F23 (B001)
A4 - zasilanie przez wyłącznik zapłonu (INT z centralki Blokady Kierownicy) - F49 (B002)
A8 - masa

Wersja przystosowanie do RADIOODTWARZACZA
A7 - zasilanie przez wyłącznik zapłonu (INT z centralki Blokady Kierownicy) - F49 (B002)

Wersja RADIOODTWARZACZ / RADIOODTWARZACZ HI-FI
A4 - zasilanie bezpośrednio z akumulatora - F23 (B001)
A8 - masa

A widzisz , to się wyjasniło. Ja miałem Connect Nav ;)