PDA

Zobacz pełną wersję : Montaż haka w 500X



synod74
05-04-2021, 16:45
Jak w temacie - ktoś coś poleci? Jakieś doświadczenia? Chcę korzystać z bagażnika rowerowego montowanego w ten sposób.

tomacias
06-04-2021, 11:05
Jak w temacie - ktoś coś poleci? Jakieś doświadczenia? Chcę korzystać z bagażnika rowerowego montowanego w ten sposób.

Kupiłem i zamontowałem hak steinhof. Montaż prosty idealnie pasuje pod wszystkie otwory montażowe i technologiczne. Wymagane jest zdjęcie zderzaka więc mogą być potrzebne dodatkowe spinki które zdarza się że ulegają zniszczeniu podczas demontażu. Dostęp do kanału znacznie ułatwia pracę, choć nie jest konieczny. Wymagane jest nieznaczne podcięcie zderzaka około 5x 10 cm, chyba nawet niewidoczne w przypadku zdjęcia haka. Montaż wiązki również bezproblemowy jednakże, w dostępnych zestawach przewody muszą zostać przedłużone aby jakoś estetycznie umieścić centralkę, więc warto uzbroić się w dodatkowe przewody. Kupić centralkę pod wejście 13 pin bo raczej nie przejdzie już rejestracji przy 7 pin.
Przyczepkę co prawda dość lekką można ciągać, ale pod bagażnik rowerowy się sprawdza, nawet rowery na bagażniku nie wystają poza obrys samochodu. Wymagana dodatkowa tablica rejestracyjna ( 57 zł).

mehau
06-04-2021, 12:45
Przy wyborze haka pod platformę trzeba patrzeć na nacisk na kulę. Zwłaszcza jeśli chce się wozić e-bike'a

krowka1978
06-04-2021, 13:27
Przy wyborze haka pod platformę trzeba patrzeć na nacisk na kulę. Zwłaszcza jeśli chce się wozić e-bike'a

Obciążenie kuli haka powiadasz? W papierach patrzyłeś jakie może być maksymalne? Producent samochodu też ma swoje do powiedzenia. Dużego wyboru nie ma, całe 60kg:!:

mehau
06-04-2021, 15:27
Obciążenie kuli haka powiadasz? W papierach patrzyłeś jakie może być maksymalne? Producent samochodu też ma swoje do powiedzenia. Dużego wyboru nie ma, całe 60kg:!:

i wystarczy :)

Przykładowo, Thule VeloCompact 3+1 też ma 60 kg ładowności. Piszę po prostu by sprawdzać ten parametr przy zakupie, w tańszych produkcjach może być z tym problem (nie wiem czy akurat w hakach dla fiata).

steyr
12-04-2021, 13:35
Generalnie producenci haków homologują haki do danego modelu na takie obciążenie jakie deklaruje producent pojazdu.

Abramsik
27-04-2021, 13:03
Jako że przymierzam się do zakupu 500X i także (wzorem min. aktualnie posiadanego haka Westfalii pod bagażnik rowerowy) analizowałem dostępność dedykowanych do tego modelu haków znalazłem to: https://www.westfalia-automotive.com/pl/produkty/hak-holownicze/fiat-500-x/306196900113-950/ . Nacisk na kule ma 95 kg co uważam, za bardzo dobry wynik. Jak wspomniałem w Cromie mam dedykowany do modelu hak Westfalii o max. nacisku na kule 100 kg. Biorąc pod uwagę samą masę platformy (u mnie ok. 24 kg) + 3 rowery po ok. 17 kg jest jeszcze bezpieczny zapas, którego przy wspominanym haku o max. nacisku 60 kg. już nie ma. Miom zdaniem dla bezpiecznego przewozu rowerów 3 rowerów na platformie max. dopuszczalny nacisk na kulę nie może być mniejszy niż 80 kg. "Moja" wspomniana "100" pozwoliła mi trzykrotnie bez problemów zabrać na wakacje w Chorwacji.

krowka1978
27-04-2021, 13:29
Miom zdaniem dla bezpiecznego przewozu rowerów 3 rowerów na platformie max. dopuszczalny nacisk na kulę nie może być mniejszy niż 80 kg. "Moja" wspomniana "100" pozwoliła mi trzykrotnie bez problemów zabrać na wakacje w Chorwacji.
Twoje zdanie nie ma nic do rzeczy. Producent jasno mówi, że max. 60kg można obciążyć kulę haka w 500X i koniec - co z tego, że hak może więcej? Jeżeli 60kg jest za małą wartością, to pozostaje wybrać takie auto, które będzie miało odpowiednio dużą wartość.
Uprzedzając, maksymalne obciążenie dachu w 500X to tylko 50kg.

W papierach nie podali , czy obciążenia kuli dotyczy fabrycznie zainstalowanego (tak, było w opcji w 2015 i 2016), czy dokładanego.

Abramsik
27-04-2021, 13:49
Producent jasno mówi, że max. 60kg można obciążyć kulę haka w 500X i koniec
Podzielisz się źródłem tych informacji?
Inna sprawa, że jak pisze user steyr

Generalnie producenci haków homologują haki do danego modelu na takie obciążenie jakie deklaruje producent pojazdu. Wydaje się, że tak renomowany producent jakim jest Westfalia nie ignorował by tak drastycznie danych producenta.

krowka1978
27-04-2021, 13:51
Podzielisz się źródłem tych informacji?
Instrukcja obsługi.

Przed chwilą zajrzałem również w wyciąg homologacji mojego auta (nie ma haka) i jest co napisano:

19. Technically permisible maximum static vertical mass at the coupling point: 60kg
Daje to do zrozumienia, że dotyczy również dokładanego haka.

Abramsik
27-04-2021, 13:55
Właśnie sprawdziłem> W Cromie wg. instrukcji str.141 max. obciążenie kuli haka wynosi 70 kg. Jak pisałem, mam zamontowany dedykowany hak Westfalii o max. obciążeniu 100 kg. I z doświadczenia wiem, że wszystko działa poprawnie i bez szkody ani dla samochodu ani przewożonej platformy z 3 rowerami. Jak widać teoria troszkę mija się z praktyką.

krowka1978
27-04-2021, 14:15
Właśnie sprawdziłem> W Cromie wg. instrukcji str.141 max. obciążenie kuli haka wynosi 70 kg. Jak pisałem, mam zamontowany dedykowany hak Westfalii o max. obciążeniu 100 kg. I z doświadczenia wiem, że wszystko działa poprawnie i bez szkody ani dla samochodu ani przewożonej platformy z 3 rowerami. Jak widać teoria troszkę mija się z praktyką.

Nie do końca. Jest jeszcze margines dla nacisku dynamicznego. Dane producenta są dla nacisku statycznego, czyli auto stoi w miejscu, nie buja się.
Trudno powiedzieć jak zachowają się podłużnice (do nich przykręca się hak), gdy przekroczony jest statyczny nacisk na kulę o 30-40kg, lub więcej, a dojdzie do tego jeszcze dynamiczny. Teoretycznie podłużnice powinny dać radę, ale czy punktów mocowań nie wykrzywi? Ogólnie jakiś zapas jest, tylko producent nie podaje jaki.

Jeszcze jedno, dla wiązki haka Westfalii jak dobrze pamiętam trzeba zrobić jedną dziurę w nadwoziu :roll:

Jeżeli planujesz hak w nowym aucie, to dowiedz się, czy nie ma dostępnej opcji fabrycznej.

Abramsik
27-04-2021, 14:42
Jeżeli planujesz hak w nowym aucie, to dowiedz się, czy nie ma dostępnej opcji fabrycznej.
Będę miał to na uwadze.:idea:
Inna sprawa, że biorąc pod uwagę moje aktualne potrzeby (2 rowery) to i te 60/70 kg nacisku raczej wystarczy. Ogólnie rzecz biorąc sprawa haków i platform rowerowych wcale nie jest tak prosta i oczywista w stylu "mam hak to wszystko na niego założę" szczególnie w aspekcie dłuższych tras. Na krótkich "regionalnych" to to i może "hulać" ale w długą wakacyjną trasę raczej sam osobiście bym się nie wybierał z hakiem o dopuszczalnym nacisku max. 60 kg a na nim platforma i 3 "dorosłe" rowery.

sympatyk
28-04-2021, 00:04
Trudno powiedzieć jak zachowają się podłużnice (do nich przykręca się hak), gdy przekroczony jest statyczny nacisk na kulę o 30-40kg, lub więcej, a dojdzie do tego jeszcze dynamiczny. Teoretycznie podłużnice powinny dać radę, ale czy punktów mocowań nie wykrzywi? Ogólnie jakiś zapas jest, tylko producent nie podaje jaki. - jestem tego samego zdania;
dużo pisze się o strefach zgniotu, bezpieczeństwie , ale niektóre konstrukcyjne blachy ...uginaja się przy dokręcaniu śrub i to średnim momentem
Producenci aut nie chcą odpowiedzialności za poczynania użytkowników -
500X auto m.średniej wielkości z lekkim i wcale nie pancernym tyłem, a sam kompletny hak już dużo waży

Trump
28-04-2021, 21:12
Troszkie zbocze z tematu;-) ale najlzejszy 500x po FL wazy katalogowo 1395 kg, czyli dokladnie tyle samo co najlzejszy Peugeot 3008 FL. Nie moze wiec byc tak zle;-)
Podczas mycia Peugota czy Forda poszycie nadwozia sie poddawalo:redface: