Zobacz pełną wersję : jak z trakcją 500x w śnieżnych warunkach ?
sympatyk
17-01-2021, 15:11
napiszcie Koledzy jak spisują się wasze 500x na śliskim , czy na śniegu ?
czy auta z FWD mają w standardzie kontrolę trakcji ? czy trzeba mieć pomocników lub łańcuchy ?
zakładam, że zimowe "buty" założone
Zachowuje się tak samo jak każde inne cywilne auto FWD. Jedyna różnica to większy prześwit
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
PiotrekJ
17-01-2021, 16:53
Raczej wszystkie dzisiejsze samochody mają kontrolę trakcji. Na pewno na sporcie bardziej mieli kołami i pozwala na niewielkie uślizgi. W trybie AW - najlepiej przenosi moc na przyśpieszenie samochodu.
sympatyk
17-01-2021, 18:07
Raczej wszystkie dzisiejsze samochody mają kontrolę trakcji. ???
np, 500L pop star nie ma,
stąd moje pytanie czy crossoverem 500x można spokojnie zjechać na śliskie podłoże i...wyjechać na asfalt - bez dodatkowego mielenia kołami
mnie nie chodzi o "zmulenie mocy "w trybie AW, ale o poprawę trakcji auta przy ślizgającym się jednym kole
PiotrekJ
17-01-2021, 22:43
Jeździłem nawet 20 letnim Passatem, który miał ASR. Dziwne, jeśli nie ma tego w 500L. No trakcja się na pewno poprawia w trybie AW.
sympatyk
17-01-2021, 23:03
20 letnim Passatem, który miał ASR
znajomy zamawiał nowego Passata w 1998r , żeby było ASR musiał wziąść 1,8T z bogatym wyposażeniem i prawdę mówiąc w nowym aucie działało to tak sobie ,
parę lat temu jechałem LR Freelanderem z 2001, który miał zdjęty wał na tył , jak ruszał na śliskim gdy jedno koło zaczęło buksować auto zaraz jednak pojechało choć wcale obrtów silnika nie dławiło -zapaliła się wtedy kontrolka TC w zestawie wskażników
zapytałem bo jak auta mają system ABS to i modyfikacja o TC nie stanowi problemu tym bardziej w takim aucie co niby może pojechać polną drogą
rozumiem, że to rozbija się o konkretną dopłatę :?:
natomiast instalowanie m.in trybu AW to taki ersatz dla podwójnego dywanika pod pedałem gazu , tylko tak ładnie nazwane
Jako, że lubię samochody 4x4, to jakoś bardzo przejąłem się systemem Traction+ w naszych Fiatach. Zgodnie z opisem i reklamą (sic.) ma on przybliżać jazdę 500X FWD do wersji AWD.
Niestety to totalna ściema, wręcz uważam, że np. Opel Astra, czy Ford Focus lepiej sobie radzą na śliskim, a nie mają żadnych buńczucznie nazwanych systemów.
W VW Golfie który ma elektroniczną szperą mogę naprawdę dojechać dużo dalej niż 500X, a przecież Traction +, to taka fiatowska wersja elektronicznej szpery.
sympatyk
17-01-2021, 23:30
tak niektóre auta , w zależności od dociążenia przedniej osi napędzanej potrafią ciągnąć zaskakująco dobrze ,
natomiast kontrola trakcji wykorzystując układ Absu powinna po prostu przyblokować kręcące się koło względem stojącego - i uwaga niezależnie od zużycia opon, czy faktu niewłaściwe opony -
teraz sobie przypominam , że 500L powinna mieć m.in kontrolę trakcji , ale na śliskim (starsze opony) nie ma problemu z buksowaniem jednej strony i niechęcią do ruszenia
krowka1978
18-01-2021, 00:45
Jak jest z ASR? Przy wyprzedzaniu na śniegu but w podłogę i jedzie jak trzeba :food: Oczywiście wszystko z zachowaniem zdrowego rozsądku.
Warto zauważyć, że ASR w 500X inaczej zachowuje się przy ruszaniu, czy toczeniu się, a jazdą przelotową. Brak możliwości wyłączenia, stąd automatyka ustala co i jak.
np, 500L pop star nie ma,
W EU ESP, aka ESC, stal sie obowiazkowy dla noworejestrowanych od 11.2014, tak wiec wszystkie iksy juz jakas "nianke" maja.
PiotrekJ
18-01-2021, 12:05
stal sie obowiazkowy dla noworejestrowanych od 11.2014
Dokładnie to miałem na myśli.
sympatyk
18-01-2021, 13:39
W EU ESP, aka ESC, stal sie obowiazkowy dla noworejestrowanych od 11.2014, tak wiec wszystkie iksy juz jakas "nianke" maja.
tak tylko,ze ten wyłącznik szumnie ASR-em nazwany- to jakaś opcja ESP -owszem przydatna w trakcie jazdy, ale jak już sobie ruszymy,
w instrukcji bajki o dobrym jednakim, bieżniku itp - brakuje tylko wskazania o wiaderku z żużlem
podtrzymuje chodziło o wsparcie ruszania auta, które ma być suvem , nawet jak nie ma napedu na 4 koła, sam prześwit można powiększyć nawet plaskaczom
ASR, osobiscie wole skrot TC od Traction Control, jest wlasnie najczesciej integralna czescia calego systemu, opartego na czunikach ABS. Moze to dzialac lepiej lub gorzej, ale fizyki nie oszukasz, z napedem na jedna os i na wzniesieniach tym bardziej nie.
Pewien uslizg musi byc, bo jak jest naprawde slisko, nie pojechalbys nigdzie, gdyby system dlawil moment obrotowy na kolach tak, zeby uslizgu nie bylo. Takze nie bardzo wiem, jakiego wsparcia oczekujesz.
rajtkezjusz
18-01-2021, 18:36
tak tylko,ze ten wyłącznik szumnie ASR-em nazwany- to jakaś opcja ESP -owszem przydatna w trakcie jazdy, ale jak już sobie ruszymy,
w instrukcji bajki o dobrym jednakim, bieżniku itp - brakuje tylko wskazania o wiaderku z żużlem
podtrzymuje chodziło o wsparcie ruszania auta, które ma być suvem , nawet jak nie ma napedu na 4 koła, sam prześwit można powiększyć nawet plaskaczom
raczej crossover ,a to taka zabawka jest
sympatyk
18-01-2021, 18:39
osobiscie wole skrot TC od Traction Control, jest wlasnie najczesciej integralna czescia calego systemu, opartego na czunikach ABS. Moze to dzialac lepiej lub gorzej,
pisałem wyżęj chodzi mi o TC - ale w wersji działającej , gorzej mnie nie interesuje jak to w 500L ,
jak pomiędzy napędzanymi kołami jest mech. różnicowy to na śliskim (pod jednym z kół ) robi kiepską robotę , aby temu zapobiec stosuje się blokadę mech różnicowego mechaniczną lub elektron. z wykorzystaniem ABS-u czyli właśnie TC - prawidłowo działając wyhamowuje buksujące koło ( bez dławienia momentu obrotowego ) który trafia na drugie koło z lepszą przyczepnością i auto rusza, a system jeszcze trochę pilnuje równomierności kręcenia się kół,
tak pod sporą górę auto może się nie wciągnąć , gdy obydwa napędzane będą buksowały i braknie 4x4
wierz mi są auta, które mają TC działający , na który w wielu przypadkach można liczyć - jak nie wierzysz popytaj posiadacza Freelandera jak ma czynny ABS to TC bajka
Kolego Rajtkezjusz , jak zabawka to droga , jak płaci się za to że ma w wyposażeniu ...to niech działa
zwłaszcza , że mała modyfikacja programowa i fizyczna pompy ABSu znikomo kosztuje producenta
Rozumiem, tylko blokady mechanizmu roznicowego na rynku ze swieca mozna szukac, w tym segmencie i budzecie to raczej zapomnij. W grupie FCA to chyba Jeep Cherokee Trailhawk bedzie najtanszy:redface: Predzej i taniej jakies zwykle 4x4 znajdziesz.
sympatyk
19-01-2021, 22:25
chyba mnie nie zrozumiałeś -nie chodzi mi o mechaniczną szperę, tylko o Traction Control elektroniczny system wykorzystujący ABS -rozumiem że 500X jest takim crossoverem który w wersji FWD ma lub chociaż w bogatej wersji mieć powinien, wczoraj opisałem swoimi słowami ,
pózniej znalazłem w Autokulcie art. A.Szczęsnego, który opisuje to podobnie w artykule o ASR ; ale cytuję;
"Kontrola trakcji jako szpera lub blokada
Hamowanie ślizgających się kół nie zawsze jest uzupełnieniem, ale bywa funkcją podstawową systemu ASR. W niektórych autach (sportowych lub terenowychâââokreślenia często na wyrost) kontrola trakcji działa głównie z wykorzystaniem hamulców, bez ingerencji w pracę silnika lub z ingerencją w ograniczonym zakresie. Dzięki temu uzyskuje się efekt zwany elektroniczną blokadą mechanizmóu różnicowego lub po prostu elektroniczną szperą. Jak to działa?
Otóż jak wiadomo, tradycyjny mechanizm różnicowy zawsze rozdziela moment obrotowy po równo na oba koła (lub osie). Przez to na śliskiej nawierzchni, nawet gdy stoi na niej tylko jedno z kół, samochód ma ograniczoną możliwość ruszenia z miejsca, bowiem oba koła dostają tyle momentu, ile jest w stanie przenieść to ślizgające się. Przez to samochód nie może ruszyć z miejsca.
Do akcji wkracza tzw. elektroniczna blokada. Następuje przyhamowanie ślizgającego się koła, ale bez ujmowania mocy silnika, dzięki czemu powstaje sztucznie wygenerowane obciążenie, symulujące lepszą przyczepność koła ślizgającego się. To też sprawia, że i na drugie koło, znajdujące się na przyczepnym podłożu, trafia większy moment obrotowy. Jeśli jest on wystarczający do wywołania ruchu pojazdu, to ruszy on z miejsca. "
Zobacz jak to działa na poniższym wideo: to chyba nie w temacie,
dalej ;
"Niestety funkcja opisana wyżej działa w ograniczonym zakresie i tylko do pewnego obciążenia. Układ hamulcowy nie może blokować ślizgającego się koła całkowicie przez dłuższy czas, a moc silnika jest w pewnym stopniu ograniczana. Ma to na celu chronić zarówno hamulce jak i układ napędowy przed nadmiernym obciążeniem. To też dlatego elektroniczna blokada nigdy nie będzie tak skuteczna jak tradycyjna mechaniczna, a przy długotrwałym działaniu może dojść do przegrzania hamulców. W prawdziwych samochodach terenowych kontrola trakcji stanowi więc jedynie uzupełnienie systemu blokad."
p.s. pewne określenia Autora mi nie pasują, np; "trafia większy moment obrotowy" wg mnie moment obrotowy dopiero trafia bo przecież koło dotąd stało -
- dzisiaj robiłem parę prób 500L na śliskim podjezdzie ; przy obr.siln.~1700 rzeczywiście chwilę buksowało jedno koło , póżniej pomrugała kontrolka ESP w zestawie wskażników i pomału auto zaczeło ruszać, zaraz zwolniło napęd i ponownie ta sama sekwencja, wracając zagrzanym autem efekt był mniej odczuwalny - więc ja określam działanie jako-tako
- żeby nie było, parę dni temu na szybko przestawiałem Citroena , był już śnieg na uliczce i też buksował chwile przy ruszaniu
sprawdzę to jeszcze :roll:
Norberth
03-02-2021, 14:37
Potwierdzam, Traction+ w naszych Fiatach nic nie daje.
A mialo byc tak pieknie;-)
https://www.youtube.com/watch?v=Crt7UboTO6A&feature=emb_logo
"A mialo byc tak pieknie"
haaaaaa
Oj naoglądałem się takich filmików przed zakupem, człowiek stary i wciąż ..... ulega reklamom.
sympatyk
06-02-2021, 23:20
zbliżają się kolejne dni zimowe; z większym śniegiem :lol:; , mam co do 500L i jej trakcji już trochę więcej zaufania ,
niestety w Citroenie trakcja na lepszych oponach ...gorsza , wyłączanie, włączanie ESP przy ruszaniu na śliskim ...nie pomaga, trzeba włączyć ..doświadczenie ;-), owszem Citro z grudnia 09 -choć stan wzorowy -słowa diagnosty z Pt
a propos filmiku ; jak sobie przypominam , we Freelanderze nie trzeba było nic przyciskać , w analogicznych sytuacjach mrugała kontrolka TC i auto jedzie
krowka1978
07-02-2021, 00:31
Pomimo posiadania na pokładzie EPB da radę dupką zarzucić, robi to ESP, wystarczy odpowiednio mocno kierownicę skręcić i uniknąć działania TC, czyli jajko pomiędzy gazem a butem, ESP tylnymi kołami robi resztę, dość skutecznie 😁 Testowałem na oblodzonym parkingu.
rajtkezjusz
07-02-2021, 14:02
Testowałem ESP na rondzie . Takie ciekawe bo lekko pochylone . I tak coraz szybciej w kółeczku . Wynik ? Z reklam tv uważałem, że auto będzie jak po sznurku jechało ,a figa -jedzie coraz szerzej w łuku z zasadą ,że masz przywalić w coś przodem ,a nie bokiem . W sumie jak masz walnąć to tym gdzie jest przestrzeń . Trakcja -trzeba uważać z dodawaniem gazu na łuku drogi gdy jest ślisko -nagle jedzie szerzej -traci styk z podłożem ,a reszta tkwi w myśleniu za kierownicą .
sympatyk
07-02-2021, 22:18
Koledzy wracam do początku chodziło mi o trakcję jako wsparcie ruszania czy podjazdu na śliskim na wprost w Waszych autach o przyjemnej wartości momentu obrotowego, ale dostępnego jedynie na jednej parze kół , w przeciwieństwie do AWD
Trakcja -trzeba uważać z dodawaniem gazu na łuku drogi gdy jest ślisko -nagle jedzie szerzej -traci styk z podłożem ,a reszta tkwi w myśleniu za kierownicą . sorki to już zadanie ESP nie TC - aby auto nie kręciło piruetów , a rzeczywiście w miarę prosto pojechało dalej -
kicha jak tam będzie rów ,
a jak ktoś chce bokami "pochodzić" i patrzeć naprzód przez boczną szybę -można - tylko trzeba ESP wyłączyć, choć nie wystarczy klawiszem/przyciskiem :cool: i zdecydowanie lepiej było dawniej wachlować dźwignią ręcznego
W moim mimo że jest ESP to na pewno nie ma ASR, a uważam że lepszej rzeczy nie ma , miałem to w focusie i mam w stilo, ruszanie na śniegu czy lodzie bezproblemowe.W 500x myślałem że jak jest ESP to to jest jakby w pakiecie ale niestety myliłem się
A dlaczego tak uważasz ? Może po prostu Ci nie działa i czas uderzyć do serwisu. Systemy mamy wszystkie, nawet Traction+. Fakt, faktem, że interweniują jak w Ferrari, czyli późno, dając możliwość wykazać się kierowcy. W niemieckich autach autach odwrotnie, włączają się zanim pomyślisz.
rajtkezjusz
09-02-2021, 12:09
W moim mimo że jest ESP to na pewno nie ma ASR, a uważam że lepszej rzeczy nie ma , miałem to w focusie i mam w stilo, ruszanie na śniegu czy lodzie bezproblemowe.W 500x myślałem że jak jest ESP to to jest jakby w pakiecie ale niestety myliłem się
ASR czyli TC /TCS ? Jest to cudo -przy buksowaniu kołami włącza mi się lampka ,dziś sprawdzę jak zbija obroty silnika (zdejmuje moc ) ,miałem to w AVEO ,w Premacy -tam działało od razu .We Fiaciorze ma zwłokę . Nie pomaga w wyjeździe z zaspy (rozbujanie auta) ,więc w tamtych pojazdach to wyłączałem gdy była potrzeba . Można to wyłączyć w 500X? (wiem ,instrukcja-ale nie mam pod ręką :) )
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
W niemieckich autach autach odwrotnie, włączają się zanim pomyślisz.
dlatego wybraliśmy włoską myśl techniczną :)
A dlaczego tak uważasz ? Może po prostu Ci nie działa i czas uderzyć do serwisu. Systemy mamy wszystkie, nawet Traction+. Fakt, faktem, że interweniują jak w Ferrari, czyli późno, dając możliwość wykazać się kierowcy. W niemieckich autach autach odwrotnie, włączają się zanim pomyślisz.
Wjechałem ostatnio do większego śniegu i kręciło się non stop tylko jedno koło, ESP działa bo mruga kontrolka ale to podszas jazdy jak są jakieś uślizgi, a po drugie powinno dać się to wyłączyć ,tak miałem w focusie i tak mam w stilo a tu nie ma możliwości wyłączenia
rajtkezjusz
09-02-2021, 13:50
Kręci jedno bo tak działa mechanizm różnicowy ,a czy przy deptanie pedału gazu nie zauważyłeś ograniczenia obrotów ?
Kręci jedno bo tak działa mechanizm różnicowy ,a czy przy deptanie pedału gazu nie zauważyłeś ograniczenia obrotów ?
Nie ma żadnego ograniczenia obrotów, ja dobrze wiem jak to powinno działać ,jak już pisałem miałem to w focusie i w stilo które cały czas mam, po uslizgnieciu jednego koła hamulec zaraz go zatrzymywał i zaczyna drugie się kręcić i tak na przemian, w 500 tego niema
Aż się wierzyć nie chce, to raczej system obowiązkowy.
Przynajmniej w moim wersja Cross jak ruszam na śliskim to ABS "pierdzi" cały czas. Nie wychodziłem i nie sprawdzałem jak się kręcą koła, ale skoro ruszam, to nie muszę.
krowka1978
09-02-2021, 21:24
W City Look dziś przypadkiem i mimowolnie testowałem na ośnieżonym parkingu, pod śniegiem lód, tylne koła blokowane były przez śnieg, dał radę wyjechać, było słychać w pewnym momencie trykanie, ale auto musiało chwilę pokręcić kołami i pomigać lampką. Lodowisko było takie, że na nogach ciężko było ustać. Wyjeżdżał cm po cm. Gdy ruszył, to nie mogłem odpuścić, bo po zatrzymaniu od nowa w miejscu kręcił. W tym samym miejscu inni bez trakcji nie dawali rady, cofali i z rozpędu. Ja niestety tak nie mogłem, bo byłem pod kątem 45st do krawężnika. GP na pewno samodzielnie bez odkopania bym nie wyjechał.
Podczas jazdy i z gazem w podłodze przy wyprzedzaniu na śliskim działa od razu, nie muszę cackać się z gazem jak w GP bez tych gadżetów - to mi się podoba.
W 500X tak to działa, bo wyłącznika nie ma, a czasem trakcja jest upierdliwa i trzeba wyłączyć, więc tu zrobili "automat".
rajtkezjusz
09-02-2021, 21:49
Na topiku Fiata Tipo też to rozkminiali . Wedle info stamtąd ,to działa odwrotnie niż kiedyś - uślizgiwać może przy małych prędkościach , ma zabezpieczać przed uslizgiem przy wyższych prędkosciach. Dziś z parkingu wyjeżdżałem i obracał kołami kopiąc się ,obroty szły w górę i nic nie robiło pozytywnego ,musiałem sam cofnać ,przód ,cofnąć itd aby pojechać . Przed robotą miałem auto na 3 biegu ,gaz w podłogę ,lampka trakcji się zapaliła i auto miało max 3000 obr i nie rosły . Tak jakby info z topiku Tipo się zgadzało . Może jeszcze przetestuję z rana to ponownie .
krowka1978
09-02-2021, 22:49
U mnie zaczął jechać gdy sam zmniejszyłem obroty silnika. Przy wyższych mrugał i stał. Co do uślizgu przy ruszaniu to kiedyś pisali na forum Punto w dziale GP, że trakcję przy ruszaniu wyłączali, bo ruszyć szybko nie mogli. Sąsiad gdy kijanką w błocie się zakopał też musiał trakcję wyłączyć, bo ruszyć nie mógł. Z wyłączoną dał radę wyjechać.
sympatyk
10-02-2021, 00:50
Koledzy nie mylmy systemu ESP z jego uzupełnieniem TC - to, że jest to rozbudowany system ABSu to wiadomo, tyle że pożałowano osobnej kontrolki do TC - bo uznano, że większości kierujących to i tak nie wiele mówi , rozmawiać z przyjaciółką przez to się nie da :mad: a przez smartfona można i każdy ma.
Jak wspominano elektr. TC ma pomóc w ruszeniu , wyjechaniu z zaspy/błota przez określony czas gdy nie ma miejsca na rozbujanie , jak auto już jedzie lub mknie to bardziej uaktywnić się musi ESP które zbiera dane z czujników ABSu 4 kół , podczas gdy TC tylko z 2 kół napędzanych porównując je z zaprogramowanymi wersjami/kombinacjami wybranymi podczas jazd doświadczalnych .
Z punktu sposobu realizacji trzeba pamiętać , że hydrauliczne ukł. hamulcowe nie mają takich zbiorników ciśn. płynu jak układy pneumatyczne , więc ten zasób wystarczy na kilka interwencji w krótkim czasie .
Oczywistym jest , że jeśli mamy napędzaną tylko jedną oś , a podjazd jest długi lub stromy, czy auto jest mocno obciążone samo TC może nie pomóc, bo gdy oba napędzane koła będą buksować nie pojedziemy -wtedy skuteczniejszym sposobem podjechania będzie rozpędzenie masy/auta, aby zaś nadgorliwy ESP nie przyhamowywał tego rozpędu wymyślono pstryczek do jego/ESP) wyłączania - wtajemniczeni wiedzą, że tylko częściowo,
Ale skoro wymyślono tryby/nastawy napędu (np D-N-A) to ktoś stwierdził, że jak jest tryb ALL Weather to tam już wszystko jest dopasowane
i wyłącznika ESP nie potrzeba - a jak komuś to mało "FCA" powie; to mamy lepsze rozwiązanie - obok stoi parę wersji JEEP-a
krowka1978
10-02-2021, 01:10
Z punktu sposobu realizacji trzeba pamiętać , że hydrauliczne ukł. hamulcowe nie mają takich zbiorników ciśn. płynu jak układy pneumatyczne , więc ten zasób wystarczy na kilka interwencji w krótkim czasie .
Ale co to ma do rzeczy? Jest pompa, a płyn nigdzie nie ucieka, jak powietrze z układów pneumatycznych.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
jak auto już jedzie lub mknie to bardziej uaktywnić się musi ESP które zbiera dane z czujników ABSu 4 kół , podczas gdy TC tylko z 2 kół napędzanych
Logicznym jest, że bierze wartości ze wszystkich kół również przy ruszaniu. Brak obracających się kół z tyłu jest istotną informacją co do stanu. Co więcej ESP w czasie jazdy nie hamuje przednimi kołami! Tylko tylne! Na kręćka przedniego koła ogranicza moc. Dlatego udało mi się zarzucić dupką, czuć było blokadę tylnego koła.
sympatyk
10-02-2021, 01:25
Jest pompa, a płyn nigdzie nie ucieka taaa, potocznie agregat ABSu nazywa się pompą ABSu - ale to wirnik el.silnika mimośrodowo przesuwa tłoczki w sekcjach - otwiera i zamyka "dopływ" ciśnienia w obwodach kół - ale jak kierujący nie naciska pedałem pompy to ten zasób płynu w agregacie na dłużej nie wystarczy
Co więcej ESP w czasie jazdy nie hamuje przednimi kołami! Tylko tylne! - jesteś pewny ??
jak w zakręcie nadsterownego poślizgu przyhamowywane by było tylko jedno koło to nie wystarczyło by to na rozpędzoną masę auta , tylne koła przecież i tak mają mniejszą skuteczność hamowania
krowka1978
10-02-2021, 03:40
- jesteś pewny ??
jak w zakręcie nadsterownego poślizgu przyhamowywane by było tylko jedno koło to nie wystarczyło by to na rozpędzoną masę auta , tylne koła przecież i tak mają mniejszą skuteczność hamowania
Poprawiam się, wybierane jest odpowiednie koło/a w zależności od sytuacji, wliczając w to przednie.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
taaa, potocznie agregat ABSu nazywa się pompą ABSu - ale to wirnik el.silnika mimośrodowo przesuwa tłoczki w sekcjach - otwiera i zamyka "dopływ" ciśnienia w obwodach kół - ale jak kierujący nie naciska pedałem pompy to ten zasób płynu w agregacie na dłużej nie wystarczy
To jak wytłumaczysz awaryjne hamowanie przy pomocy elektrycznego postojowego, który to działa hydraulicznie na wszystkie koła z działającym ABS, gdy jest ciśnienie w układzie, a siłowniki elektryczne dopiero gdy pierwsza linia jest dupnięta? Testowałem kilka razy i siłowniki elektryczne były uruchamiane po zatrzymaniu.
Co więcej przy pomocy MES można przelać płyn hamulcowy w celu wymiany, a czego nie można zrobić w autach tylko z samym ABS. W demówce możesz sprawdzić. Moim zdaniem sama pompa ABS reguluje tylko ciśnienie, aby odpuścić zablokowane koło, a ciśnienie daje pompa hamulcowa, po której depcze kierowca. Pompa ESP to zmodyfikowana pompa ABS, która musi dać ciśnienie, dlatego jest w stanie zrobić przelew, a pompa ABS nie.
Tak to ja widzę. Szukałem informacji na potwierdzenie, ale nie znalazłem. Wszyscy klepią, że pompa ABS z dodatkową elektroniką, a w opisie od FCA ani słowa...
sympatyk
10-02-2021, 12:22
cieszę sie , że zgodne są nasze rozumowania... i rozeznanie :lol: ,
ja zasugerowałem się trochę zwykłą pompą ABSu -w eurovanie I, której silnik w obudowie z deklem aluminiowym erodował i blokował wirnik-
miałem kłopot w Ulyssesie - ASO Peugeota nie chciało ruszać, że się pourywa i nie będą jak mieli wydać auta -dokupiłem inny i sam wymieniałem niestety
z uwagi na umiejscowienie pod podłużnicą (mimo osłaniających plastików) po 10 latach ponownie blokada - tam był prosty układ ABSu z 1997 ? roku , niestety układ nie sygnalizował awarii żadną kontrolką
co do hamulca postojowego elektrycznego - są wersje elektrycznego naciągu/napięcia linek do hamulcy tylko tylnych kół -np, Picasso I i wiele Peugeotów,
co do wymiany płynu i odpowietrzania tak wiem, że trzeba użyć komputera w systemach z ESP
Pompa ESP to zmodyfikowana pompa ABS, która musi dać ciśnienie, dlatego jest w stanie zrobić przelew, a pompa ABS nie.
też teraz nie znalazłem źródeł , ale podobnie myślę że część zarządzania zaworami sterującymi przejęła elektryczna część agregatu ABS/ESP- może być szybsza i precyzyjniejsza w działaniu, a silnik z sekcjami tłoczków pełni rolę pompy ciśnienia
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
a podsumowując wypowiedzi; cieszę się ,że mój "minivan" Cinquecento (jak mawiają Włosi) L :cool: ma to udogodnienie - starzeję się i często wożę osoby, które nie mogą popchnąć w warunkach sporej śliskości podłoża , a żal mi szczerze wielu użytkowników nowszego Cinquecento X, którym to udogodnienie ograniczono
pozdrawiam
krowka1978
10-02-2021, 13:08
co do wymiany płynu i odpowietrzania tak wiem, że trzeba użyć komputera w systemach z ESP
Niekoniecznie ;-) Można również metodą ciśnieniową przy pomocy automatycznego sprzętu np. TRW, fajny gadżet (kiedyś sąsiad pożyczył od kogoś, w GP płyn tym zmienialiśmy). Tak też jest opisana procedura serwisowa, tyle że w żadnym z ASO nie widziałem tego typu sprzętu.
rajtkezjusz
10-02-2021, 20:11
Zasada działania
W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi (różnica częstotliwości sygnałów z czujników ABS dla różnych kół jest większa niż podczas normalnej jazdy), następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów:
wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu â rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży.
opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku
przymknięcie przepustnicy â w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji.
W zależności od szczegółowych rozwiązań wykorzystywany jest tylko jeden sposób sterowania, dwa lub wszystkie.
W pojeździe bez systemu kontroli trakcji po najechaniu na śliską powierzchnię przez jedno z kół napędowych, spadnie opór stawiany układowi napędowemu przez to koło, koło zacznie się obracać szybciej, niż wynika to z prędkości toczenia się koła, w wyniku czego będą wzrastały obroty układu napędowego. Na skutek (efekt uboczny) działania mechanizmu różnicowego, który powoduje że moment obrotowy jest taki sam na wszystkich kołach napędzanych, drugie koło napędowe toczące się prawidłowo nie będzie wykorzystywać swej przyczepności. Zjawisko utrudnia ruszenie gdy jedno z kół jest na śliskiej nawierzchni, utrudnia jazdę po śliskiej nawierzchni szczególnie na zakręcie. Zjawisko to występuje też w wyniku najechania na kałużę â wówczas silnik, który utracił obciążenie, gwałtownie zwiększa obroty, a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem, zmianę warunków przyczepności kół do jezdni, bardzo niebezpieczne na zakrętach
W samochodzie wyposażonym w system kontroli trakcji, system wykrywa taki stan â gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych â system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki systemowi kontroli trakcji, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe. Należy zauważyć, iż w tym przypadku system kontroli trakcji działa jako elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.
sympatyk
10-02-2021, 20:50
a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem,
żeby przenieść reakcję rozpędzonego koła odzyskującego przyczepność ucierpieć muszą przeguby i silentbloki wahaczy , przeguby półosi , wielowypusty zespołu napędowego i...poduszki mocujące zespół napędowy :roll: dopiero potem nadwoziem szarpnie
aby ASO ,FCA oszczędziły na reklamowaniu oberwanych poduszek silnika -powinno Wam w 500X (ze słusznym momentem obrotowym) powłączać i sprawdzać działanie kontroli trakcji ;-)
a ja sugeruję, aby na śliskim nie wprowadzać silnika na wysokie obroty
rajtkezjusz
11-02-2021, 09:58
Tak ,sens kręcenia w obroty żaden . Mam wrażenie ,że u mnie przyhamowuje to co się obraca na śliskim i puszcza na to co ma opór ,ale że to zaraz też się będzie ślizgało ,to w końcu zdejmie z obu . Tak to mi wychodzi z testowania ,ale ciężko testować i nie wjechać w coś
sympatyk
21-02-2021, 23:16
w ramach zakończenia tematu ; kończy się śliski podjazd ;-) więć miałem kilka możliwości sprawdzić ponownie 500L - stwierdziłem, że aby włączył się ASR trzeba chwilę przytrzymać silnik na na podwyższonych obrotach ,
sprawdzając specyfikację dla mojego Citroena Picasso ma ESP z ASR+ więc też poddany ponownym próbom okazał się podobnie dostrojony; jak dla młodych kierowców -nie rusza to :roll: więcej gazu
thermano
29-12-2021, 16:03
Jeździłem nawet 20 letnim Passatem, który miał ASR. Dziwne, jeśli nie ma tego w 500L. No trakcja się na pewno poprawia w trybie AW.
Oczywiście, że jest ASR w 500L . Nie ma tylko "elektronicznej szpery" która jednak występuje w wersji Trekking.
Trakcja w 500X jest na prawdę świetna IMO
PiotrekJ
29-12-2021, 17:20
Szkoda tylko, że nie można wyłączyć u nas ESP jakimś przyciskiem, czasem możnaby na jakimś pustym parkingu jakkolwiek się pobawić.
Chociaż jakby włączyć MESem tryb hamowni, to pewnie systemy nie działają :rolleyes:
krowka1978
29-12-2021, 21:35
Szkoda tylko, że nie można wyłączyć u nas ESP jakimś przyciskiem, czasem możnaby na jakimś pustym parkingu jakkolwiek się pobawić.
Chociaż jakby włączyć MESem tryb hamowni, to pewnie systemy nie działają :rolleyes:
W jaki sposób chciałbyś się pobawić? Elektrycznym postojowym? Zapomnij, nie ma takiej możliwości, na wszystkie koła zadziała przy sprawnym układzie hamulcowym, więc wyłączenie ESP nie ma najmniejszego sensu :tongue
maro1500
29-12-2021, 22:45
Na pewno "reczny" lapie na 4 kola, wydaje mi sie ze tylko tyl. Zmienialem kola to przednie sie ruszaly gdy mialem "reczny"
PiotrekJ
30-12-2021, 01:20
Oczywiście, że wyłączenie ESP ma sens. Nie wiem czy próbowałeś, ale nawet w zwykłym trybie sport można się trochę na śliskim parkingu pobawić. Bez hamulca ręcznego - z masy/lewą nogą.
Żeby było jasne, z kręceniem bączków nie ma to nic wspólnego :roll:
krowka1978
30-12-2021, 02:05
Na pewno "reczny" lapie na 4 kola, wydaje mi sie ze tylko tyl. Zmienialem kola to przednie sie ruszaly gdy mialem "reczny"
W trybie awaryjnego hamowania, a taki do zabawy chciałoby się użyć, gdy jest ciśnienie w układzie łapie na 4 koła. Tylko na tylne łapie w 3 przypadkach:
1. Jako postojowy.
2. Jako awaryjny, ale bez ciśnienia w układzie.
3. Przy ruszaniu trzymając podciągnięty przełącznik, analogiczne działanie jak wajchowego.
maro1500
30-12-2021, 09:52
Ok, jasne.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.