Zobacz pełną wersję : Czy to prawidłowe napięcie alternatora?
Witam,
Wczoraj musiałem wymienić akumulator gdyż poprzedni padał co chwilę (w sumie miał już 8 lat i nie trzymał napięcia). Przy wymianie w sklepie sprzedawca pomierzył wszystko i stwierdził na koniec, że alternator jest sprawny ale do wymiany regulator napięcia gdyż nie ma ładowania pod obciążeniem.
W domu na spokojnie samemu multimetrem zrobiłem pomiary i wyszło tak:
* odpalony na biegu jałowym bez obciążenia (jedynie światła dzienne w21w gdyż są automatyczne) - 14,1v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "1" - 13,9-14,0v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "4" - 13,6-13.7v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "0", ogrzewanie tylnej szyby - 13,6V (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
I teraz problem pojawia się przy takim ustawieniu;
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "3 lub 4", ogrzewanie tylnej szyby - 12.5V - przy dodaniu gazu i wskoczeniu na 1500 obrotów lub więcej daje wtedy 13,6-13,7V.
Czy to jest prawidłowe, że pod takim pełnym obciążeniem spada na taką wartość czy jednak rzeczywiście do wymiany regulator napięcia ? Ewentualnie czy przyczyną może leżeć gdzieś indziej prócz alternatora.
rajtkezjusz
30-11-2020, 13:49
Spróbuj tak https://www.polstarter.pl/jak-samodzielnie-ocenic-czy-alternator-dziala-poprawnie,65,pl.html
krowka1978
30-11-2020, 15:56
W moim jest podobnie, szyba dużo prądu żre, a alternator za duży nie jest. Jeżeli na światłach mijania i z dmuchawą masz ok, a widzę, że tak, to tragedii nie ma. Gdyby na światłach siadało, to w pierwszej kolejności do badania kabel masowy przy podłużnicy, konkretnie w uchu - odcinek podłużnica skrzynia. Lubi w tym uchu gnić.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Spróbuj tak https://www.polstarter.pl/jak-samodzielnie-ocenic-czy-alternator-dziala-poprawnie,65,pl.html
Hmm, a z systemem S&S, gdzie jest yntelygentne ładowanie? :tongue Sam wiesz, że działa to inaczej :smile:
rajtkezjusz
30-11-2020, 17:29
A sorki ,fakt -na szybko wpisałem ,to poradź mu jak a ja poczytam bo może mnie też tfu tfu to spotka . A gdyby tak odczepił IBSa i wtedy sprawdził ?
krowka1978
30-11-2020, 20:34
A gdyby tak odczepił IBSa i wtedy sprawdził ?
Jest to metoda, idzie wtedy zawsze na maksa.
Wczołgałem się dziś pod samochód i udało mi się dostać jakoś do przewodów bezpośrednio na alternatorze aby sprawdzić napięcie (dostęp jest tragiczny do niego). Pomiary przy samym alternatorze niewiele się różnią. Jest o 0,1-0,2V więcej niż na klemach.
Zauważyłem też, że kiedy jest pełne obciążenie i ładowanie spada to silnik jak by na biegu jałowym minimalnie mniejsze obroty i słychać, że delikatnie inaczej pracuje.
Swoją drogą jaki siedzi w 1.4 77KM (bez start stop) alternetor (ile A)? Rożne opisy widziałem i po sklepach w ofercie sprzedaży są 2 moce, a dojrzeć na nim jest niemożliwe chyba bez wyciągnięcia
Dla porównania sprawdziłem swojego Focusa MK2 1.6 benzyna i tam jest 14,6V, a pod maksymalnym obciążeniem (nawiew na maks, światła mijania + drogowe, klima, ogrzewanie szyby, radio) trzyma 14,5V.
Gdy masz naładowany akumulator Wyłącz klime. Włącz światła drogowe ogrzewanie szyby wentylator na średnie obroty na 3-5min. Zmierz napięcie powinno być w okolicy >12.5V. Po włączeniu silnika gdy zwiększysz-zmniejszysz obroty 1800 powinieneś zobaczyć wyraźnie zmieniające się nateżenie światła. Gdy zwiększysz obroty na 1500-1800 po kolejnych 5min powinieneś mieć około 14.5V.
Pomiar napięcia na wolnych obrotach nie odpowie ci na pytanie czy wydajnoćć alternatora jest OK.
Dzwoniłem do firmy regenerującej alternatory. Dostałem informację, że też nie powinno być czegoś takiego, że spada na 12.5V na wolnych obrotach.
Oddałem więc auto na regenerację. Zregenerowany kompletnie łącznie z obudową i czuję, że jestem tylko kilka stów lżejszy... Na postoju nadal 12.5V kiedy odpalę grzanie szyby, światła i nawiew. Jedynie pod normalnym obciążeniem czyli światła i dmuchawa na 1 lub 2 daje delikatnie lepsze napięcie bo 14.2v. Oraz teraz nie zauważam szarpnięcia i zmiany obrotów silnika kiedy włączam ogrzewanie szyby (wcześniej było to zauważalne). Może rzeczywiście te alternatory (teraz wiem, że jest tam 70A) są aż takie słabe.
Napięcie maksymalne naładowanego akumulatora kwasowego to zazwyczaj 2.5V na ogniwo przy prądzie 10-cio godzinnym,(6 ogniw dla12V) U-15V /gazowanie/ rosnąca temperatura elektrolitu/ stabilna nie rosnąca juz gęstość elektrolitu. Długotrwałe utrzymanie takiego ładowania niszczy akumulator, stąd regulatory napięcia ustawione są nieco niżej. Warto co parę lat doładować prostownikiem do w/w parametrów. Ładowanie wyrównawcze płyt.
Może rzeczywiście te alternatory (teraz wiem, że jest tam 70A) są aż takie słabe.
To prąd z dużym zapasem.
GrandePunto8V
30-10-2021, 16:30
* odpalony na biegu jałowym bez obciążenia (jedynie światła dzienne w21w gdyż są automatyczne) - 14,1v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "1" - 13,9-14,0v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
To są prawidłowe wartości dla wielu Fiatów (generalnie 14 przecinek "coś" woltów - nie ma tu "jedynej słusznej" liczby).
Dalej (nie cytowane) już nie bardzo, absolutnie nie może być spadków w okolice 13 V i poniżej.
Alternator (regulator) do naprawy.
Przy okazji typowe przypadłości Grande/2012/EVO sprawdzić - gnijąca główna "masa".
Co do obrotów, to właśnie po to m.in. jest regulator, aby ogarniał obroty i temperaturę i na tej podstawie trzymał napięcie na wyjściu. Więc "gazowanie" prawidłowo "niewiele zmienia".
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.