PDA

Zobacz pełną wersję : Czy to prawidłowe napięcie alternatora?



gruby33
30-11-2020, 10:23
Witam,

Wczoraj musiałem wymienić akumulator gdyż poprzedni padał co chwilę (w sumie miał już 8 lat i nie trzymał napięcia). Przy wymianie w sklepie sprzedawca pomierzył wszystko i stwierdził na koniec, że alternator jest sprawny ale do wymiany regulator napięcia gdyż nie ma ładowania pod obciążeniem.

W domu na spokojnie samemu multimetrem zrobiłem pomiary i wyszło tak:
* odpalony na biegu jałowym bez obciążenia (jedynie światła dzienne w21w gdyż są automatyczne) - 14,1v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "1" - 13,9-14,0v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "4" - 13,6-13.7v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "0", ogrzewanie tylnej szyby - 13,6V (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)

I teraz problem pojawia się przy takim ustawieniu;
* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "3 lub 4", ogrzewanie tylnej szyby - 12.5V - przy dodaniu gazu i wskoczeniu na 1500 obrotów lub więcej daje wtedy 13,6-13,7V.

Czy to jest prawidłowe, że pod takim pełnym obciążeniem spada na taką wartość czy jednak rzeczywiście do wymiany regulator napięcia ? Ewentualnie czy przyczyną może leżeć gdzieś indziej prócz alternatora.

rajtkezjusz
30-11-2020, 13:49
Spróbuj tak https://www.polstarter.pl/jak-samodzielnie-ocenic-czy-alternator-dziala-poprawnie,65,pl.html

krowka1978
30-11-2020, 15:56
W moim jest podobnie, szyba dużo prądu żre, a alternator za duży nie jest. Jeżeli na światłach mijania i z dmuchawą masz ok, a widzę, że tak, to tragedii nie ma. Gdyby na światłach siadało, to w pierwszej kolejności do badania kabel masowy przy podłużnicy, konkretnie w uchu - odcinek podłużnica skrzynia. Lubi w tym uchu gnić.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Spróbuj tak https://www.polstarter.pl/jak-samodzielnie-ocenic-czy-alternator-dziala-poprawnie,65,pl.html

Hmm, a z systemem S&S, gdzie jest yntelygentne ładowanie? :tongue Sam wiesz, że działa to inaczej :smile:

rajtkezjusz
30-11-2020, 17:29
A sorki ,fakt -na szybko wpisałem ,to poradź mu jak a ja poczytam bo może mnie też tfu tfu to spotka . A gdyby tak odczepił IBSa i wtedy sprawdził ?

krowka1978
30-11-2020, 20:34
A gdyby tak odczepił IBSa i wtedy sprawdził ?
Jest to metoda, idzie wtedy zawsze na maksa.

gruby33
01-12-2020, 11:57
Wczołgałem się dziś pod samochód i udało mi się dostać jakoś do przewodów bezpośrednio na alternatorze aby sprawdzić napięcie (dostęp jest tragiczny do niego). Pomiary przy samym alternatorze niewiele się różnią. Jest o 0,1-0,2V więcej niż na klemach.

Zauważyłem też, że kiedy jest pełne obciążenie i ładowanie spada to silnik jak by na biegu jałowym minimalnie mniejsze obroty i słychać, że delikatnie inaczej pracuje.

Swoją drogą jaki siedzi w 1.4 77KM (bez start stop) alternetor (ile A)? Rożne opisy widziałem i po sklepach w ofercie sprzedaży są 2 moce, a dojrzeć na nim jest niemożliwe chyba bez wyciągnięcia

Dla porównania sprawdziłem swojego Focusa MK2 1.6 benzyna i tam jest 14,6V, a pod maksymalnym obciążeniem (nawiew na maks, światła mijania + drogowe, klima, ogrzewanie szyby, radio) trzyma 14,5V.

mirej
02-12-2020, 23:04
Gdy masz naładowany akumulator Wyłącz klime. Włącz światła drogowe ogrzewanie szyby wentylator na średnie obroty na 3-5min. Zmierz napięcie powinno być w okolicy >12.5V. Po włączeniu silnika gdy zwiększysz-zmniejszysz obroty 1800 powinieneś zobaczyć wyraźnie zmieniające się nateżenie światła. Gdy zwiększysz obroty na 1500-1800 po kolejnych 5min powinieneś mieć około 14.5V.
Pomiar napięcia na wolnych obrotach nie odpowie ci na pytanie czy wydajnoćć alternatora jest OK.

gruby33
05-12-2020, 21:12
Dzwoniłem do firmy regenerującej alternatory. Dostałem informację, że też nie powinno być czegoś takiego, że spada na 12.5V na wolnych obrotach.
Oddałem więc auto na regenerację. Zregenerowany kompletnie łącznie z obudową i czuję, że jestem tylko kilka stów lżejszy... Na postoju nadal 12.5V kiedy odpalę grzanie szyby, światła i nawiew. Jedynie pod normalnym obciążeniem czyli światła i dmuchawa na 1 lub 2 daje delikatnie lepsze napięcie bo 14.2v. Oraz teraz nie zauważam szarpnięcia i zmiany obrotów silnika kiedy włączam ogrzewanie szyby (wcześniej było to zauważalne). Może rzeczywiście te alternatory (teraz wiem, że jest tam 70A) są aż takie słabe.

mirej
09-12-2020, 23:08
Napięcie maksymalne naładowanego akumulatora kwasowego to zazwyczaj 2.5V na ogniwo przy prądzie 10-cio godzinnym,(6 ogniw dla12V) U-15V /gazowanie/ rosnąca temperatura elektrolitu/ stabilna nie rosnąca juz gęstość elektrolitu. Długotrwałe utrzymanie takiego ładowania niszczy akumulator, stąd regulatory napięcia ustawione są nieco niżej. Warto co parę lat doładować prostownikiem do w/w parametrów. Ładowanie wyrównawcze płyt.

Może rzeczywiście te alternatory (teraz wiem, że jest tam 70A) są aż takie słabe.
To prąd z dużym zapasem.

GrandePunto8V
30-10-2021, 16:30
* odpalony na biegu jałowym bez obciążenia (jedynie światła dzienne w21w gdyż są automatyczne) - 14,1v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)

* odpalony na biegu jałowym, światła mijania, dmuchawa na "1" - 13,9-14,0v (przy dodaniu gazu nie wiele się zmienia)
To są prawidłowe wartości dla wielu Fiatów (generalnie 14 przecinek "coś" woltów - nie ma tu "jedynej słusznej" liczby).
Dalej (nie cytowane) już nie bardzo, absolutnie nie może być spadków w okolice 13 V i poniżej.
Alternator (regulator) do naprawy.
Przy okazji typowe przypadłości Grande/2012/EVO sprawdzić - gnijąca główna "masa".
Co do obrotów, to właśnie po to m.in. jest regulator, aby ogarniał obroty i temperaturę i na tej podstawie trzymał napięcie na wyjściu. Więc "gazowanie" prawidłowo "niewiele zmienia".