PDA

Zobacz pełną wersję : [Fiorino/Qubo/Nemo/Bipper] Montaż tempomatu - tutorial i kilka pytań



JackassPL
16-08-2020, 22:40
Serwus.

Jestem nowy na forum, więc witam Was wszystkich.

Co prawda Fiata nie mam, ale prawie rok temu szukając auta do swojego małego biznesu brałem pod uwagę małego dostawczaka. Parę Fiorino i Doblo obejrzałem, jednak najsensowniejszy wydał się Citroen Nemo od pierwszego właściciela, czyli sklepu motoryzacyjnego. Przebieg dość mały, od Fiata różni się prawdopodobnie tylko silnikiem. Wiele części, jak to na klona produkowanego na tej samej taśmie produkcyjnej przystało, ma nawet logo Fiata ;)
https://i.ibb.co/GtdyTfS/fiat.jpg (https://ibb.co/GtdyTfS)
Jakoś tak mam, że o każde ze swoich aut lubię dbać i o ile to możliwe, to je doposażać - jak się okazało tak samo postępuję z roboczowozem :lol:

Żeby nie było, że przyszedłem tu tylko ciągnąć informacje, to podzielę się tym co samemu zrobiłem z tempomatem. Na koniec zadam kilka pytań ;)

Co będzie potrzebne do montażu przełącznika tempomatu?
1. Pająk z przełącznikiem tempomatu. Od Nemo/Fiorino/Bippera koszt około 350-500zł, zaś od m.in. 500L, 500X, Grande Punto można dostać od ~50zł.
2. Torx T15 - im dłuższy tym wygodniej, krótkim też się da, ale będzie mniej wygodnie.
3. Śrubokręt płaski - możliwie cienki, ale z możliwie szerokim "ostrzem" - nie wiem jak to napisać, ale mam nadzieję, że każdy skuma ;)
4. Śrubokręt krzyżakowy - mały. Wymagany tylko jeśli przełącznik kupiliśmy ze zwijaczem od kierownicy multifunkcyjnej.
5. Coś do podważania, niekoniecznie ściągacz do tapicerki, bo wiem, że nie każdy dysponuje, ale jakaś stara karta telefoniczna czy coś takiego.
6. Klucz nasadowy 27.
7. Imbus, którego rozmiaru niestety nie zapisałem. Zmierzę w wolnej chwili i dodam info.
8. Ponoć ważny element każdego tutoriala - zimne piwko :D

Instrukcja:
1. Ustawiamy koła na wprost.
2. Odkręcamy 7 śrub od spodu osłony kolumny kierowniczej. Robimy to torxem T15, możliwie najdłuższym, żeby było wygodniej.
https://i.ibb.co/0KqSz1D/1.jpg (https://ibb.co/0KqSz1D)
3. Przekręcamy kierownicę o 90 stopni w lewo. Od tyłu kierownicy w otwór wkładamy płaski śrubokręt. Nie robiłem zdjęcia tego otworu, ale poniżej zdjęcia samych zatrzasków w poduszce (druciki) i kierownicy (haki). Trzeba to po prostu wyczuć, za pierwszym razem zajmie chwilę czasu.
https://i.ibb.co/tQHvMn4/3.jpg (https://ibb.co/tQHvMn4) https://i.ibb.co/ryGSd6C/4.jpg (https://ibb.co/ryGSd6C)
4. Przekręcamy kierownicę o 90 stopni w prawo i postępujemy analogicznie do pkt. 3.
5. Ustawiamy koła na wprost, wyjmujemy kluczyk.
6. Wedle uznania możemy odłączyć akumulator, aczkolwiek sprawdzone i jeśli od tego momentu nie włącza się zapłonu, to błędu nie wywali. Podobno poduszki też wywalić nie może, bo sygnał ze sterownika poduszek podawany jest tylko w przypadku przemieszczania się czujnika.
7. Odłączamy poduszkę i klakson.
https://i.ibb.co/J5SwH7m/2.jpg (https://ibb.co/J5SwH7m)
8. Odkręcamy kierownicę i ją wyciągamy ruchem do siebie. Mogą być potrzebne ruchy na bok, ale ogólnie kierownica bardzo ładnie wychodzi. Nie musimy znaczyć pozycji, bo kierownica pasuje na wieloklin tylko w jednym położeniu.
https://i.ibb.co/WpfxwWV/6.jpg (https://ibb.co/WpfxwWV) https://i.ibb.co/86xqp75/5.jpg (https://ibb.co/86xqp75)
9. Odkręcamy dwie śruby trzymające górną część plastikowej osłony kierowniczej.
10. Odczepiamy "fartuch przeciwkurzowy" spod osłony zegarów.
11. Odkręcamy imbus trzymający pająka.
12. Wyciągamy pająka razem z osłoną kierowniczą w kierunku do siebie, do tego stopnia aby przez manetkę wycieraczek dało się ściągnąć osłonę.
13. Odpinamy kostkę ze zwijacza i z pająka. Rozpinamy "zaczepy wiązki" i wyciągamy wiązkę na bok.
14. Wyjmujemy pająka.
https://i.ibb.co/Z1QG9LS/7.jpg (https://ibb.co/Z1QG9LS)
15. Zakładamy nowego pająka, podpinamy kostki. Jeśli jest potrzeba, to przekręcamy stary zwijacz do nowego pająka.
16. Bez żadnego skręcania zakładamy "na sucho" kierownicę, podpinamy poduszkę i układamy w kierownicy (nie wciskając poduszki w kierownicę). Pod żadnym pozorem bez przykręconej kierownicy nie sprawdzamy działania wszystkiego w czasie jazdy!
17. Włączamy zapłon i sprawdzamy czy wszystkie dotychczasowe funkcje (światła i wycieraczki) działają jak powinny.
18. Jeśli wszystko działa, to wyłączamy zapłon, odpinamy poduszkę, zdejmujemy kierownicę i wykonujemy punkty 13-2 w odwrotnej kolejności.
19. Jeśli jest potrzeba aktywujemy komputerem tempomat.
20. Voila!
https://i.ibb.co/VjcnyzX/8.jpg (https://ibb.co/VjcnyzX)

Jeśli ktoś by potrzebował więcej zdjęć albo miał pytania to śmiało zapraszam. Zapewne za jakiś czas będę jeszcze zdejmował pająka, to jakby coś było niejasne, to wrzuce więcej zdjęć.



I teraz pytania do Was:
I. Czy tempomat bez aktywacji w komputerze powinien działać ale bez wyświetlania danych na liczniku? W internecie natknąłem się na dwie wersje. Wg jednej będzie działać bez kontrolek, wg drugiej nie będzie działać wcale.
II. Czy zdarzyło Wam się, że na innym pająku kierunkowskazy działały odwrotnie? U mnie na pająku z Fiata 500L wajcha kierunkowskazu w górę powoduje włączenie kierunkowskazów lewych, natomiast wajcha w dół kierunkowskazów prawych - odwrotnie niż być powinno. Może jest to do zmiany w kompie? Ja sobie elektronicznie poradzę z tym (włącznik tempomatu wlutuję w oryginalnego pająka, który jest do tego przystosowany), ale może jest prostsza opcja?
III. Czy ktoś się orientuje czy do Nemo będzie pasował interfejs/komp diagnostyczny od Fiata? W teorii to dokładnie te same auta z innymi silnikami, ale jak jest w praktyce? Wiem, że z citroenową Lexią Nemo też się do końca nie dogaduje i nie wszystko można nią ugrać.
IV. Czy ktoś może montował do Fiorino/Doblo kierownicę multifunkcyjną?

Pozdrawiam

PepeNs
25-08-2020, 21:42
Hej. I jak ogarnąłeś temat ? Działa Ci tempomat ? Kierunki działają jak powinny ?

Ryuuku
31-05-2021, 19:41
40443
Witam, pisze tutaj, żeby nie zakładać nowego tematu o tempomat. Szukając w wyszukiwarce nie znalazlem odpowiedzi więc mówie zapytam tutaj.
Mianowicie założyłem samą manetkę od tempomatu, która pasowała bez problemu z jakiegoś innego fiata 500 L lub X wystarczyło przekręcić i przelutować 3 pinową kostkę na która było miejsce w przełączniku zespolonym bez tempomatu. Lecz tempomat nie ruszył.
Zdziwiłem się bo kiedyś dokładałem do Fiata Ducato i ruszyła od razu. Z tego co doczytałem trzeba ją uaktywnić w MultiEcuScan lub FiatEcuScan więc zakupiłem kabel niebieski KKL + FES za 40zł z allegro z przełącznikami w 4 pozycjach miedzy innymi 1,9 które podobno jest potrzebne wykrywa mi komunikacje jak ustawie jako KKL komunikacja jest przy próbie testu ale pisze ze nieprawidłowy interface a gdy zmieniam na ELM327 długo myśli ale nie rusza. Na Youtubie jest pełno filmików jak kodują w Grande Punto i innych Fiorino ale podobno problem zaczyna się u mnie bo do 2009 roku jest bez problemu każdym prostym kabelkiem a ja mam auto z 2013 i tu zaczynają sie schody bo potrzeba podobno kabel z CAN itd.
Szukając na allegro nie widzę kabelka który ogarniałby po 2007roku.
Postanowiłem więc poszukać jakiegoś elektromechanika lub warsztatu co robią chiptuningi i usuwanie EGR lecz kończyło się tym ze nie robią lub zrobią za 2-3tygodnie gdzie po tym czasie się okazało ze jednak nie dają rady. Pytałem się w najbliższym salonie Fiata czy dają rade ogarnąć temat to powiedzieli ze skoro nie było od nowości to oni nie dołożą tego.

Więc tempomat założony ale nie działający i zostałem dalej z problemem.
Dlatego pytam tutaj na forum Fiata czy ktoś ma namiar na kabel, którym włączę tempomat w Fiorino 1,3Mjet po 2009roku i zrobie osiowanie proxy, lub znajdzie się osoba, która zrobi mi to w rozsądnych pieniądzach z rejonu Ostrów Wielkopolski/Wrocław lub okolicach miedzy tymi miejscowościami?

Za każdą informacje, poradę i odpowiedź z góry bardzo dziękuje i pozdrawiam

Ryuuku
14-06-2021, 12:03
Witam,
Piszę kolejnego posta, ponieważ nastąpiły postępy.
Popytałem po dostawcach interfejsów OBD i Viaken powiedział, że maja kabel który to ogarnie mianowicie model STN1170. Zakodowałem bez problemu.
Lecz posiadam manetkę od fiata 500L lub 500X i posiada on również limiter i musi się różnić schematem ponieważ tempomat mimo wpięcia w oryginalne 3 piny do płytki od pająka jest cały czas aktywny czy włączę czy wyłączę. Po włączeniu tempomatu na ON trzyma mi prędkość bez klikania czegokolwiek ale nie idzie zmniejszać i zwiększać a po kilku próbach body komputer wyłącza mi tempomat zapisując w komputerze jego usterkę. W podglądach parametrów widać zwarty cały czas przycisk przyspieszania. Myślę więc, ze to tylko zmiany schematu kabli.

Zmierzając do sedna mam prośbę czy posiada ktoś schemat tempomatu do Fiorino?
Manetkę bym sobie pomierzył miernikiem który kabel za co odpowiada i pozamieniał odpowiednio ale żebym wiedział gdzie jakie piny później dopiąć. Byłbym bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam

Piter775
10-04-2022, 14:18
Witam czy udało się dokończyć dzieła. Ja mam Qubo 1,4 benzynę z 2011. Po założeniu oryginalnej manetki nic nie działa czy ktoś ma może schemat. Albo może by zrobił w okolicach Wrocławia

Justat
14-01-2023, 23:26
Udało się komuś opanować temat kierunkowskazów. Jak włączam lewy to zapala się prawy. Założyłem przełącznik od fiata 500 do fiorino.

Luker1982
27-07-2024, 16:35
Mam to!
Qubo 2016 1.4 8V fiatowskie 78KM.
Kupiłem przełącznik od qubo 1.3 jtd, wymiana bebechów i potrzebne były inne narzędzia bo imbus 4, torx 9 (do wymiany tasmy z jakims czujnikiem), wygięty o stelaż fotela płaski śrubokręt, ph1, ph2, nasaka z przedłużką 24mm. Do tego elm327 o żółta przejściówka. Do tego znaleziony w necie Mes 4.7 (to dostepne 4.9, 5.0 ciagle wywalały błąd). Najgorsze rzeczywiscie bylo wypiecie poduszki. W tym celu warto od razu wypiąć bezpiecznik klaksonu. Później bez pośpiechu zabawa z przepinaniem wszystkiego. Na koniec 3 wersje Mesa, włączenie cruise control, osiowanie proxy i bangla. Z tego linku działa : https://mhhauto.com/Thread-Multiecuscan-4-8-really-full-and-for-all