PDA

Zobacz pełną wersję : 500X / serwis turbiny i filtra MA



rajtkezjusz
04-04-2020, 18:30
Warto podzielić i wydzielić pewne ważniejsze tematy związane z naszymi pojazdami . Wybór padł na filtr turbiny i filtr aktywatora modułu MA .
Gdyby były uwagi, pomysły to super . Prośba aby nie poruszać innych tematów niż te związane z tytułem topika.

W naszych auta z MA mamy dodatkowe elementy do serwisowania o których nie ma ma nic lub prawie nic w instrukcji, a ASO nabiera wody w usta lub jedno ASO mówi coś innego niż inne . Na moim przykładzie- ASO nie wie o wymianie filtra MA ,inne ASO coś wie ,ale w sumie nic .Filtr turbiny to wedle ASO śrubka bez siateczki ,a tak naprawdę to śrubka z siateczką itd . Odpowiedź FCA na zapytanie "kiedy wymieniać te elementy?" to "gdy zauważalnie pogorszy się praca silnika" . Dowcipni jak zawsze ;(

Z wyczytanych danych rodzi się taki zestaw :

1 . Filtr MA (FILTR MODUŁU, AKTYWATORA MULTIAIR ) - nazwany "korek" - nr katalogowy:FIAT nr55238665 / moment przykręcania 24 -30 Nm /koszt 130 zł + montaż . Kiedy wymieniać ? Wedle zebranych danych przy wymianie rozrządu wystarczy .

37780

2. Śruba ( filtr ) - olej do smarowania turbiny - zamontowany na górze turbiny (element nr 7) / FIAT nr 71769773 / 23-27Nm. / koszt 50 zł

37782

37781

Kiedy wymieniać ? Wedle danych co 30-45 tyś km

Do wymiany filtra potrzebne są 2 podkładki (element nr 9 ) /FIAT 71769771 / koszt 10 zł /szt

37775


3. Śruba na wlocie do przewodu olejowego turbiny (element nr 8) / FIAT 71769772 / 23 - 27 Nm / 15 zł

37782

Do wymiany potrzebne są 2 podkładki (element nr 9 ) /FIAT 71769771 / koszt 10 zł /szt

37775

Kiedy wymieniać ? Nie ma filtra,otwór olejowy jest spory -na innych forach nie wymieniają tego elementu ,jedynie spr czy nie poci się to miejsce

4.Śruba spływu oleju (element nr 10 ) 30-36Nm (kosztowna) + podkładki (element nr 11) -do wyjaśnienia czy ma sitko/puste itp

5.Wylot i zasilanie płynu chłodniczego turbiny / 30-36Nm / spr czy nie poci się - rurka metalowa pozioma

37777


37778

37779

Jest też chłodnica oleju (wymiennik ) ,potrafi "puścić" uszczelka . Koszt w ASO to ok 1000 zł ,ale na OLX i Allegro jest gość który metodą prób dopasował materiał z jakiego zrobić taką uszczelkę i kosztuje ona ok 80 zł . Należy mu jedynie podać jaki silnik masz /symbol z wymiennika ,bo są 2 rodzaje i do tego prześle odp uszczelkę .

37783

Dane z forum Alfaholicy / Fiat Punto i innych

krowka1978
04-04-2020, 22:16
3. Śruba na wlocie do przewodu olejowego turbiny (element nr 8) / FIAT 71769772 / 8 - 10 Nm / 15 zł

Tu jest błąd - wartość dotyczy momentu dokręcenia przewodu powrotnego do turbiny:!: Moment na zasilaniu w początkowym biegu przewodu podam później, ale zapewne jest identyczny jak dla śruby na turbinie.

rajtkezjusz
04-04-2020, 22:24
Czyli element nr 4 służący do przykręcenia uszczelniacza nr 2 ?

krowka1978
06-04-2020, 13:03
Czyli element nr 4 służący do przykręcenia uszczelniacza nr 2 ?

2x śruba nr 4 służy do przykręcenia przewodu powrotnego do turbiny, tam jest mityczna uszczelka, która rzekomo nie jest dostępna oddzielnie ;-) Te śruby wkręca się z momentem 8-10Nm.
Idąc dalej z rysunku: śruba 10 przewodu powrotnego przy wymienniku ciepła 30-36Nm.
Śruba 4 powrotnego przy misce 8-10Nm.

Śruba 8, czyli zasilanie olejem turbiny przy wymienniku, 23-27Nm.

rajtkezjusz
08-10-2020, 14:59
śruba 10 przewodu powrotnego przy wymienniku ciepła 30-36Nm.

nr katalogowy 71773590 + uszczelki wedle katalogu

dodatkowo : Przy wymianie turbo trzeba zrobić reset Overboost przez MES lub inne .

rajtkezjusz
15-01-2021, 10:02
filtr multiair po 81 tyś km (45 tyś na Selenia /36 tyś na Ravenol / raz zastosowana płukanka przy przejściu z oleju na olej )
39572