PDA

Zobacz pełną wersję : 2.4 Tigershark MultiAir2 do tablicy!



Trump
28-02-2020, 23:14
Jak wrażenia? bo moje dobre. Po 6 latach w końcu mocny silnik bez turbo(dziury):redface: Silnik niewiele słabszy od mojego jedynego V6... no dobra, 3.2 Pentastar z wypożyczalni był lepszy;-)

Ile Wam to bierze oleju? Amerykańskie fora wszystkich marek FCA aż huczą, że bierze bazowy olej (0W20). Niektórym wręcz pożera, niektórym nie bierze wcale, niektórym bierze coraz mniej, niektórym coraz więcej, ale - co mnie cieszy i nie dziwi - są też głosy, że na 5W30 problem znika. Przechodzę na moparowski 5W30, nota bene Pennzoil Platinum, jak zdradzają amerykańskie źródła.
Kupiłem iksa już po wymianie oleju (Mopar 0W20) i, patrząc na przebieg, stwierdzam, że więcej jak norma Chryslera w USA - 1 quart (0.946 liter) in 2,000 miles (3,200 km) - nie bierze. Jeśli po wymianie było mniej niż max na bagnecie (a tego niestety nie wiem), to bierze jeszcze mniej.

Pytanie za sto punktów: Gdzie znajdę ten filtr siatkowy, przez który jest podawany olej do multiair? Ktoś już wymieniał?
Filtr według mojego śledztwa jest i jest to ten sam, który występuje w 1.4.

koszyk24
01-03-2020, 11:49
U mnie 0W20 Midland Synqron na ponad 7 tyś. km, dolałem ok. 0,5 litra. Może słabo szukałem, ale w wykazie części dla tego silnika, nie ma słowa o filtrze Multiair.

Co do wrażeń, to w trybie Auto - bez rewelacji. Na szczęście jest Sport :)

Trump
01-03-2020, 13:07
No to ładnie:kawka: To znaczy, że od max do min na bagnecie robisz około 14.000 km.

Wiadomo jak jest - po "amerykańskim" VINie nic w europejskich katalogach części nie znajdziesz. Rozmawiałem z jednym sklepem i facet powiedział mi, że ktoś zamówił ten filtr do 2.4, nie będąc pewnym, i go nie zwrócił...
Znalazłem też jednego sprzedawcę w Stanach i miał w opisie "pasuje do: Renegade 1.4/2.4".
W amerykańskim katalogu Mopara ten filtr jest opisany jako "68189847AA Fiat 500 1.4 w/o Turbo", a wiemy doskonale, że 1.4T ten filtr na wszystkich rynkach posiada.
Nie upieram się, że on jest, może go dla mnie nie być;-) Nie tęsknię za nim, tak jak nie tęsknię za wymianą paska rozrządu i ewentualnymi problemami z turbosprężarką:wink:
W ten silnik wchodzi 1,4 litra oleju więcej niż w 1.4 - łatwiej utrzymać go w czystości. Myślę nad 10-minutową płukanką (pierwszy i ostatni raz!), zalaniem go dobrym syntetykiem na 30 minut na jałowym biegu i po spuszczeniu go już bez wymiany filtra, żeby wlać docelowy Mopar MaxPro 5W30. Potem już tylko trzymanie stanu na max i wymiany co pół roku.

Trump
02-03-2020, 20:38
Po dokładnym spuszczeniu gorącego oleju świeże 5 litrów starcza tylko do połowy miarki, czyli do "max" wchodzi nie 5,2 a co najmniej 5,4 litra8-[

W wątku obok jest info, że MES nie obsługuje naszego chryslerowskiego cuda. Dostałem odpowiedź od PMfactory, przedstawiciela na Polskę, że obsługuje, wraz z linkiem do listy obsługiwanych modeli. Ja tam tego silnika jednak w spisie nie widzę, albo może trzeba mi iść do okulisty:mrgreen:
2.4 MA jest na pewno obsługiwany przez interfejs TEXA, ale jak patrzę na koszty zakupu, to w grę wchodzi raczej tylko skorzystanie z tego w jakimś warsztacie. Ciekawostka: TEXA ma umowę z FCA i za symboliczną opłatą najnowsza wersja może dostać dostęp do obsługi zablokowanych modeli 2017/2018 i nowszych.

krowka1978
02-03-2020, 22:47
W wątku obok jest info, że MES nie obsługuje naszego chryslerowskiego cuda. Dostałem odpowiedź od PMfactory,
Nie lepiej sprawdzać na stronie producenta softu, tudzież ściągnąć i sprawdzić w trybie demo? AlfaOBD ma obsługę 2.4.

Trump
03-03-2020, 22:59
Ten link to właśnie do strony MESa: https://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
Skoro kolega obok pisze, że MES nie obsługuje, a AlfaOBD tak (co potwierdzasz:yahoo:), to już nie szukam dalej:swiety:


Kupiłbyś coś takiego? https://www.aliexpress.com/item/32901016681.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.6bcd76c 4JdTWIA&algo_pvid=c540fa2e-1970-4c62-ac10-27c0f3cd6790&algo_expid=c540fa2e-1970-4c62-ac10-27c0f3cd6790-1&btsid=0b0a050115832682617772855e9018&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb 201603_
Jak siedziałem w produktach PSA, to ostrzegali, że to wszystko z Chin jest zawirusowane... Masz jakieś doświadczenia?
AlfaOBD wychodzi taniej - 49 euro + adapter, ale co będzie bardziej wszechstronne?

Trump
08-03-2020, 23:52
Może słabo szukałem, ale w wykazie części dla tego silnika, nie ma słowa o filtrze Multiair.

I jednak jest nasza zguba:party!:Siedzi sobie w bloku silnika u styku z głowicą. Mopar 1028A025. Można kupić pod tym numerem np. w Polsce jako filtr MIVEC do Mitsubishi (w końcu Tigershark to wspólne przedsięwzięcie Chryslera, Hyundaia i Mitsubishi) i wymienić sobie









jak tylko padnie uszczelka pod głowicą:mrgreen:

Uffff, kolejny problem z głowy;-)

Trump
03-06-2020, 09:29
Co nowego w swiecie rekinow tygrysich?

Ano podczas gdy FCA dostal pozew zbiorowy w USA https://www.classaction.org/news/fiat-chrysler-facing-class-action-over-alleged-engine-oil-consumption-defect
ja zrobilem w 3 miesiace ponad 4.200 km po zmianie na 5W30. Oleju ubylo tak minimalnie, ze nawet nie zabieram sie za dolewanie, bo poziom prawie siega do konca miarki. Po 3.200 km na bagnecie bylo jeszcze "MAX", czyli problem sie rozwiazal.

Jakie wnioski w takim razie? 0W20 nie nadaje sie do tego silnika. Moparowski MaxPro 5W30 (rowniez MS-6395), bez zadnych dodatkow, jak najbardziej.
Pozostaje pytanie, jak to mozliwe, ze w przypadku wielkoseryjnego silnika przez kilka lat modelowych tylko niektorzy uzytkownicy maja ogromne zuzycie oleju? Moim zdaniem da sie to wyjasnic tylko zastosowanym olejem. Podejrzewam, ze niektorzy dealerzy, znajac problem i nie chcac stracic klientow w przyszlosci, leja wlasnie po cichu 5W30.
Nie uwierze w to, ze na przestrzeni kilku lat raz montuje sie pierscienie tlokowe o mniejszym, raz o wiekszym napieciu...

500X
03-06-2020, 12:03
Może tak być. W moim pierwszym Jeepie G.CH. (seria WJ 4,7 Limited), autoryzowany serwis zamiast 5W30 wlewał 15W40 !!
Były to lata 2000+, i było to robione bez mojej wiedzy !!

Trump
05-06-2020, 14:52
autoryzowany serwis zamiast 5W30 wlewał 15W40

ale polsyntetyk czy mineral?:mrgreen:

500X
07-06-2020, 14:43
Jakiś tam Castrol, szczegółów nie pamiętam.
Ale jak sprawa wypłynęła, wierz mi, odkułem się z nawiązką :)

Przy zmianie lepkości oleju jak Ty zrobiłeś trzeba mieć na względzie to, że jeśli lejesz olej nie przewidziany przez producenta pogarszasz warunki smarowania. Reasumując, na jakiś czas podratowałeś szczelność tłok/pierścienie/cylinder , ale pogorszyłeś smarowanie w reszcie silnika.
Np. W Jeepie G.CH. seria WK 3,7L zalecany jest olej 0W20, ale jeśli ktoś lał po staremu jak w starszej serii WJ olej 5W30 to najczęściej po przebiegu 200tkm miał dół i górę silnika do remontu.

Trump
07-06-2020, 20:53
2.4 Tigershark MultiAir2 debiutowal w 2013 w Dodge Dart. Otworzylem sobie instrukcje do Darta z tegoz roku i wtedy 5W20 byl jeszcze odpowiednia alternatywa. W latach pozniejszych juz nie jest... Nie dajmy sie zwariowac - 5W30 ma podobna plynnosc co 5w20 przy rozruchu na zimno. Za to na cieplo daje grubszy film olejowy, czyli wedlug mojego rozumowania lepsze smarowanie...
Do 1.4 FIRE MultiAir2 Turbo FCA zalecal 5W30 albo moze i nawet 5W40, wiec modul Multiair tez nie pownien miec z tym problemu.

Sorry, ale dla mnie cywilny silnik palacy olej nie jest czyms normalnym.

krowka1978
07-06-2020, 22:24
Do 1.4 FIRE MultiAir2 Turbo FCA zalecal 5W30 albo moze i nawet 5W40, wiec modul Multiair tez nie pownien miec z tym problemu.
Było 5W40. Żebyś się nie zdziwił, dobrze, że użyłeś słowa "nie powinien". Fachowcy w internetach twierdzą, że 5W40 w pierwszych modułach miał wpływ na ich awaryjność. Problemy ustąpiły z poprawkami i z przejściem na 0w30, co FCA zrobiło nagle w połowie roku (nie pamiętam którego).



Za to na cieplo daje grubszy film olejowy, czyli wedlug mojego rozumowania lepsze smarowanie...
Jakie to ma znaczenie, gdy jest zamontowany wymiennik ciepła? Jak chcesz, to sprawdź jaką maksymalną temperaturę oleju dostaniesz przy ostrej jeździe ;-) Co innego w autach, które nie mają "ogranicznika" temperatury oleju, w postaci płynu chłodzącego.

Trump
07-06-2020, 23:38
Dobra, jeszcze w 2016 wersje US 1.4 mialy modul I generacji i 5W40, wersje EU II generacji, jesli Wiki nie klamie. Czyli rozumiem, ze wraz z wprowadzeniem II generacji jedynym zalecanym olejem w Europie byl 0W30?

Chwila, byla teza, ze 0W20 daje lepsze smarowanie niz 5W30, z czym jakos ciezko mi sie zgodzic, znajac fizyke:mrgreen:

krowka1978
08-06-2020, 00:42
Czyli rozumiem, ze wraz z wprowadzeniem II generacji jedynym zalecanym olejem w Europie byl 0W30?
Jeżeli pamięć mnie nie myli, to zmianę oleju zrobiono już w I generacji.

Trump
08-06-2020, 16:37
Jestem wiec dobrej mysli, jesli chodzi o 5W30 - optymista;)

Trump
08-06-2021, 17:54
Blad P0128, thermostat rationality, sie mi ukazal. Mialem nadzieje, ze to czujnik temperatury plynu, ale niestety, juz chwile po uruchomieniu silnika waz idacy do chlodnicy robi sie cieply, czyli termostat utknal w pozycji otwartej. Wymiana nie nalezy do najprzyjemniejszych, bo trzeba sobie najpierw zrobic do niego dostep...
Bardzo popularny problem w silnikach Chryslera. Zalecenie jest takie, zeby wymieniac termostat z cala nowa obudowa, bo ma nowa uszczelke i nowy czujnik temperatury plynu, ktory tez lubi pasc. Zakladac TYLKO moparowski oryginal, bo zamienniki moga pasc juz po 5 miesiacach... W Polsce da sie to kupic od reki.

Check engine sie swieci, wiec po zdalnym uruchomieniu silnik gasnie po 2 sekundach. Mood selector tez nie dziala:tongue

rajtkezjusz
09-06-2021, 00:01
Tak matematycznie to zamiast 0W20 lub 5W30 złotym środkiem byłoby 0w30 :) ,choć kiero z ASO powiedział onegdaj ,że on w swoim 1.4 MA zalewa 5W30 do multiaira ,no ale jego naprawa moze nie kosztować tyle co nas ( oby nie zapeszać :) ) . Podłączam 1.4 MA bo chyba najbardziej o moduł chodzi ?

Trump
09-06-2021, 16:15
Tak matematycznie to zamiast 0W20 lub 5W30 złotym środkiem byłoby 0w30
Matematycznie czyli teoretycznie, a w praktyce to 5W moze miec znaczenie, jesli uwzglednimy, ze na zimnym silniku tez pali olej. Zreszta, jak juz pisalem, 5W20 tez byl "OK" dla MultiAir2 jeszcze kilka lat temu.

Wszyscy masowi producenci maja cisnienie na nizsze emisje. Sa silnik konstruowane w zalozeniu na oleje W20 czy nawet W16, a sa takie, ktore musialy stac sie z biegiem lat bardziej eko... FCA w Stanach ma kolejny problem z tym silnikiem - spaliny nie spelniaja norm. Jak maja spelniac, jesli olej 0W20 sie pali i katalizator jest pelny sadzy?

Tigershark to jest silnik, ktory wszedl do produkcji w 2005 roku. Jeszcze 10 lat temu, w zaleznosci od producenta, dopuszczane byly oleje od 0W20 do 10W30. Takze generalnie to nie jest silnik ciasno spasowany z super waskimi kanalami olejowymi, zeby wytworzyc odpowiednie cisnienie bardzo rzadkiego oleju. I tu wielu zapomina, ze oleje o wyzszych lepkosciach wytworza wieksze cisnienie i wejda tam, gdzie wedlug nich wejsc nie moga, bo sa za geste.
Dopiero w 2013 roku FCA dolozylo do niego MA. W przypadku MA o oleju mozna podyskutowac.


kiero z ASO powiedział onegdaj ,że on w swoim 1.4 MA zalewa 5W30 do multiaira
Mi mechanik, ktory jezdzi prywatnie 1.4T MA i w modulach MA grzebal, powiedzial, ze 5W40 tez sie sprawdzi i moge lac. Moze oboje panowie maja wiedze praktyczna, a my tylko spekulowac potrafimy?;-)

Wyzszej lepkosci niz 5W30 nie zamierzam z MA stosowac. Nie ma takiej potrzeby. W listopadzie przy kolejnej zmianie oleju dodalem do 5W30 tzw. srodek ceramizujacy. Przejechalem poki co 6k km. Zero ubytku oleju, zero nowej sadzy na koncowce wydechu... jakby nie ten silnik:cool:

koszyk24
12-06-2021, 15:29
Blad P0128, thermostat rationality, sie mi ukazal. Mialem nadzieje, ze to czujnik temperatury plynu, ale niestety, juz chwile po uruchomieniu silnika waz idacy do chlodnicy robi sie cieply, czyli termostat utknal w pozycji otwartej. Wymiana nie nalezy do najprzyjemniejszych, bo trzeba sobie najpierw zrobic do niego dostep...
Bardzo popularny problem w silnikach Chryslera. Zalecenie jest takie, zeby wymieniac termostat z cala nowa obudowa, bo ma nowa uszczelke i nowy czujnik temperatury plynu, ktory tez lubi pasc. Zakladac TYLKO moparowski oryginal, bo zamienniki moga pasc juz po 5 miesiacach... W Polsce da sie to kupic od reki.

Check engine sie swieci, wiec po zdalnym uruchomieniu silnik gasnie po 2 sekundach. Mood selector tez nie dziala:tongue

Ponad miesiąc temu wymieniałem. Dostęp naprawdę ciężki. Do wyjęcia akumulator, podstawa jego i komputer:roll:

Trump
13-06-2021, 08:50
To jest jak grypa - kazdy kiedys to przejdzie;-)
Niestety. Pozostaje nadzieja, ze ten nowy bedzie sluzyl kilka lat...

Trump
28-06-2021, 07:06
Zestaw "termostat" OE Mopar. https://www.usaolkusz.pl/ paczkomat = 452 zl.

https://www.rockauto.com/ DHL Express (po 69 godzinach od zamowienia na miejscu!) + clo/VAT (gotowka przy dostawie) = niecale 300 zl...
Dobre ceny, duzy wybor jak na sklep z czesciami od Acura do Volvo, koszty przesylki widac juz w koszyku po wyborze kraju i wpisaniu kodu pocztowego - polecam.

Przykladowa roznica cen: OE chlodnica wody 1.4T MA niecale 1.000 zl ze wszystkimi kosztami, OE polskie ASO 1.365 zl bez kosztow przesylki.
Gdzie w Polsce mozna kupic najtaniej czesci OE? U tego forumowicza z JATA? Faktycznie spory rabat?

Trump
11-07-2021, 16:35
Ponad miesiąc temu wymieniałem.
Czy zanim padl termostat wymieniales plyn chlodzacy? Jesli tak, w jakim odstepie czasu to bylo?

Pytam, bo ja zrobilem dwie dluzsze trasy i... check sam z siebie zniknal:rolleyes:

koszyk24
12-07-2021, 08:55
Czy zanim padl termostat wymieniales plyn chlodzacy? Jesli tak, w jakim odstepie czasu to bylo?

Pytam, bo ja zrobilem dwie dluzsze trasy i... check sam z siebie zniknal:rolleyes:

U mnie też potrafił zniknąć po kilku uruchomieniach. Ale niestety wracał. Wymieniłem płyn przy okazji wymiany termostatu.

Trump
14-07-2021, 18:21
Mnie to zaskoczylo. Silnik byl uruchomiony za kadym razem na dlugi i bardzo dlugi czas. Po prostu w trasie i na postojach starsznie sie wygrzal i zaczalem podejrzewac, ze uklad nie byl u mechanika dobrze odpowietrzony... Oczywiscie termostat pozostal otwarty.

Koniec koncow wymienilem i ja. Przy demontazu koszmar, a potem juz jakos poszlo. Mam troche podrapane dlonie, ale generalnie sukces:cool:

Krzycho.
15-09-2022, 12:29
Czy po wymianie oleju w silniku 2.4 MultiAir 2016r. wymagane jest wykonanie adaptacji MutiAir czy tylko ustawienie tzw. flagi olejowej?

krowka1978
15-09-2022, 12:31
Tylko flaga.

comptonek
08-01-2023, 17:34
Hej, mam 500x 2.4, przebieg obecnie 88k km, ubywa mi Ok.1l/1000-2000km na 0w20.

Czytałem gdzieś o tym, że wystarczy zmiana softu - aby przy odpuszczaniu gazu, nie zasysało oleju. Moje lokalne ASO nic o tym nie wie. Obsługa klienta FIAT Europa twierdzi, że nie ma przypisanej żadnej akcji naprawczej dla mojego auta, mimo, że jest akcja naprawcza w stanach, i FCA US odpisali, że mam podjechać do dowolnego serwisu w mojej okolicy :)

Czy znacie kogoś, kto robił taką zmianę softu i może pomóc? Zmiana na olej 5w30 jest dla mnie ostatecznością.

krowka1978
08-01-2023, 19:32
Czy znacie kogoś, kto robił taką zmianę softu i może pomóc?
ASO, albo ktoś kto ma Witecha z opłaconym abonamentem. Po podłączeniu Witech pokazuje, czy są aktualizacje.

Krzycho.
09-01-2023, 11:09
Hej, mam 500x 2.4, przebieg obecnie 88k km, ubywa mi Ok.1l/1000-2000km na 0w20.

Czytałem gdzieś o tym, że wystarczy zmiana softu - aby przy odpuszczaniu gazu, nie zasysało oleju. Moje lokalne ASO nic o tym nie wie. Obsługa klienta FIAT Europa twierdzi, że nie ma przypisanej żadnej akcji naprawczej dla mojego auta, mimo, że jest akcja naprawcza w stanach, i FCA US odpisali, że mam podjechać do dowolnego serwisu w mojej okolicy :)

Czy znacie kogoś, kto robił taką zmianę softu i może pomóc? Zmiana na olej 5w30 jest dla mnie ostatecznością.Silnik 2,4 nie występuje w europejskiej wersji i dla tego serwis Fiata na Europę wypiera się każdej akcji serwisowej z USA mimo, że fiat USA pisze aby zgłosić się do lokalnego dealera. W europejskiej bazie danych nie pojawiają się kampanię naprawcze z USA.
Jak już zostało wspomniane musisz znaleźć kogoś z dostępem do witecha online.

Wysłane z mojego M2007J3SG przy użyciu Tapatalka