Zobacz pełną wersję : Rozrząd
500x 1.4 Multi Air mojej żony ma przejechane 70kkm i równo 5 lat eksploatacji. Przy okazji przeglądu chcę wymienić rozrząd. Robić z pompą wody czy bez? Jakie doświadczenia?
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Greku500
22-02-2020, 15:55
rozrząd tylko kompletny, bardzo często rozciekają się pompy wody w 1,4 16V. Czy to MA czy T-Jet czy nawet zwykła 16V wolnossąca. Dodatkowo mechanik jak będzie zmieniał rozrząd niech popatrzy dokładnie czy z broka silnika (zaślepek bloku) nie cieknie płyn - to też często się zdarza...
krowka1978
22-02-2020, 17:04
500x 1.4 Multi Air mojej żony ma przejechane 70kkm i równo 5 lat eksploatacji.
W instrukcji jest co 6, gdy eksploatacja nie jest uciążliwa - ja czekam do 6.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Robić z pompą wody czy bez?
Zawsze z pompą.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Filtr MultiAir przy okazji wymienić.
Ja nie lubię czekać z rozrządem do granicy przewidzianej przez producenta zwłaszcza, że auto mamy od września. Nie wiem jak było eksploatowane przez pierwszego właściciela. Wolę dmuchać na zimne
Wysłane z mojego SM-G970F przy użyciu Tapatalka
rajtkezjusz
22-02-2020, 18:34
Po wymianie rozrządu - o ile poza ASO - trzeba zrobić zdaje się pewną czynność w oprogramowaniu ,tak jak przy wymianie oleju .
Do ASO się nie wybieram. Ktoś poleca sprawdzony serwis w Wawie?
krowka1978
22-02-2020, 18:57
Po wymianie rozrządu - o ile poza ASO - trzeba zrobić zdaje się pewną czynność w oprogramowaniu ,tak jak przy wymianie oleju .
Zgadza się, trzeba ustawić flagę wymiany paska rozrządu.
Greku500
26-02-2020, 23:33
Zgadza się, trzeba ustawić flagę wymiany paska rozrządu.co zrobić? :) pytam z ciekawości, bo nie przypominam sobie takiej czynności w witech'u ani egzaminerze :)
Filtr MultiAir przy okazji wymienić.to akurat polecam czyścić co wymianę - to jest w procedurze wymiany oleju w aso oraz kasowanie inspekcji oleju wraz resetem parametrów i adaptacją.
krowka1978
26-02-2020, 23:48
co zrobić? pytam z ciekawości, bo nie przypominam sobie takiej czynności w witech'u ani egzaminerze
Do 500X należy używać Witecha 2 według serwisówki. W instrukcji serwisowej jest dokładnie opisana nazwa opcji w W2, którą należy wybrać. W Multiecuscan jest obecna, wprost flagą nie nazwana. W każdym razie w MES siakaś adaptacja.
to akurat polecam czyścić co wymianę - to jest w procedurze wymiany oleju w aso oraz kasowanie inspekcji oleju wraz resetem parametrów i adaptacją.
Ciekawe, bo w instrukcji serwisowej czarno na białym jest, że wykręconego filtra drugi raz nie wkręcać, zapewne ze względu na oring, który jako oddzielna cześć nie występuje - o instrukcji jeszcze dalej, bo ciekawostką jest.
Kasowanie inspekcji oleju, a raczej ustawienie wymiany, w procedurze powiadasz? To dlaczego w ASO musiałem się prosić o ustawienie flagi "Oil change"? Za każdym razem słyszałem, że tego w MA się nie robi! Gdy nalegałem, to nagle w Witechu 2 opcja się znalazła. Co więcej sama flaga wymiany oleju robi co trzeba, nie robi się żadnej adaptacji. W serwisówce dla 500X ani słowa nie ma o "Oil change".
Następna sprawa. Nie ma procedury w serwisowce ani na filtr turbiny, ani na filtr MA! Co więcej z dokumentacji 500X wywalili informację o filtrze MA. Żeby poznać moment dokręcenia, to trzeba zajrzeć do instrukcji MA w Punto Evo...
rajtkezjusz
27-02-2020, 08:36
A ile to może wynosić ten moment ?
krowka1978
27-02-2020, 08:48
A ile to może wynosić ten moment ?
24-30Nm.
Greku500
28-02-2020, 22:59
Do 500X należy używać Witecha 2 według serwisówki. W instrukcji serwisowej jest dokładnie opisana nazwa opcji w W2, którą należy wybrać. W Multiecuscan jest obecna, wprost flagą nie nazwana. W każdym razie w MES siakaś adaptacja.aktualnie, po zamontowaniu SGW, tak, tylko witech2. 37575
Wg procedury 1032B10 - PASEK ZĘBATY NAPĘDU ROZRZĄDU - W/Z DLA USTAWIENIA FAZY ROZRZĄDU LUB DLA WYMIANY nie ma słowa o podłączaniu nawet komputera :) oczywiście ASO robi reset parametrów przyswojonych.
Ciekawe, bo w instrukcji serwisowej czarno na białym jest, że wykręconego filtra drugi raz nie wkręcać, zapewne ze względu na oring, który jako oddzielna cześć nie występuje
Nie powinno się a robią, na sitku są często zanieczyszczenia.
Kasowanie inspekcji oleju, a raczej ustawienie wymiany, w procedurze powiadasz? To dlaczego w ASO musiałem się prosić o ustawienie flagi "Oil change"?źle się wyraziłem, przy przeglądzie z wymianą oleju kasuje się "kluczyk", czyli informację o wykonaniu przeglądu, jak tylko natrafię na 500x lub renegade z 1,4MA to sprawdzę czy jest opcja w ECU wymiany oleju, na pewno w IPC jest kasowanie przeglądu.
Nie ma procedury w serwisowce ani na filtr turbiny, ani na filtr MA! Co więcej z dokumentacji 500X wywalili informację o filtrze MA. Żeby poznać moment dokręcenia, to trzeba zajrzeć do instrukcji MA w Punto Evo...Najlepszy opis akurat do układu uniair jest dla alfy romeo gulietta. Z tego co pamiętam moduł multiair występował w dwóch odmianach, były starsze i nowsze moduły.
krowka1978
28-02-2020, 23:51
, jak tylko natrafię na 500x lub renegade z 1,4MA to sprawdzę czy jest opcja w ECU wymiany oleju,
Jest na 100%, bo ECU ma "czujnik" zużycia oleju. Jest w Witechu 2, jak i w MES, AlfaOBD. Osobiście 2 razy widziałem w Witechu 2 i raz robiłem w moim MES-em. Drugi raz będę robił jutro przy okazji wymiany oleju. Z innej beczki. Wkur..a mnie to, że w ASO nie jest używany klucz dynamometryczny! Dziś wykręcane świece, oczywiście dokręcone mocniej niż 20Nm :mad:
aktualnie, po zamontowaniu SGW, tak, tylko
Do 500X od początku każą używać Witecha 2, czyli bez SGW również. W ASO gdy podłączyli się innym softem, nie pamiętam co to było (pierwszy przegląd), to nie widzieli aktualizacji. Dopiero w Witechu 2 pokazało.
Greku500
29-02-2020, 00:38
Do 500X od początku każą używać Witecha 2, czyli bez SGW również. W ASO gdy podłączyli się innym softem, nie pamiętam co to było (pierwszy przegląd), to nie widzieli aktualizacji. Dopiero w Witechu 2 pokazało.ma 3 szyny can. Dlatego obsługują go tylko micropodem i systemem witech (offline) i witech2 (online). Starą sondą VCIpod nie podłączą się (niewłaściwy protokół). Tak samo dzieje się z renegade, tipo, chyba też compass. Nie pamiętam wszystkich :) za to starą sondą podłączysz się spokojnie offline witechem do nowego grand cherokee :)
Osobiście 2 razy widziałem w Witechu 2 i raz robiłem w moim MES-em. Drugi raz będę robił jutro przy okazji wymiany oleju.Zrób proszę screena, dość ciekawa informacja. Co do czujnika degradacji oleju, jest to wyliczane przez sterownik a nie z czujnika w silniku, nie kojarzę takiego czujnika ale mogę się mylić :)
Wkur..a mnie to, że w ASO nie jest używany klucz dynamometryczny! Dziś wykręcane świece, oczywiście dokręcone mocniej niż 20Nm Niestety wiele rzeczy tak wygląda, są ludzie i ludzie, jedni mają wyczucie i rozum a inni to typowi wymieniacze, niestety!
krowka1978
29-02-2020, 00:44
Co do czujnika degradacji oleju, jest to wyliczane przez sterownik a nie z czujnika
Dlatego napisałem"czujnik" ;-)
Zrób proszę screena, dość ciekawa informacja.
Jutro wrzucę z MES, gdy będę to robił. Co ciekawe w MES przy kasowaniu Service w zegarach jest informacja, że trzeba jeszcze zrobić "Oil change" w ECU, ale tylko dla MJ. Od lat w MES nie uzupełnili opisu o MultiAir.
rajtkezjusz
29-02-2020, 08:24
To może od razu screen co kasować przy wymianie rozrządu - tak dla potomnych
krowka1978
29-02-2020, 20:56
Dziś przy aucie nic nie robiłem, więc daję zrzut z symulacji. Widać "rozrząd" i wymianę oleju.
Sterownik IAW 8GMK CF6.
37578
Przy wymianie turbo trzeba zrobić reset Overboost. Sam robiłem, bo miałem poważne wątpliwości, czy zrobili. W dniu odbioru sprawdzałem wpisy i nie były skasowane błędy turbiny... Czy kasowali Overboost nie byłem w stanie sprawdzić.
Poniżej prezentacja błędu w opicie dotyczącym flagi wymiany oleju - autorzy pomimo monitow nie poprawili tego od lat - to o czym pisałem wcześniej.
37579
rajtkezjusz
29-02-2020, 21:36
Może warto to jakoś zebrać do działu download jako poradnik ,ale i tak dobrze ,że wrzuciłeś . U mnie podkręcono moc ok 19 KM ale hamownia pokazała wyjściową ...128 KM co by dało do zastanowienia czy przypadkiem nasz kochany wastegate nie zadziałał :( ,na przeglądzie -oczywiście poza ASO zlecę sprawdzenie czy jest tam ok ,mam wrażenie ,że auto czasem ma kopa ,a czasem jakoś tak bardziej oporne jest ,ale to temat na inny dział . Można to pokasować co pokazałeś w autach 2017 i nowsze?
krowka1978
29-02-2020, 22:05
Można to pokasować co pokazałeś w autach 2017 i nowsze?
Ze sterownikiem MM IAW 8GMK dla 1.4MA tak - drobną przeszkodą w nowszych będzie obecność modułu SGGW. Trzeba podłączyć obejście, są już do kupienia, albo wpiąć się w kable za modułem - informacje w sieci. Osobiście nie miałem możliwości sprawdzenia.
FireFly nie sprawdzałem.
Może warto to jakoś zebrać do działu download jako poradnik
Lepszy by był przypięty temat.
Pawcio90
01-03-2020, 13:00
Zgadza się, trzeba ustawić flagę wymiany paska rozrządu.
Witam. Wymieniłem niedawno w ASO świece zapłonowe w moim 500X 1.4 MA 140KM.
Pytanie, czy po zmianie świec też trzeba było ustawić "flagę" jak np. po wymianie oleju?
krowka1978
01-03-2020, 18:10
Witam. Wymieniłem niedawno w ASO świece zapłonowe w moim 500X 1.4 MA 140KM.
Pytanie, czy po zmianie świec też trzeba było ustawić "flagę" jak np. po wymianie oleju?
Po wymianie świec nic nie trzeba ustawiać. Pytanie jest tylko o ile za mocno je dokręcili. 20Nm, która jest, to nieduża wartość.
Pawcio90
01-03-2020, 20:07
Po wymianie świec nic nie trzeba ustawiać. Pytanie jest tylko o ile za mocno je dokręcili. 20Nm, która jest, to nieduża wartość.
Dziękuję za informację.
Co do tego jak dokrecil mechanik nie mam pojęcia... mam nadzieję, że nic nie zepsuł...
Greku500
01-03-2020, 22:29
w ECU, ale tylko dla MJ.w związku z tym, że są dwa komunikaty do skasowania, mrugająca kontrolka ciśnienia oleju - info o koniecznej wymianie i zapis przeglądu (akurat jedno i drugie dla silników diesla się rozjeżdża dość mocno).
krowka1978
01-03-2020, 22:45
w związku z tym, że są dwa komunikaty do skasowania, mrugająca kontrolka ciśnienia oleju
W 500X nie ma mrugającej kontrolki ciśnienia oleju. Jest dedykowana kontrolka zużytego - zółta lampa Alladyna oraz komunikat. Jeszcze nie zdarzyło mi się ujrzeć tego cudaka. Obowiązkowo przy wymianie oleju wykonuję w MES opcję wymiany oleju, a w MA degradacja oleju ma wpływ na ustawienia modułu MultiAir.
(akurat jedno i drugie dla silników diesla się rozjeżdża dość mocno).
Mnie to wcale nie dziwi.
Greku500
02-03-2020, 21:06
W 500X nie ma mrugającej kontrolki ciśnienia oleju.dieslu? Czy mowa o MA?
Mnie to wcale nie dziwi.A wielu ludzi dziwi ;)
krowka1978
02-03-2020, 22:44
dieslu? Czy mowa o MA?
Dotyczy obu, różnica jest tylko w sposobie prezentacji. W MJ trochę inaczej żółty Alladyn przyświeca, opieram się na instrukcji obsługi.
Odświeżę trochę temat, kupiłem niedawno 500X 1.4 140KM.
Mam przejechane 72 tyś. Pierwsza rejestracja maj 2016, po ilu KM należy wymienić rozrząd ?
krowka1978
20-08-2020, 22:05
Odświeżę trochę temat, kupiłem niedawno 500X 1.4 140KM.
Mam przejechane 72 tyś. Pierwsza rejestracja maj 2016, po ilu KM należy wymienić rozrząd ?
W instrukcji obsługi jest podane.
rajtkezjusz
20-08-2020, 23:12
Więc zrób w maju 2021 byle dla bezpieczeństwa nie przekroczyć np 90 tyś km (instrukcja mówi chyba 0 120 tys km ) ,sam zlecam o ile będę miał to auto w kwietniu 2021 czyli 5 lat ,przebieg będzie pewnie ok 80 tys km. Pamiętaj o odpowiednich działaniach w MESie po wymianie paska itd
Pamiętaj o odpowiednich działaniach w MESie po wymianie paska itd
Dziękuje.
Odnośnie MESy to właśnie czytałem na forum że trzeba jeszcze ustawić. I będę musiał znaleźć jakiś dobry warsztat w Warszawie lub okolicach co specjalizuje się w Fiatach, bo ASO chciałem uniknąć ale jak nie będzie wyjścia to zrobię tam. Rozumiem że tam ustawią takie rzeczy w cenie ?
Chyba że ktoś poleci jakiś serwis w wawie lub okolicach ?
Ja robiłem rozrząd w Mik serwis na Ostroroga. Wszystko ok.
rajtkezjusz
21-08-2020, 13:51
Rozumiem że tam ustawią takie rzeczy w cenie ? wymienić rozrząd to spoko,ale zanim zrobią to zapytaj o "wpisanie" nowego paska w komputer .Gdy zrobią oczy to daje do myślenia . Nie każdy warsztat ma oprogramowanie do Fiatów nowszej generacji ( spotkałem się wiele razy z teorią "Panie ,żeby to był VW itd to bez problemu ,ale nie opłaca się ponosić kosztów oprogramowania dla rzadkich wizyt Fiata ") . Nie wiem czy jest opłacalne robić w X a jechać do ASO i płacić za podłączenie kompa (1 podłączenie i prawie zwraca się tobie ELM z kablami ,dlatego mam swój i już ) .
tomacias
22-08-2020, 22:50
Wczoraj wymieniłem rozrząd na INA, koło napinacza identyczne z oryginalnym. Po wszystkim co wspominał Krówka, dodatkowo w MES przeprowadzałem procedurę adaptacji koła fonicznego. Bo do wymiany musi być zdjęte, szczególnie jeżeli korzystasz z blokady rozrządu. Procedura polega na Skasowaniu, odczekaniu 60 sekund uruchomieniu silnika wtedy pulsuje kontrolna MIL po nagrzaniu silnika pow 80 st. należy wykonać 3 przygazówki do 6000 obrotów i gotowe.
rajtkezjusz
22-08-2020, 23:55
Te przegazówki są opisane w komendach jakie podaje MES?
tomacias
23-08-2020, 12:40
Te przegazówki są opisane w komendach jakie podaje MES?
Tak.
This procedure must be performed when a phonic wheel is replaced. It allows to reset all the timing edges that are learnt each time the engine is started, all the adaptive parameters of the UniAir module and the phonic wheel, from the control unit.
Turn the key OFF and wait 60 seconds after successfull execution of this procedure to let the ECU reset its internal registers.
After that start the engine, let it warm up (temperature > 80°C) and perform at least 3 acceleration up to 6000 RPM (with gear in neutral).
NOTE: It is recommended to execute 'UniAir actuator dispersion correction' procedure after this procedure.
Inaczej nie zatwierdzi procedury i konrolka MIL bedzie pulsować.
rajtkezjusz
23-08-2020, 20:43
Podaj koszty tego zestawu -wraz z pompą i wymianą płynu ?
tomacias
24-08-2020, 14:41
Zestaw rozrządu - napinacz, pasek, pompa płynu chłodzącego - 238,00 zł
Filtr oleju modułu Multiair - 149,00 zł
Płyn chłodzący - 48,00 zł
Silikon do uszczelnienia pompy - 10 zł
Łącznie: 445,00 zł
Dodatkowo zakupiłem zestaw blokady wałka rozrządu za 205,00 zł (myślę że warto, ale widziałem gdzieś oferty zakupu lub wypożyczenia za ok. 50 zł )
No i własna robota. Na szczęście nie jest to jakaś skomplikowana robota. Więcej rozbrajania było aby dojść do blokady wałka rozrządu , gdyż kręca się ją po stronie silnika od akumulatora w miejsce wakupompy. Ale warto to zrobić by być 100% pewnym.
rajtkezjusz
24-08-2020, 23:49
INA â 530 0228 30 â Zestaw paska rozrządu + pompa cieczy chłodzącej w Intercars to ponad 340 zł . 1)Gdzie kupiłeś tak tanio ? (domniemywam ,że ceny brutto ? ) . 2)Wymieniałeś przy jakim przebiegu i przy jakim planujesz ponowna wymianę ? 3)Jak wyglądał filtr MA i przy jakim przebiegu go wymieniłeś (pytanie powtórzone :) ) . 4)Stosowałeś jaki olej ? 5) Stosowałeś płukanki ? 6) co ile olej wymieniałeś ?
tomacias
30-08-2020, 23:36
INA â 530 0228 30 â Zestaw paska rozrządu + pompa cieczy chłodzącej w Intercars to ponad 340 zł . 1)Gdzie kupiłeś tak tanio ? (domniemywam ,że ceny brutto ? ) . 2)Wymieniałeś przy jakim przebiegu i przy jakim planujesz ponowna wymianę ? 3)Jak wyglądał filtr MA i przy jakim przebiegu go wymieniłeś (pytanie powtórzone :) ) . 4)Stosowałeś jaki olej ? 5) Stosowałeś płukanki ? 6) co ile olej wymieniałeś ?
Zestaw kupiłem na All...o ... taki https://allegro.pl/oferta/rozrzad-pompa-wody-fiat-punto-1-2-1-4-1-4multi-air-8425192248?snapshot=MjAyMC0wOC0wMlQxOToyMzoyOS42Nj JaO2J1eWVyOzQwODJiNmU4YjYxNzM4MjFiODViYWNjY2Y5OThl OTFiZjJlN2E2MzdiZTkyMTgyODY5ZTlkZTg5YzM2YTViMGI%3D
Wymieniłem przy przebiegu 126 500 ( wymieniane elementy na oko nie wykazywały jakichkolwiek uszkodzeń lub widocznego zużycia), kolejne wymiany planuję co 60 000 km czyli co 4 wymian e oleju. Może i wytrzymałby dłużej ale to już nie fabryczna robota, więc lepiej nie ryzykować.
Filtr był lekko przybrudzony, w zasadzie przebarwiony na ciemno, bez widocznych cząstek lub innych paprochów. Wymieniłem go pierwszy raz razem z rozrządem czyli po 126 500 km,
Przez cały czas eksploatacji wymieniam olej co 15000 km stosuję selenie digitec 0W30. Żadnych płukanek. Wymieniłem również świece zapłonowe przy 126500 poprzednie założone przy 75 000
Żadnych płukanek. Od przebiegu 30000 na LPG.
krowka1978
03-09-2020, 14:06
kolejne wymiany planuję co 60 000 km czyli co 4 wymian e oleju. Może i wytrzymałby dłużej ale to już nie fabryczna robota, więc lepiej nie ryzykować
Ja z kolei jestem zdania, że jeżeli stosuję pasek serwisowy, to interwałów za bardzo nie zmieniam. Moje GP jest już po 2 wymianach, pierwsza wymiana po 4 latach/90tyś.km, druga po 5 latach przy 174tyś.km, no i za rok 3 z racji 5 lat, bo przebieg się zmniejszył - jak na razie przejechał tylko 50tyś.
Przy pincecie zobaczę, może za rok wymienię, ale przy mojej jeździe pasuje co 6 lat.
Wymieniłem również świece zapłonowe przy 126500 poprzednie założone przy 75 000
Tu bym nie ryzykował, cewki kosztują, a świece wymienia się co 30tyś.km :lol:
rajtkezjusz
03-09-2020, 23:36
Ciekawe jaką trwałość ma pasek osprzętu :confused:
krowka1978
04-09-2020, 02:04
Ciekawe jaką trwałość ma pasek osprzętu :confused:
W instrukcji podają, żeby wymieniać tak jak rozrząd. Z drugiej strony stan paska wielorowkowego bardzo łatwo sprawdzić, wystarczy obejrzeć jego wewnętrzną część. Każde spękanie kwalifikuje do wymiany.
Na rozrządzie tego nie będzie widać, chyba, że pasek będzie w agonalnym stanie.
Z własnego doświadczenia paski wielorowkowe wytrzymują ~100kkm.
rajtkezjusz
28-09-2020, 20:07
Zapytałem o cenę oryginalnego zestawu i otrzymałem ofertę na kpl zestaw za 450 zł i potem te inne sprawy,filtr,olej itd ,pasek altern 90 zł .Fakt ,że kupić 200 zł taniej kusi ,ale z allegro nie kupuję .Jeśli już to mechanik kupi swoją ścieżką .
Z drugiej strony stan paska wielorowkowego bardzo łatwo sprawdzić, wystarczy obejrzeć jego wewnętrzną część. Każde spękanie kwalifikuje do wymiany.
Na rozrządzie tego nie będzie widać, chyba, że pasek będzie w agonalnym stanie.
Miałem to nieszczęście ,że pasek wielorowkowy w Lagunie pękł i wkręcił się z pasek rozrządu (nie było pełnej osłony ) i ..laguna poszła na szrot . Dlatego wymienię od razu przy rozrządzie -jedna robota i spokój
rajtkezjusz
28-09-2020, 23:22
......error ...
Jeśli już to mechanik kupi swoją ścieżką .
To jest jedyne rozsadne wyjscie, no chyba ze zmieniasz sam osobiscie. Jak cos pojdzie nie tak, a znam taka sytuacje (robione na dodatek bez faktury...), to mechanik sie pozniej wypnie, mowiac, ze on za dostarczony mu zestaw rozrzadu nie odpowiada...
PiotrekJ
19-01-2021, 15:25
Do naszego iksa pasuje pasek klinowy o długości 1219mm czy 1150mm? Po wyszukaniu naszego modelu wyskakują dwie opcje. Np. w Boschu jest to 1 987 946 084 lub 1 987 946 040ed.
edit: do mojego 1150mm
Jestem po kompletnym przeglądzie, rozrząd, klocki, tarcze, filtry oleje itp Rozumiem że jakby mechanik nie wpisał rozrządu do komputera to miałbym jakiś błąd na kontrolkach ? Pytałem wcześniej i mówił że wszystko wie co i jak :)
krowka1978
11-12-2021, 18:28
Rozumiem że jakby mechanik nie wpisał rozrządu do komputera to miałbym jakiś błąd na kontrolkach
Nie będzie żadnego błędu.
Pytałem wcześniej i mówił że wszystko wie co i jak
Nie byłbym taki pewien jego wiedzy... Znakomita większość nie ma pojęcia o elektronice, czyli jak najdalej od kompa.
To czym może skutkować niewpisanie paska do komputera ?
rajtkezjusz
14-12-2021, 17:52
Może jakimiś obcinkami mocy ? obniżaniem możliwości butowania od niskich obrotów? Działanie w tandemie z modułem MA ? To mogą być rzeczy mało zauważalne . Po coś to wprowadzono
Pięćsetce żony stuknęło 60kkm. Auto ma 5 lat z hakiem, ale jeździ głównie wokół komina (choć było w kilku grubych trasach po 4-5tys km).
Pytanie: robić już rozrząd czy czekać do 6 roku? Jak na moje niewprawne ucho to żadnych objawów dźwiękowych zużycia póki co nie ma... Olej zmieniam grzecznie co 10kkm lub co rok, najpierw Selenia, ostatnio Ravenol.
Tapatalk @ Huawei P30
rajtkezjusz
20-02-2022, 19:53
Chytry 2 razy traci .... także wiesz ,pewnie przejeździ ,ale jeśli instrukcja mówi coś w ten temat to nie ma co kombinować ,pamiętaj po wymianie o skasowanie tego i owego przez kompa
krowka1978
20-02-2022, 21:07
W instrukcji jest też o 6 latach, w moim rok temu też miałem dylemat, czy przy 60tyś. w wieku 5 lat robić. Skończyło się na tym, że jutro będę miał zestaw OEM, blokady OEM, zmienię na początku marca przy przebiegu 82tyś.km i 6 latach.
Uszczelniacz do pompy wybrałem Erling Dirko 036.164 w tubce 70ml - jest z utwardzaniem neutralnym. Dirko podpatrzyłem na innym forum i tak poszło.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Jak na moje niewprawne ucho to żadnych objawów dźwiękowych zużycia póki co nie ma...
Zużycia paska nie usłyszysz, pęknięcia też nie, ale efekt już usłyszysz :tongue Ze słuchu to pompa i napinacz.
PiotrekJ
20-02-2022, 21:08
Ja bym zrobił dokładnie po 6 latach zgodnie z instrukcją. U mnie akurat wyszło równo 120k km i 6 lat.
No to chyba poczekam do listopada, a w międzyczasie sobie skompletuje części.
Dzięki za rady.
Tapatalk @ Huawei P30
sympatyk
22-02-2022, 22:50
będę miał zestaw OEM
czy w zestawie jest szpilka mocowania napinacza ? jak nie, to proponowałbym zabezpieczyć sobie -chyba OEM 55209300
wiem, że to u Kolegi dopiero pierwsza wymiana, ale sicher ist sicher :cool:
krowka1978
22-02-2022, 23:19
W przypadku napinacza paska wielorowkowego jest śruba mocująca w zestawie.
W zestawie paska nie ma nakrętki ani szpilki.
OEM 55209300
W sieci znalazłem, że podany nr dotyczy szpilki do przykręcenia pompy. Pompa jest dokręcana 3 śrubami i nakrętką na wymienionej szpilce.
czy w zestawie jest szpilka mocowania napinacza ? jak nie, to proponowałbym
Dlaczego? Ogólnie patrząc na różne opisy i filmy, w tym takie, że nie da się tego odzobaczyć (tony silikonu na bloku i pompie, włażące do komory pompy, beztroskie zdjęcie paska a potem dowolne kręcenie wałkiem i wałem, żeby blokady założyć itd.), nie wymieniali szpilki napinacza. W przypadku mojego GP, które 2 razy miało robiony pasek, też nie wymieniali w ASO tej szpilki. Swoją drogą w tym roku też w GP sam zrobię, w tym regulację zaworów.
Łezka się w oku kręci, gdy przypomnę sobie wymianę łańcucha rozrządu w maluchu na parkingu pod blokiem, jak jeszcze gówniarzem z podstawówki byłem, potem jeszcze w czasie LO i w czasie studiów - nie pamiętam ile razy, ale trochę tego było - te łańcuchy wyciągały się jak gumy w majtach. Niestety czas zasuwa do przodu - 30 lat strzeliło od pierwszej zabawy z rozrządem jak jeden dzień.
sympatyk
22-02-2022, 23:53
:mad: sorry pomyłka; dotyczy ozn. OEM 13544021 z opisu 16x12x25
a nakrętka ma oznacz. OEM 55226298
a dlaczego; bywa dokręcana mocno lub za mocno (kto by się pieprzył z dynamometrem) wtedy ją/szpilkę przeciągnie , a rolka na nim pracuje -
i na kichanie wybór najlepszych części; gdy odleci rolka... to huragan poleci po silniku
narzekasz Kolego na ASO -mnie w ASO Citroena tłumaczyli dlaczego robota kosztuje 2x tyle co u niezależnych mechaników - po wymianie odebrałem auto, w bagażniku zdjęte części i również: wykręcona śruba wału i szpilka rolki ,
niewierny zajrzał pod osłonę napędu - jest nowa ;-)
co do usług mechaników niezależnych; byłej jesieni na wymianie sprzęgła-brzdęk spr. talerzowej (80tyskm ??) -
i straciłem zaufanie do wydawało się solidnego znanego mi już warsztatu -parę gniazd obudowy skrzyni nie wytrzymało naporu wkrętarki, a póżniej było jeszcze gorzej :mrgreen::mrgreen: chyba wlany olej z paprokiem, który podszedł miedzy kosz dyfra a obudowę - 500 zaczęła mocno znaczyć teren -silny wyciek na łaczeniu silnik skrzynia -w środku nowe sprzęgło
tłumaczono mi: wysunał się sworzeń satelitów - bo tak robią w FPT-
tyle, że znajomy skrzyniowiec -przejrzał środek , zmienił obudowę srodkową , pospawali dziure w kielichu, a mnie przyszło się jeszcze tłumaczyć, że dyfer calkiem dobry i pewnie wina ...
kurde, ale mnie organizm też już powiedział, dość i pot (nie mylić z tuszą) okulary zalewa,
a po zimie właśnie myślałem nad rozrządem w 500
krowka1978
23-02-2022, 00:21
a dlaczego; bywa dokręcana mocno lub za mocno (kto by się pieprzył z dynamometrem) wtedy ją/szpilkę przeciągnie
W 500X mam fabryczny rozrząd, więc mało prawdopodobne jest, żeby w fabryce to skopali i szpilę przeciągnęli.
Co do GP to na bank przy wymianach nie użyli dynamometrów w ASO - pamiętam jak prawe koło pneumatem dowalili, nie szło ruszyć śrub - w tym temacie jestem przewrażliwiony - miałem cyrk ze śrubami w jednym kole - przeciągnięte, luzowały się. Żona pojechała z kluczem, tak w razie czego, żeby poprawnie to koło było. Nie mieli klucza dynamometrycznego, co więcej byli tacy, co nie wiedzieli co to jest. Największy obciach dla warsztatu to baba ustawiająca klucz na 115Nm i instruująca jak nim mają dokręcić haha Szkoda, że ich twarzy nie widziałem.
Będę miał w tym przypadku na uwadze tę szpilkę. Dzięki za cenną uwagę!
Ps. Kilka cyrków z kilkoma ASO miałem i mam ich wszystkich dość. Mam też okazję oglądać roboty po niezależnych fachowcach - jest fantazja, oj jest. Dlatego chcę sam to robić, będzie jak trzeba. To już nie na moje nerwy użerać się z fachowcami. O negatywnych przygodach w ASO w temacie 500X trochę na forum pisałem. Pozytywne też były oczywiście, jednak negatywne przelewają czarę goryczy.
sympatyk
23-02-2022, 00:35
pamiętam jak prawe koło pneumatem dowalili, nie szło ruszyć śrub -
nie napisałem, przy próbie zmiany kól na zimowe -okazało się że potrzebne 3 przedłużki i pomoc nogi aby ruszyć każdą z 10 śrub -to już chyba złośliwość ,
ponieważ przy wymianie sprzegła w Citronie ASO rzuciło kwotę jak dla mnie zaporową pojechałem do warsztatu od francuskich (taki przy stadionie Wawelu w Krk )- to się okazało że robota tansza bo bez demontażu filtra DPf -niezbędny dla dostępu do śruby silnik/skrzynia -ale od czego jest meisel i młot -aż dziw że korpus cały , szkoda, że chlodnica pokiereszowana po zabiegu , ech....
Wracając do tematu rozrządu: czy taki zestaw jest kompletny?
https://allegro.pl/oferta/zestaw-rozrzadu-pompa-fiat-1-4-tipo-doblo-bravo-ii-9652371486
?
Tapatalk @ Huawei P30
krowka1978
30-05-2022, 22:43
Wracając do tematu rozrządu: czy taki zestaw jest kompletny?
https://allegro.pl/oferta/zestaw-rozrzadu-pompa-fiat-1-4-tipo-doblo-bravo-ii-9652371486
?
Tapatalk @ Huawei P30
Jest komplet paska, ale do tego potrzebne są jeszcze:
1. Uszczelka oring separatora oleju 14457880 - separator trzeba zdjąć, a oring będzie do wyrzucenia, bo będzie w złym stanie.
2. Uszczelka pompy podciśnienia 55233645.
3. Uszczelniacz do pompy np. DIRKO Elring 036.164 - nie ma uszczelki, trzeba wklejać.
4. Oczywiście filtr MA.
5. Pasek wielorowkowy, oryginał ma numer 55240004
6. Napinacz paska wielorowkowego 51873333, niekoniecznie do zmiany, w moim fabryczny był ok, więc zakupiony czeka na lepsze czasy.
7. Można przy okazji też machnąć śrubę turbo.
1 i 2 jeżeli będzie robione na blokadach, a nie pisanina na kołach i pasku.
Ło panie, ale puzzle.
No nic, dzięki za pomoc
Tapatalk @ Huawei P30
krowka1978
30-05-2022, 23:10
Ło panie, ale puzzle.
No nic, dzięki za pomoc
Tapatalk @ Huawei P30
Czy ja wiem? W GP 1.4 8V dochodzi jeszcze regulacja zaworów płytkami, których rozmiarówki trudno dostać. Wymieniałem w obu i jednak wolę rozrząd MultiAir ;)
Swoją drogą w GP trafiłem na ślady ASO tu było - 2 uszkodzone gwinty w pokrywie zaworów, jeden od czujnika wałka rozrządu, drugi od uchwytu osłony paska. Temat dowalonych śrub koła zmiennych faz rozrządu pneumatem pominę milczeniem...
4. Oczywiście filtr MA.
Czy ktoś może mi podac numer oryginału tego filtra?
krowka1978
11-10-2022, 13:48
Czy ktoś może mi podac numer oryginału tego filtra?
Filtr MA: 55238665
Pawcio90
06-03-2023, 18:57
Witam,
W środę oddaje swojego 500X 1,4 MA 140KM do ASO na m.in. wymianę rozrządu z pompą wody (płyn chłodniczy, olej, wszystkie filtry łącznie z tym MA również). Zawsze przy wymianie oleju ustawiają "flagę wymiany oleju" natomiast czytam tutaj o jakieś fladze wymiany rozrządu? Mówiłem im na ten temat to twierdzą, że czegoś takiego w komputerze nigdy nie ustawiają... Moje pytanie jak im to nazwać, żeby zwrócić uwagę na ten aspekt? Chciałbym, żeby ta wymiana była zrobiona jak należy.
Z góry dziękuję.
krowka1978
06-03-2023, 20:03
natomiast czytam tutaj o jakieś fladze wymiany rozrządu? Mówiłem im na ten temat to twierdzą, że czegoś takiego w komputerze nigdy nie ustawiają...
Jest procedura w kompie na wymianę paska rozrządu, opisana również w serwisówce. Niech się douczą. Jak dobrze, że sam zrobiłem w moim...
Pawcio90
07-03-2023, 09:43
Jest procedura w kompie na wymianę paska rozrządu, opisana również w serwisówce. Niech się douczą. Jak dobrze, że sam zrobiłem w moim...
A mógłbym prosić o krótki opis „ścieżki”, żeby im to powiedzieć, co w komputerze należy przeprowadzić po wymianie? Ehh te serwisy…
krowka1978
07-03-2023, 10:17
A mógłbym prosić o krótki opis âścieżkiâ, żeby im to powiedzieć, co w komputerze należy przeprowadzić po wymianie? Ehh te serwisyâŚ
Nie znam Witecha, ale opcja jest w sterowniku silnika, tak jak i wymiana oleju. W MES jest bardzo widoczna, ale oni tego programu nie używają.
Pawcio90
07-03-2023, 10:23
Nie znam Witecha, ale opcja jest w sterowniku silnika, tak jak i wymiana oleju. W MES jest bardzo widoczna, ale oni tego programu nie używają.
Czyli jeśli odznaczają wymianę oleju to i w tym systemie powinni widzieć kwestie rozrządu ?
krowka1978
07-03-2023, 18:05
Na pewno mają tam opcję.
Pawcio90
10-03-2023, 10:41
Dzwonili z serwisu. Wymienili wszystko, ale żadnej flagi rozrządu nie widza. Jedynie adaptacje zrobili po wymianie
krowka1978
10-03-2023, 12:50
Może inna nazwa, nie wiem jak w Witechu to zwą.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.