Zobacz pełną wersję : Opony 17 cali w Tipo 1.4 95 kucy
pablos_206
13-12-2019, 17:42
Posiada ktoś w bolidzie Tipo Hb 1.4 95 km felgi 17 cali o szerokości 225 i mógłby się wypowiedzieć o wrażeniach z jazdy. Głównie chodzi mi o komfort jazdy i o dotrzymanie podobnych właściwości jezdnych jak dla 15 cali i szerokości 195.
Felgi byłby na lato. Doświadczeń z 17 za bardzo nie mam, chociaż słyszałem, że niektórzy co kupowali fabrycznie 17 cali przesiadali się na mniejsze z uwagi na utrate komfortu jazdy.
Mam co prawda sedana, ale od nowości na feldze 17 i polecam.Zbyt wiele komfort nie traci, a auto lepiej się trzyma drogi i oczywiście wygląda.
W temacie jak 17tki spisują się przy 95KM to nie pomoge ale mam porównanie między 225/45R17 w prywatnym a 205/55R1 i 195/65R15 w służbowych, (jeden po 2 latach i 70kkm już zdany i teraz mam kolejną szt, dopiero 7kkm). Pierwsze zaskoczenie: na 15 auto jeżdzi najlepiej w kwestii osiągów/przyśpieszeń. Dla mnie jest to zauważalnie odczuwalne. Jesli chodzi o trakcję duże znaczenie mają opony, na 16 miałem Nexeny i tam był dramat, szczególnie na mokrym, na 15 Goodyeary wszystko ok, na 17 Conti też ok. W codziennej jezdzie znaczących różnic się nie odczuwa, ze względu na raczej miękkie/komfortowe nastawy zawieszenia 17-tki dużej poprawy nie wnosza. Natomiast jeśli chodzi o komfort to jest już róznica: 15-16 podobne, 17 wyczuwalnie mniej komfortowe, na nierównej drodze przenoszą wiecej informacji do wnetrza.
Tak więc wg mnie: 15-najtańsze, lepsze osiągi, wysoki komfort, 16 - pewno złoty środek miedzy ceną, wyglądem i parametrami, tylko dobre gumy trzeba dobrać 17 - głównie na plus to wygląd, pewno jakieś tam ułamki metrów/sekund lepsze hamowaniu/w zakretach ale na codzień to pomijalne. Mniejszy komfort.
Jak jesteś na kupnie to szedłbym w 16 na fajnej feldze.
Ciekawa teoria z lepszym przyśpieszeniem na 15" względem pozostałych.
Zastanawiam się jak?
Czy 15 są zauważalnie lżejsze, czy może fakt, że jest więcej gumy i jak się napnie między felgą a asfaltem to odda w postaci lepszego przyspieszenia...
Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka
Ciekawa teoria z lepszym przyśpieszeniem na 15" względem pozostałych.
To nie teoria tylko dość znany fakt. Felga 17" jest zauważalnie cięższa od 15". Do tego, zwykle zakładamy na nią szerszą oponę, co daje większe opory ruchu (w szkole na fizyce uczą, ze tarcie nie zależy od powierzchni styku, ale to jest duże uproszczenie zjawiska i w praktyce jest jednak inaczej).
pablos_206
17-12-2019, 20:55
Dziękuję za odpowiedzi. Pytanie było stąd że szersza opona i 17" ma wpływ na ewentualne warunki jazdy samochodu. 95 km nie dużo ale w stilo na 15" wystarczająco. Będąc na jeździe próbnej w tipo 1.4 95 km również się fajnie zbierało. I zastanawiała mnie ocena z autopsji w tym silniku czy felga taka podoła - nie zabije przyjemnosci z jazdy tym samochodem. Nic trzeba zaryzykować 17" ;)
Różny rozmiar felgi to też zmiana przełożenia skrzyni że tak to ujmę. Przy tej samej prędkości kątowej przy większej feldze jest większa liniowa. Oczywiście 2 cale na średnicy minus 1 cm na profilu wielkiej różnicy nie robią.
Pytaniem otwartym jest jeszcze jak będą wyglądały zimy w najbliższych latach? Bo jeżeli tak jak teraz, to moim zdaniem, dobrym pomysłem jest zakup opon całorocznych, ale dobrej jakości, wręcz jakości premium.
Zwłaszcza, jeżeli ktoś jeździ przede wszystkim po głównych trasach, które są przecież odśnieżane w pierwszej kolejności...
Faktem jest też to, że coraz więcej kierowców świadomie podejmuje decyzję z tego zakresu. Proponuję w związku z tym sprawdzić jeszcze pod niniejszym linkiem: Zakup opon – „łatwizna” czy dylemat? – Bros Truck (http://brostruck.com.pl/zakup-opon-latwizna-czy-dylemat/)
Witryna na której można znaleźć trochę więcej informacji z tego zakresu.
pablos_206
12-05-2020, 20:01
Odświeżając temat dla potomnych po 3 tygodniach użytkowania. Oryginalna felga 17" opona 225/45 conti eco 5 wygląd super. Spalanie takie same jak na 195/65 r15 z symbolem spalania E. Przyspieszanie bez zarzutów. Wchodzenie w zakręty super. Jedyny mankament to kwestia nawierzchni na polskich drogach. Jak jest dobra nawierzchnia asfaltowa i prosta jak stół jest super. W przypadku dziur, nierówności i stosunkowo twardym seryjnym zawieszeniu w tipo na felgach 15 lepszy komfort jazdy. Również w rachubę wchodzi kwestia mieszanki asfaltowej - bo szumy pracy opon są stosunkowo większe na szerszej oponie. Jednym słowem polecam ale zastanowiłbym się nad 16" w przyszłości ;)
Jakie zawieszenie seryjne? Stosunkowo twarde?????
Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka
pablos_206
12-05-2020, 20:54
Szary83 chodziło mi o fabryczne;)
krowka1978
12-05-2020, 21:57
bo szumy pracy opon są stosunkowo większe na szerszej oponie.
To zależy, bo są opony 225, które są cichsze od Continentala. Różnica dochodzi nawet do 3-4dB, a to już sporo. Nie szukałbym więc problemu hałasu w szerokości opony, a w wyborze opony na podstawie jej parametrów.
kartonik
13-05-2020, 14:22
IMHO zawieszenie w Tipo nie jest twarde, ale słabo tłumi drobne nierówności co sprawia, że jest głośne i na mniejszym profili opony daje wrażenie twardości zawieszenia.
wiktor40
26-06-2020, 21:42
do marx30
Dla większej średnicy felgi stosuje się niższy profil opony żeby średnica koła była taka sama i nie zachodzi nic takiego co określiłeś jako "zmiana przełożenia skrzyni". W przeciwnym wypadku prędkościomierz by przekłamywał.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.