PDA

Zobacz pełną wersję : Wiązka rezystora dmuchawy - przepalony przewód od rezystora dmuchawy.



tinio
19-08-2019, 10:44
Witam wszystkich po mojej długiej nieobecności.

Chciałbym dziś opisać mój problem z dmuchawą w Tipo (1.4 95KM wersja bieda bieda).

Wiem że niektórzy z was pamiętają mnie z wątku o montażu nagrzewnicy PTC - jednak nagrzewnica ta nadal nie jest podłączona więc opisana niżej usterka nie ma związku z PTC.

Sprawdźcie stan tej wiązki u siebie - ciężko mi określić czy może to doprowadzić do zapalenia się auta ale na pewno nie jest to bezpieczne.

Problem pojawił się na dłuższej trasie - jechałem do Hiszpanii i dmuchawa przez około 6 godzin non stop pracowała na 2 lub 3 biegu. Pasażer twierdził że czuć zapach palonego plastiku ale bardzo delikatny.
Nie mogliśmy zlokalizować źródła zapachu na dwóch postojach i wróciliśmy tak do Polski.
W kraju, kiedy kierował ktoś inny a ja byłem na miejscu pasażera poczułem bardzo mocny zapach plastiku a kierowca nic nie czuł więc zacząłem ręką szukać pod schowkiem czy wszystko jest ok - to był błąd i lekko poparzyłem palec :)

Po zatrzymaniu zobaczyłem wiązkę od dmuchawy w takim stanie:
36562

Mocno mnie to zdziwiło zwłaszcza że przegrzany był najgrubszy przewód z wiązki - odłączyłem wtyczkę i zauważyłem że winowajcą takiego stanu rzeczy jest wypalony pin:
36563

36564
Na tym zdjęciu widać że pod pin nr 4 nie jest nic podpięte.

Po pomiarach multimetrem wyszło że piny 4 i 5 są ze sobą połączone a piny 1, 2 i 3 to podłączenia przez kolejne rezystory (czyli napięcie jest podawane przez piny 1, 2 lub 3 i następnie idzie do dmuchawy przez pin nr 5).

Wygląda na to że rozmiar przewodu jest dobrany dobrze jednak ktoś nie przewidział że jeden pin to za mało żeby przenieść taką ilość prądu (mimo że projekt rezystora obejmował dwa piny) lub po prostu księgowy wyliczył że dodatkowy przewód to zbytnia rozrzutność w tym aucie :)

Szukałem wiązki na e-per jednak nic nie znalazłem.
Próbując rozwiązać problem natrafiłem na zestaw naprawczy do Fiata Ducato - wiązka plus rezystor.
Okazało się że to dość popularny problem.

Dostarczana wiązka ma wszystkie 5 przewodów (również na pin nr 4).

Po sprawdzeniu wyszło że oba rezystory są takie same pod względem wymiarów oraz wartości rezystancji
36566

Stwierdziłem że pin nr 4 i 5 należy ze sobą połączyć przewodami tak aby obciążone były oba piny.
Poniżej kilka zdjęć z naprawy.

36569 36573 36570 36571 36568

I efekt końcowy:
36572


Dmuchawa działa jak należy - nic się nie grzeje i dmuchawa nie zwalnia.

Na końcu dodam że w czasie jazdy z tym uszkodzeniem dmuchawa działała coraz wolniej ze względu na rosnącą rezystancję - proszę aby zwrócić na to uwagę.
Praca zajęła mi około 2 godziny ze względu na wykonywanie pomiarów ale teraz mogę powiedzieć że można się wyrobić w godzinę.



A i jakby ktoś szukał rezystora do zakupu to przesyłam zdjęcie z numerami:
36574

Nr wiązki nigdzie nie znalazłem ale wystarczy w google wpisać: wiązka dmuchawa fiat ducato - to wyskoczy odpowiedni produkt.

Wiązka - 20 PLN
Rezystor - 45 PLN

Kupione na popularnym portalu aukcyjnym.

Komentarze mile widziane :)


EDIT:

Znalazłem na naszym forum podobny problem, był tam wrzucony schemat instalacji na którym widać że rezystor nie ma podłączonego jednego pinu.
36575

kjk
19-08-2019, 12:35
Proponuję podwiesić to, bo wielu z nas pewnie kiedyś się przyda, a tu kawał dobrej roboty jest.

JackTheNight
19-08-2019, 22:58
OK, temat podwieszam bo ciekawy :)
Aż sprawdzę z ciekawości u siebie jak to wygląda :)
Sprawdziłem schematy i tak jak u ciebie to tylko wygląda w manualnej klimie, w automacie jest trochę inaczej.

kartonik
19-08-2019, 23:31
Ja miałem podobny przypadek w Bravo II. Też podczas jazdy z włączoną klimatyzacją było czuć swąd palącej się instalacji elektrycznej. Po drodze podjechałem do elektromechanika i właśnie był nadpalony styk w kostce o wentylatora znajdującej się nad nogami pasażera. Wymienił mi tą kostkę na jakąś inną i problem już nie wystąpił. Miałem szczęście, że się to stało 2 dni przed urlopem, a nie w trakcie jazdy na wakacje.