Zobacz pełną wersję : 1,6 16V bierze olej - jakie zmieszac na dolewke
johndoe19
11-08-2019, 12:55
witam
po kolizji poprzednim autem - nie z mojej winy - stalem sie posiadaczem fiata marea weekend 1998r
1,6 16V (182a4000) z lpg 2gen.
Sprawdzilem wszystkie plyny - oleju bylo na maksa.
Zrobilem niewiele ponad 1000km - z czego polowe po autostradach przy obrotach 4 tys.
I sie mocno zdziwilem bo oleju zniklo ponad litr - a ile to nie wiem bo na bagnecie nie widac absolutnie nic,
wiec moze znacznie wiecej...
Auto bylo szanowane - jedyny wlasciciel w Polsce od kilkunastu lat w starszym wieku.
Autentyczny przebieg 230tys.
Wiem od wlasciciela, ze byl lany Mobil 1 10W40, zmieniony w tym roku.
Nie mam takiego na dolewki, za to mam 3 inne, po poprzednim aucie.
1) Motul 6100 Synergie+ 10W40 (resztowka moze litr)
2) GM 10W40 (mam cale 5 litrow)
3) Total 5W40 (mam nieco ponad litr)
Silnik ma moc - nie zauwazylem zeby dymil itp - znikania plynu chlodniczego tez nie zauwazylem.
Pytanie czy jazda na wysokich obrotach sprawila ze tyle wzial oleju - sprawdzalem po 500km - bylo w polowie na bagnecie, czyli idzie jak wg instrukcji litr na 1000km albo wiecej troche... poprzednie auto nie bralo prawie nic od wymiany do wymiany, takze jestem w lekkim szoku Smile
Sproboje pojezdzic na mniejszych obrotach i zobacze czy tez tak bedzie szlo, a tymczasem doradzcie co na dolewke, czy tez isc kupic mobila ten co byl zeby nie bylo...
na wyższych obrotach jak i podczas jazdy na autostradzie (wyższa temperatura oleju) silnik zawsze zużywa więcej oleju ...ale 1 litr na 1000 km.... to trochę dziwnie duzo, sprawdzić kompresje, bo może pierścienie juz zużyte (nei daj boze cylindry wytarte), ewentualnie uszczelniacze zaworowe gdy kompresja OK.
pytanie kiedy ostatnio był zmieniany olej, często gdy olej jest przepracowany i traci już swoje własciwości to zaczyna go szybko ubywać pomimo że silnik jest w porządku, generalnie lałbym to co zalecał producent silnika, sprawdzić dokładnie w kwitach jakie specyfikacje powinien miec olej do tego silnika, często niektórzy poprawiaja producenta a potem....łoooo panie coś się zużyło, bo przyjanuszował 5 zeta na litrze oleju.
Lej 10W-40, tylko nie szarp się na "górną" polke , bo i tak go "zje". Auto ,najlep[sze ma juz za sobą, wiec szalu nie bedzie,a po kiego masz topic pieniądze, w cos co mu juz nie pomoże.
AutomobileFanatico
11-08-2019, 16:23
Z tego co masz do wyboru to ja bym się skłaniał do tego GM 10W40. Najbardziej dziwi mnie fakt, że nie widać dymienia. W takim razie pozostaje szukać wycieku.
johndoe19
11-08-2019, 17:49
dzieki za odpowiedzi
Wlasnie bylem na kanale - wyciek jest napewno i to duzy.
Pokryta jak sie domyslam olejem jest cala prawa strona auta wlacznie z kawalkiem tylnego amortyzatora, lewa sucho, a ze w nim miska jest po prawej to tak by lecialo, bo skad inaczej, uszczelka miski dookola raczej sucho, nic nie zauwazylem, ale zastanawia mnie nakretka, albo brak jakiejs podkladki - i to ze nie kapie jak stoi, bylo czysto pod autem - po dolewce (dolalem GM 10w40, wczesniej bylo ponizej minimum o jakies 0,3 litra, wlalem ok 0.5 litra to pojawilo sie cokolwiek przy minimum na bagnecie) - ... po dolewce tez nie kapie, za to musi "nawadniac" droge olejem w trakcie jazdy niczym spryskiwacze pola ;)
czy oryginalna sruba spustowa miski ma na zewnatrz gwint ktory wystaje i wewnatrz wchodzi imbus?
najwyzej wejde jeszcze raz i zrobie zdjecia
są rózne śruby spustowe, z imbusem w środku, albo normalna śruba + miedziana podkładka uszczelniająca.
jak cieknei to umyć wszystko i obserwować skad cieknie, to moga być np. uszczelniacze wału, lub wszelkie inne uszczelki, w końcu silnik wiekowy :-)
johndoe19
11-08-2019, 18:35
są rózne śruby spustowe, z imbusem w środku, albo normalna śruba + miedziana podkładka uszczelniająca.
jak cieknei to umyć wszystko i obserwować skad cieknie, to moga być np. uszczelniacze wału, lub wszelkie inne uszczelki, w końcu silnik wiekowy :-)
zrobilem pare zdjec
1 zdjecie to... bak - jak wszedlem (od tylu) to bylem przerazony ze bak cieknie ;)
pozostale to sruba, na waz z przodu rozlalem olej dolewajac - tam nie cieknie, wszedzie indziej tak i leci wraz z pedem powietrza
po prawej stronie auta do samego konca...
od czego byscie zaczeli? mnie nurtuje ta sruba - bo bardzo czesto zdarza sie ze zapominaja podkladki/uszczelki, tylko wtedy bym musial zlac wszystko - a efekt to jedna wielka niewiadoma, no i jaka srube kupic ? jesli jest w czym wybierac wolalbym "tradycyjna" srube z gwintem a nie na imbus
Przypadkiem z okolicy filtra oleju nic nie cieknie pod cisnieniem?Ta tuleja z gwintem co jest wprasowana w miske,nie jest rozszczelniona?
johndoe19
12-08-2019, 23:27
Przypadkiem z okolicy filtra oleju nic nie cieknie pod cisnieniem?Ta tuleja z gwintem co jest wprasowana w miske,nie jest rozszczelniona?
sprawdzimy, narazie nie mialem nikogo do pomocy, a ciezko to ogarnac samemu - musze gdzies podjechac.
zobacze, czy w ogole rusze te srube - mam nadzieje ze wyjdzie bez problemu...
a chcac zamowic zamiennik mam dylemat
1) M22x1,5 mm / klucz 12
2) M18x1,5 mm / klucz 8
wizualnie sie dosc mocno potrafia roznic, jedne bez zadnych uszczelek, inne z miedziana, inne z gumowa...
a ja nie wiem co wziac - bo na wszystkich pisze wg specyfikacji ze pasuje do tego auta...
praktycznie codziennie ostatnio potrzebuje auta na trasy i boje sie cos ruszyc - boje sie tez ze moze sie pogorszyc,
narazie dmucham na zimne i dolewam - pewnie w okolice weekendu do tego zajrze najpierw sam z ta sruba (chcialbym miec
nowa na zapas, pasujaca) a jak nic z tego to bede musial gdzies podjechac
na jakiej stronce po vin mozna miec 100% pewnosci? czy tez nie mozna :)
w tych modelach lubią korodować miski olejowe, może masz już sitko i cieknie, kiedy w komorze korbowej rośnie ciśnienie
johndoe19
15-08-2019, 17:45
w tych modelach lubią korodować miski olejowe, może masz już sitko i cieknie, kiedy w komorze korbowej rośnie ciśnienie
miska jest wizualnie ok uszczelka tez,
wiec tak...
sruba spustowa wykrecona, olej zlany, umyte, nawiniete pakuly teflonowe, sruba wkrecona, filtr zmieniony, nowy olej wlany i... cieknie dalej,
okazalo sie ze to z czujnika cisnienia oleju, juz wymieniony i chyba w koncu spokoj ... oby, okaze sie jesli nie ubedzie oleju po 200-300km :)
natomiast pytanko co do oleju, bo wlany zostal matrax sintesis 10w40... a okazuje sie ze to syntetyk i mam troche watpliwosci, nie wiem czy slusznie...
Synthetic composition lubricant of the highest quality that provides great protection for the latest generation of gasoline and diesel light engines.
Performance Features and Benefits
Excellent thermal stability that is reflected in the maintenance of viscosity with temperature even in the most severe conditions.
Highly recommended for severe service driving long-term.
Easy cold starting, allowing great protection against wear even in the most critical engine areas.
The lubricant film stays even in the hardest conditions because of their high viscosity index.
High detergent and dispersant power that provides excellent cleanliness of the engine.
Good antiwear properties to prolong the life of engine components.
Very low volatility, thus achieving a lower lubricant consumption.
Specifications
ACEA A3/B3-16 · ACEA A3/B4-16 · API SN · MB 229.1 · VW 501.01 / 505.00 · Renault RN 0710 / 0700
Health and safety
ACEA A3/B3-16 · ACEA A3/B4-16 · API SN · MB 229.1 · VW 501.01 / 505.00 · Renault RN 0710 / 0700
co myslicie o tym "syntetyku" ?
te pakuły to niepotrzebne, to nie potrzebuje takich dodatków do usczelnienia, :-)
a olej lac taki który spełnia specyfikacje producenta pojadu (nie musi to być selenia) i nie chodzi tutaj o jakies 10W 40 tylko ogólnie o specyfikacje --> książka pojazdu, tam to jest napisane.
johndoe19
16-08-2019, 11:59
te pakuły to niepotrzebne, to nie potrzebuje takich dodatków do usczelnienia, :-)
a olej lac taki który spełnia specyfikacje producenta pojadu (nie musi to być selenia) i nie chodzi tutaj o jakies 10W 40 tylko ogólnie o specyfikacje --> książka pojazdu, tam to jest napisane.
przy podejrzeniu wycieku wlasnie z tej sruby? konieczne ;)
zreszta, te sruby wystepuja zarowno same, z uszczelka miedziana jak i gumowa - nie ma tu reguly.
a co do oleju, to wydaje sie ze spelnia odnoszac sie do ksiazki wlasnie ktora mowi o bazie syntetycznej - zalacznik
ACEA A3/B4 oznacza najwyższą jakość oleju i oszczędność silnika
Oleje do wysilonych silników nowoczesnej konstrukcji z wtryskiem bezpośrednim o wysokich wymaganiach czystości i ochronie przeciwzużyciowej.
(przewyzsza ACEA A3)
API SN – Najnowsze specyfikacje wprowadzone w roku 2004. Określają oleje przeznaczone do silników benzynowych samochodów osobowych.
(przewyzsza API SJ)
wiec na moja logike, chyba ok...
jak się orientuje 3 strony wczesniej napisane jest że do tego silnika powinna byc Selenia 20K, która ma następujące spełnia następujące normy i specyfikacje (to co podkreślone to istotne):
ACEA A3, API SL/CF, SAE 10w40, FIAT 9.55535.G2 CONTRACTUAL TECHNICAL REFERENCE N.F405.N04, VW 500.00-505.00, MB 229.01
wiec smarowidło powinno to spełniać (nie musi to być Selenia 20K), jak ktoś chce może lac lepsze i droższe (lepsze nie zawsze oznacza najlepsze, powinno byc dokłądnei takie samo jak przewidziano)
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.