PDA

Zobacz pełną wersję : Ładowanie akumulatora



Szary83
21-07-2019, 00:17
https://youtu.be/MZ1SPrcpjRo
Co wy na to?
Moim zdaniem za nisko, chyba pora zas odwiedzić serwis

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

kartonik
21-07-2019, 11:35
Masz S&S?
U mnie z tym systemem ładowane w czasie jazdy waha się pomiędzy 12,3 do 14,7 V. Najczęściej jest poniżej 13 V.

Qvadrat
21-07-2019, 11:55
Auta z fabrycznym lpg nie maja tego nieodzownego cudu w postaci ss.

Może to jakiś w tipo ynteligentny alternator i sam decyduje kiedy ubiór ładuje...

Szary83
21-07-2019, 13:15
Na szczęście nie mam ss, poniżej 13V to chvj, a nie ładowanie

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

FiatPrime
21-07-2019, 14:02
T-Jet... I z fabrycznym LPG! Nie umiesz jeździć to słabo ładuje. Na pewno nie wina tego zajebistego auta z jedynym słusznym silnikiem!

A tak na serio to bardzo poważnej kwestii zapomniałeś - aku na postoju przed odpalaniem i w trakcie odpalania. Trzeba wykluczyć akumulator na 100%. Jak "padła cela" to alternator może nie wyrabiać - miałem tak w cytrynie. Wszyscy altek altek, a to aku.

Skąd Ci się zebrało na pomiary? Jakieś objawy dziwne były braku ładowania? W T-Jecie jest normalny alternator czy "yntelygentny"? 95km miał zwykły.

Szary83
21-07-2019, 14:30
Zgadza się to pewnie moja wina.
A tak serio to żadnych objawów, ot taka diagnostyka auta.
Odpala od strzału, użytkowany w trasie.
Na aku 12, 4-6V normalnie

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Qvadrat
21-07-2019, 14:37
Tak to jest jak się zaczyna szukać dziury w całym.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Niby działa niby wszystko ok a tu pomiar mówi że jest zepsuty.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Zepsuty a wciąż działa, to tylko jedyny słuszny silnik tak potrafi.

FiatPrime
21-07-2019, 14:40
No jak akumulator jest ok. Objawów żadnych nie było. To pewnie yntelygentny alternator jest. One tak mają. Ale tutaj Krowa jest potrzebny. On będzie wiedział na 100%. Jeszcze szansa że miernik do dupy. Ile czyta po obd?

Szary83
21-07-2019, 14:56
Miernik jest ok, sprawdzalem dwoma, poza tym to nie miernik za 20 zł z Chin

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Szary83
21-07-2019, 14:58
No jak akumulator jest ok. Objawów żadnych nie było. To pewnie yntelygentny alternator jest. One tak mają. Ale tutaj Krowa jest potrzebny. On będzie wiedział na 100%. Jeszcze szansa że miernik do dupy. Ile czyta po obd?Może jest tak jal piszesz, skoro jest ynteligentny i nie ma zapotrzebowania, bo aku naładowane w trasie to nie ciśnie takiego napięcia, nie wiem. Dam żonę pojeździć krótkie odcinki i sprawdzę

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

FiatPrime
21-07-2019, 15:08
Żonie bym nie dał. Zejdź do auta, zapłon na 1 pozycję, światła drogowe, przeciwmgielne, radio na full, pobawić się oknami przez 5 minut i do pomiarów ;)

krowka1978
21-07-2019, 15:24
W celu weryfikacji, czy jest "ynteligentny" alternator sprawdź, czy na klemie "-" masz czujnik IBS (dochodzą do niego 2 przewody z body). Jeżeli nie ma, to wtedy jest zwykły alternator.
W przypadku zwykłego alternatora przy takich objawach zainteresowałbym się w drugiej kolejności głównym przewodem masowym, pomiędzy silnikiem, a podłużnicą i akumulatorem - jest to jeden z objawów zerwanego przewodu masowego.
Oczywiście pierwsze co, to jednak trzeba zweryfikować sprawność akumulatora. Można poprosić sprzedawcę akumulatorów, żeby tester podłączył. Wszystko na nim nie wyjdzie, ale jakiś pogląd jest.

W przypadku inteligentnego ładowania też jest inne zachowanie. Nie ma płynnego zwiększania i zmniejszania napięcia wraz ze wzrostem i spadkiem obrotów. W moim przypadku na jałowym daje 14V przy 100% obciążenia (czyli włączona pełna elektryka, PTC, światła, ogrzewanie elektryczne luster, przedniej i tylnej szyby, radio, wentylacja, siedzenia itd), cykliczny brak ładowania gdy jadę na 5/6 biegu, a na obrotomierzu pomiędzy 1500 a 2500obr. Wyżej najczęściej też ładuje na maksa. Niestety nie mam możliwości sprawdzenia prądów ładowania - nie mam amperomierza cęgowego.

Ogólnie w przypadku inteligentnych trzeba co pół roku akumulator potraktować odpowiednikiem funkcji Recond, która jest w C-Teku. Inteligentne ładowanie w aucie degraduje akumulatory.

Szary83
21-07-2019, 15:36
Miesiąc temu mialem OT2 i aku był testowany i pomiar wyszedł "sprawny"
Pomęczę aku na postoju i potem sprawdzę. Wydaje mi się, że na minusie nic nie mam, ale to jest do weryfikacji, akurat leje to mi się dupy ruszyć nie chce [emoji16]

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

krowka1978
21-07-2019, 16:10
Gdy zejdziesz, to sprawdź ładowanie, ale minus zamiast na klemie, to do silnika przytknij.

kmlnvm
21-07-2019, 18:37
Sprawdziłem dzisiaj u siebie, 12.4V bez ładowania, 14.4V przy ładowaniu (sprawdzone multimetrem, bo radio też pokazuje takie wartości), tylko że ja nie mam "ynteligentnego" alternatora.

kartonik
21-07-2019, 19:54
Z tym napięciem spoczynkowym przy "inteligentnym" alternatorze, to też jest dziwna sprawa. Akumulator napięcie spoczynkowe pokazuje na poziomie 12,2 - 12,4, ale najczęściej jest to 12,2. Samochód sprawnie odpala i jak aktywuję ss to też działa bez protestów. Przy "tradycyjnym ładowaniu taki akumulator uznawany by był za mocno niedoładowany.

Sławek89
21-07-2019, 20:46
Może głupie pytanie, ale czy taki akumulator (z inteligentnym alternatorem i start-stop) mogę podładować prostownikiem bez odczepiania klem itp?.

krowka1978
21-07-2019, 21:29
Może głupie pytanie, ale czy taki akumulator (z inteligentnym alternatorem i start-stop) mogę podładować prostownikiem bez odczepiania klem itp?.

Można, byle podłączyć bezpieczny sprzęt.

harry.wesoly
21-07-2019, 21:30
Pamiętam, że jest to omówione w instrukcji obsługi. Możesz sobie pdf.

krowka1978
21-07-2019, 21:32
Z tym napięciem spoczynkowym przy "inteligentnym" alternatorze, to też jest dziwna sprawa. Akumulator napięcie spoczynkowe pokazuje na poziomie 12,2 - 12,4, ale najczęściej jest to 12,2. Samochód sprawnie odpala i jak aktywuję ss to też działa bez protestów. Przy "tradycyjnym ładowaniu taki akumulator uznawany by był za mocno niedoładowany.

Taki akumulator jest nadal uznawany za niedoładowany. Dlatego wcześniej pisałem o degradacji i Recond. U mnie trzyma 12,4V w spoczynku, co odpowiada poziomowi naładowania w okolicy 75-80%, dlatego S&S działa bez protestów, granica działania to 75%, niektóre auta mają 70%. Przy tak traktowanym akumulatorze zasiarczenie przychodzi szybciej. W pewnym momencie przestaje działać S&S, testery mówią, że akumulator sprawny - naładuj, a akumulatora nie idzie naładować ponad 75% pojemności. Dlatego raz na pół roku warto podłączyć akumulator pod porządny prostownik z odpowiednikiem funkcji Recond.

cac
22-07-2019, 09:45
Widzę że nie tylko mnie to dziwi. Ja mam wersję SAS i "normalne" 14,4 pojawia się u mnie raczej sporadycznie. ASO twierdzi że to ynteligentność alternatora, ale .. ja rozumiem, że ładuje kiedy potrzebuje, tylko dlaczego różnym napięciem? Przecież to jest bez sensu. U mnie najczęstsze wartości na odpalonym silniku to 13.1 albo w okolicy 15.

A po odpaleniu bezpośrednio w ogóle bardzo rzadko ładuje - najczęściej dopiero chwilę po ruszeniu.

Tutaj przykładzik:
http://www.aziz.pl/tipo/tipo_ladowanie.JPG

kartonik
22-07-2019, 16:02
Taki akumulator jest nadal uznawany za niedoładowany. Dlatego wcześniej pisałem o degradacji i Recond. U mnie trzyma 12,4V w spoczynku, co odpowiada poziomowi naładowania w okolicy 75-80%, dlatego S&S działa bez protestów, granica działania to 75%, niektóre auta mają 70%. Przy tak traktowanym akumulatorze zasiarczenie przychodzi szybciej. W pewnym momencie przestaje działać S&S, testery mówią, że akumulator sprawny - naładuj, a akumulatora nie idzie naładować ponad 75% pojemności. Dlatego raz na pół roku warto podłączyć akumulator pod porządny prostownik z odpowiednikiem funkcji Recond.

Staram się raz w tygodniu podładować akumulator albo "biedronkowym" lub starym polskim transformatorowym prostownikiem. Jak na razie pomimo niskiego napięcia spoczynkowego nie mam problemów z akumulatorem.

jacek2
23-07-2019, 07:47
Też czasami podładowuję swoje aku, bez wyciągania z "budy" i nie mam problemów z nim. Nie mierzyłem jego parametrów, ale chodzi od nowego bez zarzutu...

tipomirek
23-07-2019, 22:05
Też czasami podładowuję swoje aku, bez wyciągania z "budy" i nie mam problemów z nim. Nie mierzyłem jego parametrów, ale chodzi od nowego bez zarzutu...
A jakie masz objawy że czasami doładowujesz ,mój tipek dobija do 2 lat i nigdy nie doładowałem ,parkuje w garażu i staram się pamiętać aby nie odpalać na światłach mijania tylko na dziennych ,mniejszy pobór prądu ale może niepotrzebnie psuję włącznik tylko bo i tak starczało by prądu

jacek2
24-07-2019, 08:07
A jakie masz objawy że czasami doładowujesz

Objawów jakichkolwiek złego działania -brak. Doładowuję profilaktycznie, tak dla zasady. Baterii to nie zaszkodzi....

Jaxon
24-07-2019, 12:57
Sprawdziłem dziś na zimnym aucie . Wynik 12,4 V . Auto ponad 2,5 roku. Jeszcze nie podładowywałem akumulatora ale teraz przed zimą już chyba czas najwyższy ;)

Szary83
08-08-2019, 11:29
Te dodatkowe przewody zwiastują ten ynteligentny altek? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190808/048c3621d78cd94df0266c8cff15be8c.jpg

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Qvadrat
08-08-2019, 12:47
Raczej powinny być na plusie...

Szary83
08-08-2019, 12:52
Raczej powinny być na plusie...

Krówka na poprzedniej stronie pisał o przewodach do klemy "-"

Qvadrat
08-08-2019, 13:20
A widzisz, za szybko chyba czytałem...

brylancik13
08-08-2019, 14:01
Ale masz kibel pod maską haha :) ;) a tak na powaznie to ja miałem już gościa pod maską w sumie zaraz na początku, zostawił kawałek chleba ;) i troche śladów bo chyba ukrywał się przed deszczem. Na szczescie nie narozrabiał

Szary83
08-08-2019, 14:07
Ale masz kibel pod maską haha :) ;) a tak na powaznie to ja miałem już gościa pod maską w sumie zaraz na początku, zostawił kawałek chleba ;) i troche śladów bo chyba ukrywał się przed deszczem. Na szczescie nie narozrabiałNo ja miałem kość obgryzioną obok aku, a we Fiescie żony przegryzione kable od lambdy

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

kartonik
08-08-2019, 15:23
Tak wygląda intelygencja w Tipo, chodzi o ten cienki przewód podłączony do klemy -.

Szary83
08-08-2019, 15:33
I wszystko jasne, u mnie nie ma takich zabawek [emoji16]

Wysłane z mojego ANE-LX1 przy użyciu Tapatalka

kartonik
08-08-2019, 17:45
Jak ciekawostkę dodam, że po wypięciu wtyczki od sterowania intelygentnym ładowaniem, wyświetla się błąd jakiejś kontroli (nie pamiętam już która to była) i pojawia się stałe napięcie ładowanie akumulatora w granicy ponad 14V, i można by było normalnie z tym jeździć. Jednak po czasie wolne obroty podwyższają się do poziomu jaki występuje po uruchomieniu zimnego silnika i to już zniechęca do takich eksperymentów.

Sławek89
23-12-2019, 12:01
A tak z ciekawości spytam, jakiego typu mamy akumulatory w TIPO z S&S? Zwykłe, żelowe czy AGM?
Pytam bo mam prostownik gdzie mogę wybrać typ aku i zgłupiałem.

Niby pisze Heavy Duty, ale nic innego nie znalazłem

nightingale79
23-12-2019, 13:42
Bardziej chyba to będzie EFB a nie AGM według tego nazewnictwa.

Sławek89
23-12-2019, 14:42
Czyli z tego wychodzi że powinienem na mojej ładowarce ustawić go na ,,WET"?

37261

Qvadrat
23-12-2019, 23:13
Wet, to w tej ładowarce zwykły aku...

krowka1978
25-12-2019, 09:18
Wet, to w tej ładowarce zwykły aku...

A jaki jest w Tipo i innych? Zwykła kwasówka, opisana jako Heavy Duty, niby wzmocnione płyty, żeby z nich nie leciało, tak jak w zwykłych. Czyli należy ładować jak standardowy.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Bardziej chyba to będzie EFB a nie AGM według tego nazewnictwa.

Można wymienić na EFB.

yaroimi
08-01-2020, 10:05
Jak to jest, że wg tabelki dla 1,4 T-jet jest przewidziany aku 63Ah, a dla T-jet z LPG to 50Ah. Czy nie powinno być odwrotnie? Sam S&S powoduje takie różnice?

Qvadrat
08-01-2020, 21:36
Tak i 50 to stanowczo za mało... powinien być co najmniej właśnie 63...

trickyjack01
23-01-2020, 16:25
Tak jak powyżej

tygri
23-01-2020, 21:08
W Tipo 1.6 Mjet mama 72Aha i na razie deficytu prądu nie widać. Ale zimy teraz bez mrozu, co by było przy minus 20 czy więcej.

Teodor20
07-12-2020, 21:49
Witam, jestem nowy.
Tipo lounge sedan 1.4 95 km, przebieg 7800 po roku. Wykonałem przegląd po roku. Mam start&stop ale praktycznie go wyłączam zawsze.
Uwaga po przeglądzie: "akumulator wg wskazań testera ma tylko 58% naładowania przy 100% stanu technicznego-zalecono doładowanie prostownikiem".
3 dni temu pokonałem trasę ok 80-90km jakieś 1,5h, dziś dojazd do serwisu 25 km ok 0,5h.
Czy sterownie ładowaniem jest w porządku czy na postoju samochód traci prąd. Jestem laikiem jeśli chodzi o prąd.
Jestem zaskoczony, że w rocznym samochodzie może paść aku.
Jakieś podpowiedzi, czy to podlega gwarancji?

kmlnvm
08-12-2020, 00:02
Do usunięcia

Qvadrat
08-12-2020, 06:48
Nic ci jeszcze nie padło, trzeba doładować bo praktycznie nie jeździsz samochodem...

Każdy akumulator doświadcza samorozładowania a jak jest podłączony w aucie to przecież cały czas oś ciągnie z niego prąd, wprawdzie mały ale powolutku, powolutku i cały czas ubywa, np cały czas czuwa i czeka na sygnał z pilota do otwarcia zamków, itp.

W twoim przypadku zalecam profilaktyczne ladowanie akumulatora przed zima i na wiosnę, tak co pół roku i nawet ten nie pierwszej jakości aku z pierwszego montażu posłuży wtedy znacznie dluzej.

Akumulatory to temat rzeka, niedoladowany się zasiarcza i traci pojemność i zdolność rozruchową. Pozostawiony w aucie sam sobie nawet normalnie eksploatowany może doświadczyć rozwarstwienia elektrolitu... to tematy dla chętnych na zaprzątanie sobie głowy... więcej szczegolow na mrakumulator :-)

krowka1978
08-12-2020, 08:40
Akumulator na śmietnik, utrata pojemności, wymiana na gwarancji. Tester nie zawsze prawdę powie, u mnie też tester krzyczał, ze dobry, a prawie dwuletni aku miał tylko około 65% pojemności. ASO ma wykonać procedurę serwisową, co prawda trwa kilka dni, ale mają opisaną.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Do usunięcia

Ładowanie nic nie da, skoro po pół godziny jazdy było 58%.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Nic ci jeszcze nie padło, trzeba doładować bo praktycznie nie jeździsz samochodem...

W tym przypadku akumulator już szrot, z opisu wynika, że nie ładuje się powyżej 58%, a że tester krzyczy, że jest ok (doładuj), to inna sprawa, utraty pojemności nie sprawdza :tongue Na podstawie wskazań 2 testerów w przypadku mojego aku też wymiana na gwarancji mi się nie należała, bo było "doładuj" :smile: Po przejściu ścieżki diagnostycznej padło "WYMIANA" ;-)

Qvadrat
08-12-2020, 12:32
Ja sam robię procedurę sprawdzająca pojemność aku przy wykorzystaniu kulona 912. Za kilka dni zabiorę się i sprawdzę ile zostało z tych 50Ah z pierwszego montażu... tfu mutlu...

krowka1978
08-12-2020, 14:37
Ja sam robię procedurę sprawdzająca pojemność aku przy wykorzystaniu kulona 912. Za kilka dni zabiorę się i sprawdzę ile zostało z tych 50Ah z pierwszego montażu... tfu mutlu...

Kulon ma możliwość sprawdzenia rzeczywistej pojemności poprzez rozładowanie?

sotapl
08-12-2020, 21:34
Witam
Czytałem instrukcje ładowania akumulatora z systemem start-stop. Wynika z niej że jedyne co trzeba odpiąć to konektor czujnika na klemie minusowej.
39339
Rozumiem że chodzi o tą małą wtyczkę czujnika zaznaczonego na fotce?
Czy w takim razie bezpieczne będzie podładowanie aku z podpiętymi klemami automatycznym prostownikiem (ładowarką) z lidla?
Czy niesie to za sobą jakieś ryzyko uszkodzenia elektroniki?

Qvadrat
08-12-2020, 22:12
Kulon ma możliwość sprawdzenia rzeczywistej pojemności poprzez rozładowanie?
Tak, moja nowa amega 65Ah wydała z siebie 65,91Ah (rozładowanie do 10,5V prądem 3A, choć można i mniejsza wartością). Sprawdzałem przed montażem. Potem naladowalem, tez kulonem, a po naładowaniu doladowalem (dozarad - wysycanie)...
Jakiś ruski zapaleniec napisał aplikacje na kompa (system musi być 32bit) bazująca na api kulona i pozwalająca na o wiele więcej. Kolega teraz z nim koresponduje, tłumaczy mu na polski i już niebawem apka będzie po polskiemu się komunikowała...

Samego kulona mocno zmodyfikowałem, chłodzenie na miedzi, solidne przewody, dodatkowe bezpieczniki, warystor, wydajny wentylator itp. bazując na ruskich forach. Potężne narzędzie jak się wie jak korzystać...
Kulon ma slot na kartę sd i zapisuje na niej w csd co robi, można obserwować, analizować i rysować wykresy...

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.


Czy w takim razie bezpieczne będzie podładowanie aku z podpiętymi klemami automatycznym prostownikiem (ładowarką) z lidla?
W instrukcji są dwie opcje ładowania: 1 bez ss i tu trzeba odpiąć klemę i 2 z ss i tu mowa o odpieciu tego wichajstra ale ja bym to odpięcie tego wichajstra traktował jako dodatkowa czynność do odpięcia klemy. Czyli w aucie z ss odpiął bym i klemę i wichajster...

kartonik
09-12-2020, 00:35
Ja od wielu lat ładuję akumulatory bez wypinania klem i nie miałem żadnym problemów z tym związanych.

Qvadrat
09-12-2020, 06:59
Można tak, można i tak. Nie ułatwiamy decyzji pytającemu ;-)

sotapl
09-12-2020, 11:02
No właśnie nie ułatwiacie �� ale mimo to dziękuję.
Zastanawiałem się nad zakupem car jump startera od myfrienda z Chin, tak w razie bólu:
70mai albo Baseus Car Jump Starter 600A.
Ale znów czytając instrukcję poniżej
39344
nie wiem czy zakup ma sens.
Używał ktoś takiego urządzonka do rozruchu przy systemie start-stop?

harry.wesoly
14-12-2020, 22:42
Ja mam 70mai 600A, jeszcze nie używałem, miałem SS ale sobie go wyłączyłem więc chyba nie powinno być problemu w przypadku użycia jumpera. W sumie to mam już dwa, po jednym na auto. Nie wiem czy zadziała, wg opinii z neta powinien bez problemu, komfort psychiczni spory z tym w aucie :-D Mam tjeta i 1.6 opla z gazem.

Killer King
30-01-2021, 20:02
Witam,
Jak odczytywać i czym się sugerować przy poniższym wskazaniu na wyświetlaczu.
Czy widoczna wartość 16V powinna być cały czas podczas pracy silnika, czy będzie się zmieniać w zależności od poziomy naładowania aku ?
Tipek ze S$S, którego nie da się trwale wyłączyć ( no totalna złośliwość :) )
39665

JackTheNight
30-01-2021, 21:51
To nie jest wartość 16V, tylko 14V. Ta podziała ma tak : 10V, 11V, 12V, 14V i 18V - jest to bardzo mało dokładne wskazanie napięcia.

krowka1978
30-01-2021, 23:01
Czy widoczna wartość 16V powinna być cały czas podczas pracy silnika, czy będzie się zmieniać w zależności od poziomy naładowania aku ?
Jeżeli w czasie jazdy nie będzie spadać do 2 cegieł, to jest więcej niż pewny problem z akumulatorem (brak pojemności). Przy sprawnym aku z inteligentnym altkiem wskaźnik zmienia wartości pomiędzy 3 a 2 cegłami w zależności od stanu naładowania akumulatora (odciążenie silnika poprzez zmianę wydajności alternatora).

sotapl
05-02-2021, 10:21
Dzisiaj dostałem przesyłkę z Rosji w postaci Kulona 405. Od grudnia 2020 mam nowy aku Varta N60 60ah 640a EFB. W myśl zasady aby ładować aku przed każdą zimą i przed każdym latem jakie parametry i jaki czas ustawić na Kulonie ładując prawie nowy aku?
Kulona "odblokowałem" do 505f czyli zamiast maksymalnego natężenia 5.0a wskoczyło 5.7a.

pablos_206
05-02-2021, 12:11
Dzisiaj dostałem przesyłkę z Rosji w postaci Kulona 405 Ile Kolega dał z wysyłką i jak długo się czeka?

sotapl
05-02-2021, 12:37
Z wysyłką zapłaciłem 240 zł., a zamówiłem 27 grudnia. Czyli ok. 40 dni

JackTheNight
05-02-2021, 19:47
Ja też mam kulona 405/505. Swój akumulator Ca/Ca, zwykły kwasowy ładuje napięciem 16.4 V i prądem 5 A i kontroluje gęstość elektrolitu, jak gęstość dojdzie
w każdej celi do 1.28 to wtedy przestaje ładować. Za to mojej kobiety akumulator ładuje napięcie 16V i prądem 5 A.
Ustaw sobie napięcie 16V i prąd 5A i ładuj, sprawdzaj co 6 godzin gęstość elektrolitu, ja używam reflaktometru, ale możesz też sprawdzać aerometrem.
U mnie nie było możliwości aby dostać się do elektrolitu, nawierciłem otwory 8mm i zamknąłem je gumowymi zaślepkami.

sotapl
05-02-2021, 20:06
No właśnie Varta ma to do siebie że nie ma otworów rewizyjnych żeby sprawdzić gęstość elektrolitu. Póki jest na gwarancji nie chciałbym wiercić otworów, ale na pewno zrobię to za jakieś 2 lata. Póki co nastawię Kulona tak jak piszesz na 16v i 5a na 12 godzin. Myślę że nie zaszkodzi a tylko może pomóc...

Qvadrat
06-02-2021, 00:01
Póki co nastawię Kulona tak jak piszesz na 16v i 5a na 12 godzin. Myślę że nie zaszkodzi a tylko może pomóc...
Przy takim ładowaniu (w końcowym etapie wysycaniu) nalezy monitorować prąd ładowania. Gdy napięcie osiągnie zadane 16V to prąd zacznie powoli opadać, jak spadnie poniżej 1A ta w pewnym momencie powinien ustabilizować się w zależności od aku na ok 0,5-0,8A i przy takim stanie nalezy odczekać jeszcze 2-3h i wyłączyć ladowanie. Wtedy jest aku naładowany i wysycony i na bank ma więcej niż 1,28 gęstości.

I po takim ładowaniu zanim wstawisz do auta niech postoi 24h i się uspokoi.

maurycy
10-02-2021, 17:57
Ja od wielu lat ładuję akumulatory bez wypinania klem i nie miałem żadnym problemów z tym związanych.

U mnie podobnie takim czymś z marketu ładowałem kilka lat Tipolota 1.4 95KM , a teraz 1.4 T-Jet - bez sciągania klem i nic się nie działo . Może warto się jednak zastanowić nad tym czy to bezpieczne ?.

JackTheNight
10-02-2021, 21:17
warto się jednak zastanowić nad tym czy to bezpieczne ?.
Bezpieczne jeśli ładowarka nie podaje więcej niż 14.7 V, takie ładowarki typu z lidla czy biedronki czy inne co to tylko maks. dają 14.7 V na pewno
krzywdy żadnej nie uczynią w aucie, jeśli nie odepniemy klem.
Natomiast ładowarki typu jak Kulon gdzie można ustawić większe napięcie 16V - 18V to już raczej bym klemy odłączał od auta.

sotapl
05-10-2021, 16:03
Hej. Dzisiaj pierwszy raz ładowałem roczny aku Varta 60ah 640a EFB (bez korków) w myśl zasady aby ładować aku przed każdą zimą i każdym latem...
Parametry po odłączeniu klem i przed ładowaniem:
41000
41001
Czyli generalnie aku naładowane ale postanowiłem mu zrobić dobrze tym bardziej że jak mierzyłem go tydzień wcześniej to pokazywał SOCH 60%.
Na Kulonie 405 ustawiłem napięcie 16v, natężenie 5a na 12 godzin.
Po 10 minutach ładowania napięcie wskoczyło na 15,5v a natężenie na 1,5a
po 1h 15,8v 1,0a
po 2h15,9v 0,9a
po 4h 15,9v 0,8a
po 5h 15,9v 0,7a i tu zakończyłem ładowanie bo troszkę się przestraszyłem tak wysokiego napięcia od początku ładowania.
Niby nic się nie działo aku nie był gorący, przykładając ucho było słychać delikatne pyrkanie i wyczuwalny elektrolit także wszystko ok. Ale myślałem że napięcie 15,5-16,0v wzrośnie w końcowej fazie ładowania a nie tak drastycznie od początku. Nie chciałbym poprzez takie ładowanie "pomóc" odparować wodzie...
Zastanawiam się czy w takim razie nie lepiej ładować aku na 2 razy. Najpierw np. 8h 14,9v 5a a później przez 4h 16v 5a dla tzw. wysycenia?

Qvadrat
05-10-2021, 18:36
Wszystko dobrze, napięcie szybko wzrosło i przeszedł do wysycania bo był naładowany.

sotapl
05-10-2021, 19:34
Tylko Kulon chciał jeszcze pracować bo czekał aż natężenie spadnie do 10% wartości wyjściowej czyli do 0,5a (przynajmniej tak piszą w instrukcji). To potrwałoby jeszcze pewnie ok 2-3 godzin. Stąd moje pytanie czy to nie za długo aku byłby pod takim napięciem? W tym aku wody sobie nie doleje ��

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

41005
41006
Taki efekt ładowania po 6 godzinach od zakończenia

Qvadrat
06-10-2021, 13:21
Nic by się nie stało, to proces wysycania. Jak dolejesz wody to jeszcze raz pornolami puść ladowanie.

(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.

Ja używam kulona 912 gdzie ręcznie ustawiam napięcia i prady kiedy ma zakończyć. Na bieżąco mam podglad na parametry ładowania jak również zapis calego ładowania w pliku. W dozaradzie (taki etap po ładowaniu zasadniczym) zawsze ustawiam 16,3V i czekam aż spadnie prąd do poziomu na jakim się utrzymuje potem z 2-3h, wtedy jest mokoent kiedy to już bardziej go naladowac się nie da. Po takim ładowaniu czekam 24h, wykonuje pomiary i wstawiam aku do auta.

TadekNiejadek
11-12-2021, 11:16
Może głupie pytanie, ale czy taki akumulator (z inteligentnym alternatorem i start-stop) mogę podładować prostownikiem bez odczepiania klem itp?.Odkopuję.

Czy w Tipo zastosowane jest rozwiązanie pozwalające na podłączenie prostownika bez bezpośredniego dostępu do akumulatora, bez odłączania klem. Niektóre samochody mają specjalne końcówki, wyprowadzone w dostępne miejsce, do którego podłączamy "+" prostownika

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

Qvadrat
11-12-2021, 11:42
Nie ma takich dedykowanych miejsc w tipo. To raczej jest w autach co maja schowany aku w bagażniku albo pod kanapa.

Ja prostownik nie ładuje napięciem większym niż 14,8 to możesz podłączyć do auta bez odłączania klem, tylko jak masz s&s to bym tem wihajster od niego z aku odłączył na czas ładowania. Do ładowania większym napięciem koniecznie musisz odpiąć aku.

TadekNiejadek
11-12-2021, 12:52
Dziękuję za potwierdzenie, szukałem, nie znalazłem stąd pytanie.
Mam prostownik Boscha C3, wygląda na jakiś taki bardziej Smart aniżeli prostownik ojca sprzed lat [emoji3], więc pewnie da radę bez problemów.

Wysłane z mojego M2007J20CG przy użyciu Tapatalka

malutki1989
13-12-2021, 00:31
Pytanie mam, czemu tak każdy się boi tego, że po odłączeniu akumulatora auto mu się popsuje?

Ja bardziej bał bym się krótkiego nawet skoku napięcia, który uwala całą elektronikę, przy ładowaniu akumulatora wpiętego w instalację.

Killer King
13-12-2021, 07:31
Mam Boscha C3 od ponad 10 lat.
Tak jak pisali, wystarczy odpiąć s&s przed ładowaniem.
Odpinamy po uśpieniu systemu.

maro1500
19-09-2022, 18:36
Będę zmuszony podładować akumulator przed zimna. Będę musiał go wyjąć z auta. Szukam, czytam i widzę że nie ma jakiejś specjalnej procedury na tę okoliczność. Ważne żeby poczekać min minutę od zamknięcia drzwi do odłączenia klem. Na coś zwrócić uwagę? Auto będzie stało ze 2 dni bez akumulatora. Po ponownym podłączeniu kalibracja zamków oraz kierownicy. Coś jeszcze?

Qvadrat
20-09-2022, 09:44
Nie przypominam sobie abym kalibrowal kierownice po odłączeniu aku. Na czym to polega?

krowka1978
20-09-2022, 10:02
Nie przypominam sobie abym kalibrowal kierownice po odłączeniu aku. Na czym to polega?

Nie ma czegoś takiego w naszych bolidach.

W opielach polega to na kręceniu kierownicą od prawa do lewa aż zgaśnie kontrolka.

maro1500
20-09-2022, 14:15
Dokładnie o to chodziło.
Czyli, co spokojnie zamykam auto, czekam minutę i odkręcam plusa/minusa i tyle?

Qvadrat
20-09-2022, 16:06
Tak. Tyle wystarczy :-)

JackTheNight
20-09-2022, 20:18
Jest tylko kalibracja zamków, prosta co prawda, ale abyś się nie
zdziwił, że jak podłączysz aku, to z przycisku na klapie bagażnika nie otworzysz bagażnika :)
Musisz tylko przy zamkniętych drzwiach i klapie, zamknąć auto z pilota i otworzyć z pilota.
Po tym już bagażnik będzie otwierał się z przycisku na klapie bagażnika :)
Jest to nawet opisane w instrukcji.

Yarpen
20-09-2022, 22:56
Nie przypominam sobie abym kalibrowal kierownice po odłączeniu aku. Na czym to polega?

Zgodnie z instrukcją Tipo wygląda to tak:
"OSTRZEŻENIE
W wyniku odłączenia akumulatora układ kierowniczy wymaga konfiguracji, co zostanie zasygnalizowane przez zaświecenie się lampki sygnalizacyjnej w zestawie wskaźników (lub symbolu na wyświetlaczu). Aby wykonać tę procedurę, wystarczy obrócić kierownicą w krańcowe jej położenia lub po prostu jechać prosto przez około sto metrów."

krowka1978
21-09-2022, 11:01
Zgodnie z instrukcją Tipo wygląda to tak:
"OSTRZEŻENIE
W wyniku odłączenia akumulatora układ kierowniczy wymaga konfiguracji, co zostanie zasygnalizowane przez zaświecenie się lampki sygnalizacyjnej w zestawie wskaźników (lub symbolu na wyświetlaczu). Aby wykonać tę procedurę, wystarczy obrócić kierownicą w krańcowe jej położenia lub po prostu jechać prosto przez około sto metrów."

To coś nowego, zmiana dostawcy wspomagania? W moich nigdy nie było kalibracji "kierownicy" po odłączeniu akumulatora.

Qvadrat
21-09-2022, 11:32
Odłączyłem aku i nic takiego nie robiłem…

jacek2
21-09-2022, 14:48
Ja też. Podmieniałem kilka razy baterię bo taka potrzeba była i nic się nie działo. Wszytko wracało zawsze do normy....