Zobacz pełną wersję : Jak zmierzyć oporność świec żarowych
wieszakms
18-07-2019, 12:30
Witajcie
Słuchajcie nie znalazłem takiej info na forum a dokładniej: czy przy kostkach do przekaźnika sterownika świec żarowych da się zmierzyć przez piny kostki ich oporność?
Oczywiście walczę z oklepanym tematem "chcec glow plugs" na zimnym silniku, standardowo jak nie zapale od razu po przekręceniu kluczyka po 5s wychodzi ten komunikat i miga kontrolka i ciężej zapala gdy już zacznie migać.
Najpierw poczyściłem styki od przekaźnika i 4dni problem znikł (może zbieg okoliczności). potem podmieniłem przekaźnik na jakiś używany - nic nie dało, także teraz zastanawiam się jak zmierzyć oporność świec bez grzebania głęboko i może w tej kostce się da?
co myślicie? taka wstępna diagnoza może coś podpowiedzieć jeśli ewidentnie któraś będzie mieć inną oporność :)
Ale w czym masz problem... podłącz omomierz do konektorów i mierzysz względem masy lub silnika :cool:
To żadna filozofia... możesz też zdjąć fajki z świec i zmierzyć pomiędzy silnikiem a świecami..
Rezystancja jest bardzo mała wiec każdy prosty miernik/omomierz pokaże ci coś innego... Ważne aby była jednakowa na wszystkich świecach.
wieszakms
18-07-2019, 15:15
Ale w czym masz problem... podłącz omomierz do konektorów i mierzysz względem masy lub silnika :cool:
To żadna filozofia... możesz też zdjąć fajki z świec i zmierzyć pomiędzy silnikiem a świecami..
Rezystancja jest bardzo mała wiec każdy prosty miernik/omomierz pokaże ci coś innego... Ważne aby była jednakowa na wszystkich świecach.
No dobra ale filozofia jakas jednak jest bo sa
dwie kostki bodajze po 5 pinow kazda, czyli razem 10pinow i ktołre piny mierzyc? ok minus z budy lub akumulatora ale te 10 pinow? jak to sie ma do 4 swiec? mamy moze gdzies dostep do jakiegos schematu?
desmo999
18-07-2019, 15:27
Schemat masz w elrnie autodacie itd. , ale z tego co kojarze tam nie było żadnej filozofi. 2 na pewno ida od sterownia jakis pewnie od pomiaru nzpiecia na wyjsciu i kilka grubych kabli od sterowania swiecami. Ja to mierzylem przy kostce. Kolory chyba tez duzo Ci powiedza. W fes chyba byl tez test.mozesz tez podawac napiecie na piny i mierzyc co jest przy swiecach. To prosty uklad. Do roboty👍
Jedna kostka ma cztery piny i te piny idą do świec .Tam trzeba mierzyć .
czapelka21
18-07-2019, 21:56
Nie ma co cudować, jak kolega już napisał trzeba zdjąć fajki ze świec i zmierzyć omomierzem na zakresie zdaje się 200 Ohm (chyba taki jest najmniejszy) pomiędzy świecą a silnikiem. Wartości wychodzą poniżej 1 Ohm dla sprawnych świec. Im mniej tym lepiej. Jak wyjdzie ze 100 Ohm to świeca niesprawna. U mnie w 1,6 mjet wychodzi na każdej po równo 0,7 Ohm.
No dobra ale filozofia jakas jednak jest bo sa
dwie kostki bodajze po 5 pinow kazda, czyli razem 10pinow i ktołre piny mierzyc? ok minus z budy lub akumulatora ale te 10 pinow? jak to sie ma do 4 swiec? mamy moze gdzies dostep do jakiegos schematu?
Po grubości kabli możesz to porównać.. Opis tego sterownika wielokrotnie umieszczałem na różnych forach, jest taki sam w Stilo, Bravo, Alfach z silnikiem 1,9 JTD, MJTD ...
36379
macinek102
19-07-2019, 10:39
Jeżeli chce sprawdzić świece, to nie miernikiem, tam jest za mały prąd i może pokazywać oporność dobrą ale w rzeczywistości może nie działać. Wepnij szeregowo, jakąś żarówkę i podłącz do akumulatora, jeżeli żarówka będzie się żarzyć to świeca jest dobra.
czapelka21
19-07-2019, 13:56
Miernik za 40zł jaki na szybko znalazłem (UT131B miernik uniwersalny multimetr) i zakres tolerancji dla rezystancji do 200 Ohm (0.8%+2).
Sprawdzanie żarówką to od wielu lat przeżytek stosowany przez naszych dziadków. Wg powyższego powinienem otrzymywać wynik jakieś 5 Ohm a nie 0,7 Ohm. Na codzień sprawdzam przewody czy nawet niewielkie silniki (ich uzwojenia) właśnie miernikiem. W zupełności wystarcza w dodatku daje pewność, że ta ciągłość jest bądź jej nie ma.
desmo999
19-07-2019, 14:56
Z tym akurat sie nie zgodzę. Zarówka w wielu przypadkach jest duzo lepszym pomyslem od miernika ,niejednokrotnie na wyjsciu ze sterownika napiecie jest ale pradu nie ma i cos tam sie nie wysterowuje ( sam ostatnio sie stracilem 4 godz przez to po wykianie silnika maszyna nie odpalala , napiecie na cewce gaszenia ok ,jednak sterownik nir pozwalal jej wysterpwac bo nie wpiąłem czujnika oleju, gdybym od razu wziął zarówke szybciej by to ppszlo) . Moim zdaniem powinno sie to wzajemnie stosowac przy pomiarach.Tak samo kazdy obwód powinno sie mierzyc na przejscie pipotkiem jak i pod obciazeniem - z jednej strony kabla dajesz + z aku 2ga strona obciazasz zarowa np 30W i do masy, wtedy masz pewnosc ze przewod nie trzyma sie na dwóch żyłach np.
Przyklad z innej beczko wez zmierz napiecie np na kablu w instalacji domowej jak masz przelacznik podwujny a kabel trojzylowy, jak zalaczysz jeden obwod na 2gim kablu zmierzysz tez napiecie chyba nawet 60V ostatnio mierzylem sie wyindukowało jednak zadne obciazenie na tym nie ruszy bo moc na tej lini pewno ok 0W i smialo paluchami mozesz lapac te linię.
Jedna kostka ma cztery piny i te piny idą do świec .Tam trzeba mierzyć .
Nie w Cromie. Ten sam moduł jest dla 5 cylindrów, więc pinów jest...
1. Wtyczka z cieńszymi kablami to sterowanie, z grubszymi to ta do świec i w tej mierzysz.
2. Jak już napisano nawet najtańszy miernik da radę.
3. Mierząc konektor-masa sprawdzasz i świecę i przewód i fajkę. Jak jest dobrze to w/w elementy są sprawne.
4. Jak jest źle to mierzysz bezpośrednio na świecy - o wnioskach które należy wyciągnąć nie piszę bo są jasne.
5. U mnie dopiero po poruszaniu kabelkami przy fajkach wyszedł problem. Jedna fajka źle łączyła i to powodowało nieregularny błąd świec.
6. Mam nadzieję, że pytającemu o to chodziło, pozdrawiam.
Nie ma co cudować, jak kolega już napisał trzeba zdjąć fajki ze świec i zmierzyć omomierzem na zakresie zdaje się 200 Ohm (chyba taki jest najmniejszy) pomiędzy świecą a silnikiem. Wartości wychodzą poniżej 1 Ohm dla sprawnych świec. Im mniej tym lepiej. Jak wyjdzie ze 100 Ohm to świeca niesprawna. U mnie w 1,6 mjet wychodzi na każdej po równo 0,7 Ohm.
Im mniej tym lepiej.... nie tak szybko...
Świeca żarowa ma niską rezystancję, a mierniki za 40zł różnie będą to mierzyć.
Ma być poniżej 1 Ohm i na wszystkich JEDNAKOWO.
Przykładowo: na trzech 0,6 Ohm a na jednej 0,3 to ta jedna jest uszkodzona.
Oczywiście każda z "przerwą" też do kosza.
(Automat) Autor dopisał treść. Post został scalony.
Jeżeli chce sprawdzić świece, to nie miernikiem, tam jest za mały prąd i może pokazywać oporność dobrą ale w rzeczywistości może nie działać. Wepnij szeregowo, jakąś żarówkę i podłącz do akumulatora, jeżeli żarówka będzie się żarzyć to świeca jest dobra.
No co ty powiesz... żarówka lepsza od multimetru za klika stówek ?
" tam jest za mały prąd i może pokazywać oporność dobrą " - eee szkoła stolarzy czy kucharzy tak uczy?
czapelka21
20-07-2019, 14:19
Nie chciałem się mądrować za bardzo ale miernik w dzisiejszych czasach to już dość dobrze wykonane narzędzie, wystarczy zerknąć na MMR (miernik małych rezystancji) jako idealny przykład w tym temacie. W nim prąd pomiarowy zaczyna się od bardzo małych wartości, stąd jak widać prąd pomiarowy nie musi wcale być duży. Wszystko zależy od wartości rezystancji jaką badamy. Co do świec to nie jestem pewny czy może zdarzyć się przypadek ze świecą ze zbyt niską opornością jak opisano powyżej. Czyżby chciała się zamienić w nadprzewodnik?? żarcik oczywiście
Nie w Cromie. Ten sam moduł jest dla 5 cylindrów, więc pinów jest...
W module 5 we wtyczce (jak napisałem) 4 bo idą cztery przewody ,a silnik kolega ma 1,9 a nie 2,4 więc nie mieszaj mu w głowie bo nie sprawdza na pinach w module. A poza tym autor tematu od dwóch dni już się nie odzywa , a my tu tworzymy .
Co do świec to nie jestem pewny czy może zdarzyć się przypadek ze świecą ze zbyt niską opornością jak opisano powyżej. Czyżby chciała się zamienić w nadprzewodnik?? żarcik oczywiście
Przypadek obniżenia rezystancji świecy żarowej wziąłem z życia. Błąd świec na kompie. Jedna świeca miała połowę rezystancji w stosunku do pozostałych. Podłączona na krótko żarzyła się nie na końcu tylko wyżej.
Poniżej filmik krok po kroku jak zmierzyć oporność świec na wtyczce na przykładzie Stilo JTD - po hiszpańsku ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Fu9FHV_76LY
Marcin_Croma
12-08-2019, 18:07
Wymień wszystkie świece. I spokój.Jak jedna padła to po kolei polecą następne. Wszystko się zużywa...
Wysłane z mojego Nokia 6.1 przy użyciu Tapatalka
wieszakms
09-09-2019, 14:33
temat rozwiązany jedna świeca była uszkodzona i dlatego mi mrugało check glow plugs. zalałem na noc olejem po wierzchu i zawiozłem na drugi dzień auto do mechanika bo sam się nie odważyłem do tego podejść, na szczęście udało się je odkręcić i po założeniu nowych problem zniknął. dziekuje wszystkim za porady :)
franekbp
10-07-2020, 08:54
Witam.
Odgrzewam kotleta. Wczoraj dopadł mnie z rana Check Glow Plugs. Dzięki filmikowi powyżej sprawdziłem oporność w kostce (zwykły miernik za 9 zł z Bricomana i to już leciwy).
Świeca nr 1 - 1,2 świeca nr 2 - 1,2 świeca nr 3 - brak przejścia, świeca nr 4 - 1,2 czyli identycznie jak u gościa z filmiku. No i już się nastawiłem na to, że 3ka do wyrzucenia. Ale pomyślałem, że spróbuję i poruszałem przewodami fajeczką itd. Na mierniku zaczęły pokazywać się wartości od 25 do 170 :) w końcu przy ruchu fajką góra - dół wskoczyło mi 1,2 :D.
Dzisiaj po odpaleniu komunikatu brak. Wniosek taki nie skreślajcie od razu świec, najpierw zruszyć to wszystko co od lat zaśniedziało. Dla potwierdzenia wymiany zmierzyć już oporność bezpośrednio na świecy. Oczywiście przed sprawdzaniem czegokolwiek zrobiłem test przekaźnika MESem i upewniłem się, że działa.
Jak dla mnie ten temat pomógł i oszczędził mi kasę na wymianę dobrych świec plus nerwy (w moim drugim aucie jedna się urwała przy wymianie i to w dodatku ten grot (już był taki przepalony) i spadł na tłok do cylindra). Nie wyciągajmy od razu pochopnych wniosków.
Powered by vBulletin™ Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.