PDA

Zobacz pełną wersję : Fiat Croma 2.2 Manual - bieg wsteczny - czy nie powinno być jakiejś blokady



Rafal_sw
21-10-2018, 10:39
Witam,
Mam Cromę ze skrzynią pięciobiegową.
Mam pytanie o bieg wsteczny. U mnie wchodzi bez żadnych dodatkowych czynności. Czy nie brakuje mi jakiejś blokady?
Chodzi o to, że wcześniej jeździłem autem 6-cio biegowym, i trochę boję się, że z przyzwyczajenia włączę w czasie jazdy.
Pozdrawiam,
Rafał

chrom
21-10-2018, 11:23
niestety nie ma żadnej blokady wersjach benzynowych, w dieslach jest pierścień który trzeba podnieść by włączyć wsteczny, uprzedzając pytanie- na 99% nie da się lewarka z diesla przeszczepić do benzyny

Damn
22-10-2018, 07:44
W skrzyniach, gdzie R znajduje się w miejscu biegu wstecznego, zazwyczaj nie ma blokady (wymagającej podniesienia lub wciśnięcia gałki).
Sam, gdy przesiadam się do ojca samochodu, muszę się pilnować, bo już raz chciałem wbić z przyzwyczajenia "6", a tylko zazgrzytało, bo to "Rakieta" była... :D

Rafal_sw
23-10-2018, 11:33
W skrzyniach, gdzie R znajduje się w miejscu biegu wstecznego, zazwyczaj nie ma blokady (wymagającej podniesienia lub wciśnięcia gałki).
Sam, gdy przesiadam się do ojca samochodu, muszę się pilnować, bo już raz chciałem wbić z przyzwyczajenia "6", a tylko zazgrzytało, bo to "Rakieta" była... :D

No, w tak zaawansowanym technicznie aucie jak PF 126p było trzeba wcisnąć lewarek. W Punto podnosiło się coś (nie wiem, czy w każdym).

ata
23-10-2018, 12:41
na 99% nie da się lewarka z diesla przeszczepić do benzyny
Podstawa mechanizmu drążka zmiany biegów jest mocowana na te same punkty, a całość ma podobne wymiary. Nie wiem jak z linkami, ale to mniejszy problem - można przełożyć.

Ciekawostka: dźwignia od automatycznej przekładni też jest tak samo montowana i daje się zmienić cały mechanizm przy swapie z automatu na manual. Oczywiście trzeba sporo rzeczy przerobić, ale sam lewarek nie jest problemem.

Może masz rację, może faktycznie jest coś co uniemożliwia zamontowanie innego mechanizmu (np skok wybieraka). Ale moim zdaniem szanse są. Tylko nie wiem czy warto się bawić? używany mechanizm kosztuje ile? pewnie ze stówkę, plus kilka godzin roboty, tylko po to żeby się przekonać że jednak "nie da się".

Z tym "nie da się" jest śmiesznie, bo jak widzę co ludzie robią z autami do driftu to dochodzę do wniosku że nie ma rzeczy niemożliwych :lol:
Ale fakt, żeby zrobić niektóre patenty trzeba być zawziętym świrem ... bez problemów finansowych.

chrom
23-10-2018, 22:29
ja troszkę przeróbek w życiu już zrobiłem np. zamontowałem skrzynię 6 biegów ze stilo 1.2 do fiata seicento 1.1+ gdzie seryjnie była skrzynia 5 biegowa :-). W cromie główny problem jest taki że benzyna ma wsteczny "do tyłu' pod piątym biegiem, a diesel "do przodu" obok jedynki. do wymiany cała kaseta wybieraka na skrzyni, raczej nie do przeskoczenia, zwłaszcza dla mechanika amatora.

ata
24-10-2018, 00:54
do wymiany cała kaseta wybieraka na skrzyni, raczej nie do przeskoczenia,
Ze złej strony do tego podchodzisz.
33937
Jedyne co trzeba zrobić, to spowodować żeby ta biała wajcha połączona z drążkiem miała opór we właściwym miejscu (przed pozycją biegu wstecznego), i nie miała go tam gdzie teraz ma. Wykonalne, tylko trzeba pokombinować.

[edit]
Wróć, autor tematu ma skrzynię piątke, więc nie trzeba wycinać tej blokady co jest teraz w miejscu szóstego biegu. Nie żeby wycięcie kawałka plastiku było problemem, ale zawsze jedno z głowy. Nie, chwila? to jaki tam jest teraz układ biegów?

R-1-3-5
_-2-4-_
czy
1-3-5
2-4-R
Moim zdaniem ten pierwszy, więc wsteczny można najwyżej z jedynką pomylić. Mało śmieszne, ale zasadniczo niegroźne.

chrom
24-10-2018, 08:39
niestety układ biegów w benzynie jest
1-3-5
2-4-R

a w dieslu
R-1-3-5
2-4-6

takze to nie takie proste

popatrzyłem na zdjecia skrzyń - systemy zmiany biegów na skrzyniach tez sa rózne, moze jakby miec to na stole to udałoby sie cos wymyslic, ale szczerze watpie.

Rafal_sw
10-11-2018, 21:08
Ok, dzięki.

Układ jest taki jak napisał chrom:
1-3-5
2-4-R

Skoro się nie da to nie będę próbował przekładać.

Dziękuję za odpowiedzi i Pozdrawiam.

ziut
13-11-2018, 14:23
Ok, dzięki.

Układ jest taki jak napisał chrom:
1-3-5
2-4-R


Przecież taki układ biegów w skrzyniach tzw. piątkach był do dawna we wszystkich fiatach i fiato podobnych.
Starsi pewnie pamiętają w Polonezie, wszystkie BBM, niektóre modele "reno" . Więc ja od zawsze byłem do tego przyzwyczajony i bardzo mi to pasowało (wrzucenie wstecznego z reguły wymaga mocnego przesunięcia dźwigni w bok i tak zupełnie przypadkowo to się nie odbywa). Zawsze mnie dziwiło dlaczego w wielu innych markach przy piątkach skrzyniach potrzebna jest "tajemna wiedza" (przy pierwszej próbie wrzucenia wstecznego) jak to się robi. Wiem że dla tych którzy dotychczas byli użytkownikami innych marek to zaskoczenie.
A Croma manual diesel ma tak naprawdę od fiata tylko silnik, bo reszta to Vectra C.

Rafal_sw
13-11-2018, 14:36
Przecież taki układ biegów w skrzyniach tzw. piątkach był do dawna we wszystkich fiatach i fiato podobnych.
Starsi pewnie pamiętają w Polonezie, wszystkie BBM, niektóre modele "reno" . Więc ja od zawsze byłem do tego przyzwyczajony i bardzo mi to pasowało (wrzucenie wstecznego z reguły wymaga mocnego przesunięcia dźwigni w bok i tak zupełnie przypadkowo to się nie odbywa). Zawsze mnie dziwiło dlaczego w wielu innych markach przy piątkach skrzyniach potrzebna jest "tajemna wiedza" (przy pierwszej próbie wrzucenia wstecznego) jak to się robi. Wiem że dla tych którzy dotychczas byli użytkownikami innych marek to zaskoczenie.
A Croma manual diesel ma tak naprawdę od fiata tylko silnik, bo reszta to Vectra C.

No, nie prawda.

W P.F. 126p trzeba było mocno wcisnąć dźwignię.
W Punto trzeba było podnieść gałkę.

W Cromie jest nie w bok, tylko jakbyś wrzucał szóstkę.

"A Croma manual diesel ma tak naprawdę od fiata tylko silnik, " - a Croma 2.2b nawet silnika nie ma od Fiata.

ziut
13-11-2018, 15:30
Kolego pisałem o skrzyniach piątkach tj. pięciobiegowych a maluch miał skrzynię pięciobiegową.

W Cromie jest nie w bok, tylko jakbyś wrzucał szóstkę.
A jak myślałeś że jest w bok- oczywiście jakbyś wrzucał szóstkę.